Chidaneh.com placeholder image

نصب کفپوش پله؛ چوبی، سنگی یا پلاستیکی؟

به قلم: سمانه زارعی

وجود پله در خانه ­ای که بیشتر از یک طبقه دارد؛ جلوه­ ی خاصی به آن می ­دهد، حالا اگر پله­ های خانه کفپوش راحت و زیبایی داشته باشند خانه­ ای گرم و صمیمی خواهید داشت. انواع مختلفی از کفپوش پله در بازار وجود دارد و طراحان با توجه به درخواست کارفرما و سبک دکوراسیون منزل بهترین نوع کفپوش پله را برای ساختمان انتخاب می­ کنند. در این مطلب با موضوع نصب کفپوش پله همراه شما هستیم.

 

سرویس خواب بالسا
نصب کفپوش پله

انواع کفپوش پله

کفپوش پله یکی از عناصری است که دکوراسیون منزل شما و یا محوطه را می­ سازد؛ ولی زیبایی ظاهر تنها کاربرد کفپوش پله نیست، راحتی و امنیت در عبور و مرور یکی دیگر از اولویت ­های افراد برای انتخاب آن است. به طور مثال در خانه ­ای که کودکان وجود دارند امنیت بسیار اهمیت بیشتری دارد. و یا اگر نمی ­خواهید هزینه ­ی بالایی برای کفپوش پله بپردازید، باید برخی از گزینه­ های گران­تر مانند کفپوش تمام چوب را حذف کنید. و یا ممکن است به دنبال یک کفپوش قابل شستشو باشید. با توجه به اولویت خود می­توانید کفپوش پله با جنس مناسب را انتخاب کنید.

انواع کفپوش پله از نظر متریال:

  • کفپوش تمام چوب
  • چوب مهندسی شده
  • لمینت
  • فرش یا موکت
  • سنگ
  • سرامیک
  • پی وی سی

مطلب پیشنهادی: پله استیل، کدوم مدل برای خونه­ ت مناسبه؟

 

نصب انواع کفپوش پله

نصب انواع کفپوش پله

هریک از انواع کفپوش پله روش نصب خاص خود را دارند. برخی از کفپوش ­ها مانند سنگ و سرامیک نیاز به زمان بیشتری دارند و در آنها از مصالح بنایی استفاده می­ شود. ولی برخی دیگر مانند فرش و موکت با چسب و یا گیره مخصوص و در زمان کوتاه ­تری اجرا می ­شوند. برای اجرای برخی از کفپوش ­های پله باید سطح قبلی پله حذف و کفپوش جدید جایگزین شود ولی برای برخی از انواع کفپوش می­ توانید کفپوش جدید را بر روی سطح قبلی اجرا کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی و ساخت پله با استانداردهای امن

 

نصب کفپوش پله چوبی

نصب کفپوش پله چوبی

یکی از انواع کفپوش مناسب برای فضای داخلی ساختمان و متناسب با دکوراسیون کلاسیک، نصب کفپوش پله چوبی است. ممکن است بخواهید همه ­ی بخش ­های پله، هم قسمت عمودی و هم قسمت افقی که پا روی آن قرار می­ گیرد چوبی شود و یا ممکن است بخش عمودی پله از جنس دیگری باشد و فقط سطح پله را چوبی کنید. برای نصب کفپوش پله چوبی به برش درست اندازه­ های سطوح چوبی توجه کنید. بهتر است لبه­ی سطح افقی پله کمی جلوزدگی داشته باشد. برای نصب کفپوش چوبی پله از چسب مخصوصی استفاده می ­شود و پس از چسباندن با میخ سطح افقی و عمودی را به هم متصل و محکم کنید. فراموش نکنید که نصب کفپوش پله چوبی نیاز به زیرسازی دارد.

مطلب پیشنهادی: پله چوبی مدرن، دکوراسیون منزل حمیده و اسحاق در هرمزگان!

 

کفپوش موکت در پله
کفپوش راه پله موکت

نصب کفپوش پله فرش یا موکت

اگر نرم بودن سطح پله داخل خانه برایتان اهمیت دارد می­ توانید از فرش یا موکت برای پوشاندن سطح پله استفاده کنید. با کمی مهارت و دقت نصب موکت در راه پله کار سختی نخواهد بود. برای نصب موکت باید سطح پله تمیز و بدون گردوخاک باشد و پس از تمیز کردن چسب موکت را به سطح پله بزنید و موکت را به پله­ ها بچسبانید. روش دوم برای چسباندن موکت به پله استفاده از تسمه ­های فلزی است. برخی هم استفاده از فرش برای پله را به موکت ترجیح می ­دهند. 

نصب کفپوش پله موکت یا فرش، از نظر امنیت برای کودکان و یا افراد مسن انتخاب مناسبی است و همچنین حس صمیمیت و گرما را به خانه می ­آورد.

مطلب پیشنهادی: نصب موکت؛ از زیرسازی تا چسب رو می­تونی خودت انجام بدی؟

 

نصب کفپوش سنگی
کفپوش سنگی راه پله

نصب کفپوش پله سنگی یا سرامیکی 

نصب سنگ یا سرامیک در راه پله، از کفپوش ­هایی است که نیاز به بنایی دارد. در نتیجه برای تعویض کفپوش پله ساختمانی که در ان ساکن هستید باید کمی صبور باشید و زمان لازم برای نصب و همچنین بی نظمی­ های حاصل از بنایی را تحمل کنید.انواع مختلفی از سنگ کف مانند مرمریت و گرانیت برای پوشش پله می­ توان استفاده کرد. 

کفپوش پله سنگی و یا سرامیکی به خانه شما جلوه ­ای لوکس می­ دهد. برخی از انواع سنگ مصنوعی هم برای استفاده در راه ­پله ­ها وجود دارند که هزینه را نسبت به سنگ طبیعی تا حدی کاهش می ­دهند.

مطلب پیشنهادی: انواع سنگ کف ساختمان، مزایا و معایب در معماری داخلی!

 

کفپوش پلاستیکی

نصب کفپوش پلاستیکی یا پی­ وی­ سی

یکی از انواع کفپوش­ های راه پله که نصب راحتی دارد کفپوش پلاستیکی یا پی وی سی است. برای نصب آن از نوعی چسب مخصوص استفاده می­ شود. کفپوش پی ­وی­ سی را به صورت رولی و یا تایلی می­ توان تهیه کرد. برای چسباندن پی ­وی­ سی، سطح پله باید صاف و بدون آلودگی باشد. اگر سطوح راه پله صاف نباشد از یک لایه ملات سیمان استفاده می­ شود و بعد از آن کفپوش نصب می­ شود.

مطلب پیشنهادی: کفپوش وینیل، انواع آن چه ویژگی­ هایی دارند؟

 

قیمت کفپوش راه پله

قیمت نصب کفپوش پله

با توجه به تنوع کفپوش ­های پله عوامل مختلفی بر روی قیمت نصب کفپوش تاثیرگذار است. علاوه بر هزینه ­ای که برای خرید مصالح مورد نظر وجود دارد، نصب کفپوش پله هم کاری تخصصی است که بهتر است آن را به متخصص بسپارید.

برخی از عوامل  مانند جنس کفپوش، تعداد پله ­ها و میزان استفاده از مواد کفپوش و نیاز به زیرسازی پله بر قیمت نصب کفپوش پله موثر است.

مطلب پیشنهادی: کفپوش ارزان، چگونه از کاشی­ های زشت کف خلاص شویم؟

 

انواع کفپوش راه پله

انواع کفپوش پله؛ مناسب با سبک فضا

برای خرید و نصب کفپوش متناسب با راه­ پله منزل خود باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. عوامل موثر در انتخاب کفپوش پله:

  • فضای قرارگیری راه پله: به این مسئله دقت کنید که راه پله داخل منزل قرار دارد و یا در محوطه است.
  • قیمت کفپوش: به میزان بودجه خود توجه کنید. گاهی کفپوش با قیمت بالای هزینه ­ی نصب بیشتری دارد.
  • سبک دکوراسیون منزل: اینکه دوست دارید خانه ­ای لوکس و مجلل دشته باشید و یا دکوراسیونی گرم و صمیمی بر روی انتخاب شما تاثیر می ­گذارد.
  • نوع نصب کفپوش پله: ممکن است کفپوشی به دلیل نصب ساده، انتخاب شما باشد.
  • نیاز افراد خانواده: وجود کودکان و یا افراد سالمند بر روی جنس کفپوش راه پله موثر است.
  • ایمنی و سلامت کفپوش: نوع کفپوش پله از نظر مواد تشکیل دهنده­ ی آن و یا ایمنی آن برای عبور و مرور بسیار اهمیت دارد. ممکن است برخی از مواد حساسیت زا باشند و یا سُر بودن کف راه پله مشکل­ ساز باشد.

مطلب پیشنهادی: تزیین پاگرد راه­پله؛ 26 تصویر زیبا و قابل اجرا

 

کفپوش برای راه پله

کلام آخر:

با موضوع نصب کفپوش پله با شما همراه بودیم. برای اجرای انواع کفپوش پله بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با توجه به نوع نیاز و سبک دکوراسیون و همچنین قیمت کفپوش بهترین کفپوش پله را برای منزل خود انتخاب کنید. 

اهالی فن چیدانه در زمینه کفپوش پله

 

مطلب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه