Chidaneh.com placeholder image

انواع سقف نورگیر، ایده‌ای مدرن در معماری ساختمان‌ها

به قلم: مژگان احمدی

یک سقف نورگیر می‌تواند برای روشن‌تر به نظر رسیدن فضای خانه مانند یک معجزه عمل کند. استفاده از سقف نورگیر در معماری ساختمان‌ها ایده جدیدی به حساب نمی‌آید اما در معماری‌های مدرن استفاده از این ایده بیش از پیش به چشم می‌خورد. 

سقف‌های نورگیر انواع بسیار متنوعی از شیشه، لعاب، پوشش‌های پلی‌کربنات و… را شامل می‌شوند. اگر تمایل دارید که فضای نورگیری در خانه ایجاد کنید یا در ساخت خانه خود از این ایده استقبال می‌کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا با انواع سقف نورگیر و مزایا و معایب هریک بیشتر آشنا شوید.

سرویس خواب بالسا
مزایا و معایب سقف نورگیر

مزایا و معایب سقف نورگیر

قبل از آشنایی با انواع سقف‌ نورگیر بهتر است با مزایا و معایب آن‌ها بیشتر آشنا شویم. سقف‌های نورگیر به طور کلی مزایای زیادی را شامل می‌شوند. اما در کنار مزیت‌های بسیارشان،  معایبی نیز دارند که باید به آن‌ها توجه کرد.

مزایا

  • سقف‌ نورگیر می‌تواند اتاق‌های کوچک را بزرگتر نشان دهد
  • اتاق‌های تاریک را روشن‌تر می‌کند
  • می‌تواند به عنوان تهویه در فضاهای بی پنجره و مرطوب استفاده شود
  • سقف نورگیر همچنین می‌تواند چشم‌اندازی مدرن را برای فضای خانه به ارمغان آورد

معایب

  • سقف‌های نورگیر بی کیفیت با رد کردن اشعه ماروا بنفش خورشید باعث رنگ‌پریدگی مبلمان و فرش‌ها می‌شوند
  • سقف‌های نورگیر در فصل تابستان گرمای بیشتری به داخل خانه منتقل می‌کنند
  • اگر نورگیرها ضد ضربه نباشند، ممکن است دچار ترک‌خوردگی شوند و همین امر باعث نفوذ گردوغبار یا آب باران به داخل خانه خواهد شد

مطالب پیشنهادی: 7 نورگیر سقفی با ایده ی خیره کننده

انواع سقف نورگیر

انواع سقف نورگیر

به منظور انتخاب یک سقف نورگیر مناسب برای فضای مورد نظرتان، ابتدا باید با انواع نورگیرها آشنا شوید و گزینه‌ای که مناسب فضای شماست را از بین آن‌ها گزینش کنید. معمولا نورگیرهای ثابت و تهویه‌ای طراحی نسبتاً مشابهی دارند. اما نورگیرهای لوله‌ای تجربه‌ای کاملاً متفاوت از سقف نورگیر را ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب هایی که در دکوراسیون داخلی شما می درخشند!

سقف نورگیر ثابت

سقف نورگیر ثابت

سقف نورگیر ثابت معمولا دریچه یا پنجره‌ای برای باز شدن ندارد. این سقف‌های شیشه‌ای مدل‌های مختلفی دارند و از لحاظ طراحی زیبایی بیشتری نسبت به نمونه‌های تهویه‌ای و لوله‌ای دارند. به دلیل استفاده از صفحه‌های یکدست در نورگیرهای ثابت، این نوع از سقف‌ها نور بیشتری برای فضا ایجاد می‌کنند.

سقف نورگیر تهویه‌ای

سقف نورگیر تهویه‌ای

نورگیرهای تهویه‌ای مانند نورگیرهای ثابت به نظر می‌رسند، اما می‌توانند با دست یا کنترل الکترونیکی باز شوند. نورگیرهای تهویه‌ای در مواردی که رطوبت زیاد است یا فضا به یک تهویه نیاز دارد، انتخاب مناسبی هستند. این نوع از نورگیرها می‌توانند کنترل رطوبت در فضاهای بسته و نیازمند تهویه مانند حمام و آشپزخانه را فراهم کنند. معمولا نورگیرهای تهویه‌ای به دلیل نوع ساخت و طراحی قاب پیچیده‌تر، قیمت بیشتری نسبت به سقف نورگیر ثابت دارند.

مطالب پیشنهادی: سقف طلقی، اجرای سقف کاذب طلقی و استعلام قیمت از مجریان

سقف نورگیر لوله‌ای

سقف نورگیر لوله‌ای

نورگیرهای لوله‌ای که به آن‌ها نورگیر خورشیدی نیز گفته می‌شود، معمولا خروجی‌های لوله مانند بلندی هستند که برای گرفتن و انعکاس نور در فضای اتاق یا خانه تعبیه می‌شوند. نورگیرهای لوله‌ای معمولا برای فضاهای کوچک مانند حمام، راهرو و آشپزخانه مناسب هستند. نصب نورگیرهای خورشیدی بسیار آسان‌تر از انواع دیگر است، به ویژه در بخش‌هایی که دارای سقف کاذب یا زیرشیروانی است. 

نورگیرهای لوله‌ای یا خورشیدی بسیار کم نورتر از انواع دیگر هستند اما برای خروج رطوبت و تهویه خصوصا در فضاهای مرطوب بسیار کارآمدتر هستند. همچنین این نوع از نورگیرها در مواردی که حریم خصوصی در اولویت اصلی است، انتخاب خوبی به شمار می‌روند. با این وجود، برخلاف پنجره‌های نورگیر نمای گسترده‌ای از آسمان یا مناظر بیرون ارائه نمی‌دهند.

قاب سقف نورگیر

قاب سقف نورگیر از چه موادی ساخته می‌شود؟

قاب سقف نورگیر معمولا از آلومینیوم اکسترود شده یا فولاد گالوانیزه شده، ساخته می‌شود. قالب‌سازی قاب‌ها براساس نقشه فضای در دسترس و طراحی مورد نظر، توسط متخصص مربوطه انجام می‌شود. دقت داشته باشید که نصب سقف‌های نورگیر حتما باید توسط کارشناس انجام شود تا از لحاظ عایق‌ کاری و موارد دیگر مشکلی پیش نیاید.

بیشتر بخوانید: طراحی دیوار نورگیر و پاسیو با ایده های نو

نورگیر هرمی

در پایان:

برای آگاهی از این موضوع که آیا تعبیه سقف نورگیر در فضای خانه شما امکان‌پذیر است؟ حتما باید با کارشناس مربوطه مشورت کنید. درست است که این ایده تغییر چشم‌گیری در فضای خانه یا اتاق خوابتان ایجاد می‌کند، اما بررسی همه جوانب الزامی است. معمولا برای تعبیه سقف‌ نورگیر در خانه‌هایی که از ابتدا فضایی برای این کار در معماریشان در نظر گرفته نشده است، بهتر است از سقف‌های نورگیر لوله‌ای استفاده شود. 

در این مطلب قصد داشتیم تا با ارائه اطلاعات جامع درباره سقف‌های نورگیر، مزایا و معایب آن‌ها و بررسی انواع این سقف‌ها، شما را با جوانب مختلف این ایده در معماری خانه‌های مدرن بیشتر آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: ساخت سایه بان و نورگیر، از هزینه ها خبردار شوید!

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه