Chidaneh.com placeholder image

معایب گرمایش از کف چیست؟ 12 ایراد این سیستم‌ها را بشناسید

به قلم: مژگان احمدی

سیستم گرمایش از کف، یک سیستم حرارتی است که گرما را از کف ساختمان به دیگر نقاط آن منتقل می‌کند، این سیستم‌ها در دو نوع آبی و برقی وجود دارند و هرکدام از آن‌ها معایب مختص به خود را دارند، البته یک سری شایعات بی‌اساس مثل پوکی استخوان، آلرژی و .. در مورد معایب گرمایش از کف شنیده می‌شود، شایعاتی که بدون هیچ توجیه علمی گسترده شده است پس ما هم این شایعات را جدی نمی‌گیریم. با من در چیدانه همراه باشید تا معایب گرمایش از کف را بررسی کنیم. 

معایب گرمایش

نصب گرمایش از کف هزینه زیادی دارد

از معایب گرمایش از کف هزینه­‌ی بالای نصب آن می­باشد. برای نصب و اجرای سیستم‌های گرمایش از کف متناسب با مساحت ساختمان، مواد و متریال زیادی لازم است، بنابراین نصب این سیستم‌ها هزینه زیادی را در بر خواهد داشت. 

قالیشویی ادیب
هزینه اولیه بالا

معایب گرمایش از کف: هزینه اولیه بالا

از معایب گرمایش از کف آبی هزینه بسیار بالای نصب آن نسبت به گرمایش از کف برقی می‌باشد. اگرچه سیستم گرمایش از کف آبی، مصرف انرژی کمی دارد، اما هزینه اولیه را‌ه‌­اندازی آن به دلیل استفاده از لوله و متریال­­های دیگر، بسیار بیشتر است.

نشتی در لوله­‌های گرمایش از کف آبی

نشتی در لوله­‌های گرمایش از کف آبی

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف آبی احتمال نشتی در لوله‌های آن می‌باشد. اگر لوله‌های گرمایش از کف آبی به درستی نصب نشود، ممکن است نشتی ایجاد کند و سیستم خراب شود. 

مصرف بالای انرژی در گرمایش از کف برقی

مصرف بالای انرژی در گرمایش از کف برقی

سیستم گرمایش از کف برقی بسیار سریع و آسان نصب می­گردد و همانند گرمایش از کف آبی نیازی به پکیج و لوله ­کشی ندارد، بنابراین احتمال نشتی در گرمایش از کف برقی وجود نخواهد داشت، اما این سیستم در ایران بسیار پرهزینه خواهد بود، زیرا مصرف برق در کشورمان پرهزینه است پس از معایب گرمایش از کف برقی پرهزینه بودن آن می‌باشد.

زمان پیش گرمایش بالا

معایب گرمایش از کف: زمان پیش گرمایش بالا

سیستم­های گرمایش از کف برای وارد نکردن شوک به کف ساختمان، به آهستگی به دمای 35 درجه­ی سانتی­گراد، دمایی ایده­آل متناسب با دمای بدن، می­رسد. بدین صورت که در ابتدای فصل سرما با آغاز به کار این سیستم­ها،­ گرما با دمای 20 درجه­ی سانتی­گراد شروع و هر 12 ساعت 5 درجه به دما اضافه می­شود، بنابراین هوای داخل ساختمان در مدت 36 ساعت به دمای ایده‌آل خواهد ­رسید. این مدت انتظار 36 ساعته از معایب گرمایش از کف به شمار می­آید.

کف­سازی قبل از نصب سیستم­های گرمایش از کف

معایب گرمایش از کف: نیاز به زیرسازی

قبل از نصب سیستم گرمایش از کف، لوله‌های آب و سیم‌کشی‌های برق و تلفن بایستی در کف ساختمان نصب و با ملات سیمان پوشیده شود تا سطحی صاف و هموار برای نصب صحیح و اصولی سیستم گرمایش از کف به وجود آید. می‌توان این مشکل را با استفاده از فوم بتن، پوکه و کف­سازی درست حل کرد.

عدم اعمال تغییر در کف ساختمان

تغییر در کف ساختمان عملاً ناممکن می‌شود

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف عدم اعمال تغییر در کف ساختمان می‌باشد. همان طور که گفته شد، قبل از نصب سیستم گرمایش از کف، لوله‌های آب و سیم‌کشی‌های برق و تلفن در کف ساختمان نصب می‌شوند. لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها هر آن ممکن است دچار مشکل شوند و نیاز به تعمیر پیدا کنند. می دانید که کندن کف برای تعمیر لوله‌کشی و سیم‌کشی ساختمان بسیار دشوار و پرهزینه است. 

هزینه­‌ی بسیار بالای تعویض سیستم گرمایشی

تعویض سیستم گرمایشی به گرمایش از کف هزینه‌بر است 

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف هزینه­‌ی بسیار بالای تعویض سیستم گرمایشی است. اگر سیستم گرمایشی ساختمان­هایمان را با سیستم گرمایش از کف تعویض کنیم، باید حسابی جیب‌هایمان را خالی کنیم، زیرا برای نصب سیستم­های گرمایش از کف بایستی کف ساختمان را به طور کامل کَند، همان طور که می دانید، این کار بسیار دشوار و هزینه‌بر خواهد بود پس بهتر است هنگام ساختن ساختمان قبل از مرحله­ی کف­سازی، اقدام به نصب گرمایش از کف شود.

ایجاد گرما یا سرمای شدید هنگام نشتی و خرابی

ایجاد گرما یا سرمای شدید هنگام نشتی و خرابی

در صورت نشتی یا خرابی سیستم گرمایش از کف، ممکن است هوا خیلی سرد و یا خیلی گرم شود. وسایلی مثل فرش روی زمین داغ در امان نمی‌ماند، حتی کف پاهای ما هم تحمل داغی یا سردی بیش از حد را ندارد.

نیاز به سیستم‌های گرمایشی کمکی در مناطق سردسیر

نیاز به سیستم‌های گرمایشی کمکی در مناطق سردسیر

در مناطق بسیار سرد سیستم گرمایش از کف، توانایی گرم کردن خانه‌های بزرگ و ویلایی را به دمای ایده­آل ندارد و بایستی از سیستم­های کمکی مثل شومینه، بخاری و … استفاده کرد.

سیستم گرمایش از کف بازسازی دشواری دارد

معایب گرمایش از کف: بازسازی دشوار

به نظر می‌رسد که از مهم­ترین معایب گرمایش از کف بازسازی دشوار این سیستم‌­هاست. در صورت نشتی یا خرابی سیستم گرمایش از کف، بایستی کل کف کَنده­ شود که بسیار دشوار و پرهزینه خواهد بود.

اتلاف انرژی در گرمایش از کف

اتلاف انرژی در گرمایش از کف دیده می‌شود

یکی دیگر از معایب گرمایش از کف اتلاف انرژی در این سیستم‌ها می‌باشد. اگر در گرمایش از کف عایق‌کاری صحیحی انجام نشود، انرژی زیادی هدر می‌رود و همین طور زمانی که سیستم گرمایش از کف خاموش شود، انرژی زیادی برای روشن شدن دوباره نیاز دارد.

اتلاف انرژی در گرمایش از کف

سخن آخر

هزینه بالای نصب سیستم‌های گرمایش از کف، بازسازی دشوار این سیستم‌ها، زمان بالای پیش‌گرمایش، مصرف بالای انرژی در گرمایش از کف برقی، احتمال ایجاد نشتی در گرمایش از کف آبی و … از معایب گرمایش از کف می‌باشند. 

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه