Chidaneh.com placeholder image

نمای تراکوتا، ظاهری مدرن برای ساختمان

به قلم: مهسا پوررضا

امروزه نمای تراکوتا یکی از مدرن‌ترین و با اصالت‌ترین نماهای روز اروپا به شمار می‌آید. البته محبوبیت تراکوتا بی‌دلیل هم نیست؛ وجود رنگ ‌بندی‌های مختلف و جذاب، سهولت در نصب، عایق بودن در برابر گرما و صدا و زیبایی منحصر به فرد نما از جمله دلایلی  است که نمای تراکوتا را محبوب کرده است. در ادامه به معرفی این نوع نمای خشک مدرن و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط: آشنایی با 10 نوع نمای خشک نوین و کاربرد آن‌ها

سرویس خواب بالسا
نمای تراکوتا
نمای تراکوتا

نمای تراکوتا چیست؟

تراکوتا در واقع یک کلمه ایتالیایی می باشد که به معنی پخته شدن می باشد. تراکوتا یک سرامیک سنتی می باشد که از طریق حرارت دادن به رس تولید می شود، البته باید گفت رس ها در کوره های مخصوصی حرارت می بینند. خاک رس از یک تم مایه سرخ رنگ برخوردار است و ابتدا در هنر و مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گرفت. ولی امروزه فروش terracotta در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و در انواع مختلف: آجر، کاشی و روکش ها ارائه می شود. نمای تراکوتا یک نمای ساختمان زیبا و سنتی در حوزه اجرا و طراحی نمای ساختمان شناخته شده است.

جنس نمای تراکوتا

نمای سفالی در حقیقت یک پوشش محافظتی برای ساختمان است که از خاک پخته ساخته می‌شود.نمای سفالی تراکوتا نسبت به سایر سیستم‌های نمای خشک، برای ساختمان مفیدتر است و مزایای بیشتری هم دارد.همان‌طور که پیش از این گفتیم در حقیقت نمای سفالی برای این به وجود آمد که عیوب ساختاری نمای سرامیک خشک پرسلانی را از بین ببرد و تا حدود زیادی هم در این کار موفق شد.

نمای تراکوتا در منظر شهری
نمای تراکوتا در منظر شهری

نمای تراکوتا از منظر طراحی شهری:

اگر بخواهیم در مقیاسی بزرگ تر به موضوع مورد نظرمان بپردازیم، خواهیم دید که هر ساختمان، سیستمی مجزا و منحصر به فرد و تنها وابسته به مالک و طراح نیست، بلکه هر ساختمان بخشی از سیمای شهری را شکل داده و در زیبایی بصری یک شهر نقش مهمی ایفا می کند. هماهنگی و ارتباط نمای ساختمان ها با هم و نیز با بافت محیط اطرافشان بسیار مهم است و باید به هنگام طراحی نما و انتخاب نوع مصالح مورد توجه قرار گیرد. نمای تراکوتا در ساختمان ها دارای تمامی این ویژگی ها بوده و بر زیبایی لبه های شهری می افزاید.

اجزای تشکیل دهنده تراکوتا
پنل های نمای تراکوتا

 

اجزای تشکیل دهنده نمای تراکوتا

نمای تراکوتا از سه جز کلی زیر تشکیل شده است:

  • دیوار حامی نوا: دیواری است که سیستم سازه بر روی آن اجرا می‌شود.
  • اتصالات خشک: اتصالاتی هستند که به زیر سازه‌ی زیرساخت متصل می‌شوند و از ریل‌های آلومینیومی به همراه نوارهای لاستیکی لرزشگیر تشکیل شده‌اند.
  • سازه‌ی زیرساخت: سازه‌ایست که نما بر روی آن سوار می‌شود. این سازه به وسیله‌ی اتصال جوش به دیوار حامی نما متصل می‌شود.

در سیستم تراکوتا، قابلیت گردش هوا در پشت پنل‌ها وجود دارد و عملیات تهویه‌ی هوا در پشت پانل‌ها انجام می‌شود.

نمای خشک تراکوتا
پنل های نمای تراکوتا

نحوه اجرای نمای تراکوتا

اجرای نمای تراکوتا به صورت نمای خشک و با استفاده از پیچ، ریل و دیگر قطعات فلزی انجام می‌شود. برای اجرای این نما پس از اجرای عایق حرارتی با چسب بر روی دیوار اصلی بنا، چهارچوب نگهدارنده تایل‌های سفالی را بر روی آن قرار داده و سپس تایل‌های سفالی را نصب می‌کنند.

نمای تراکوتا
نمای تراکوتا

نمای تراکوتا با وزنی سبک

نمای تراکوتا یکی از سبک‌ ترین انواع نمای خشک محسوب می گردد. کارشناسان گفته‌اند استفاده از نمای تراکوتا وزن هر متر مربع ساختمان را به ازای 40 تا 50 کیلوگرم سبک‌تر می‌کند و این یعنی کل سازه‌ی ساختمان شما بسیار سبک‌تر از حالتی می‌شود که با استفاده از نماهای دوغابی یا سیمانی، نمای ساختمان تان را طراحی کنید. سبک شدن نما، ساختمان شما را در برابر زلزله مقاوم می‌کند و خطرات مالی و جانی بسیاری را از بین می‌برد. نمای تراکوتا به علت حرکات جداگانه‌ی بخش نما و متعلقات آن، نمای ساختمان ورقه ورقه نمی‌شود و سقوط آن‌ها جان افراد زیادی را نمی‌گیرد.

نمای تراکوتا مدرن
نمای تراکوتا مدرن

نمای تراکوتا، عایق صوتی و حرارتی

برای اجرای نمای تراکوتا، بین بدنه‌ی اصلی ساختمان و نمای تراکوتا، فاصله‌ای گذاشته می‌شود و بعد نما ساخته می‌شود. در این فضای خالی، هوا قرار می‌گیرد و همان طور که می‌دانید هوا عایق صدا و حرارت است و می‌تواند ساختمان را در برابر این عوامل عایق کند. علاوه بر این مسئله، این فضای خالی فواید بسیاری برای خود ساختمان به همراه دارد .مثلا می‌توان تاسیسات برق را از آنجا عبور داد یا با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، عایق‌های متناسب دیگری را در آن فضا نصب نمود.

نمای تراکوتا مدرن
نمای تراکوتا مدرن

هماهنگی رفتاری نمای تراکوتا در برابر تغییرات دما

یکی دیگر از ویژگی های مثبت نمای تراکوتا، هماهنگی رفتاری آن در مقابل تغییرات دما است. نما سازی سنتی با ملات ماسه و سیمان و به صورت غیر حرفه ای صورت می گرفت و وزن بسیار زیادی را به ساختمان ها تحمیل می کرد. به دلیل تفاوت ضریب حرارتی و میزان انبساط و انقباض بخش پشت سنگ یا سرامیک و غیره نسبت به مصالح بیرونی نما، با گذشت زمان نه چندان طولانی، سنگ ها جدا شده و می افتادند. اما در نماسازی خشک برای ایجاد نماهای تراکوتا، این مشکلات حل شده و به خاطر ارتجاعی بودن آجر و سفال این اتفاقات رخ نمی دهد.

نمای تراکوتا
نمای تراکوتا

عمر طولانی نمای تراکوتا

یکی دیگر از ویژگی‌های نمای تراکوتا این است که دوام بسیار بالایی دارد!عمر متوسط نمای تراکوتا بیش از 50 سال است و تازه اگر بعد از آن دچار آسیبی شوند به راحتی قابل ترمیم هستند. در ضمن مصالح به کار برده شده در نمای تراکوتا قابل بازیافت کردن هستند و می‌توان با بازیافت کردن آن‌ها برای ساخت یک نمای جدید مجددا از آن استفاده کرد.

نمای تراکوتا

 

جذب حداقل آب  با نمای تراکوتا

جذب آب بسیار پایین از شاخص ترین ویژگی های نمای تراکوتا می باشد که باعث افزایش طول عمر نما ساختمان و ثابت ماندن رنگ سفال ها می گردد .جذب آب ویژگی بسیار مهمی در مصالح نما ساختمان محسوب می گردد. چرا که کاهش جذب آب موجب کاهش میزان تخریب ناشی از یخبندان های مکرر و همچنین تأثیر باران های اسیدی بر نمای ساختمان می گردد.

رنگ نمای تراکوتا
رنگ نمای تراکوتا
رنگ نمای تراکوتا

تنوع رنگ در نمای تراکوتا

رنگ های زنده سفال تراکوتا و راحتی نصب این نوع متریال نما ساختمان، ترکیب کردن این نما را با سایر متریال ها آسان می نماید. بنابراین معماران و طراحان نمای ساختمان ها با ترکیب این متریال فرصت بیشتری در ایجاد زیبایی و هماهنگی خواهند داشت. لازم به ذکر می باشد سفال تراکوتا از پایه رنگ های کرم، اُخرایی، قهوه ای و مشکی موجود می باشد و با رنگ آمیزی در ترکیب بندی های رنگی گوناگون اجرا می شود.

ترکیب نمای تراکوتا
ترکیب نمای تراکوتا
ترکیب نمای تراکوتا

ترکیب نمای تراکوتا با سایر سیستم های نما

نمای تراکوتا ویژگی خاص دارد که می تواند با سایر نماها مدرن از قبیل نمای کرتین وال و نمای آلومینیوم کامپوزیت به طور کاملا مهندسی ترکیب شود طوری که تمامی خاصیت های آب بندی و هوابندی نمای ساختمان را با ارائه جزئیات اختصاصی تامین نماید.

 نمای تراکوتا
 نمای تراکوتا

جمع بندی:

نمای ساختمان به عنوان لایه بیرونی از اهمیت بالایی برخوردار است و دارای تنوع بالایی است. نمای تراکوتا یکی از عناصر مدرن است که می‌توانید برای طراحی ساختمان خود از آن استفاده کنید. نمای تراکوتا در حقیقت نوعی از نما است که از خاک پخته شده ساخته شده است اما مزیت‌های بیشتری نسبت به سایر نماهای مشابه داشته که در این مقاله به آن ها اشاره شده است. 

مطالب بیشتر:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه