Chidaneh.com placeholder image

فایبرسمنت چیست؟ آشنایی با مصالح ساختمانی نوین

به قلم: سمانه زارعی

امروزه مصالح مورد استفاده در ساختمان­ سازی تنوع زیادی دارند و هریک بر اساس ساختار و کاربرد بخشی از نیاز ساختمان­ سازها را برطرف می­ کنند. یکی از مصالح نوین که کاربردهای زیادی دارد فایبرسمنت است. آیا می­دانید فایبرسمنت چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ مزایا و معایب فایبرسمنت چیست؟ در این مطلب با متخصصین در مجموعه ایمن پارت  همراه شده‌ایم تا به این سوالات پاسخ می ­دهیم. پس با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

 

چوب و هنر
فایبرسمنت چیست

انبوه سازان مدرن ایمن پارت
طراحی و اجرای نمای فایبر سمنت
انبوه سازان مدرن ایمن پارت

فایبر سمنت چیست؟

فایبرسمنت­ نوعی از مصالح نوین است که در آن­ها از سیمان، الیاف و سیلیس استفاده شده است. و گاهی برای افزایش مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن از سیلیس، آهک و دیگر افزودنی­ ها استفاده می ­شود. همه مواد تشکیل دهنده ­ی فایبرسمنت در کوره اتوکلاو پخته و محکم می ­شوند. برای فایبر سمنت نام­ های دیگری مانند سمنت برد، پانل سیمانی، ورق سیمانی هم استفاده می­ شود. زمانی در ساختار فایبرسمنت به جای الیاف از آزبست استفاده می­ شد ولی بعد از مدتی به دلیل سرطانزا بودن آزبست، الیاف مختلف (سلولزی، پلیمری، فلزی) جایگزین آن شد. 

مطلب پیشنهادی: مصالح نوین ساختمانی، این 9 متریال و می شناسید؟

 

ابعاد پنل های فایبرسمنت

فایبرسمنت ها در چه ابعادی تولید می­ شوند؟

فایبر سمنت­ ها صفحاتی با ضخامت­ های 4 تا 20 میلی­متر هستند که در ابعادی به طول 2.4 الی 3 متر و 60 الی 120 سانتیمتر عرض تولید می­ شوند. ابعاد و اندازه ­ی پنل­ ها با توجه به کاربرد، ساده یا طرح دار بودن و ضخامت آنها متفاوت است.

 

فایبرسمنت ها در ساخت و ساز خشک

فایبرسمنت و ساخت و ساز خشک

هر کجا صحبت از ساخت­ وساز خشک (Drywall Systems) است؛ سمنت بردها هم نقش پررنگی دارند. اول باید بدانیم ساخت ­وساز خشک چیست؟ انواع ساختارهای سبک و مقاوم در برابر زلزله وجود دارند که با استفاده از آنها در ساختمان­ سازی؛ میزان تلفات ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله کاهش می­ یابد. در این نوع ساخت و ساز از مصالح نوینی مانند فایبرسمنت­ ها استفاده می ­شود.

مطلب پیشنهادی: سیستم ­های ساخت و ساز خشک؛ شما هم عامل فروش باشید!

 

انواع فایبرسمنت

انواع فایبرسمنت 

فایبرسمنت ­ها را بر اساس ضخامت، نوع کاربرد و یا ظاهر می­توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. برخی از انواع فایبرسمنت سازه ­ای هستند و در سازه ­های پیش ساخته کاربرد زیادی دارند. برخی از فایبرسمنت­ ها دکوراتیو بوده و به عنوان پوششی برای دیوار و یا نمای ساختمان استفاده می ­شوند.

انواع فایبرسمنت از نظر ظاهری: 

با توجه به اینکه فایبرسمنت­ ها در فضاهای مختلفی کاربرد دارند. شکل و رنگ آنها طوری طراحی می ­شود تا مناسب آن فضا باشند. به طور کلی فایبرسمنت ­ها بر اساس شکل و ظاهر در انواع زیر تولید می ­شوند:

  • فایبرسمنت ساده
  • فایبرسمنت طرح آجر
  • فایبر سمنت طرح سنگ
  • فایبرسمنت طرح چرم
  • فایبرسمنت طرح چوب

مطلب پیشنهادی: دیوار پیش ساخته فوق سبک، پیشنهادی برای دکوراسیون داخلی

 

مزایای فایبرسمنت ها

مزایای فایبرسمنت 

از جمله مزایای فایبرسمنت­ ها عبارتند از:

  • اجرای سریع
  • قیمت مناسب
  • نگهداری آسان
  • مقاومت در برابر آتش­ سوزی، شرایط جوی
  • مقاومت مکانیکی و مقاومت خمشی بالا
  • ثبات و پایداری رنگ روی فایبرسمنت
  • مقاوم در برابر آفات و حشرات
  • تنوع طرح و رنگ بالا

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای ساختمان، کلاسیک یا مدرن؟

انبوه سازان مدرن ایمن پارت
اجرای نمای فایبر سمنت
انبوه سازان مدرن ایمن پارت

معایب فایبرسمنت ها

معایب فایبرسمنت

فایبرسمنت ­ها از جمله مصالحی هستند که معایب زیادی ندارند. برخی از معایب آن عبارتند از:

  • هزینه­ ی اجرای آن با توجه به تعداد زیاد کارگر؛ نسبت به اجرای سایر نماهای خشک بیشتر است.
  • هر 10 الی 15 سال یکبار نیاز به رنگ آمیزی دارد.

 

کاربرد فایبرسمنت

انبوه سازان مدرن ایمن پارت
طراحی و اجرای نمای فایبر سمنت
انبوه سازان مدرن ایمن پارت

فایبرسمنت کجا استفاده میشه؟

راجع به اینکه فایبرسمنت چیست صحبت کردیم؛ حالا می ­خواهیم بدانیم این مصالح کجا کاربرد دارد؟ فایبرسمنت­ ها جزو مصالح پرکاربرد در ساختمان­ سازی هستند و برای دکوراسیون داخلی تا نمای ساختمان استفاده می­ شوند. برخی از کاربرد فایبرسمنت ­ها:

  • نمای ساختمان ویلایی، آپارتمان ­ها و مجتمع
  • سقف کاذب داخلی و خارجی
  • ساخت کف کانکس
  • دیوارهای داخلی و جداکننده
  • زیرسازی کاشی و سرامیک در محیط ­های مرطوب
  • دیوارهای ضدحریق

مطلب پیشنهادی: دیوار پیش ساخته سبک، مدل پلی استایرن با بقیه فرق داره!

 

انبوه سازان مدرن ایمن پارت
فایبر سمنت طرح چوب
انبوه سازان مدرن ایمن پارت

فایبرسمنت رنگی

همانطور که در بخش قبلی گفتیم فایبرسمنت ­ها تنوع زیادی دارند. در این بین یکی از انواع جذاب آن فایبرسمنت رنگی است. یعنی شما با انتخاب این مصالح نگران رنگ بندی نخواهید بود و این ویژگی دست شما را برای استفاده از فایبرسمنت در دکوراسیون داخلی و یا نمای ساختمان باز می­ گذارد. فایبرسمنت رنگی از سیمان پرتلند، پودر کوارتز، الیاف سلولز، رنگ دانه ­های معدنی طبیعی، مواد ضدآب کننده و مواد معدنی تشکیل شده است. استفاده از رنگدانه­ های طبیعی باعث ثابت ماندن رنگ این نوع از فایبرسمنت شده است.

 

اجرای فایبرسمنت

اجرای فایبر سمنت

وزن کم صفحات سمنت برد باعث کاهش وز کلی ساختمان می­ شود در نتیجه امروزه پیمانکاران زیادی از فایبرسمنت استفاده می­ کنند. با توجه به اینکه فایبرسمنت در کجای ساختمان استفاده می­ شود روش­ هایی با جزئیات اجرایی مختلفی دارند. ولی به طور کلی روش نصب فایبرسمنت به شرح زیر است:

1.در ابتدا در سطح مورد نظر (دیوار، نمای ساختمان و…) شاسی­ کشی به عنوان تکیه­گاه اصلی پنل ­ها انجام می ­شود.

2.حالا باید پروفیل مناسب برای نصب فایبرسمنت بر روی آن انتخاب شود. با توجه به فضا پروفیل­ های گالوانیزه مختلفی (M،A، V) در نصب فایبرسمنت استفاده می­ شود.

3. فایبرسمنت­ ها بر روی پروفیل­ها پیچ می ­شوند.

4. قسمت درزها و زاویه­ های نود درجه داخلی و خارجی را با چسب پلی اورتان بپوشانید. این کار باعث ایجاد استحکام کافی بین پنل­ها و همچنین سطح یکدست آن می ­شود.

5. حالا می ­توانید سطح روی پنل­ ها را رنگ کنید. همانطور که گفته شد رنگ روی فایبرسمنت ­ها ماندگاری زیادی دارد و با نگهداری خوب، تا سال­های سال نیاز به رنگ­ آمیزی مجدد ندارید. رنگ زدن باعث کاهش جذب آب فایبرسمنت می ­شود.

در بازسازی نماهای قدیمی و یا ساختمان­ هایی که بر روی آنها سیمان کشیده شده است و امکان اجرای شاسی کشی وجود ندارد؛ می­ توانید پروفیل­ ها را روی دیوار نصب کنید و سپس پنل­ ها را بر روی آنها پیچ کنید.

برای اجرای فایبرسمنت می توانید از متخصصین در مجموعه ایمن پارت  مشاوره بگیرید.

مطلب پیشنهادی: اجرای نمای خشک ساختمان، چه فایده ­ای داره؟

 

فایبرسمنت چیست

نکته­ هایی برای استفاده از فایبرسمنت­ در ساختمان

  • در نگهداری از این مصالح فراموش نکنید که هر شش ماه یکبار سطح فایبرسمنت­ ها را شستشو دهید تا گردوغبار آن شسته شود.
  • فایبرسمنت­ به عنوان یک عایق تخصصی حرارتی و صوتی محسوب نمی ­شود ولی مطمئنا در ایجاد عایق صوتی و حرارتی دیوارها بسیار موثر است و باعث صرفه­ جویی در مصرف انرژی می­ شود.
  • یکی از مزایای فایبرسمنت­ ها تنوع در طرح و رنگ است. پس اگر نیاز به پوششی با رنگ­ های متنوع دارید فایبرسمنت انتخاب خوبی است.
  • در اجرای سمنت برد بر روی دیوار، باید بخشی از پنل با دیگری هم­پوشانی داشته باشد. این کار باعث عدم نفوذ آب در زیر فایبرسمنت­ ها می ­شود.
  • اجرای صحیح فایبرسمنت اصل بسیار مهمی در نصب آن است. اگر این کار به درستی انجام نشود باعث مقاومت و ماندگاری کم آن خواهد شد.

کلام آخر:

در این مطلب به موضوع فایبرسمنت چیست پرداختیم. آگاهی مهندسان و پیمانکاران از مزایا و معایب انواع مصالح باعث انتخاب درست آن می­شود. فایبرسمنت به دلیل مقاومت بالا، وزن کم و ضد حریق بودن مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. 

برای اطلاع از قیمت ها و اجرای فایبرسمنت می توانید از متخصصین در مجموعه ایمن پارت  مشاوره بگیرید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه