Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با انواع قفل درب آپارتمان

به قلم: مژگان احمدی

قفل درب یک بخش اساسی برای تامین امنیت هر فضای مسکونی به حساب می‌آید. اکثر مردم از این اهمیت نقش قفل درب آگاه هستند، اما درباره انواع قفل درب آپارتمان و خانه‌های مسکونی چیزی نمی‌دانند. انتخاب قفل درب مناسب از بین انواع قفل‌ها برای درب ساختمان‌ها و منازل امری بسیار مهم است. آشنایی با انواع قفل درب آپارتمان و آگاهی از کاربرد هریک در موقعیت‌های مختلف به صاحبان خانه کمک می‌کند تا کاربردی‌ترین قفل‌ها را برای استفاده انتخاب کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با انواع قفل‌ها و کاربرد هریک آشنا کنیم.

انواع قفل درب آپارتمان

قفل درب‌‌ها چگونه کار می‌کنند؟

صرف نظر از انواع قفل‌های درب، یک قفل درب ساده معمولا دارای یک اهرم و یک سیلندر است. قفل‌های ساده کلیدخور معممولا دارای یک اهرم کوچک هستند که از وسط دستگیره به داخل درب امتداد دارد. عملکرد سیلندر تعبیه شده داخل قفل نیز کاملا به کلید وابسته است. وقتی درب باز می‌شود، زبونه قفل کاملا به داخل سیلندر کشیده می‌شود و در زمان چفت شدن درب بخشی از زبونه در داخل سیلندر و بخش دیگر آن در فرورفتگی قاب در قرار دارد.

چوب و هنر

معرفی 6 نوع قفل درب آپارتمان

همان‌طور که اشاره کردیم قفل درب‌ها انواع متفاوتی دارند و براساس نیاز یا موقعیت‌های مختلف، کاربردهای مختلفی را ارائه می‌دهند. در ادامه به معرفی انواع قفل درب آپارتمان می‌پردازیم.

از انواع قفل درب آپارتمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفل چفت کلیدخور
  • قفل‌های توپی
  • قفل‌های هوشمند
  • قفل‌های ضد سرقت
  • قفل‌های اهرمی استوانه‌ای
  • قفل‌های سوئیچی
قفل چفتی

1. قفل چفت کلیدخور 

این قفل‌های در بین انواع قفل درب آپارتمان یکی از پرطرفدارترین و ایمن‌ترین قفل‌های درب ساختمانی به شمار می‌روند. این نوع از قفل‌ها دارای دو نوع کلی تک سیلندر و دو سیلندر هستند. قفل‌های تک سیلندر همان‌طور که از اسمشان پیدا است تنها در یک طرف درب دارای سیلندر کلیدخور هستند و میزان استفاده آن‌ها نسبت به قفل‌های دو سیلندر بیشتر است. قفل‌های دو سیلندر نیز در دو طرف درب دارای سیلندر کلیدخور هستند و امنیت بیشتری نسبت به قفل‌های تک سیلندر دارند.

قفل‌های توپی

2. قفل‌های توپی

این نوع از قفل‌ها بیشتر برای درب‌های داخلی آپارتمان مثل درب اتاق‌ها یا دستشویی و حمام استفاده می‌شوند و برای استفاده برای درب ورودی یا خارجی آپارتمان توصیه نمی‌شوند. زیرا امنیت این نوع از قفل‌ها بسیار کمتر از انواع دیگر است و به راحتی تحت فشار شکسته می‌شوند.

قفل‌های هوشمند

3. قفل‌های هوشمند

قدمت این نوع از قفل‌ها نسبت به دیگر انواع قفل درب آپارتمان بسیار کمتر است و جزو نسل جدید قفل‌ها محسوب می‌شوند. قفل‌های هوشمند به دلیل امنیت بسیار بالایی که دارند، معمولا در ادارات و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. باز کردن این نوع قفل‌ها از طریق وارد کردن رمزی است که برای آن‌ها تعریف شده‌است. 

قفل‌های ضد سرقت

4. قفل‌های ضد سرقت

این نوع از قفل‌های برای افزایش ایمنی درب‌های خروجی ساختمان به عنوان قفل کمکی روی در نصب می‌شوند. یعنی علاوه بر قفل اصلی درب‌ها، از این نوع قفل‌ها نیز برای محکم‌کاری استفاده می‌شود. این نوع از قفل‌ها اگر به عنوان قفل اصلی درب استفاده شوند، معمولا به دستگیره سوئیچی و توپی نیاز دارند. 

قفل‌های اهرمی استوانه‌ای

5. قفل‌های اهرمی استوانه‌ای

قفل‌های اهرمی استوانه‌ای یکی دیگر از انواع قفل درب آپارتمان هستند که معمولا هم در خانه‌های مسکونی و هم در ساختمان‌های اداری به وفور دیده می‌‌شوند. این قفل‌ها نیز مانند قفل‌های توپی بهتر است برای درب‌های داخلی ساختمان استفاده شوند و معمولا برای درب‌های خارجی گزینه مناسبی نیستند. دلیل اصلی صرف نظر از استفاده آن‌ها برای درب‌های خارجی این است که احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اهرم‌های این نوع از قفل‌ها خیلی ساده شکسته شوند.

 قفل‌های سوئیچی

6. قفل‌های سوئیچی

این نوع از قفل‌ها نیز جزو ایمن‌ترین انواع قفل درب آپارتمان به شمار می‌روند. سیلندر مخصوص تعبیه شده در این نوع قفل‌ها باعث می‌شود تا امنیت بیشتری را برای درب ساختمان ایجاد کنند و به راحتی  بر اثر فشتر دچار آسیب یا شکستگی نشوند.

بهتر است از چه نوع قفلی برای درب آپارتمان استفاده کنیم؟

با توجه به این‌ که به معرفی 6 نوع از رایج‌ترین قفل‌های مورد استفاده برای درب ساختمان‌ها پرداختیم، بهتر است با بررسی هریک و در نظر گرفتن موقعیت درب‌های ساختمان محل سکونت خود یکی از انواع ان‌ها را انتخاب کنید. اما اگر به دنیال قفل‌های ایمن برای درب های خروجی آپارتمان خود هستید، ما به شما قفل‌های هوشمند، چفت کلیدخور و سوئیچی را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه