Chidaneh.com placeholder image

قوانین پارکینگ آپارتمان، دیگه با همسایه‌ها دعوا نکنین!

به قلم: فرگل سلحشور

برای آپارتمان‌هایی که دارای پارکینگ هستند، قوانین به خصوصی وضع می‌شوند که ساکنان همگی باید آن را رعایت کنند. رعایت کردن قوانین مربوط پارکینگ آپارتمان، برای جلوگیری از آشفتگی و نزاع میان ساکنان بسیار اهمیت دارد اما آیا تمامی ساکنان قوانین پارکینگ آپارتمان را رعایت می‌کنند؟
در این مطلب از چیدانه همراه ما باشید تا با هم به بررسی قوانین مربوط به پارکینگ آپارتمان بپردازیم.
در این مطلب می‌خوانید:

  • انواع پارکینگ آپارتمان
  • قوانین پارکینگ مشاع آپارتمان
  • قوانین پارکینگ اختصاصی آپارتمان
  • قوانین پارکینگ آپارتمان مربوط به تقسیم‌بندی پارکینگ
  • قوانین پارکینگ آپارتمان درباره متراژ هریک
  • قوانین مربوط به انتقال پارکینگ
قوانین پارکینگ آپارتمان

انواع پارکینگ آپارتمان

به طور کلی پارکینگ‌های آپارتمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

چوب و هنر
  • پارکینگ مشاع
  • پارکینگ اختصاصی

در ادامه به بررسی قوانین هریک از این پارکینگ‌ها می‌پردازیم.

قوانین پارکینگ مشاع آپارتمان

پارکینگ مشاع در واقع پارکینگی است که بین ساکنان آپارتمان مشترک است و افراد می‌توانند به صورت تواقفی از این پارکینگ‌ها استفاده کنند.  در زمان خرید یا اجاره برای فرد تازه‌وارد، امکان اجازه دسترسی به پارکینگ مشاع به او گفته خواهد شد. پارکینگ مشاع در سند ملکیت شخصی درج نمی‌شود.

این مطلب را بخوانید: نکاتی که باید برای طراحی پارکینگ بدانیم!

قوانین پارکینگ اختصاصی آپارتمان

قوانین پارکینگ آپارتمان در نوع خصوصی به این صورت است که حدود پارکینگ برای مالک در سند مالکیت یا اجاره‌نامه او ذکر شده و آن فضای پارکینگ به صورت اختصاصی به فرد مالک یا مستاجر تعلق دارد. حتما باید توجه داشته باشید که پارکینگ در سند شما ذکر شده باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید.

قوانین پارکینگ آپارتمان مربوط به تقسیم‌بندی پارکینگ

زمانی که قصد خرید یا اجاره ملکی را دارید و پارکینگی به شما تعلق گرفته است، دو حالت وجود خواهد داشت. در حالت اول ممکن است آپارتمان نوساز باشد و هنوز برای تقسیم‌بندی پارکینگ‌ها تصمیمی گرفته نشده باشد و در حالت دوم ممکن است آپارتمان چند سال ساخت باشد و تقسیم‌بندی‌های لازم مربوط به پارکینگ‌ها انجام گرفته شده باشد.

پارکینگ ساختمان

اما تعلق گرفتن هر پارکینگ به هر واحد به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  1. تمامی اطلاعات مربوط به پارکینگ اعم از محل قرارگیری، متراژ و مساحت به صورت کاملا دقیق و جزئی و به دور از هرگونه ابهام داخل سند درج شده باشد.
  2. در حالت دوم اطلاعات دقیق مربوط به پارکینگ به صورت جزئی در سند درج نشده اند. در این شرایط هنگامی که ساکن هر واحد برای پارکینگ خود هزینه پرداخت کرده باشد، عمدتا بر سر پارکینگ بین همسایه‌ها اختلاف به وجود خواهد آمد. بنابراین بسیار مهم است که اطلاعات دقیق مربوط که پارکینگ در هر سندی به صورت جزئی و کامل درج شده باشد.

این مطلب را بخوانید: طراحی پارکینگ، 20 نمونه واقعی از ساختمان های ایرانی!

قوانین پارکینگ آپارتمان درباره متراژ هریک

  • بر طبق قانون برای هر پارکینگ حداقل دهانه 2.5 متری، برای هر دو پارکینگ حداقل دهانه 4.5 متری و برای سه پارکینگ دهانه حداقل 7 متری در نظر گرفته می‌شود.
  • طول قانونی پارکینگ 5 متر است.
  • تعداد پارکینگ بر اساس متراژ واحد تعیین می‌شود. برای واحدهای کمتر از 150 متر یک پارکینگ، واحدهای تا 250 متر دو پارکینگ و واحدهای بیش از 250 متر سه پارکینگ در نظر گرفته می‌شود.

قوانین مربوط به انتقال پارکینگ

اگر فردی که قصد انتقال پارکینگ به او را دارید، ساکن همان ساختمان باشد، به شرط آن که پارکینگ اختصاصی باشد، مشکلی از بابت انتقال وجود نخواهد داشت. اما اگر شخصی که قصد اجاره یا فروش پارکینگ را به او دارید، ساکن همان ساختمان نباشد، اگر شخص قصد خرید داشته باشد حتی اگر پارکینگ شما اختصاصی باشد، انجام این امر ممکن نیست اما می‌توان پارکینگ را به شخصی خارج از آپارتمان برای مدت معلوم و به صورت توافقی اجاره داد.

پارکینگ آپارتمان

کلام آخر
اگر همه افراد ساکن در یک آپارتمان نسبت به قوانین و مقررات مربوط به پارکینگ‌ها اطلاع داشته باشند، احتمال بروز اختلاف به حداقل‌ترین میزان خود خواهد رسید. از همین رو اطلاع از این قوانین برای ساکنان کاملا لازم و ضروری است.

مطالب مرتبط
اصول نورپردازی سقف پارکینگ را بدانیم
درب پارکینگ، کدام مدل و جنس را انتخاب می کنید؟
بازسازی پارکینگ، وقتشه ایده های تازه ای داشته باشی!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه