راهنمای خرید انواع پنکه سقفی و کاربرد آن‌ها در دکوراسیون

راهنمای خرید انواع پنکه سقفی و کاربرد آن‌ها در دکوراسیون

به قلم: آرمین سرخوش افشار

در فصل گرما همه افراد به دنبال به کار انداختن وسایل سرمایشی همچون کولر آبی، کولر گازی، پنکه هستند. پنکه یکی از وسایل سرمایشی خوب است که باعث جابجایی هوا و در نتیجه خنک شدن می‌شود و از طرفی برخلاف کولرهای آبی و گازی که باعث سرماخوردگی یا گرفتگی عضلات می‌شوند، پنکه‌ها این‌طور نیستند. پنکه‌ها انواع مختلفی دارند از جمله پنکه سقفی، پنکه رومیزی، پنکه ایستاده و… که ما در این مقاله از چیدانه انواع پنکه سقفی و راهنمای خرید آن را به تفصیل شرح خواهیم داد.

پنکه سقفی ساده 

پنکه سقفی چیست؟ معرفی انواع پنکه سقفی

پنکه سقفی یک فن مکانیکی است که روی سقف یک اتاق نصب می‌شود و معمولاً دارای نیروی الکتریکی می‌باشد که این نیرو موجب چرخش باله‌های پنکه و خنک شدن هوای محیط می‌شود. پنکه‌های سقفی یکی از وسایل اولیه خنک کننده برقی می‌باشند که به علت قرار گرفتن در ارتفاع، محیطی بسیار خنک را برای اهالی منزل فراهم می‌کنند.

قالیشویی ادیب

پنکه‌های سقفی، معمولاً از سه یا چهار پره یا باله درست شده‌اند که در قدیم معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم در تهیه آن‌ها و بر روی برخی دیگر برای زیبایی و عملکرد بهتر، از روکش چوب استفاده شده است. امروزه به دلیل استحکام و طول عمر زیاد، استفاده از چوب در ساخت پنکه‌های سقفی نیز کاربرد بیشتری دارد.

پنکه سقفی چوبی

پنکه سقفی چوبی

در این نوع پنکه ها، چوب‌هایی مانند چوب ماهون، بلوط و کاج قابل استفاده برای تیغه‌های چوبی هستند. برخلاف تیغه‌های چوبی و فلزی، تیغه‌های پلاستیکی نیز نسل جدید پنکه‌های سقفی می باشد که تمیز کردن تیغه‌های پلاستیکی اغلب بسیار آسان‌تر و وزن بسیار سبک‌تری دارند. پنکه‌هایی با باله‌های چوبی، به علت زیبایی فوق العاده ای که دارند، نه تنها برای استفاده خانگی خریداری می‌شوند؛ بلکه در بسیاری از رستوران‌ها، هتل‌ها، تالارهای پذیرایی نیز به علت ظاهر بسیار شیک و زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خوشبختانه نسل جدید این پنکه‌های سقفی علاوه بر سبک بودن و زیبایی بی‌نظیر، مصرف برق کمتری دارند که این یک مزیت بسیار خوب می‌باشد، زیرا سبک بودن باله‌های پنکه، به موتور پنکه برای چرخش کمتر فشار می‌آورد و پنکه به راحتی در مدار خود می‌چرخد.

بهتر است قبل از خرید پنکه سقفی به نوع دکوراسیون منزل خود نیز توجه نمایید. برای مثال اگر سبک دکوراسیون شما از نوع سبک کلاسیک، روستیک، بوهمی یا سبک های سنتی می‌باشد، پنکه های سقفی چوبی گزینه مناسبی هستند.

در ادامه چند نمونه پنکه های سقفی چوبی را خواهیم دید.

پنکه سقفی دو حالته مناسب گرما و سرما

پنکه سقفی دو حالته مناسب گرما و سرما

این پنکه‌های سقفی کم مصرف به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقدار زیادی هوا را در فضاهای باز و وسیع گسترش می‌دهند، در واقع وظیفه جا به جایی هوا را بر عهده دارند. سیستم این پنکه‌ها بدین صورت می‌باشد که جریان باد را به طور یکسان در فضای اتاق پخش می‌کنند.

هر چقدر ارتفاع پنکه سقفی از زمین زیاد باشد، اصولاً پنکه‌ها، کارکرد بهتری دارند. در مقایسه با کولر، بسیار مقرون به صرفه می‌باشند و انرژی برق کمتری مصرف می‌کنند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ورود پنکه‌های سقفی دو منظوره، جهت گرما و سرما کمک بزرگی به اقتصاد مردم، خصوصاً در مناطق جنوب کرده است. در فصل زمستان نیز از پنکه سقفی برای به جریان انداختن هوای گرم که به طور طبیعی در بالا قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود؛ بدین صورت گرما را در محیط جا به جا می‌کند.

در نتیجه با بهره‌وری از پنکه می‌توانیم انرژی گرمایشی و یا سرمایشی مورد نیاز محیط را بهبود ببخشیم و در اتلاف انرژی صرفه‌جویی کنیم. علاوه بر این ویژگی‌ها، در گذشته تاکنون افراد خانه‌دار، از پنکه سقفی برای خشک کردن سبزیجات و انواع میوه استفاده می‌کنند که کمک بسزایی به سرعت خشک شدن آن‌ها می‌شود و محصولات آن‌ها از کیفیت بهتری نسبت به خشک شدن در مقابل نور خورشید برخوردار است.

پنکه سقفی ریموت دار

پنکه سقفی ریموت‌دار

برخی از پنکه‌های سقفی این روزها نیز مجهز به ویژگی‌های هوشمند هستند و با استفاده از ریموت، کنترل می‌شوند. به راحتی می‌توانید دور موتور پنکه را افزایش و یا کاهش دهید و زمان چرخش آن را به طور اتومات تنظیم کنید.

پنکه سقفی لوستردار
پنکه سقفی لوستردار

پنکه سقفی لوستردار

نوع دیگر از این پنکه‌های سقفی، مجهز به لوستر می‌باشند که زیبایی فوق العاده ای به محیط می‌بخشند. علاوه بر ایجاد هوای مطبوع، محیط زندگی را درخشان و زیبا جلوه می‌دهند. نورپردازی این نوع پنکه‌ها، بسیار ترکیب زیبایی به وجود می‌آورد که در نوع خود خاص می‌باشد.

پنکه های سقفی لوستر دار نیز با توجه به سبک طراحی شان دارای لوسترهای مدرن یا کلاسیک هستند. اگر سبک دکوراسیون منزل شما از نوع مدرن می باشد، بهتر است که از پنکه های سقفی لوستر دار مدرن استفاده کنید.

درباره لوسترهای مدرن و کلاسیک بیشتر بخوانید:

چند نمونه پنکه سقفی لوستردار مناسب دکوراسیون مدرن

راهنمای خرید پنکه سقفی

راهنمای خرید انواع پنکه سقفی

هنگام خرید پنکه سقفی باید اندازه باله‌های پنکه، تهویه هوا و نوع قدرت موتور مورد استفاده را در نظر بگیرید. برای انتخاب پنکه سقفی نیاز به آگاهی‌هایی دارید که در ذیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد تا بهترین و مرغوب‌ترین پنکه سقفی را خریداری کنید.

ضمانت و گارانتی پنکه سقفی

اولین اقدام برای خرید یک پنکه این است که به مراکز معتبر عرضه پنکه سقفی مراجعه کنید، زیرا در مراکز معتبر فروش پنکه در برابر کالایی که شما خریداری می‌کنید، برگ ضمانت کالا که همان شناسنامه کالا با گارانتی می‌باشد تحویل خریدار می‌شود. پس با اطمینان کامل می‌توانید هزینه وسیله برقی را پرداخت کنید.

قابلیت تولید باد گرم و سرد در پنکه‌های سقفی

دوم این‌که پنکه مورد نظر باید عملکرد خنک کنندگی خوب و قابل قبولی داشته باشد و هوایی که پنکه جا به جا می‌کند متناسب با فضای قرارگیری پنکه در آن محیط باشد. اگر می‌خواهید هم در فصل گرما و هم فصل سرما از پنکه سقفی استفاده کنید، به هنگام خرید به این نکته توجه نمایید که انواع مختلفی پنکه سقفی وجود دارد.

طراحی و اندازه پنکه سقفی

سوم این‌که پهنای باله‌های پنکه مناسب با آن فضا باشد؛ معمولاً در سالن‌های بزرگ هر چه پهنای باله‌های پنکه عریض‌تر باشد، نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آید. با توجه به محیط خود می‌توانید از پنکه‌های سقفی با باله‌های کوچک‌تر یا بزرگ‌تر استفاده نمایید.

کیفیت و جنس پنکه سقفی

نوع جنس پنکه و استحکام آن در کنار قدرت خنک‌کنندگی آن نقش بسزایی دارد. کیفیت و جنس پنکه در یک خرید، بسیار مهم می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع کولر خنک‌کننده فصل گرما

انواع پنکه سقفی

ایمنی پنکه سقفی

اگر پنکه‌های سقفی از برند نامرغوب باشند که استانداردهای ایمنی رعایت نشده باشد علاوه بر سروصدای زیاد می‌توانند خطرات جانی نیز به همراه داشته باشند. خوشبختانه پنکه‌های نسل جدید، برخلاف پنکه‌های نسل قدیم، از سروصدای کمتر و ایمنی بالایی برخوردار هستند.

برای خرید کافیست به مراکز فروش پنکه سقفی در سطح شهر مراجعه کنید و با مشاوره و راهنمایی فروشنده، بهترین و مرغوب‌ترین پنکه را خریداری کنید. همچنین فروشندگان پنکه سقفی، برای دسترسی همه عموم به محصولات خود، اقدام به ایجاد و راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی فروش پنکه سقفی کرده‌اند.

برای خرید باید به سایت اینترنتی مراجعه کرد و پس از ثبت سفارش و پرداخت هزینه پنکه مورد نظر را درب منزل یا مکان مورد نظر، دریافت کنید. این نوع خرید، مزیت‌های بسیاری به دنبال دارد. شما به طور مستقیم با نمایندگی فروش پنکه در تماس می‌باشید و واسطه‌ای میان شما نیست، بنابراین، پنکه سقفی با قیمت منصفانه‌تری به شما عرضه خواهد شد و در ضمن وقت و زمان شما بیهوده در خیابان‌ها سپری نخواهد شد. پس با خرید یک پنکه سقفی ایمن و استاندارد، علاوه بر زیبایی و خاصیت خنک‌کنندگی، به اقتصاد خانواده نیز کمک کنید.

خرید پنکه سقفی

برای خرید پنکه سقفی چه مارکی مناسب است؟

عرشیا، البرز، لونا، سانی از جمله برندهای معروف پنکه سقفی هستند که می‌توانید درباره آن‌ها بیشتر تحقیق کنید.

اگر قصد دارید بهترین مدل پنکه سقفی را بخرید، به شما پیشنهاد می کنیم مدلی را انتخاب کنید که هم در فصل گرما و هم در فصل سرما قابل استفاده باشد.

پنکه سقفی لوکس

در پایان

ما در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا انواع پنکه های سقفی و هم چنین نمونه هایی از پنکه های سقفی برای زیباتر شدن دکوراسیون منزل یا محل کارمان را به شما معرفی کنیم.

اگر قصد خرید پنکه سقفی را دارید و مطمئن نیستید که کدام یک برای شما مناسب تر است، همین حالا با ثبت درخواست با متخصصان چیدانه در تماس باشید.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه