Chidaneh.com placeholder image

درب کابینت کلاسیک چوبی؛ قبل از خرید این نکات را بخوانید!

به قلم: مژگان احمدی

آیا تصمیم گرفته‌اید با کابینت‌های سبک کلاسیک و بدنه چوبی، آشپزخانه خود را مزین کنید؟ اگر تصمیمتان قطعی شده، مهم‌ترین موضوع انتخاب مدل درب کابینت کلاسیک چوبی است. اگر درب کابینت خود را باسلیقه و هوشمندانه انتخاب کنید، هم آشپزخانه شما شلوغ و شلخته جلوه نمی‌کند و هم زیبایی کابینت، جذابیت کل فضا را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد، خصوصا اگر آشپزخانه شما اپن باشد و از همه‌جای خانه به دکوراسیون آن دید داشته باشید. در ادامه با این مطلب همراه باشید تا هرآنچه لازم است تا درمورد کابینت‌های کلاسیک چوبی بدانید را به شما بگوییم.

ناکس هوم
تفاوت کابینت‌های مدرن و کلاسیک

کابینت کلاسیک چیست؟ با سبک مدرن چه فرقی دارد؟

تنها تفاوت کابینت‌های مدرن و کلاسیک شکل ظاهری آن‌هاست، وگرنه از لحاظ کاربری و فضای اشغال‌شده کاملا مشابه‌اند و اختلافی ندارند. کابینت های کلاسیک دارای جزئیات زیادی هستند، از لحاظ ظاهری درب و بدنه تراش‌کاری‌شده و سنتی دارند و در مدل چوبی آن‌ها، کنده‌کاری‌های ظریف و معمولا دست‌ساز جلوه کابینت کلاسیک چوبی را چندین برابر می‌کند. اگر از آن دسته افراد هستید که به اکسسوری‌های تزئینی کابینت مانند تاج، سرستون، قرنیز و … علاقه دارید گشت زدن در کارگاه‌های تولیدی و تماشای ظریف‌کاری‌های انجام‌شده بر روی درب کابینت‌های کلاسیک چوبی می‌تواند شما را به وجد بیاورد.

چوب و هنر
تولید درب کابینت کلاسیک چوبی

تولید درب کابینت کلاسیک چوبی

ساخت و تولید کابینت‌های چوبی کلاسیک پروسه‌ای زمان‌بر است، زیرا به یک کابینت‌کار حرفه‌ای و مجرب نیاز دارد که به تمام ریزه‌کاری‌ها مسلط باشد و به مقیاس و اندازه‌ها اشراف داشته باشد. یک سازنده حرفه‌ای باید بداند منبت‌کاری‌ها و تزئینات نباید برای کابینت دست‌و‌پاگیر باشد و فضای زیادی را اشغال کند. درب کابینت کلاسیک چوبی نباید بیش از حد سنگین باشد و سازنده بایستی کاملا طبق نقشه ساخت پیش برود، بنابراین حتی در تزئینات و تعبیه ابزار فرعی کابینت نیز نباید افراط کرد تا جلوه آن به چشم بیننده خوش بیاید.

کابینت پس از طراحی و ساخت، توسط یک نصاب ماهر در آشپزخانه نصب می‌شود و سپس درب‌ها بر روی آن سوار می‌شوند. در این مرحله درب کابینت باید کاملا با چارچوب، بدنه و اتصالات هماهنگ باشد تا هنگام باز و بسته شدن صدای جیرجیر آن گوش صاحبخانه را آزار ندهد.

درب کابینت کلاسیک چوبی

شاید بپرسید چرا درب کابینت به صورت جدا به محل فرستاده می‌شود؟ ما به شما می‌گوییم.

مراحل آماده‌سازی درب کابینت کلاسیک چوبی از مابقی قسمت‌های کابینت طولانی‌تر است و این موضوع چند دلیل دارد. اولین دلیل این که درب‌ها اولین چیزی هستند که به چشم شما می‌خورند، بنابراین باید به بهترین شکل ممکن رنگ‌آمیزی شوند و ابعاد و سایز استاندارد در آن‌ها رعایت شده باشد. موضوع دیگر رعایت مقیاس و رنگ‌آمیزی است. ابعاد درب‌ها چندین بار در کارگاه‌های تولیدی توسط کارشناسان چک می‌شود. 

رنگ کردن درب کابینت در چندین مرحله انجام می‌شود. ابتدا رنگی که مطابق سلیقه خریدار است روی درب کابینت می‌خورد، سپس بعد از خشک شدن چندین مرتبه رنگ‌آمیزی انجام می‌شود تا درنهایت درب کابینت ظاهری یکدست و همگن به خود بگیرد. همه این‌ها باعث می‌شود قیمت نهایی کابینت کلاسیک چوبی از بقیه مدل‌های کابینت بالاتر باشد، اما زیبایی و کیفیت آن نیز با سایر مدل‌ها قابل مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید: رنگ کابینت جدید، چه رنگی را برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

 جالب است بدانید تراش‌کاری‌های کابینت‌های کلاسیک چوبی تنها توسط شخص انجام نمی‌شود، بلکه دستگاه‌ها و تجهیزاتی مانند دستگاه مدرن و پیشرفته cnc می‌تواند به زیبایی و دقت هرچه‌تمام‌تر این حکاکی‌ها را انجام دهد.

نکات مهم درمورد کابینت کلاسیک چوبی

نکات مهم درمورد کابینت کلاسیک چوبی

این نکات را به‌دقت بخوانید:

  • در طراحی درب کابینت کلاسیک چوبی نباید از یراق‌آلات و دستگیره‌های مدرن استفاده کرد.
  • قرینه‌سازی در همه بخش‌های کابینت جلوه بهتری به آن می‌بخشد.
  • جزئیات در سبک کلاسیک پررنگ‌تر دیده می‌شوند.
  • درب کابینت چوبی به‌صورت باستانی و سنتی طراحی می‌شود و باید با سبک چیدمان کلی آشپزخانه هماهنگ باشد.
  • در رنگ‌آمیزی بدنه و درب کابینت کلاسیک چوبی از رنگ‌های سنگین استفاده می‌شود و رنگ‌های جیغ و شاد خیلی مرسوم نیستند.
  • به دلیل جزئیات و ریزه‌کاری بیشتر کابینت‌های کلاسیک باید متناوبا آن را نظافت کنید، به‌خصوص این که در نقاط دور از دسترس آلودگی بیشتری جمع می‌شود.
  • حواستان به حمله حشرات چوب‌خوار باشد تا بتوانید به‌موقع کابینت خود را نجات بدهید!
  • سعی کنید روی کابینت اجسام تیز و سنگین قرار ندهید تا کابینت دفرمه نشود و خراش برندارد.
قیمت درب کابینت کلاسیک چوبی

قیمت درب کابینت کلاسیک چوبی

این درب‌های شکیل و خوش‌کیفیت با توجه به نوع متریال و چوب به‌کاررفته و میزان ظرافتی که در تولید آن خرج شده است قیمت‌گذاری می‌شوند. پیچیدگی حکاکی‌ها، حجم تزئینات به‌کاررفته، تعداد درب‌ها و ابعاد کابینت همگی در هزینه تمام‌شده موثرند، اما به طور کلی فقط یک متخصص در صنعت کابینت می‌تواند قیمت دقیق و نهایی کار را به شما بگوید.

انتخاب درب کابینت کلاسیک چوبی

انتخاب درب کابینت کلاسیک چوبی

این‌روزها مدل‌های جذاب و متنوعی روی بورس آمده است که با نگاهی اجمالی به کاتالوگ کابینت‌های چوبی چند مورد از آن‌ها را قطعا می‌پسندید. حتی اگر مدل مطلوب خود را پیدا نکردید می‌توانید طرحی را به دلخواه خود به تولیدکننده سفارش بدهید تا آن را برای شما بسازد، اما هنگام انتخاب حواستان به فضای آشپزخانه خود باشد.

اگر آشپزخانه کوچک دارید به‌هیچ‌وجه سمت مدل‌های پرجزئیات و شلوغ نروید، اینجوری هرزمان که وارد آشپزخانه بشوید مطمئنا دچار سرگیجه خواهید شد! مدل‌های ساده به فضاهای کوچک ملایمت خاصی می‌بخشند. در عوض اگر متراژ آشپزخانه شما زیاد است سبک‌های پرطمطراق و باشکوه گزینه خوبی هستند. ضمن این که رنگ‌های روشن فضا را بازتر نشان می‌دهند، پس برای آشپزخانه‌های کوچک مناسبترند.

بیشتر بخوانید: بازسازی آشپزخانه کوچک، ارزان‌ترین ایده‌ها برای مالک یا مستاجر؟!

درب کابینت کلاسیک چوبی

حرف آخر

آشپزخانه قلب خانه است و زیبایی بصری آن مطمئنا انرژی و انگیزه اهالی خانه را دوچندان می‌کند. نوع مدل و سبک تزئیناتی که برای درب کابینت کلاسیک چوبی آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید گویای سلیقه و روحیات ظریف‌پسند شماست. در ساخت درب کابینت‌های کلاسیک چوبی، ستون‌های ابزارخورده و زیبایی مهندسی‌شده‌ای وجود دارد که چشم هر سخت‌پسندی را خیره خواهد کرد، بنابراین اگر به سبک سلطنتی و اشرافی علاقه‌مندید، در انتخاب کابینت‌های کلاسیک تعلل نکنید.

اگر نیت خرید کابینت کلاسیک دارید مطالب زیر را حتما بخوانید:

نویسنده: مهشید بختیاری عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه