روش صحیح کاشت درخت، قبل از کاشت بهتره بدونید!

روش صحیح کاشت درخت، قبل از کاشت بهتره بدونید!

به قلم: تحریریه چیدانه

احتمالا خیلی از ما تجربه ی کاشت نهال را داریم. ولی اغلب کاشت درخت ما به این صورت است که یک نهال را در خاک می­ گذاریم و بعد آبیاری اش می­ کنیم. حالا این که آیا روش کاشت درخت صحیح و اصولی است یا نه، آن لحظه به آن فکر کرده ­ایم؟ مگر اینکه شانس با ما همراه باشد و یک باغبان ماهر در کاشت اصولی درخت به ما کمک کند. آیا شما را روش صحیح کاشت درخت آشنا هستید؟ چه زمانی برای کاشت نهال مناسب است؟ برای کاشت نهال چه مراحلی باید انجام شود؟ با این مطلب از چیدانه با موضوع روش صحیح کاشت درخت، با ما همراه باشید.

کاشت درست درخت

چوب و هنر
روش صحیح کاشت درخت

مراحل روش صحیح کاشت درخت چیست؟

همیشه در مورد مزیت­ های درختکاری شنیده ­ایم. ولی مسئله این است اگر کاشت درخت به صورت اصولی و صحیح انجام نشود ممکن است درخت زنده نماند و یا دچار بیماری شود. برای کاشت صحیح درخت باید به نکات زیادی توجه شود. همه مراحل از انتخاب و تهیه نهال تا اجرای کاشت و نگهداری بعد از آن در روند زنده ماندن و رشد مناسب درخت اهمیت دارند. در ادامه مطلب سعی شده است نکته ­های لازم برای مراحل مختلف روش درست کاشت درخت بیان شود.

مراحل روش صحیح کاشت درخت را می­ توان به چهار مرحله کلی تقسیم کرد:

  1. انتخاب نهال
  2. آماده‌سازی زمین و نهال
  3. کاشت نهال
  4. نگهداری و مراقبت

این مطلب را هم بخوانید: نگهداری از بذر، این 3 نکته را دست کم نگیرید!

انتخاب نهال برای کاشت صحیح

1. روش صحیح کاشت درخت، انتخاب نهال

بعد از اینکه تصمیم به کاشت درخت گرفتید؛ باید به فکر تهیه یک نهال سالم باشید. در انتخاب نهال باید؛ نوع درخت، اقلیم منطقه، کیفیت خاک و به طور کلی شرایط محیط را در نظر بگیرید و یک نهال مناسب با منطقه و محیط انتخاب کنید. این نکته را فراموش نکنید که نگهداری صحیح از نهال از زمان تهیه آن تا کاشت در زمین اصلی بسیار اهمیت دارد. نکته­ های لازم برای انتقال نهال تا زمین اصلی را در نظر بگیرید. همچنین برای اینکه رطوبت ریشه نهال حفظ شود آن را داخل یک کیسه و یا گلدان قرار می ­دهند.

ویژگی­‌های یک نهال سالم و خوب عبارتند از:

  • کیفیت: نهال خوب کیفیت بالایی دارد و همچنین باید برچسب و شناسه معتبر داشته باشد.
  • سلامت نهال: سالم و بدون بیماری باشد؛ این ویژگی تا حدی از ظاهر نهال مشخص می­ شود. به همه اجزای نهال با دقت توجه کنید.
  • وجود پیوندک: نهال­ های پیوندی باید دارای پایه و پیوندک باشند. پیوندک محل پیوند گیاه است که در پایین ساقه نهال به خوبی قابل تشخیص است.
  • سن نهال: سن نهال باید یک یا دو سال باشد.
  • داشتن جوانه: وجود نهال­ های سالم و قوی بر روی نهال ضروری است. این ویژگی سلامت و سرحال بودن نهال را نشان می­ دهد.
  • ساقه عمود: برای رشد بهتر و ایستایی درخت، بهتر است ساقه نهال، صاف و مستقیم و بدون زاویه و خمیدگی باشد.
  • ریشه نهال: وجود ریشه پر و همچنین ساقه قطور بخشی از سلامت نهال را نشان می­ دهد. حتما به مقدار ریشه و سالم بودن آنها توجه کنید.

مطلب پیشنهادی: درختان زینتی، 20 گیاه زینتی برای فضای سبز خانه!

آماده سازی زمین

2. روش صحیح کاشت درخت، آماده‌سازی زمین و نهال

بعد از تهیه یک نهال سالم و قوی؛ حالا باید بهترین جا برای کاشت آن را تعیین کنید. ممکن است بخواهید یک نهال را در حیاط یا محوطه و باغچه منزل بکارید و یا شاید هم در حین کاشت چندین نهال درخت در باغ هستید. به هر حال وجود یک بستر مناسب (خاک، نور و..)  برای قرارگیری نهال ضروری است.

مراحل آماده‌سازی زمین و نهال برای کاشت صحیح درخت عبارتند از:

  • ایجاد چاله: یک چاله به عمق توپی ریشه ­ی نهال که داخل کیسه قرار دارد و به عرض حدودا 2 تا 3 برابر عرض ریشه نهال حفر کنید. به دلیل اهمیت بالای ریشه ­های سطحی درختان در جذب مواد غذایی، عرض و پهنای چاله باید فضای کافی برای گسترش ریشه­ های سطحی را داشته باشند.
  • آماده کردن نهال: برخی از کارشناسان توصیه می­ کنند که قبل از کاشت، نهال (ریشه لخت) را در آب و کمی قارچ کش قرار دهید تا احتمال ایجاد بیماری در آن وجود نداشته باشد. و پس از آن ریشه­ های آسیب دیده را جدا کنید. کمی هرس ریشه به رشد مناسب شاخ و برگ درخت کمک می­ کند. نهال­ های ریشه پر و یا گلدانی نیاز به هرس ریشه ندارند و بهتر است با خاک موجود در اطراف ریشه در چاله قرار بگیرند.
  • پرالیناژ: برای کاشت تعداد زیادی درخت، بهتر است ریشه نهال­ ها ضدعفونی شوند. برای این کار قبل از کاشت نهال ریشه را با رس، مواد چسبنده و ضدعفونی کننده آغشته می ­کنند که به این کار پرالیناژ گفته می­ شود.

مطلب پیشنهادی: درخت دو بعدی، هنر زنده در حیاط ایرانی!

روش صحیح کاشت درخت

3. روش صحیح کاشت درخت

حالا وقت این است که نهال در بستر خودش قرار بگیرد.

کاشت نهال

طوقه درخت جایی است که ریشه و ساقه درخت به هم متصل شده ­اند. بهتر است طوقه درخت حدود 10 سانتی­متر بالاتر از سطح خاک زمین قرار بگیرد. و یا اینطور در نظر بگیرید که پیوندک در نهال­ های پیوندی حدود 20 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. برخی از کارشناسان توصیه می کنند که خاک زیر ریشه و داخل چاله را کمی فشرده کنید تا نشست خاک کمتر شود. چاله را با خاک حاصلخیز پر کنید. توجه کنید که اگر باغچه و زمین مورد نظر دارای مصالح مختلفی است، بهتر است حجم زیادی از خاک فضای کاشت را برداشته و با خاک حاصلخیز پر کنید.

آبیاری درخت

آبیاری درخت

پس از کاشت نهال، بهتر است دورتادور پشته­ای که در محل کاشت نهال ایجاد شده است یک شیار برای قرار گیری آب در نظر بگیرید. یک بار نهال را به خوبی آبیاری کنید و پس از ده دقیقه و با جذب آب دوباره آن را آبیاری کنید تا دچار شوک نشود و به خوبی سیراب شود. پس از آن با توجه به نوع نهال، زمان و فاصله آبیاری را رعایت کنید.

مراقبت از درخت پس از کاشت

4. روش صحیح کاشت درخت، نگهداری و مراقبت

نهال تازه غرس شده مانند یک کودکی است که به توجه بیشتری نسبت به یک درخت احتیاج دارد. اولین مراقبت از نهال همان آبیاری پس از کاشت است که باید به خوبی صورت گیرد. اگر فکر می­ کنید نهال نیاز به قیم (دیرک) دارد، آن را در نظر بگیرید. وجود دیرک باعث رشد مستقیم و جلوگیری از کج شدن ساقه در برابر باد می­ شود. می­ توانید پس از یکسال دیرک را از درخت جدا کنید. مراقبت­ های دیگر درخت با توجه به نوع درخت و شرایط محیطی شامل: کوددهی، سله شکنی، وجین علف هرز و مرمت حصار و قیم است.

زمان کاشت نهال

روش صحیح کاشت درخت، چه زمانی بکاریم؟

شاید مهم‌ترین مساله قبل از تهیه نهال و انجام عملیات کاشت، انتخاب زمان مناسب برای کاشت نهال است. پاییز، اواخر زمستان و بهار سه گزینه رایج برای کاشت نهال هستند. و حتی برخی از نهال­ ها را می­ توان هر زمان از سال بکارید. ولی کدام یک برای کاشت درخت ما مناسب است؟ زمان مناسب برای کاشت نهال به سه عامل مهم بستگی دارد:

مطلب خواندنی: طراحی حیاط منزل ایرانی، بهار دلنشین با این 7 ایده!

1. نوع درخت

گونه و نوع درختی که برای کاشت در نظر گرفته ­اید تاثیر زیادی در زمان کاشت آن دارد. برخی از درختان که به سرمای زمستان مقاوم هستند را می­توان در فصل پاییز کاشت، ولی اگر نهالی که به یخبندان مقاوم نیست را در پاییز بکارید ممکن است آسیب ببیند و رشد خوبی نداشته باشد. به شرایط رشد نهال توجه کنید و درختی را که برای منطقه شما مناسب است انتخاب کنید.

2. اقلیم منطقه

پایان فصل سرما و یخبندان در شهرهای مختلف و مناطق مختلف فرق دارد. به همین دلیل بهترین زمان کاشت درخت در مناطق شمالی و مناطق جنوبی باهم متفاوت است. در ایران، در مناطق شمالی ماه­ های آخر سال را برای کاشت نهال انتخاب می­ کنند در صورتی که در جنوب کشور با افزایش زودتر دمای هوا، باید چند ماه زودتر انجام شود.

3. نوع نهال

نهال­ها به دو صورت گلدانی و ریشه لخت تولید می ­شوند و به فروش می ­رسند. نهال­ های گلدانی را می­ توان در هر فصل از سال کاشت. ولی بهترین زمان برای کاشت نهال­ های ریشه لخت اواخر زمستان و یا اوایل بهار است.

مطلب پیشنهادی: کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه، امتحانش کن!

روش صحیح کاشت درخت

کلام آخر

برای کاشت صحیح درخت، به همه نکته‌های گفته شده در این مطلب توجه کنید. نکته های به ظاهر کوچک هم از مرحله خرید نهال تا کاشت و نگهداری پس از آن اهمیت زیادی دارند و ممکن است بی دقتی کوچکی باعث آسیب به درخت شود و کاشت درخت بی فایده باشد. از اهالی فن چیدانه در زمینه باغبانی در این زمینه مشورت بگیرد.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه