Chidaneh.com placeholder image

معرفی انواع کولر خنک‌کننده فصل گرما

به قلم: فهیمه مصدرالامور

با نزدیک‌شدن فصل تابستان معمولا هر ساله جستجو برای مناسب‌ترین وسیله سرمایشی و تقاضا برای انواع کولر بالا می‌رود. این سیستم‌های خنک کننده هوا، نیاز هر خانه‌ای است و برای همین انواع مختلف سیستم‌های سرمایشی در بازار وجود دارد. انواع کولر گازی و آبی، فنکویل، داکت اسپیلت، چیلر، سیستم سرمایش از سقف، سرمایش خورشیدی و سیستم سرمایش از کف، از انواع وسایل سرمایشی به حساب می‌آیند. ما در این مقاله از چیدانه یکی از پرکاربردترین وسایل خنک‌کننده؛ یعنی انواع کولر خنک‌کننده را معرفی خواهیم کرد. شما هم اگر برای خرید انواع کولر به راهنمایی نیاز دارید، با ما همراه باشید ویژگی‌های انواع کولر و کاربرد آنها در طراحی دکوراسیون خانه بیشتر آشنا شوید.

انواع کولر موجود در بازار

انواع کولرهای خانگی که برای تهویه محیط منزل و فضاهای داخلی مناسب بوده و کاربرد دارد را می‌توان به دو دسته کلی کولر آبی و کولر گازی تقسیم کرد. حتما می‌دانید که انواع کولر گازی؛ هم به عنوان وسیله سرمایشی و هم وسیله گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی انواع کولر بزرگ و کوچک به عنوان سیستم سرمایشی خنک‌کننده و ویژگی هر کدام از آنها می‌پردازیم.

سرویس خواب بالسا

پیشنهاد مطلب مرتبط: کولر گازی یا کولر آبی؟ هر دو خوبن اما…

انواع کولر گازی

انواع کولر خنک‌کننده گازی

انواع کولر گازی علاوه بر زیبایی که به دکوراسیون خانه‌های مدرن می‌بخشد؛ از سیستم تهویه مناسبی نیز برخوردار است. برخی از کولرهای گازی علاوه بر سرمایش در گرمایش خانه نیز کاربرد دارند. کولرهای گازی خود در انواع متفاوتی در بازار موجود هستند و قیمت انواع کولر گازی نسبتا بالا است. اسامی انواع کولر گازی به شرخ ذیل است:

  • کولر گازی دو تکه یا اسپیلت
  • کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای
  • کولر گازی پرتابل (انواع کولر قابل حمل)
  • کولر گازی چند شعبه یا مولتی‌وی
  • کولرهای گازی ایستاده
  • کولر گازی مرکزی
  • مینی اسپیلت بدون داکت
  • کولرهای گازی هیبریدی/دوگانه‌سوز
  • کولرهای گازی هوشمند
  • کولرهای گازی ژئوترمال
کولر گازی دو تکه

کولر گازی دو تکه یا اسپلیت خنک‌کننده: مزایا و معایب

کولر گازی دو تکه همان اسپیلت‌ها هستند که دارای دو پنل است. به سیستم‌های اسپلیت خنک‌کننده اصطلاحا سیستم‌های دمنده نیز می‌گویند. زیرا جریان هوا در آنها توسط فن انجام می‌شود. این نوع کولر اسپیلت تهویه مرکزی دارد و با گاز کار می‌کند. کار فن در دستگاه اسپیلت وارد کردن هوای خام به داخل و خارج کردن هوای دستکاری شده سرد یا گرم توسط کانال‌های هوایی است.

انواع کولر

از مزایای اسپیلت اینکه؛ انرژی کمتری نسبت به سیستم‌های سرمایشی و انواع کولر برقی مصرف می‌کند. همچنین کولر اسپیلت گازی، بازدهی بالا و هزینه نصب پایینی دارند. از معایب انواع کولر اسپیلت می‌توان به خطر نشت مونوکسیدکربن اشاره کرد که ممکن است منجر به انفجار نیز شود.

همچنین به دلیل دمنده بودن اسپیلت‌ها، ممکن است گرد و خاک و بوی غذا از آشپزخانه وارد محیط خانه شما شود. این اسپیلت‌ها هوا را خشک می‌کنند، درنتیجه هوا در همه اتاق‌ها به‌طور یکسان پخش می‌شود. بنابراین شما نمی‌توانید دمای متفاوتی را در سایر اتاق‌ها تجربه کنید. از دیگر معایب انواع کولر بزرگ اسپیلت گازی این است که برای نصب کانال‌های آن به فضای مناسبی در محیط نیاز خواهید داشت.

کولر گازی‌های دو تکه یا اسپیلت، انواع مختلفی دارند که از جمله آنها موارد زیر را می‌توان نام برد:

کولرهای گازی اسپیلت در دکوراسیون

انواع کولرهای گازی اسپیلت و کاربرد آنها در دکوراسیون

کولرهای گازی اسپیلت دارای انواع مختلفی بوده که عبارتند از: کولر گازی دیواری، انواع کولرهای ایستاده، کولر گازی داکتی یا کانالی و کولر گازی سقفی و کاستی. در ادامه انواع کولر گازی اسپیلت را بیشتر خواهید شناخت.

اسپیلت دیواری
1- کولر گازی اسپیلت دیواری

اسپیلت دیواری از انواع کولر گازی کم‌مصرف و پرطرفدار است که بر روی دیوار نصب می‌شود. این اسپلیت از دو قسمت داخلی و خارجی یعنی به ترتیب از اپراتور و کندانسور تشکیل شده است. ظرفیت این کولرها از 7 هزار تا 36 هزار بی‌تی‌یو بر ساعت تولید می‌شود. همین‌طور مدل اینورتر کولر گازی اسپیلت دیواری از انواع کولر گازی کم‌مصرف است. اسپلیت‌های دیواری بیشترین فروش و کارایی را دارند و به همین خاطر گزینه‌ای مناسب برای محیط‌های مسکونی و اداری هستند. به خاطر داشته باشید قبل از خرید کولر اسپلیت، لازم است حتما مساحت و متراژ فضای مورد استفاده، بررسی شود و سپس با مطالعه راهنمای خرید کولر گازی، انتخاب مناسبی داشته باشید.

از مزایای انواع کولر گازی اسپیلت دیواری می‌توان به: اشغال فضای کم، ظاهر زیبا، راندمان بالا و ظرفیت‌های مختلف برحسب نیاز متفاوت افراد، اشاره کرد.

کولر گازی اسپیلت ایستاده
انواع کولر ایستاده
2- کولر گازی اسپیلت ایستاده

نوع دیگر از انواع کولر اسپلیت، اسپلیت‌های ایستاده هستند که در ظرفیت‌های بالایی تولید می‌شوند. این اسپیلت‌ها دو تکه هستند و دارای دو یونیت داخلی و خارجی می‌باشند. این کولرهای گازی به طور معمول دارای دو نوع تک فاز و سه فاز هستند. انواع کولر ایستاده اسپیلت، توان سرمایشی بالا و قدرت پرتاب باد بالایی نیز دارد. بنابراین برای سالن‌های بزرگ مانند تالارها، فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها، سالن‌های زیبایی، مساجد و بانک‌ها می‌توانند مناسب باشند.

لازم به ذکر است که اسپلیت‌های ایستاده معمولا فضای کمی را اشغال می‌کنند و در انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند.همچنین مصرف انرژی انواع کولر خانگی ایستاده، پایین است و اغلب این دستگاه سرمایشی در ظرفیت‌های 36000 تا 80000 تولید می‌شوند. اما معمولا افراد به دلیل ابعاد بزرگ، صدای زیاد و قیمت بالا در منزل از این نوع اسپیلت استفاده نمی‌کنند!

انواع کولر اسپیلت‌های ایستاده خود در دو نوع: اسپیلت ایستاده معمولی و اسپیلت ایستاده اینورتر در بازار وجود دارند.

انواع کولر گازی سقفی
3- انواع کولر گازی خنک‌کننده اسپیلت سقفی

انواع کولر اسپلیت‌های سقفی به چهار دسته: سقفی کاستی، سقفی توکار، سقفی زمینی یا (روکار) و اسپیلت سقفی دیواری، تقسیم می‌شوند.

الف- کولر گازی اسپیلت سقفی کاستی

از انواع کولر اسپیلت زیبا و شیک که برای استفاده در فضاها و محیط‌های اداری بسیار مناسب است، اسپلیت سقفی کاستی را می‌توان ذکر کرد. یونیت داخلی دستگاه اسپیلت کاستی سقفی داخل سقف کاذب قرار می‌گیرد. اسپیلت کاستی چهار طرفه، مکش هوا را از وسط و از چهار جهت انجام می‌دهد و نقش مهمی در تهویه خانه دارد. کاربرد این کولرها در مکان‌هایی است که ارتفاع سقف در آن‌ها زیاد است. غالبا این دستگاه را در مرکز اتاق نصب می‌کنند تا همه فضا به طور یکسان خنک شود. اسپیلت کاستی در مدل‌های مختلف در بازار وجود دارد. برخی از انواع کولر اسپیلت کاستی فقط قابلیت سرمایش دارند ولی برخی دیگر پیشرفته‌تر بوده و علاوه بر خنک‌سازی، امکان گرم‌کردن محیط را نیز دارند.

این دستگاه اغلب در ظرفیت‌های 18 تا 60 هزار در دو مدل اینورتر و معمولی در بازار وجود دارد. کولر اسپلیت سقفی کاستی دارای ریموت کنترل‌های دستی و دیواری مجهز هستند که علاوه بر زیبایی در سقف، عملکرد بسیار مناسبی نیز دارند.

کولر سقفی کانالی یا داکت اسپیلت
ب- کولر اسپلیت سقفی کانالی یا داکت اسپیلت (توکار)

یکی از انواع دیگر کولر گازی، کولر داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی است. در این مدل، دستگاه از دو قسمت هواساز و کندانسور تشکیل شده که قسمت هواساز آن درون سقف کاذب نصب می‌شود اما قسمت کندانسور مانند اسپیلت در فضای بیرونی منزل نصب می‌شود. داکت اسپیلت‌ها نیز بر اساس نوع کارکرد موتور، به دو نوع مدل: اینورتر و معمولی تقسیم می‌شوند. همچنین داکت اسپیلت‌های اینورتر جزو انواع کولر گازی کم‌مصرف به حساب می‌آیند.

از کاربردهای این کولر در دکوراسیون اینکه برای افرادی که روی دیوار فضای کافی برای نصب کولر ندارند، مناسب است. البته در نظر داشته باشید برای استفاده از این کولر، باید از قسمت هواساز به محل دریچه‌ها، کانال‌سازی صورت بگیرد.

کولر اسپیلت سقفی زیر زمینی روکار
ج- کولر گازی اسپلیت زیرسقفی زمینی (روکار)

معمولا انواع کولر اسپیلت زیرسقفی نیازی به نصب در سقف کاذب نداشته و روی سقف‌های معمولی نصب می‌شوند. در این نوع از کولرها، یونیت داخلی را می‌توان هم به صورت زمینی کنار دیوار قرار داد و هم قابل نصب به صورت خوابیده به سقف می‌باشد.

از آنجا که اسپیلت روکار فقط امکان خنک‌کردن محیط را دارد، درنتیجه تنها برای تابستان و زمستان از آن استفاده می‌شود. ظرفیت این دستگاه معمولا بین 24 تا 60 هزار است و بنابراین در محیط‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

د- اسپیلت سقفی دیواری

از انواع کولر، اسپیلت سقفی دیواری مانند مدل‌های دیواری است ولی دریچه مکش آن‌ها به صورت اریب طراحی می‌شود. از ویژگی‌های اسپیلت سقفی دیواری اینکه می‌توان یونیت داخلی آن‌ها را در بالاترین ارتفاع ممکن و نزدیک به سقف نصب کرد.

کولر گازی مولتی پنل چند تکه

کولر گازی مولتی پنل یا چند تکه

جالب است بدانید کارکرد کولر مولتی پنل همانند کولرهای اسپیلت است. با این تفاوت که پنل بیرونی به جای یک پنل می‌تواند به چند پنل متصل شود. از این رو خیالتان راحت باشد زیرا با خاموش کردن یک یونیت، تغییری در کارکرد سایر قسمت‌ها به وجود نمی‌آید. تعداد دستگاه‌های داخلی آن از 2 تا 100 عدد وجود دارد و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی، قابلیت کنترل و استفاده هر دستگاه داخلی، مانند یک دستگاه مستقل عمل می‌کند. این سیستم‌های مولتی پنل، به سیستم تهویه مطبوع VRF نیز معروف هستند. شایان ذکر است موتور اغلب کولر گازی‌های مولتی پنل از نوع اینورتر است.

این کولرها با توجه به ظرفیتشان اغلب در محیط‌های صنعتی و اماکن بزرگ نصب می‌شوند.

کولر گازی یک تکه
کولر گازی پنجره ای یک تکه

کولر گازی پنجره‌ای یا یک تکه

کولر گازی پنجره‌ای از انواع کولر گازی است که به صورت مجموعه‌ای یک تکه یا پکیج می‌باشد و یک کندانسور در انتهای آن رو به بیرون قرار دارد. لذا هوا از طریق فن کندانسور دمیده می‌شود و گرمای کندانسور را از بین می‌برد. به همین دلیل معمولا در محل پنجره‌ها نصب می‌شود.

علت نامگذاری آن به عنوان کولر پنجره‌ای این است که نیمی از دستگاه در محیط داخل و نیمه دیگر در محیط بیرون و مجاورت هوای آزاد قرار دارد. از معایب کولر گازی پنجره‌ای می‌توان به نداشتن ریموت کنترل و همچنین نداشتن حالت گرمایشی اشاره کرد. این نوع کولر یک‌تکه مصرف بالای برق و صدای زیادی نیزی تولید می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اتاق خواب یا اتاق محل کار از این نوع کوکر گازی استفاده نشود.

کولر گازی پنجره‌ای را داخل پنجره، درب اتاق وکانال کولر نصب می‌کنند؛ از این رو نیازی به پرداخت هزینه‌ برای کانال‌کشی نیست. کاربرد این کولر در دکوراسیون داخلی برای افرادی مناسب است که قصد جابه‌جایی دستگاه را دارند یا امکان استفاده از کولر در برخی از اتاق‌ها را ندارند.

کولر گازی پرتابل
کولر گازی قابل حمل

کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

کولرهای گازی پرتابل یا قابل حمل به دلیل ابعاد کوچک آن در ظرفیت‌های پایین تولید می‌شوند. این کولر گازی یک تکه بوده و در یک مجموعه به صورت پکیج قرار گرفته است. کولر گازی پرتابل یا انواع کولر قابل حمل از انواع کولرهای خانگی است که حالت گرمایش هم دارد. البته حالت گرمایش این کولر با هیتر انجام می‌شود که چندان مقرون به صرفه نیست. این کولر گازی همچنین دارای ریموت کنترل بوده و برای فضاهای با محیط کوچک مانند فضای کمتر از 40 متر مناسب است.

از معایب کولر پنجره‌ای این بود که در پنجره یا درب نصب می‌شود و به راحتی امکان جابه‌جایی نداشت ولی در کولر گازی پرتابل اغلب چرخ‌هایی زیر دستگاه قرار دارند که به راحتی بوسیله آنها امکان جابه‌جایی کولر گازی پرتابل فراهم می‌شود.

از طرفی کولر گازی قابل حمل، صدای زیادی تولید می‌کند، اما صدای آن از صدای کولر پنجره‌ای کمتر است.

پیشنهاد مطلب خواندنی: سرویس کولر گازی را خودتان انجام ندهید! چرا؟

کولر آبی چیست

کولر آبی چیست؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که از بوی خاک باران خورده لذت می‌برید، راه‌حل شما در انواع کولر آبی است که  یادآور خاطرات کودکی و همین طور مناسب برای استفاده در این زمانه است. این سیستم‌های خنک‌کننده و سرمایشی خود در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه انواع کولر آبی به شرح زیر را بیان ‌می‌کنیم:

پیشنهاد مطلب: راهنمای خرید کولر آبی، نکاتی که باید بدانید

انواع کولر آبی

انواع کولر خنک‌کننده آبی

امروزه از انواع کولر خانگی رایج بین مردم کولرهای آبی است. در پاسخ به این سوال که انواع کولر آبی چیست؟ باید گفت که کولرهای آبی همانطور که از اسمشان پیداست با آب به کار می‌افتند. اگر در مناطقی با آب و هوایی گرم و خشک ساکن هستید، کولرهای آبی از بهترین گزینه‌ها برای منطقه جغرافیایی شماست. این کولرها به کمک دریافت هوای بیرونی و عبور آن‌ها از مجرای پوشال‌های خیس از آب، هوای خنک را از طریق فن‌های خود و کانال‌کشی به داخل محیط ساختمان می‌فرستند. از این جهت رطوبت را همراه با هوای خنک در محیط تجربه خواهید کرد. انواع کولر آبی مصرف برق نسبتا کمی داشته و به انواع مختلف: پوشالی، سلولزی و پرتابل طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع کولر آبی پوشالی

انواع کولر آبی پوشالی

کولر آبی پوشالی از انواع کولر آبی است که از مزایای آن می‌توان کارکرد آسان و هزینه پایین نگهداری را برشمرد. به این ترتیب این وسیله سرمایشی پیچیدگی خاصی نداشته و در نهایت سالی یک بار نیاز به تعویض پوشال یا تسمه و سرویس دارد. سیستم کولرهای پوشالی به این صورت کار می‌کند که الکتروپمپی آب را به سمت پوشال‌ها هدایت می‌کند و سپس الکتروفن هوا را از روی پوشال‌ها به سمت کانال می‌برد و درنهایت این تبخیر آب منجر به ایجاد هوای خنک در اتاق شما خواهد شد.

از معایب انواع کولر آبی پوشالی: انتقال گرد و خاک و هوای بیرون و بو به داخل ساختمان، مصرف بالای آب، عدم تنظیم دمای مشخص کولر آبی پوشالی، رطوبت بالای محیط و سرویس سالانه آن قبل از فصل تابستان می‌باشد. با این تفاصیل اگر در مناطق گرم و خشک ساکن هستید و برای خریدن کولر بودجه محدودی در اختیار دارید، با خرید کولر آبی پوشالی فضای دلنشین و خنکی را به ارمغان بیاورید.

پیشنهاد مطلب: راه اندازی کولر آبی، مهم ترین نکات + 8 مرحله

انواع کولر آبی سلولزی

انواع کولر خنک‌کننده آبی سلولزی

سیستم کاری کولرهای سلولزی مشابه کولرهای پوشالی است، با این تفاوت که به جای پوشال پدهای سلولزی جایگزین شده‌اند. از مزایای انواع کولر آبی سلولزی؛ عدم ورود گرد و خاک و بوها به فضای داخلی خانه را می‌توان نام برد. از دیگر مزایای انواع کولر خانگی سلولزی آبی استحکام بدنه آن است؛ به طوری که با توجه به جنس مرغوب آن، سرو صدای کمتری نیز تولید می‌کند. شایان ذکر است که میزان خنکی انواع کولر سلولزی آبی از کولر آبی پوشالی بیشتر است. کاهش رسوب و شستشوی خودکار سیستم کولر مزیت دیگر انواع کولر آبی سلولزی است که علاوه بر بالا بردن عمر دستگاه، رسوب را به حداقل می‌رساند. از معایب کولر آبی سلولزی قیمت بالای پدهای سلولزی در این دستگاه سرمایشی است که حدودا 5 سال یک بار نیاز به تعویض دارند که این امر قیمت انواع کولر آبی سلولزی را بالا می‌برد.

کولرهای آبی صنعتی نیز می‌توانند مانند کولر سلولزی دارای پد سلولزی و یا مانند کولرهای سنتی دارای پوشال باشند.

کولر آبی پرتابل

کولر آبی پرتابل (قابل حمل)

کولر آبی پرتابل نیز مانند کولر آبی سلولزی و پوشالی کار می‌کند. فرق کولر آبی قابل حمل با سایر کولرهای آبی این است که کولرهای پرتابل به راحتی قابلیت ‌جابه‌جایی دارند، اما دیگر کولرهای آبی در یک محل ثابت نصب می‌شوند. از مزایای دیگر کولرهای آبی قابل حمل یا پرتابل اینکه نیاز به لوله‌کشی نداشته و قیمت و مصرف برق پایینی نیز دارند. نصب کولرهای آبی پرتابل نیز بسیار ساده بوده و نیازی به پرداخت هزینه برای نصب کولر ندارید.

کولر آبی پرتابل در مدل‌های انواع کولر قابل حمل: سلولزی، پایه‌دار، پوشالی، بدون پایه، رومیزی و انواع دیگر وجود دارند که با توجه به نوع کاربری، محل، قیمت انواع کولر آبی و متراژ فضا، می‌توانید مناسب‌ترین مدل ‌را خریداری نمایید.

جمع بندی

جمع‌بندی

در این مقاله از چیدانه با انواع کولرهای خانگی و کاربرد هرکدام در دکوراسیون داخلی منزل آشنا شدیم و مزایا و معایب انواع کولر گازی و انواع کولر آبی خانگی را بیشتر شناختیم. اگر شما هم با نزدیک‌شدن فصل تابستان در تکاپوی شناخت و خرید انواع کولر و سیستم‌های سرمایشی و انواع کولر خنک‌کننده هوا هستید؛ اهالی فن چیدانه راهنمای خوبی برایتان خواهند بود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه