Chidaneh.com placeholder image

نگهداری از بذر، این 3 نکته را دست کم نگیرید!

به قلم: تحریریه چیدانه

 

آیا شما هم در خانه خود سبزیجات و صیفی جات مخصوص به خود را پرورش می دهید؟ اگر عادت داشته باشید که از باغچه خانگی خود برای تهیه غذا استفاده کنید، قطعا ترجیح می دهید بعد از پایان فصل هر کشت سبزی و صیفی، بذرهای آنها را نگهداری کنید تا بتوانید در فصل و سال بعد از همین نژاد استفاده کنید و مجبور نشوید دوباره هزینه دیگری بابت خرید بذر داشته باشید. در مورد صیفی جات اغلب مراحل کاشت، داشت، برداشت و جمع آوری شان مشابه هم انجام می شود. نکته ای که در مورد این گیاهان باید بدانید این است که چرخه زندگی شان کمتر از یک سال است و تعداد زیادی از آنها توسط کشت بذر تکثیر می شوند. در ادامه این مطلب نکات بیشتری در مورد ذخیره کردن بذر صیفی جات می آموزید:

قالیشویی ادیب

ذخیره بذر صیفی جات

نگهداری بذر صیفی جات

شاید تصور کنید که خرید بذر به اندازه ای هزینه ندارد که بخواهید خود را به زحمت بیندازید و خودتان برای جمع آوری بذرها اقدام کنید. ولی آنچه شما را ترغیب می کند که برای این کار اقدام کنید این است که از نتیجه کار خود مطمئن می شوید، به این معنی که بعد از کاشت این بذرها می دانید که با چه طعم و عطری از گیاهان رو به رو می شوید و برایتان آشنا هستند. گاهی اوقات از محصول خود به اندازه ای راضی هستید که ترجیح می دهید همین واریته را برای سال بعد خود نیز داشته باشید. پس بهترین روش این است که بذر صیفی جات کاشته شده تان را ذخیره کنید. 

مطلب پیشنهادی : دمنوش‌ های گیاهی، طعم مورد علاقه خود را پرورش دهید!

نگهداری بذر صیفی جات

نگهداری بذر صیفی جات

جمع آوری و نگهداری بذر ساده است ولی بهتر است قبل از اقدام به هر کاری برخی نکات مهم را بیاموزید تا نتیجه رضایت بخش باشد. یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که بذرهایی را ذخیره کنید که از نژادهای خالص باشند، نژاد هیبرید ممکن است در نسل های بعدی رفتار متفاوتی نشان دهند و شباهت کمتری با گیاه مادری داشته باشند که شاید حتی کیفیت آنها مطلوب نباشد. حتی ممکن است واریته های مختلف یک گیاه که در کنار هم کاشته شده اند نیز در اثر گرده افشانی با یکدیگر، نتایج متنوعی با یکدیگر نشان دهند. بنابراین بهتر است نکات مهم را در نظر داشته باشید:

مطلب پیشنهادی : پرورش گیاهان آپارتمانی با تجربه های یک مادر ایرانی!

نگهداری بذر صیفی جات

نگهداری از بذر صیفی جات

1. از سلامت گیاهان مطمئن شوید

زمانی که قصد دارید بذرهای گیاه موجود خود را ذخیره کنید، اطمینان حاصل کنید که این گیاه از گونه سالم انتخاب شده است. اگر به دنبال نژادهای بزرگ هستید، پس بذرهای گیاهی را جمع کنید که سایز بزرگی دارد، اگر طعم یک گونه ار گوجه فرنگی برایتان بسیار لذیذ است، بذرهای همان گونه را نگه دارید. اگر دانه های لوبیا را برای تهیه وعده های غذایی می خواهید، به دنبال ظاهر زیبا و اندازه مناسب در گونه های لوبیا باشید. در این مرحله برای اینکه از بیماری و عفونت های احتمالی جلوگیری شود، به سراغ پایه هایی از گیاهان بروید که بدون لکه و عیب بر روی گیاه باشند، از گیاهانی که دارای حفره های ایجاد شده توسط حشرات و آفات و هر نشانه دیگری از بیماری باشند، دوری کنید.

مطلب پیشنهادی : پرورش گل و گیاه در خانه، وقتی مردها دست به کار می شوند!

کاشت بذر صیفی جات

کاشت بذر گیاهان

2. زمان کندن بذرها را بشناسید

برای اینکه بتوانید یک باغبان حرفه ای شوید، راحت ترین روش این است که رشد و نشانه های طبیعی گیاهان را دنبال کنید. برای جمع آوری بذرها بهتر است تا زمانی صبر کنید که گیاهان بذرهای خود را قبل از خرد شدن، پخش کنند. در این صورت است که می توانید از کاشت این بذرها بهترین نتیجه را بگیرید.

صیفی جات تازه مانند گوجه فرنگی به طوری رشد می کنند که از بذرها به بهترین شکل حفاظت می کنند. گیاهی که نارس باشد و به اندازه کافی رشد نکرده باشد، برای مصرف اسیدی است، طعم خوبی ندارد و سفت است. ولی همین گیاه در انتهای فصل رشد، به رنگ قرمز روشن در می آید. در این شرایط به اندازه کافی نرم شده است که بتوان با دندان به راحتی آن را گاز زد و طعم شیرین و آبدار دارد. بنابراین زمانی که گوجه فرنگی در بیشترین حالت رسیده بودن قرار دارد، بهترین حالتی است که می توانید بذرهای آن را جمع آوری کنید.

مطلب پیشنهادی : گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، پندهای شکوفه!

بذر صیفی جات

ذخیره بذر صیفی جات

در گیاهان دیگری مانند لوبیا که محصولشان گوشتی نیست، زمانی می توانید بذرها را جمع کنید که کاملا رسیده باشند و بتوان آنها را از غلاف خود جدا کرد. اگر غلاف های لوبیا را از روی گیاه برداشت کرده اید، صبر کنید تا خشک شوند و سپس به راحتی می توانید دانه های داخل را جدا و ذخیره کنید.

مطلب پیشنهادی : انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

کاشت بذر صیفی جات

ذخیره بذر صیفی جات

3. دانه ها را تمیز و سپس ذخیره کنید

زمانی که می خواهید بذر و دانه ها را تا زمان کاشت نگهداری کنید، باید تمیزشان کرده باشید و در حالتی نگه دارید که کاملا خشک شده باشند تا بتوانند بدون کپک و قارچ، چند ماه دوام بیاورند. روشهای زیادی برای تمیز و خشک کردن بذرهای صیفی جات وجود دارد و بستگی دارد این دانه ها از چه گیاهی باشد. بذرهایی که در گوشته نرم رشد نکرده باشند، راحت تر ذخیره می شوند. کافی است گرد و خاک یا هر ماده اضافی دیگر را از روی بذرهای تمیز کنید و اگر کمی مرطوب شده اند، آنها را در مکان گرمی که جریان هوا هم داشته باشد، پخش کنید تا کاملا خشک شوند. 

در مورد بذرهای گیاهان گوشتی مانند گوجه فرنگی، باید پروسه خشک کردن را به خوبی مدیریت کنید. یک روش این است که بذرها را تا حد ممکن از یکدیگر جدا کنید، البته این روش چندان هم ساده نیست! سپس آنها را در مکان گرم با جریان هوا پهن کنید و بعد از آنکه کاملا خشک شدند، اگر گوشته ای از محصول روی بذرها چسبیده اند، آنها را جدا کنید.

مطلب پیشنهادی : با گلخانه خانگی گیاهان محبوب تان را در خانه پرورش دهید!

کاشت بذر صیفی جات

روش نگهداری بذر صیفی جات

یک روش دیگر این است که گوشته را از روی بذرها جدا کنید و آتها را برای یک تا دو روز درون آب نگهدارید. ژلی که در ازراف بذرها وجود دارند جدا می شوند و روی آب می آیند و بذر خام ته نشین می شود. سپس بذرها را بشویید مانند روش قبلی خشک کنید. اگر بذرها را روی برگه های نازکی خشک کردید که به آنها چسبید، می توانید بدون جدا کردنشان از روی کاغذ، در زمان کاشت آنها را به همان شکل و با کاغذ بکارید. 
بعد از آنکه بذرها کاملا خشک شدند، برای آنکه بتوانید آنها را نگهداری کنید بهتر است بذرها را درون پاکت یا کاغذ بریزید و نام هر کدام را روی کاغذ بنویسید. پاکت ها را در مکان خنک و خشک نگهداری کنید. اگر در یخچال فضای کافی دارید، بهترین مکان برای نگهداری بذرها همینجاست.  

برای مطالعه مطالب مرتبط در مورد باغبانی و گیاهان خانگی به بخش مربوطه بروید. سوالی دارید که جواب آن را پیدا نمی کنید؟ در قسمت دیدگاه از چیدانه بپرسید.

منبع: readersdigest

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه