Chidaneh.com placeholder image

انواع داربست را بهتر بشناسید

به قلم: فرگل سلحشور

داربست یک چهارچوب موقت است که در ساختمان‌ها جهت پشتیبانی از ساختار اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال به عنوان فضایی برای کارگران جهت انجام کارهای ساختمانی در ارتفاعات یا نقاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی به آن‌ها بدون وجود داربست ممکن نیست. از انواع داربست برای ساخت و تعمیر ساختمان در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود؛ از ساختمان‌ مسکونی ساده گرفته تا سازه‌های پیچیده صنعتی.
به طور کلی انواع داربست از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • لوله‌های عمودی: شامل مولفه‌های عمودی به همراه اتصالات می‌شود.
  • لوله‌های افقی: در واقع مهاربندهای افقی محسوب می‌شوند.
  • تیر عرضی: قطعه باربری افقی که در واقع عرشه داربست را حفظ می‌کند و دقیقا همان فضایی است که افراد روی آن می‌ایستند.

بسته به نوع پروژه، انواع مختلفی از داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی متداول‌ترین انواع داربست می‌پردازیم.

سرویس خواب بالسا
انواع داربست

داربست تکی

داربست‌های تکی به عنوان داربست لایه آجری هم شناخته می‌شوند. این نوع داربست، از قدیمی‌ترین انواع آن محسوب می‌شود. از این داربست در ساختمان آجری و سنگی استفاده می‌شود، در شرایطی که امکان سوراخ کردن دیوار برای سوار کردن تکیه‌گاه وجود داشته باشد. این داربست درست همانند هر داربست دیگری، شامل لوله‌های عمودی، لوله‌های افقی و تیر عرضی است. 
به صورت دقیق، لوله‌های عمودی در فاصله 2.5-2 متر قرار می‌گیرند و لوله‌های افقی در فاصله 1.5-1.2 متری. تیرهای عرضی هم با فاصله ثابت 1.5-1.2 متری، در شکاف انتهایی لوله‌های افقی جای می‌گیرند.

انواع مدل داربست

انواع داربست دوتایی

این نوع داربست، اغلب به عنوان داربست مستقل هم شناخته می‌شود و بیشتر در بناهای سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل استفاده از آن در بناهای سنگی این است که این نوع دیوارها نمی‌توانند از تیر عرضی پشتیبانی کنند به همین دلیل با قرار دادن دو داربست در کنار هم، مقاومت و استحکام لازم حاصل خواهد شد. هنگامی که قاب‌ها به خوبی در جای خود مستقر شدند، تیر عرضی اضافه می‌شود تا ساختار داربست را کامل کند. در مرحله بعد می‌توان از مهاربندهای متقاطع استفاده کرد تا ساختار محکم‌تر شود.

برندهای معتبر در این حوزه
انواع داربست کنسولی

داربست کنسولی

در این داربست، لوله‌های عمودی به کمک سوزن‌هایی که از سوراخ‌های دیوار خارج می‌شوند، پشتیبانی می‌شود. ساخت داربست کنسولی به دلیل ماهیت آن، مستلزم انجام بررسی‌های ایمنی و احتیاطی بسیاری است.
از انواع داربست کنسولی زمانی استفاده می‌شود که زمین گنجایش پشتیبانی از لوله‌های عمودی را نداشته باشد، همچنین در شرایطی که بخش‌های بالایی دیوار در حال ساخت است یا زمین نزدیک به دیوار نیاز دارد که خالی باقی بماند.

انواع داربست معلق
داربست معلق

داربست معلق

این نوع داربست همان‌طور که از نامش مشخص است، به کمک طناب یا زنجیر از سقف آویزان می‌شود. این نوع از داربست، برای ساختمان‌های بلندمرتبه نظیر برج‌ها کاربرد دارد و همچنین برای سایر کارهای ساختمانی نظیر نقاشی ساختمان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتفاع این داربست بر حسب نیاز قابل تنظیم است و این تنظیم از طریق موتورهای برقی هم قابل انجام است.

داربست سه‌ پایه

داربست سه‌ پایه

فضای قرارگیری پا در این نوع داربست روی نردبان‌های متحرک یا سه پایه پشتیبانی می‌شود. از این نوع داربست در درجه اول برای پروژه‌های ساختمانی داخلی مثل تعمیرات و رنگ‌آمیزی استفاده می‌شود زیرا ساختار بسیار کوچکی دارد و حداکثر ارتفاع آن به 5 متر می‌رسد. انواع داربست سه‌ پایه به دلیل کوچکی ساختار، به آسانی قابل حمل است.

انواع داربست فلزی

انواع داربست فلزی

داربست‌های فلزی به کمک لوله‌های فولادی ساخته می‌شوند که اتصال‌های فولادی، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. امروزه از داربست‌های فلزی به صورت گسترده در انواع مختلف پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود و در واقع شهرت این نوع داربست، به دلیل استحکام و دوام بسیار بالای آن است. همچنین به راحتی جمع می‌شود و ساختار ساده‌ای دارد.
هر چند این انواع داربست قیمت پایینی ندارد اما از استانداردهای بسیار بالایی بهره گرفته و کاملا ایمن است. به همین علت در میان افراد بسیار محبوب است و در پروژه‌های تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مطلب را بخوانید: مراحل ساخت ساختمان چیست؟

داربست تثبیت‌ شده

این نوع داربست هم نظیر داربست‌های فلزی، از فولاد و فلز ساخته می‌شود. این داربست‌ها به کمک قاب و اتصال‌های خاصی به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع داربست‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسند و افراد بلافاصله پس از خرید، می‌توانند از آن استفاده کنند.
بستر این داربست و محلی که پا روی آن قرار می‌گیرد، روی براکت‌هایی قابل تنظیم است که متناسب با نیاز می‌توان ارتفاع سطح آن را تنظیم کرد.

داربست کوئیک استیج

داربست کوئیک استیج

نصب این نوع داربست بسیار آسان است و از جنس گالوانیزه سخت تشکیل شده است. به همین علت در پروژه‌های مختلفی اعم از پروژه‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم داربست با استفاده از یک سیستم بهم پیوسته ایمن و بادوام ایجاد شده است تا بتواند یک سکوی کاری انعطاف‌پذیر ایجاد کند که با توجه به نیاز پروژه می توان مطابق با هر ارتفاع دلخواهی آن را تنظیم کرد.

کلام آخر
داربست‌ها کاربردهای مختلفی در حوزه ساختمان دارند و استفاده از انواع داربست کاملا وابسته به شرایط و نیاز پروژه است. تقریبا می توان گفت که برای هر پروژه ای با هر شرایطی، نوع به خصوصی داربست وجود دارد که می‌توان مورد استفاده قرار داد.

مطالب مرتبط
 داربست باغی، 10 ایده جدید برای تزئین دیوار حیاط
صفر تا صد مراحل اجرای سازه‌ های بتنی
وال پست؛ چرا باید در دیوار اجرا شود؟
فونداسیون و اسکلت، مهم‌ترین قسمت‌های ساختار ساختمان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه