Chidaneh.com placeholder image

انواع سقف شیروانی مدرن، تلفیق سنت و مدرنیته

به قلم: فرگل سلحشور

سقف‌ها به نوعی هویت ساختمان‌ها را شکل می‌دهند و سقف‌های شیروانی که برای شرایط آب‌ و هوایی خاص نظیر آب و هوای سرد با احتمال بارش باران و برف طراحی می‌شوند، نوع خاص و پرطرفداری از سقف‌های شیروانی هستند. انواع سقف شیروانی مدرن همان‌طور که از نامش مشخص است، در واقع طرح مدرن‌شده سقف شیروانی است که در دنیای امروزی بسیار پرطرفدار شده است زیرا به نوعی سقف‌های قدیمی شیروانی با طراحی مدرن تلفیق شده و طراحی متفاوت و زیبایی را به وجود آورده اند. در این مطلب از چیدانه قصد داریم شما را با انواع سقف شیروانی مدرن آشنا کنیم.

در این مطلب می‌خوانیم:

تابلو فرش ریحان
  • سقف شیروانی مدرن به چه سقفی گفته می‌شود؟
  • ویژگی‌ها و مزایای انواع سقف شیروانی مدرن
  • عایقبندی انواع سقف شیروانی مدرن چگونه انجام می‌شود؟
انواع سقف شیروانی مدرن
سقف شیروانی در معماری مدرن

سقف شیروانی مدرن به چه سقفی گفته می‌شود؟

سقف شیروانی از مدت‌ها پیش بخشی از تاریخ معماری سنتی بوده است. از هر کودکی که بخواهید خانه‌ای را ترسیم کند، او خانه‌ای با سقف شیروانی ترسیم می‌کند. پس چگونه این طراحی سقف سنتی به معماری مدرن راه یافته است؟
از آن‌جایی که سقف‌های شیروانی از زمان معماری کلاسیک مطرح شدند، عمدتا در طرح‌های کلاسیک شاهد استفاده از آن‌ها هستیم. اما استفاده از این طرح کلاسیک در قالب مدرن، طراحی متفاوت، زیبا و بسیار ویژه‌ای را به وجود می‌آورد که در پروژه‌های مختلف می‌توان از این طراحی استفاده کرد.

سقف شیروانی

 طرح‌های تلفیقی اگر به شیوه‌ای صحیح و هوشمندانه مورد استفاده قرار بگیرند، نتیجه‌ای بسیار مطلوب و چشم‌نواز را به دنبال خواهند داشت.
به طور کلی در آمریکا، سقف‌های شیروانی سنتی و مدرن بسیار پرطرفدار هستند زیرا طراحی متفاوت و زیبایی دارند و اجرای آن‌ها بسیار ارزان و ساده است. در واقع طرح مدرن سقف‌های شیروانی نسبت به طرح‌های کلاسیک آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است و به همین علت بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرند.

سقف شیروانی مدرن
سقف شیروانی در معماری مدرن

ویژگی‌ها و مزایای انواع سقف شیروانی مدرن

سقف‌های شیروانی مدرن به دلیل ساختار مثلثی‌شکل، این قابلیت را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا فضای اضافی تحت عنوان اتاق زیر شیروانی تعبیه شده و مورد استفاده قرار بگیرند. این ویژگی برای دیگر انواع سقف‌ها وجود ندارد.

این مطلب را بخوانید: کدام مصالح برای سقف شیروانی مناسب تر است؟

انواع سقف شیروانی مدرن برای فضاهایی که باد شدید یا طوفان وجود دارد مناسب نیست زیرا سقف در این شرایط بیشتر در معرض آسیب دیدن است و حتی باد شدید ممکن است منجر به جدا شدن کامل سقف شود.
سقف شیروانی مدرن معمولا شامل خطوط ساده و مینیمالیستی می‌شود و شامل طرح‌های ساده اما بسیار کاربردی هستند. در واقع همین ویژگی‌هاست که انواع سقف شیروانی مدرن را از سایر سقف‌ها متمایز می‌کند.
ساخت و اجرای این سقف‌ها به سرعت و سادگی قابل انجام است و با هر نوع ساختمانی متناسب است.

سقف شیروانی

سقف شیروانی مدرن امکان طراحی قرینه را به سادگی فراهم می‌کند و دست طراحانی را به سبک متقارن علاقه دارند، باز می‌گذارد.
انواع سقف شیروانی مدرن این امکان را در اختیار طراحان قرار می‌دهد تا پنجره‌های بلندتری را طراحی کنند و در نتیجه نور بیشتری وارد فضای داخلی ساختمان شده و حتی ظاهر زیباتری را به نما خواهد بخشید.
امکان هدایت آب باران، تخلیه و جمع‌آوری آن برای سقف شیروانی مدرن وجود دارد، در حالی که این امکان برای سایر انواع سقف‌ها وجود ندارد و تنها مختص سقف شیروانی و شیبدار است.

انواع سقف شیروانی

عایقبندی انواع سقف شیروانی مدرن چگونه انجام می‌شود؟

عایق‌بندی این نوع از سقف‌ها به طور معمول به کمک تیرهای شیب‌دار یا خرپاهای چوبی پیش‌ساخته انجام می‌شود. همچنین قاب‌بندی الوار و SIP از دیگر تکنیک‌های کاربردی عایق‌بندی سقف‌های شیب‌دار محسوب می‌شود.
در صورت استفاده از خرپاهای چوبی، عایق معمولا بالای سقف و در میان اتصالات خرپاها تعبیه می‌شود.
در ادامه نمونه‌های بیشتری از انواع سقف شیروانی مدرن با هم خواهیم دید:

سقف شیروانی در معماری مدرن
سقف شیروانی در معماری معاصر
انواع سقف در معماری مدرن
شیروانی
سقف مدرن

کلام آخر
سقف‌های شیروانی یکی از زیباترین و خاص‌ترین انواع سقف‌هایی هستند که برای ساختمان‌ها طراحی و اجرا می‌شوند. این نوع سقف‌ها از گذشته در طراحی‌های کلاسیک و سنتی کاربرد داشتند و امروزه تلفیق آن‌ها با دنیای مدرن، طراحی منحصر به فرد و زیباتری را به وجود آورده است.

مطالب مرتبط
طراحی داخلی سقف شیبدار، 10 ایده الهام بخش برای یک جای دنج!
معرفی سقف شیب دار و روش اجرای آن در ساختمان
خانه زیر شیروانی، دکوراسیون خاص و جذاب فرشته و فرزام دیدنی است!
قیمت سقف شیبدار، کار را به کاردان بسپارید!
ساختمان با سقف شیب دار، ساختمان مسکونی 106 مهرشهر

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه