اصول طراحی سرویس بهداشتی در مکان های گوناگون

اصول طراحی سرویس بهداشتی در مکان های گوناگون

به قلم: مهسا پوررضا

اصول طراحی سرویس بهداشتی یکی از موضوعاتی است که وقتی صحبت از ترکیب بندی و طراحی داخلی ساختمان می شود، کمتر به ذهن خطور می کند. فضاهایی که یکی از مهم ترین بخش های اماکن را تشکیل می دهند. به شکلی که در طراحی سرویس بهداشتی علاوه بر دقت در ظاهر، رعایت استانداردها و قوانین موجود بهترین نتیجه را در پایان کار به همراه خواهد داشت. در طراحی سرویس های بهداشتی نکاتی ساده اما کاربردی می تواند نتیجه بسیار مطلوبی در پایان کار برای پروژه یا منزل شما داشته باشد در اینجا به برخی ضوابط و اصول طراحی سرویس بهداشتی در مکان های مختلف می پردازیم.

تابلو فرش ریحان

اصول طراحی سرویس بهداشتی  مسکونی

  • برای سرویس بهداشتی باید یک پیش فضا در نظر گرفت
  • فضای نصب روشویی و فضایی که توالت در آن قرار دارد نباید یکی باشد و حتما باید به صورت جدا از هم طراحی شود.
  • فاصله توالت ایرانی تا دیوار پشت باید حدود 30 سانتی‌متر در نظر گرفته شود و فاصله آن نباید کمتر و یا بیشتر باشد.
  • برای نصب توالت فرنگی و نصب توالت ایرانی باید ترجیحا کاسه توالت به سمت شرق تعبیه شود.
  • فاصله لوله فاضلاب توالت فرنگی تا دیوار باید بین 15 تا 20 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • فضایی که برای ساخت پنجره برای سرویس در نظر گرفته می‌شود با حداقل 450 سانت شروع می‌شود و باید 15% فضای کلی را داشته باشد. توجه داشته باشید که پنجره سرویس بهداشتی شما حتما به بیرون راه داشته باشد تا هوا تهویه شود.

استانداردهای ابعاد سرویس بهداشتی مسکونی 

همان طور که اشاره شد در طراحی سرویس بهداشتی باید استانداردهای نظام مهندسی رعایت شود، در ادامه به این اصول می‌پردازیم 

  • سرویس بهداشتی نباید کمتر از 120 × 110 طراحی شود
  • بهترین اندازه برای سرویس بهداشتی در خانه‌های کوچک و با وسعت کم  155×110  است
  • در سرویس بهداشتی که قرار است اقدام به نصب روشویی و همچنین نصب توالت فرنگی شود اگر درب به سمت بیرون باز می‌شود 190×75 و اگر درب سرویس بهداشتی به سمت داخل باز می‌شود 140 × 120 سانتی‌متر باید باشد.
  • در سرویس بهداشتی اگر قرار است نصب وان حمام، توالت فرنگی و روشویی هم انجام شود حداقل ابعاد سرویس بهداشتی نباید از 215 × 155 کمتر باشد.
  • سرویس‌های بهداشتی که قرار است در آنها اقدام به نصب روشویی سنگی، وان حمام، توالت فرنگی و همچنین تعبیه محیطی برای دوش بصورت جداگانه با نصب دوش حمام انجام شود نباید ابعاد سرویس بهداشتی از 350 × 185 کمتر باشد.

مطالب پیشنهادی:طراحی سرویس بهداشتی، در فضاهای آپارتمانی و چند نکته‌ مهم

 

اصول طراحی درب سرویس بهداشتی مسکونی:

اولین نکته که در طراحی در سرویس بهداشتی باید به آن توجه کرد این است که نباید روبه‌ روی سایر درهای خانه باز شود. عرض در سرویس های بهداشتی باید 71، 76 یا 81 سانتی‌متر باشد. ارتفاع استاندارد در سرویس بهداشتی 204 سانتی‌متر محاسبه می‌شود. همچنین باید در برابر رطوبت عایق خوبی داشته باشد. درب سرویس بهداشتی نباید در مقابل سایر مناطق خانه باز شود و باید به سمت حاشیه و یا فضاهای پرت ساختمان در نظر گرفته شود. به عنوان مثال نباید درب ورودی سرویس بهداشتی دقیقا رو به قسمت پذیرایی ساختمان باشد. درب‌های سرویس بهداشتی باید نسبت به رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند و به راحتی تحت تاثیر این رطوبت تغییر شکل نداده و خراب نشوند.

مطالب پیشنهادی:استانداردها در سرویس بهداشتی کوچک!

 

اصول طراحی سرویس بهداشتی عمومی 

درب سرویس بهداشتی عمومی جهت ورود و خروج می‏ بایست از دید مستقیم رهگذران و عابران محفوظ باشد. در دستیابی به این منظور می‏ توان از فضاهای سبز و یا دیواره‏ های سبز مناسب و یا پانل ‏های مقاوم و مشبک تزئینی با ایجاد فیلترهای مناسب استفاده نمود. در سرویس بهداشتی عمومی می‏ بایست ورودی و خروجی خواهران و برادران کاملا از یکدیگر مجزا باشند. نور طبیعی به لحاظ خواص بهداشتی و گندزدایی آن در قالب اماکن عمومی مورد توجه می ‏باشد. در صورتی که به منظور تامین کامل روشنایی این گونه فضاها از نور مصنوعی استفاده گردد می بایستی به سیستم اضطراری متصل باشد. به این ترتیب تاکید می‏گردد که تحت هیچ گونه شرایطی اینگونه فضاها نباید در تاریکی مطلق قرار گیرند.

طبق اصول طراحی سرویس های بهداشتی عمومی این مکان باید  دارای تهویه طبیعی و تهویه مصنوعی باشند. همچین جداسازی محل توالت و دستشویی ‏ها به وسیله فضای انتظار از یکدیگر ضمن اینکه در مواقع ازدحام و تراکم، استفاده از چشمه ‏ها و دستشویی ها را نظم می‏ دهد از تداخل در استفاده‏ های فضایی مختلف جلوگیری نموده و به قابلیت بهداشتی بنا می ‏افزاید.

 

اصول طراحی سرویس بهداشتی عمومی: ضوابط و ابعاد

ارتفاع دیواره ‏های جدا کننده سرویس بهداشتی، از کف تمام شده تا 210 سانتی متر مناسب می‏ باشد .حداقل ابعاد تمام شده داخلی اتاقک توالت‏ ها 110×140 سانتی متر در صورت بازشو در به داخل و 100×100 سانتیمتر در صورت بازشو در به خارج مناسب می‏ باشد. اتاقک توالت ها که به صورت سری در نظر گرفته می‏شود، می‏ بایست دو اتاقک مجاور هم به صورت قرینه طراحی گردند تا از نظر تخلیه فضولات و لوله‏ کشی آب و شستشو مناسب‏ ترین روش تاسیسات بکار گرفته شود و از هزینه‏ های اضافی جلوگیری به عمل آید. ابعاد مناسب برای درهای اتاقک های توالت، ارتفاع 190 سانتی متر و عرض 80 سانتی متر می ‏باشد. جنس درها، پنجره‏ ها ترجیحا از نوع آلمینیوم یا آهن گالوانیزه یا رنگ شده یا از فایبرگلاس و جنس‏ های مشابه انتخاب می ‏شود زیرا نسبت به سایر مواد در مقابل رطوبت و آب و زنگ ‏زدگی مقاوم می ‏باشند. این اماکن می‏ بایستی کاملا در برابر نفوذ آب و رطوبت عایق ‏بندی شوند.

اصول طراحی سرویس بهداشتی برای معلولین

  • درب سرویس معلولین رو به بیرون باز می شود.
  • طول ویلچر 83.5 سانتی متر می باشد و بنا بر طول ویلچر حداقل ابعاد درب سرویس های بهداشتی 90 سانتی متر می باشد.
  • فضای چرخش ویلچر دایره ای به قطر 1.5 متر است (که در سرویس معلولین باید لحاظ شود)
  • نصب زنگ خطر در ارتفاع 120 سانتی متر در سرویس بهداشتی و حمام ویژه افراد معلول الزامی است. در صورت امکان یک سیستم تماس با کارمندان پشتیبانی نصب شود.
  • نصب کاسه توالت فرنگی به ارتفاع 15 سانتی متر از کف و با فاصله 30 سانتی متر از دیوار مجاور الزامی است .
  • نصب میله های دستگرد در طرفین کاسه سرویس بهداشتی به ارتفاع 70 سانتی متر از کف و 20 سانتی متر جلوتر از لبه جلویی کاسه الزامی است.
  • نصب میله های دستگرد اضافی افقی بر روی قسمت داخلی در، به ارتفاع 80 سانتی متر از کف و حداکثر 15 سانتی متر فاصله از محور لولا و با طول حداقل 30 سانتی متر الزامی است.
  • کاسه روشویی باید در فضایی به ابعاد 70×120 سانتیمتر قرار گیرد تا امکان دستیابی از روبرو را فراهم سازد.
  • پیش بینی فضای آزاد، به ارتفاع حداکثر 70 سانتی متر از کف تا پایین لبه دستشویی الزامی است. عمق فضای آزاد برای زانو باید 20 سانتی متر، و برای نوک پا 45 سانتی متر باشد.
  • شیرهای روشویی باید به صورت اهرمی و به راحتی باز و بسته شوند و حداکثر فاصله آنها از لبه جلو روشویی 60 سانتیمتر باشد.

 

اصول طراحی سرویس بهداشتی مراکز تجاری 

هر مجتمع تجاری باید تعدادی سرویس های بهداشتی مشتمل بر توالت و دستشویی مختص آقایان و بانوان داشته باشد. اگر استانداردهای مربوط به این فضا رعایت نشود، طبیعی است که مشکلاتی برای استفاده کنندگان به وجود خواهد آورد. بهترین محل قرار گیری سرویس های بهداشتی در مجاورت پله ها و در پاگرد است. دیوارهای سرویس های بهداشتی باید تا ارتفاع 2 متری کاشی کاری شده و قابل شستشو باشند. به ازای هر 5 توالت یک کاسه دستشویی و یک دست خشک کن نیاز است.

طبق اصول طراحی سرویس بهداشتی مراکز تجاری حداقل عرض اتاقک هر توالت 85 سانتی متر است و حداقل طول آن 110  سانتی متر است. فاصله مرکز 2 دستشویی 60 سانتی متر است و فاصله هر دستشویی از دیوار مجاور آن حداقل باید 45 سانتی متر باشد.کاسه دستشویی باید در ارتفاع بین 80 تا 85 سانتی متری از زمین نصب شود. فاصله زیر آینه از زمین حداکثر باید 100 سانتی متر باشد. تجهیزات لازم در سرویس بهداشتی مانند جای حوله، صابون و کاغذ توالت در ارتفاع بین 50 تا 120 سانتی متری از سطح زمین قرار می گیرند. در سرویس های بهداشتی درهای لولایی باید به سمت بیرون باز شوند تا فضای داخلی را اشغال نکنند.

 

اصول طراحی سرویس بهداشتی مدرسه

  •  مصالح به کار برده شده در توالت قابل شستشو باشند.
  •  کف سرویس بهداشتی شیب مناسب داشته باشد، به طوری که به سمت کاسه توالت باشد.
  •  مجهز به سیفون باشد.
  • مجهز به سطل زباله در دار و قابل شستشو باشد و روزانه تخلیه شود.
  • طبق اصول طراحی سرویس بهداشتی مدرسته باید فضایی مناسب و عمومی که مجهز به شیرهای آب آشامیدنی برای آب‌خوری دانش‌آموزان که یا به صورت سنتی با احداث سکو و یا با نصب آب‌سردکن در محل‌های مناسب اجرایی شود. ارتفاع از سطح زمین 75 تا 100 سانتی‌متر باشد
  •  لازم است به ازای هر 45 نفر دانش‌آموز حداقل یک شیر تعبیه شود.
  •  از نور و تهویه مناسب استفاده شود.
  • ارتفاع متناسب با سن دانش‌آموزان در نظر گرفته شود (در سه دوره تحصیلی) دستشویی باید در ارتفاع 60 تا 75 سانتی‌متری از زمین نصب شده و شیرها در جای مناسب به لبه کاسه دست‌شویی‌ها نصب شود.
  •  باید با نصب علایم و نشانه‌هایی به دانش‌آموزان آموزش داد که به هیچ‌وجه برای آب‌خوردن از دست‌شویی‌ها استفاده نکنند.
  •  لازم است به ازای هر 60 نفر دانش‌آموز، حداقل یک دست‌شویی در نظر گرفته شود

نتیجه گیری

به طور کلی سرویس بهداشتی یکی از مهجورترین نقاط فضای داخلی در هر ساختمان محسوب میشود. اما امروزه اهمیت فضای سرویس بهداشتی و طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی کمتر از سایر فضاهای داخلی  نیست، و نحوه  رعایت اصول طراحی سرویس بهداشتی را می توان نشان دهنده میزان اهمیت به آسایش و بهداشت به صورت عمومی و شخصی در خانه دانست. طراحی داخلی سرویس بهداشتی باید علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی و رعایت موارد بهداشتی در ابتدا اصول طراحی مربوطه به صورت دقیق در آن رعایت گردد تا کاربری مفیدی داشته باشد .

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه