Chidaneh.com placeholder image

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان‌سازی

به قلم: مژگان احمدی

چه انتظاری از کفپوش منزل، اداره و یا ساختمان تجاری خود دارید؟ زیبایی؟ دوام؟ بهداشت؟ هزینه اجرای و نگهداری کم؟ حداقل مدت زمان اجرا؟ احتمالا همه این ویژگی‌ها را با هم می‌خواهید. معمولا سطح انتظارت از کفپوش ساختمان‌ها بالاست و البته انتخاب‌های زیادی هم برای کفپوش وجود دارند. از موکت و پارکت گرفته تا اپوکسی و سنگ. ولی اگر تمام ویژگی‌های مثبت را یکجا می‌خواهید انتخابتان را به بتومکس و اپوکسی محدود کنید. این دو کفپوش بسیاری از خصوصیات مدنظر شما را دارند. اما کدام یک بهتر است؟ برای رسیدن به جواب این سوال مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان سازی کمک بزرگی است. پس با این مطلب همراه ما باشید.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس

کفپوش بتومکس بهتر است یا اپوکسی؟

به طور قطع شما با اپوکسی آشنایی دارید. کفپوش اپوکسی از دو جزء رزین و هاردنر تشکیل شده که روی کف اجرا شده و پس از سرد شدن سطحی صاف، سخت و یکدست ایجاد می‌کند. اما بتومکس چطور؟ آیا شناختی از آن دارید؟

سرویس خواب بالسا

بتومکس نوعی بتن پولیشی بهینه شده است. یعنی چه؟ برای جواب دادن به این سوال باید ابتدا بتن پولیشی را تعریف کنیم. 

بتن پولیشی نوعی کفپوش است که برای ایجاد آن، به سطح بتن سخت شده، موادی مانند هاردنر اضافه می‌کنند تا متراکم شود. سپس سطح بتن را پولیش می‌دهند تا براق و صاف شود. اما تفاوت مهمی که بین کفپوش بتومکس و بتون پولیشی وجود دارد در مرحله نهایی اجرای آن است. در مرحله پایانی از ماده‌ای مخصوص (میکرو فیلم نفوذی) به نام بتن گارد روی بتومکس استفاده می‌شود تا این کفپوش مستحکم تر و ضد خش شود. یعنی دوام و مقاومت کفپوش بتومکس چندین برابر بتن پولیشی است.

برندهای معتبر در این حوزه

اما بین کفپوش اپوکسی و بتومکس کدام بهتر است؟ برای جواب دادن به این سوال باید ابتدا انتظاراتتان را از کفپوش مشخص کنید.

از کفپوش ساختمان چه انتظاری دارید؟

برای بررسی تطابق ویژگی‌های اپوکسی و بتومکس با انتظارات شما آنها را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دادیم.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس از نظر زیبایی

در بحث مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان سازی، زیبایی اهمیت ویژه‌ای دارد. منزل، اداره یا مرکز تجاری در صورتی زیباتر خواهند شد که کفپوش زیبایی داشته باشد.

از دیدگاه زیبایی شناختی این دو کفپوش رقابت تنگاتنگی دارند. هر دو زیبا هستند، هر دو انعکاس نور بالایی دارند. بتومکس می‌تواند درخشان یا مات باشند ولی اپوکسی تنوع رنگ بیشتری دارد و در طرح‌های دو و سه بعدی قابل اجراست.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس

همانطور که گفتیم هردو کفپوش انعکاس نور خوبی دارند. این انعکاس سبب روشن شدن محیط و ایجاد سطح ایمن در ساختمان می‌شود. از طرفی سبب کاهش نیاز به نور مصنوعی و کاهش هزینه انرژی خواهد شد. اپوکسی حدود 70درصد نور را منعکس می‌کند و بتومکس نزدیک به 100درصد.

مطلب پیشنهادی: بهترین کفپوش و دیوارپوش برای حمام و سرویس بهداشتی

سهولت نگهداری

یکی از موارد مهم در مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان سازی به خصوص در منازل بحث سهولت در نگهداری از آن است. از نظر نگهداری هر دو نوع کفپوش به راحتی با آب گرم و دستمال مرطوب تمیز می‌شوند. اما برای از بین بردن لکه‌ها از روی اپوکسی گاهی نیاز به مواد شوینده است که البته نمی‌توان از هر نوع ماده شیمیایی برای این کار استفاده کرد. پاک کننده‌های ویژه کفپوش اپوکسی معمولا گران هستند و برای استفاده از آنها نیاز به لباس محافظ، عینک و محافظ تنفسی است.

سلامت و ایمنی

کفپوش بتومکس و اپوکسی هر دو سطحی یک دست و بدون درز دارند. به همین دلیل از میزان بهداشت و ایمنی خوبی برخور دارند. این ویژگی به خصوص در منازلی که سالمند یا خردسال دارند، ویژگی مثبتی است. چون احتمال گیر کردن پا به درزها و زمین خوردن حداقل می‌شود. از طرفی با استفاده از سیلر روی سطح در هر دو نوع کفپوش احتمال سر خوردن روی آنها به صفر می‌رسد. با داشتن این کفپوش‌ها دیگر مشکل گرد و غبار، آلودگی و کپک بین درزها مفهومی ندارند.

در زمان اجرای کفپوش اپوکسی و تا زمانی که محلول اپوکسی مرطوب است، ترکیبات آلی خطرناکی را به شکل گاز منتشر می‌کند. این ترکیبات گازی، تاثیر منفی بر سلامتی و محیط زیست دارند و ممکن است تا یک هفته بعد از خشک شدن در ساختمان باقی بمانند. از طرفی مواد شوینده اپوکسی هم خطرناک و سمی هستند. اما کفپوش بتومکس به دلیل عدم نیاز به پاک‌کننده‌های شیمیایی، روکش‌ها یا چسب‌های خطرناک، نسبت به اپوکسی از ایمنی بیشتری برخوردار است.

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس

مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس از منظر طول عمر

در بحث طول عمر به طور حتم بتومکس برتری دارد. چون کفپوش اپوکسی یک پوشش موضعی است و به همین دلیل، با گذشت زمان دچار پارگی، خراش و آسیب می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. اما بتومکس در برابر رفت و آمد، خش و ضربه بسیار مقاوم‌تر است و عمر مفید بیشتری دارد.

می‌توانید انتظار داشته باشید که کفپوش بتومکس 10 تا 50 سال دوام بیاورد. اما در مورد اپوکسی در صورتی که باکیفیت باشد، به درستی اجرا شود و نگهداری و بازسازی آن به موقع و صحیح انجام شود، تا 10 سال دوام خواهد داشت.

مدت زمان اجرا

کفپوش بتومکس و اپوکسی برای نصب نیازهای منحصر به فرد خود را داشته و هر دو برای اجرای مناسب به نیروی متخصص نیاز دارند. اما مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان سازی نشان داد که اپوکسی هدر رفت زمانی اجرای بیشتری دارد. چون نیاز به  آماده سازی کف دارد. علاوه بر این از آنجایی که اپوکسی چند لایه است؛ معمولا یک روز زمان برای خشک شدن هر لایه و در نهایت، بین هفت تا 14 روز زمان برای آماده شدن کامل اپوکسی نیاز است. اما در اجرای بتومکس، سطح بتن پولیش می‌شود و بعد از پولیش به فاصله چند ساعت کفپوش آماده است.

هزینه اجرا و نگهداری

عوامل مختلفی بر هزینه اجرای کفپوش اپوکسی و بتومکس تاثیرگذار است. کیفیت مواد مورد استفاده، میزان زیرسازی مورد نیاز، تجهیزات مورد استفاده و میزان نیروی کار.

هزینه اجرای بتومکس به ازای هر مترمربع، تقریبا برابر با هزینه کفپوش اپوکسی است، اما اگر اپوکسی با کیفیت و ضخامت بالا می‌خواهید هزینه اجرای آن از بتومکس بیشتر می‌شود. در صورتی که اپوکسی کم کیفیت نیاز شما را مرتفع می‌کند، با هزینه کمتر هم می‌توانید کفپوش اپوکسی را سفارش دهید. اما هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن چند برابر خواهد شد.

از طرفی کف سازی برای کفپوش اپوکسی بسیار مهم است. کف باید آمادگی کامل برای اجرا داشته باشد. در غیر این صورت اپوکسی به خوبی به کف نمی‌چسبد و هزینه نگهداری آن افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با نگاه بلند مدت، با توجه به هزینه اولیه، مدت زمان اجرا، شرایط نگهداری و طول عمر، بتومکس از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهدبود.

در انتها، انتخاب بین کفپوش اپوکسی و بتومکس

با مقایسه کفپوش اپوکسی و بتومکس در ساختمان سازی، عجیب نیست که کفپوش بتومکس را انتخاب کنید. اما این انتخاب به ترجیحات شما بستگی دارد. اپوکسی هنوز هم یکی از بهترین انواع کفپوش برای ساختمان‌ها است و می‌تواند انتخاب شایسته‌ای باشد.

مطلب مرتبط: انواع کفپوش آشپزخانه، این 5 کفپوش شگفت انگیز!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه