Chidaneh.com placeholder image

سنگ نورگذر چیست و چه کاربردی در دکوراسیون دارد؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

سنگ نورگذر یکی از مصالح نوین ساختمانی جذاب است. تابحال به سنگ پیشخوان یا دیوار هتل، شرکت، رستوران و کافه‌ها که حالتی از روشنایی دارند، دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانید چرا این سنگ‌ها نسبت به سنگ‌های دیگری که معمولا بر کابینت خانه‌ها دیده می شود، فرق دارد؟ آیا با جنس این نوع سنگ‌های مصنوعی آشنا هستید؟ در این مقاله قصد داریم تا این ابهامات را برای شما از بین ببریم. در ادامه به معرفی و بررسی نحوه ساخت، مزایا، ساختار و موارد استفاده سنگ نورگذر می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب و انواع سنگ

سرویس خواب بالسا

همانطور که از اسم این سنگ‌ها مشخص است، قابلیت عبوردهی نور از خود دارند. همین قابلیت باعث متمایز شدن این سنگ‌های مصنوعی نسبت به دیگر سنگ‌ شده است. سنگ‌های نورگذر که به روش خاصی تولید می‌شوند، توانایی عبور دادن نسبی نور را در مراحل ساخت بدست می‌آورند. این سنگ‌ها که با نام ماربونکس هم شناخته می‌شوند، در صنعت دکوراسیون داخلی تحول عظیمی را به وجود آورده‌اند. امروزه بیشتر هتل‌ها و رستوران‌های معتبر داخلی و خارجی، برای زیبا و جذاب تر کردن مکان اقامت مشتریان خود از سنگ‌های نورگذر در دیوار، پله ها و میز پیشخوان خود استفاده کرده‌اند. 

سنگ‌های مختلفی در صنعت دکوراسیون بکار می‌روند که نوع نورگذر آن‌ها از پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین آن‌هاست. این سنگ‌ها به کمک حالت شفافی که دارند به خوبی می‌توانند نور را از خود عبور دهند و افراد می‌توانند طرح داخلی این سنگ‌ها را به خوبی ببینند. درواقع این سنگ‌ها نتوانستند تاثیر نورپردازی را به خوبی بر دکوراسیون داخلی افزایش دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نحوه ساخت سنگ نورگذر یا ماربونکس آشنا کنیم.

سنگ نورگذر بکاررفته در پیشخوان شرکت

سنگ‌های نورگذر را با چه روش و شرایطی تولید می‌شود؟

اگر تابحال به این سنگ‌ها توجه کرده باشید، متوجه می‌شوید که نوری که از این سنگ‌ها ساطع می‌شود، منبعی درونی دارد. این منبع که خود از لامپ‌های کوچک یا صفحات نورانی تشکیل شده است، که باعث روشنایی در این سنگ‌ها می‌شود. معمولا این سنگ نورگذر می‌تواند حدود 20 درصد نور را انتقال دهد. این سنگ مصنوعی از ایجاد تغییراتی در سنگ‌های مرمر به وجود می‌آید. همین باعث شده تا آن‌ها خواص ظاهری سنگ‌های طبیعی را داشته باشند. اما باتوجه به ساختار و نورپردازی که دارند، امروزه نسبت به سنگ‌های طبیعی بهتر و راحت در درکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند.

برای ساختن این سنگ‌ها، ابتدا چهارچوبی فلزی باتوجه به مورد درخواست داده شده، درست می‌کنند. سپس وسط این چهارچوب فلزی از صفحات روشن یا از لامپ‌های کوچک استفاده می‌شود. سپس، در 6 وجه این چهارچوب از پنل‌های سنگ نورگذر استفاده می‌شود. این روش به کمک اتصالات مکانیکی پیچ و مهره انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: سنگ های تزئینی، 7 سنگ آنتیک در دکوراسیون داخلی

سنگ‌های نورگذر به چه روش‌هایی نصب می‌شوند؟

برای نصب پنل‌های سنگ نورگذر باید حتما از خشک، پاک و بدون چربی باشد تا در طولانی مدت برای سنگ مشکلی ایجاد نشود و نورپردازی آن کاهش نیابد. در ادامه به چند مورد از روش‌های نصب سنگ نورگذر می‌پردازیم:

  • با چسب

چون این پنل‌های سنگ صاف و مسطح نیستند، نمی‌توان گفت که پس از اتصال غیرقابل دیدن خواهد بود. در هنگام استفاده از چسب باید از ترکیباتی استفاده شود که پراکنندگی نور را افزایش می‌دهند و خاصیت شفافی این نوع سنگ‌ها را تاحدی حفظ می‌کنند. استفاده از چسب‌های حلال و یا تمام خشک برای این پنل‌ها توصیه نمی‌شود. این چسب‌ها می‌توانند شفافیت این سنگ‌ها را کاهش دهند. پس بهتر است قبل از استفاده از چسب به آن رنگدانه‌های اوپال سفید و عواملی که می‌توانند پراکنندگی نور را افزایش دهند، اضافه کنید. 

سنگ ماربونکس در طراحی دیوار

یکی از انواع چسب‌ها که می‌توان برای لمینت سنگ نورگذر استفاده کرد و شفافیت سطح سنگ را افزایش داد، چسب سیلیکونی است. در هنگام استفاده از چسب سیلیکونی باید به دقت به دستورالعمل شرکت تولیدکننده توجه و عمل کنید. ممکن است در هنگام کار با چسب سیلیکونی نیاز به بتونه باشد. در هنگام استفاده از این چسب‌ها به خوبی به ضخامت آن توجه کنید، زیرا نباید ضخامت این چسب بیش از 9 میلی‌متر باشد. از این چسب می‌توانید برای سنگ نورگذر با مقیاس بزرگ استفاده کنید. در زیر آب و بر روی سطوحی که احتمال زنگ زدگی و فرسودگی دارند، نباید از چسب سیلیکونی استفاده کرد.

  • نوار VHB:

از این نوار نیز می‌توانید برای اتصال و چسباندن سنگ به سطوح زیرینی نظیر چوب، پلاستیک، سرامیک و شیشه استفاده کنید. از مهم‌ترین مزایای این نوار چسبی می‌توان به مقاومت در برابر نور خورشید و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت اشاره کرد. علاوه براین، نوار چسبی VHB می توان تنش‌های حاصل از انقباض و انبساط را تحمل کند. 

برای چسباندن سنگ نورگذر به سطح به کمک این نوارهای چسبی، باید یک نوار را بر روی سطح سنگ تراز کرده و با غلتک به آن فشار دهید تا در جای خود ثابت شود. نوار VHB دوم را نیز بر روی سطحی که قرار است سنگ بر روی آن قرار گیر، می‌چسبانید. بعد از گذشت 24 ساعت، استحکام و پایداری این نوارها تا 90 درصد زیاد می‌شود. به طور معمول، به ازای هر یک کیلوگرم از سنگ نورگذر، 50 سانتی متر مربع از نوار VHB مورد نیاز است.

سنگ نورگذر
  • مکانیکی:

همانطور که در قسمت بالا توضیح داده‌شد، اجزا سنگ نورگذر توسط اتصالات مکانیکی به یکدیگر متصل می‌شوند. اگر می‌خواهید به کم روش‌های مکانیکی سنگ را در جای خود قرار دهید، حتما قبل از پیچ کردن، سنگ را با دریل سوراخ کنید. گاها افراد سعی می‌کنند که با فشار پیچ در هنگام وصل کردن به سنگ، سنگ را سوراخ کنند ولی اینکار باعث صدمه زدن و ایجاد شکاف در سنگ می‌شود.

صندلی هایی از جنس سنگ نورگذر

اگر می‌خواهید از سنگ نورگذر در مقیاس بزرگ استفاده کنید بهترین روش برای اتصال آن، روش مکانیکی است. توجه داشته باشید که بعد از مدتی ممکن است به دلیل انبساط حرارتی پیچ، اتصال سنگ نورگذر به مشکل بخورد. به همین باید محل ورود پیچ و مهره به مقدار لازم گشاد باشد تا از بروز این مشکل جلوگیری کند. به هیچ وجه پیچ‌ها را محکم‌تر از حالت طبیعی نبندید زیرا می‌توانند به سطح سنگ صدمه وارد کنند. 

  • استفاده از کیت:

کیت‌هایی در بازار موجود هستند که به این سنگ‌ها و محل مورد نظر متصل می‌شوند. توجه داشته باشید تا از کیت‌هایی استفاده کنید که نسبت به سطح و سنگ انعطاف نسبی داشته باشند تا در بلند مدت به مشکل نخورند. توصیه می‌شود تا از کیت‌هایی استفاده کنید که نامرئی و پس از نصب به راحتی قابل دیدن نیستند. 

بیشتر بخوانید: 7 نوع سنگ با زیبایی ماندگار برای کف، دیوار و سطح کانتر حمام شما

سنگ‌های نورگذر در دکوراسیون داخلی چه کاربردی دارند؟ 

  • آشپزخانه:

یکی از مکان‌هایی که به وفور از سنگ‌های نورگذر برای تزئین دکوراسیون داخلی و نورپردازی استفاده می‌شود، اپن آشپزخانه‌هاست. آشپزخانه نقش زیادی در زیبا جلوه دادن دکوراسیون داخلی خانه دارد. این سنگ نورگذر باعث می‌شود تا فضای آسپزخانه و بطورکل دکوراسیون داخلی خانه بسیار جذاب‌تر و لوکس شود. 

  • درب منازل:

درب ورودی خانه‌ها نیز یکی از مکان‌های استفاده از سنگ نورگذر است. معمولا درب هتل‌ها و خانه‌های بسیار بزرگ را از با سنگ‌های نورگذر درست می‌کنند تا حالت نورپردازی این سنگ‌ها، چهره‌ای جذاب به فضا و محیط اطراف بدهد.

  • فضای نشیمن:

اگر به فضای لابی و نشیمن بسیاری از هتل‌های امروزی توجه کرده باشید، می‌دانید که دکوراسیون داخلی آن با سنگ‌های نورگذر تزئین شده است. مانند عکس‌های بالا در فضای خانه نیز می‌توانید از این سنگ‌ها استفاده کنید.

  • حمام:

در بسیاری از هتل‌های امروزی، دیوار حمام‌ها از سنگ نورگذر ساخته شده است. شما برای تزئین دکوراسیون داخلی حمام خود می‌توانید از این سنگ‌ها استفاده کنید. نورپردازی سنگ‌های نورگذر به گونه است که دیگر شما نیازی به استفاده از لامپ برای روشنایی حمام ندارید.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک، 20 ایده برای خانه های نقلی ایرانی!

سنگ‌های ماربونکس در دستشویی
  • پارتیشن‌بندی:

در هتل‌ها و رستوران‌های مجلل، برای زیبایی دکوراسیون داخلی و نورپردازی بهتر از سنگ‌های نورگذر استفاده می‌کنند. البته ممکن است قسمتی از دیوار و یا کل دیوار را به کمک این سنگ‌ها نورپردازی کنند. 

  • اتاق خواب:

از سنگ نورگذر در مکان‌های مختلفی از خانه بخصوص اتاق خواب نیز می‌توان استفاده کرد. اگر شما در اتاق خواب خود، دیواری در پشت تخت دارید می‌توانید برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی، از این نوع سنگ‌ها استفاده کنید. 

  • پلکان:

یکی دیگر از بخش‌هایی که ممکن است از سنگ‌های نورگذر استفاده شود، سطح پلکان است. اگر شما خانه‌ای دارید که چند طبقه است، می‌توانید سطح پله‌های ارتباطی بین طبقات را با سنگ نورگذر بپوشانید. اینکار باعث زیبایی و منحصربفرد شدن محیط زندگی شما می‌شود. 

  • اشیا و وسایل مختلف:

علاوه بر بخش‌هایی که برای استفاده از سنگ نورگذر بیان شد، می‌توانید خیلی از وسایل خانه که با جنس پلاستیک یا چوب بودند را به کمک سنگ‌های نورگذر درست کنید. میز، تابلو، صندلی و خیلی از وسایلی که عمدتا از چوب بودند را می‌توانید به کمک سنگ ماربونکس درست کنید.

سنگ‌های نورگذر تحول بزرگی در صنعت دکوراسیون داخلی ایجاد کرده‌اند. نورپردازی مناسب همراه با نقش و نگار زیبای این سنگ‌ها، تلفیقی بسیار جذاب برای محیط‌های مختلف به ارمغان آورده است.

بیشتر بخوانید: شرکت های طراحی و دکوراسیون داخلی خوب را چگونه بشناسیم؟

پله‌هایی با سنگ نورگذر

چه ویژگی‌هایی باعث متمایز شدن سنگ های نورگذر شده ‌است؟

  • عبور نور:

بی‌‍شک مهم‌ترین ویژگی که باعث تمایز این سنگ‌ها با نمونه‌های مشابه شده است، حالت نورپردازی و عبور نور آن است. نورپردازی ویژگی منحصربفرد این سنگ‌هاست که باعث محبوبیت آن‌ها در بین مردم شده است. 

  • انعطاف در استفاده:

نکته مثبت دیگر این سنگ‌ها، انعطاف برای استفاده در فرم‌ها و سطوح مختلف است. شما می‌توانید از این سنگ‌های نورگذر در حالت‌های مختلف و برروی سطوح متفاوت استفاده کنید. 

  • ضد رطوبت:

در مراحل ساخت سنگ‌های ماربونکس از یک لایه ماده‌ای به نام رزین نانو، برای پوشاندن سطح سنگ استفاده می‌شود. رزین نانو باعث افزایش مقاومت این سنگ‌ها در برابر رطوبت می‌شوند. تاثیر این ماده به قدری است که از این سنگ‌ها در استخر هم می‌توان استفاده کرد.

  • وزن پایین:

معمولا سنگ‌های نورگذر دارای لایه‌ای نازک هستند. همین مورد به کاهش وزن و نقل و انتقال راحت‌تر آن بسیار کمک کرده است.

  • استفاده راحت:

همانطور که در بخش‌های قبل توضیح داده شد، شما به راحتی می‌توانید سنگ نورگذر را در سطح موردنظر نصب کنید. البته آموزش سطحی برای یادگیری چگونگی نصب این سنگ‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

  • کاربرد زیاد:

باتوجه به اینکه این سنگ‌ها ترکیبی از شیار و شکل سنگ‌ها و نورپردازی هستند، کاربرد متعددی در زمینه مصالح ساختمانی دارند. از سنگ نورگذر در سقف، درب، کابینت و دیگر قسمت‌ها بکار‌می رود.

  • ساختار مقاوم:

اگرچه این سنگ‌ها مصنوعی هستند، اما از نظر مقاومت ساختاری دارای کیفیت بالایی هستند. شما به راحتی به روش مکانیکی می‌توانید این سنگ‌ها را بر روی سطوح موردنظر نصب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ های ساختمانی، این 9 مدل شما را لوکس می کنند!

سنگ ماربونکس در دیوار و میز کافه

آیا نگهداری از سنگ نورگذر شیوه خاصی دارد؟

نگهداری از این سنگ‌ها به نسبت راحت‌تر است اما قوانین مخصوص به خود را دارد. شما برای پاک کردن موادغذایی یا هر کثیفی که بر روی سطح این سنگ‌ها ایجاد می‌شود، می‌توانید به کمک آب گرم، پارچه، اسفنج و مواد شوینده ضعیف استفاده کنید. به هیچ وجه از سیم و وسایل فلزی برای تمیز کردن سطح این نوع سنگ‌ها استفاده نکنید؛ زیرا می‌توانند باعث خراش سطح سنگ شوند. سعی کنید از حلال‌های قوی مانند استون و بنزین برای تمیز کردن سطح سنگ‌های ماربونکس استفاده نکنید؛ زیرا طول عمر این سنگ‌ها را کاهش داده و باعث تیره شدن آن می‌شود.

نتیجه گیری

سنگ‌های نورگذر انتخاب بسیار مناسبی برای دکوراسیون داخلی هستند که شما می‌توانید برای زیباتر کردن فضای زندگی خود، آن را فراهم کنید. به دلیل راحتی در نگهداری و طول عمر بالا، سنگ ماربونکس برای تغییر دکوراسیون داخلی بسیار مناسب است. در این مقاله از چیدانه ما سعی کردیم تا شما را با سنگ های نورگذر و هر اطلاعاتی که پیرامون آن برای آشنایی با این سنگ ها نیاز دارید را برای شما توضیح دهیم.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه