Chidaneh.com placeholder image

انواع پل عابر پیاده، چه تفاوتی با هم دارند؟

به قلم: فرگل سلحشور

انواع پل عابر پیاده از هر نوعی که ساخته شوند، برای یک هدف طراحی می‌شوند و آن هم رفت و آمد عابران پیاده است. با وجود پل‌های عابر، مسیر عبور و مرور امنی برای افراد پیاده فراهم می‌شود و از بروز ازدحام و برخورد با خودروها جلوگیری می‌شود. پل‌های عابر در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شاید برای شما هم جالب باشد تا با آن‌ها آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

انواع پل عابر پیاده شامل چه مواردی می‌شوند؟

هنگام طراحی یک پل عابر پیاده، شرایط اقلیمی آن منطقه در طراحی پل و انتخاب متریال ساخت، نقش مستقیمی را ایفا می‌کنند. در واقع انتخاب متریال علاوه بر شرایط اقلیمی، به طور مستقیم از موقعیت قرارگیری، میزان دهانه، زیبایی ظاهری و بودجه هم تاثیر می‌پذیرد. به طور کلی انواع پل عابر پیاده به 4 دسته کلی تقسیم می‌شوند:

تابلو فرش ریحان
  • پل‌های خرپایی
  • پل‌های میله‌ای/ساده
  • پل‌های معلق/کابلی
  • پل‌های قوسی
پل عابر خرپایی
پل عابر خرپایی

پل عابر خرپایی

پل‌های خرپایی یکی از مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین انواع پل‌ها هستند که در اصطلاح به دلیل مقاومت بالا، به آن‌ها پل‌ بارکش هم گفته می‌شود. این پل‌ها به دلیل قیمت بسیار پایین و سرعت اجرای بسیار بالا، یکی از متداول‌ترین پل‌ها در میان انواع پل عابر پیاده هستند. دهانه این پل 20-1 متر عرض را در خود جای می‌دهد. 
این نوع پل را با متریال‌های مختلفی نظیر فایبرگلاس، فولاد گالوانیزه و… تولید می‌کنند. فایبرگلاس از نظر وزنی مزایای بالایی دارد و از قیمت بسیار پایینی هم برخوردار است.

پل عابر میله ای

پل‌ عابر میله‌ای/ساده

پل‌های ساده که به آن‌ پل تیرچه‌ای یا میله‌ای هم گفته می‌شود، یکی از متداول‌ترین انواع پل عابر پیاده است که در سطح شهر هم به وفور مشاهده می‌شود. این پل تا عرض 12 متر را پوشش می‌دهد. در طراحی این پل از یک عنصر ساختاری مثل چوب یا فولاد در زیر پل استفاده می‌شود تا بار را تقسیم کند. این نوع پل نسبت به پل خرپایی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است و عرض کمتری را پوشش می‌دهد. در صورت افزایش عرض، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

پل عابر ساده

پل میله‌ای دست طراح را برای طراحی نرده باز می‌گذارد زیرا مانند پل خرپایی، با محدودیت‌هایی همراه نیست. پل‌های میله‌ای معمولا در ارتفاع بالاتری نسبت به پل خرپایی قرار می‌گیرند زیرا در پل میله‌ای تیرهای سازه‌ای در زیر عرشه قرار می‌گیرند و در پل‌های خرپایی، این تیرها بالای عرشه قرار می‌گیرند.

پل عابر کابلی

پل عابر معلق/کابلی

پل عابر کابلی ظاهر بسیار زیبایی دارد و در هر فضایی قادر است بسیار مورد توجه قرار بگیرد. در این نوع پل را می‌توان با دهانه بسیار بزرگ تولید کرد، در واقع متراژی که به راحتی نمی توان با سایر طرح‌های پل، مانند پل‌های میله‌ای یا خرپا به دست آورد.
در فضاهایی که نیاز به پلی با عرض دهانه بسیار بالا باشد، استفاده از پل کابلی تنها گزینه ممکن محسوب خواهد شد که هزینه بالایی هم جهت تولید آن نیاز است. در این شرایط علاوه بر سایز دهانه بالا، پل ظاهر بسیار زیبایی هم خواهد داشت و مالک حتی ممکن است در جهت پرداخت حق بیمه آن اقدام کند. 

پل عابر کابلی

در پل‌های کابلی یک عرشه، پایه اصلی پل را تشکیل داده و چند ستون مانند برج‌های نگه‌دارنده، عرشه را در جای خود محکم نگه می‌دارند. این پل از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. وزن این پل نسبت به پل‌های دیگر خیلی بالا نیست، اما ساخت و اجرای آن دشوار و زمان‌بر است.

این مطلب را بخوانید: پل میلائو، طولانی ترین و بلندترین پل کابلی جهان!

پل عابر قوسی
پل عابر قوسی

پل عابر قوسی

پل عابر قوسی، نوعی دیگری از انواع پل عابر پیاده است که هزاران سال است مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاریخچه استفاده از آن به پیش از اختراع محصولات فولادی و چوبی مهندسی‌شده باز می‌گردد. این نوع پل برای اولین بار در یونان تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت. پل عابر قوسی، به صورت هلالی طراحی و ساخته می‌شود و عرض دهانه 15-6 متر را در بر می‌گیرد. این پل نسبت به پل خرپایی و میله‌ای معمولا گران‌تر است و ظاهر زیبایی را هم به وجود می‌آورد.
این پل دارای دو پایه بسیار مقاوم و مستحکم است که وزن کلی پل را تحمل می‌کنند و به دلیل وجود این دو پایه، وزن کلی پل به صورت مساوی تقسیم می‌شود.

کلام آخر
وجود پل عابر پیاده، خصوصا در فضاهایی که محدودیت عبور و مرور برای عابران وجود دارد، بسیار لازم و ضروری است. بسیار مهم است که پل از نظر سازه‌ای و سایر خصوصیات، کاملا متناسب با شرایط محیطی باشد تا مشکلی را به هنگام تردد برای عابران به وجود نیاورد.

مطالب مرتبط
پل عابر پیاده چرخان در لواسان تهران
پل طبیعت ، جلوه ای خاص میان آب و آتش
پل میلینیوم در لندن، جادوی پل های معلق!
پل سفید را بهتر بشناسید

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه