Chidaneh.com placeholder image

آجر تصفیه کننده هوا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به قلم: مژگان احمدی

در شهرهای بزرگ و یا صنعتی خصوصا در ایران که در بیشتر روزهای سال آلودگی هوا داریم و معمولا برای این مشکل راهکاری جز تعطیلی و در خانه ماندن وجود ندارد و اما با وجود تعطیلی ها این مشکل حل نشده و باز هم هوای آلوده وارد خانه خواهد شد. در این مقاله از چیدانه شما را با یکی دیگر از مصالح نوین ساختمانی یعنی آجر تصفیه کننده هوا آشنا خواهیم کرد که شما می توانید هوای آلوده را قبل از ورود به خانه تصفیه کنید تا هوای پاک و سالم وارد خانه شود.

آجرهای جدید تمیز کننده هوا

آجر تصفیه کننده هوا یکی از مصالح نوین می باشد که در آمریکا و اروپا کاربرد دارد ولی متاسفانه هنوز در ایران نه تنها استفاده نمی شود بلکه کمتر کسی درباره آجر تصفیه کننده هوا شنیده است. امروزه به دلیل افزایش آلاینده های محیط زیست در تمامی کشورها به فکر راهکاری هستند تا هوای سالم تنفس کنند. ایده اصلی آجر تصفیه کننده هوا اولین بار توسط کارمن ترودل، استادیار مدرسه معماری Col Poly San Luis doispe و بنیانگذار معماری در آمریکا بیان شد، کارمن ترودل ساختمان را همانند بدن انسان در نظر گرفت و آجر تصفیه کننده هوا را به کلیه در بدن انسان تشبیه کرد که آلودگی ها را تصفیه می کند.

تابلو فرش ریحان
آجر تمیز کننده هوا
آجرهای تصفه کننده هوا

آجر تصفیه کننده هوا در فضای بیرونی ساختمان قرار می گیرد و می تواند هوای بیرون را تصفیه و هوای سالم به داخل ساختمان هدایت کند. با این راهکار آجرهای هر ساختمان هوای بیرون را تصفیه کرده و هوای سالم و بدون آلودگی وارد ساختمان ها می نماید. 

تنها مشکلی که به وجود می آید هزینه بالای ساخت آجر تصفیه کننده هوا می باشد، پس کشورهای در حال توسعه امکان ساخت و استفاده از این آجرها را ندارند، چه کاری باید انجام دهند؟

برندهای معتبر در این حوزه

کارمن با ایده گرفتن از جاروبرقی، فیلتری سیلیکونی طراحی کرد تا از نظر اقتصادی به صرفه باشد و کشورهای در حال توسعه هم بتوانند در مساحت بالا اجرا کنند. همانطور که جارو برقی آشغال‌ها را از روی زمین با قدرت مکش جمع می‌کند این آجر هم آلاینده‌ها را از هوا جذب می‌کند.

اجزای تشکیل دهنده آجر تصفیه کننده هوا
اجزای تشکیل دهنده آجر تصفیه کننده هوا

اجزای تشکیل دهنده آجر تصفیه کننده هوا چیست؟

اجزای تشکیل دهنده آجر تمیزکننده هوا عبارتند از:

  • آجر بتنی
  • اتصالات پلاستیکی بازیافتی
  • فیلتر سیلیکونی
مزایای استفاده از آجر تصفیه کننده هوا

مزایای استفاده از آجر تصفیه کننده هوا 

  1. استفاده از این آجر از نظر اقتصادی به صرفه است و حتی کشورهای در حال توسعه هم می توانند از این آجر در ساخت و ساز خود استفاده کنند.
  2. ساختار این آجر با محیط زیست سازگاری دارد.
  3. به دلیل این که این آجر بدون برق کار می کند، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.
نحوه عملکرد آجر تصفیه کننده هوا

نحوه عملکرد آجر تصفیه کننده هوا

این سیستم از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یک بخش آن شامل آجرهای بتنی و بخش دیگر آن شامل اتصال دهنده هایی از جنس پلاستیک بازیافتی می باشد. در مرکز این آجرها فیلتری سیلیکونی قرار گرفته است.

اتصالات پلاستیکی بازیافتی هم تراز آجر بتنی دو کاربرد مهم دارند از جمله:

  1. تقویت ساختار آجر
  2. ایجاد مسیر از خارج به مرکز آجر

آجرهای بتنی خود دارای یک سطح چندوجهی هستند که به هدایت جریان هوا به داخل سیستم و یک حفره جداگانه برای قرار دادن ساختار فولادی کمک می کند. 

بر روی آجرهای بتنی ورودی های مستطیلی شکلی وجود دارند و فیلترهای سیلیکونی که همانند بتن در این آجرها ریخته می شود، هوای آلوده از طریق ورودی های مستطیلی وارد فیلتر سیلیکونی می شود و ذرات آلوده هوا تفکیک می شود.

آجرهای تصفیه کننده هوا می توانند از طریق هردو سیستم تهویه مکانیکی و تهویه غیرفعال کار کنند. یعنی هوای سالم می تواند هم از طریق تهویه های مکانیکی وارد ساختمان شود و هم از طریق تهویه های غیرفعال.

خاطر نشان می کنیم که فیلتراسیون فرایندی مکانیکی است که مواد معلق جامد را از سیالات، چه مایع یا گاز، تفکیک می کند. 

بر اساس آزمایشات تونل باد که بر روی آجر تصفیه کننده هوا انجام شده است حدود 30 درصد ذرات ریز و 100 درصد ذرات درشت موجود در هوا را از آن جدا می کند.

کاربرد آجرهای تصفیه کننده هوا

کاربرد آجرهای تصفیه کننده هوا

آجرهای های تصفیه کننده هوا مناسب مناطقی هستند که از نظر آب و هوایی کیفیت پایینی دارند. برای مثال از آجرهای تصفیه کننده هوا می توانیم در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و اهواز که معمولا مشکل آلودگی هوا دارند استفاده کنیم. 

همچنین به دلیل قیمت نسبتا ارزان، این آجرهای تمیز کننده هوا برای کشورهای در حال توسعه که از فناوری محروم هستند و مقررات محیطی سختی دارند، بسیار مناسب است. 

در پایان امید است که اطلاعات این مقاله در چیدانه بتواند قدمی هرچند کوچک برای مقابله با مشکل آلودگی هوای کشورمان باشد.

شاید این مطالب را نیز در زمینه مصالح نوین ساختمانی دوست داشته باشید:

نویسنده محتوا: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه