Chidaneh.com placeholder image

پل عابر پیاده چرخان در لواسان تهران

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه برجسته: تعریف این پروژه برای مدیریت شهری لواسان گام ابتدایی بود . تلاشی که نشان دهنده وظیفه معمار برای کمک به شهر می باشد ؛ شاید ایده آل نه اما یک گام به جلو است سازه هایی که چشمانمان به آنها عادت کرده است؛ جلوی آنرا هم نمی شود گرفت؛ به یک عنصر شهری تبدیل شده اند . آنها را با بنرهای تبلیغاتی گم و برای مدتی هم کارهای هنری روی آنها نصب می کنیم مانند افزایش و کاهش قیمت گوجه فرنگی .می دانیم که تغییر در اینجا یکدفعه صورت نمی گیرد؛ طرحی همانند پل عابر پیاده لواسان از دفتر معماری باحور به سرپرستی امیر طالشی ، که مقرون به صرفه هم است ، سازه اصلی را تغییر ندهد و قابلیت اجرا در جزئیات را هم به صورت عام داشته و قابل تکثیر باشد. با چیدانه همراه باشد تا به گوشه و کنار آن سری بزنیم.

قالیشویی ادیب

مشخصات عمومی پروژه پل عابر پیاده لواسان

  • نام پروژه: پل عابر پیاده لواسان
  • موقعیت: لواسان، تهران
  • دفتر معماری: دفتر باحور
  • معمار مسئول: امیر طالشی
  • همکاران طراحی: لیلا عابدینی،شادی خاکباز

  • تاریخ شروع و اتمام کار: ۹۳ -۹۴
  • طول پل: ۴۹ متر
  • نوع پروژه: عمومی، سازه
  • مشاور سازه: دکتر بدرلو، مهندس صحت

  • مدیر اجرایی پروژه: امیر طالشی
  • نظارت: دفتر باحور
  • پیمانکار: صابر کوشان آتیه
  • کارفرما: شهرداری لواسان
  • عکاس: محمد دهقانی

طراحی پروژه به سه بخش تقسیم شد:

  1.  طرح اولیه
  2.  باز نگری فنی و اجرایی روی طرح اولیه
  3. قسمت پایانی و ایده نهایی

ما برداشتهای منفی نسبت به سازه متداول پل های عابر را کنار گذاشتیم .آن را پذیرفتیم و سعی کردیم بر روی آن لباسی متناسب بپوشانیم . پوششی که به ساختار اولیه و سازه آن کمک کند نه آن را حذف کند. الگویی ساده از چرخش حول عرشه پل ؛ فرمی قابل درک . کمی هم جذاب برای کمک به عبور مردم از روی پل و کنجکاوی برای حرکت از داخل آن . این ذهنیت و طرح اولیه برای این پل بود .

معذوریت هایی که روی طرح در مرحله پایانی تاثیر می گذاشتند را باید از ابتدا لحاظ می کردیم . بحث امنیت داخل پل، دید از داخل به خارج و بالعکس و داشتن حداقل ارتفاع از سطح خیابان.مشخص کردن دقیق نحوه اجرا و استراتژی ساخت از مسائل مهمی بود که روی نقشه های معماری تاثیر گذار بود.

با توجه به اجرای کار بر روی خیابان و نیز به خاطر چرخش طرح حول محور پل یا به اصطلاح دست گیر بودن آن، کار بر روی عرشه در ارتفاع را غیر ممکن می ساخت. لذا تصمیم گرفتیم که کل کار در کارگاه، به صورت پیش ساخته انجام شود و به محل اجرا حمل شود . هر قاب دور عرشه نیز به علت ترافیکی بودن در حمل به صورت پنل های جدا در نظر گرفته شد تا در محل، مونتاژ شوند .تمامی این نکات سبب طراحی دیتیلی با قابلیت اتصال پانل ها به یکدیگر را مجب می گردید.

در طراحی دیتیل های اجرایی از پروفیل با مقطع باز استفاده کردیم. تا در برابر رطوبت و خوردگی و همینطور باران و برف از داخل دچارمشکل نشوند . سرعت باد تا ۱۰۰ کیلومتر نیز در طراحی و محاسبه سازه آن لحاظ شده است .اتصالات همگی پیچ و مهره می باشند .

عرض قابها با توجه به عرض ورق های کامپوزیت که ۲۵/۱ می باشند مشخص شد. با این کار پرت ورق به حداقل رسید . بر روی عرشه پل نیز حین ساخت دستک های لازم پیاده سازی گردید که هنگام انجام مرحله رنگ به صورت یکنواخت رنگ بر روی آن بنشیند و دیگرعملیات جوشکاری در محل اجرا انجام نشود. در نهایت پلی با ساختار سفید در میان بافتی سبز جاذبه ای دارد که شاید سبب کمک به استفاده کردن از پل عابر شود.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی: پل طبیعت ، جلوه ای خاص میان آب و آتش
نمایشگاه آریو چوب بازسازی متفاوت با پل های معلق
پل میلینیوم در لندن، جادوی پل های معلق!
پل میلائو، طولانی ترین و بلندترین پل کابلی جهان!
 دوچرخه سواری بر روی اولین پل معلق جهان

 

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محمدرضاقیاسی در تاریخ 21 آذر 1394
درودبرشما کارخوبی است ولی،تکلیف کسانی که می خواهندتبلیغ کنندچیست؟موفق باشید
امیر همتی در تاریخ 23 آذر 1394
زیبا،جدید،خلاقانه هست
ABSD در تاریخ 28 آذر 1394
درود ..جدید و دلچسب بود
mohammad1959 در تاریخ 28 آذر 1394
با سپاس از شما طرح زیبا و جذابی است و دعوت کنندگی مردم را به همراه خواهد داشت ...و به عنوان پیشنهاد اگر از ریسه های LED (نواراهای LED) جهت نورپردازی آن نیز استفاده شود تاثیر دعوت کنندگی آن جهت عبور از پل پیشتر می شود
esmaei l afiat در تاریخ 24 دی 1394
واقعا زیاست

ثبت دیدگاه