Chidaneh.com placeholder image

کابینت کلاسیک رومی؛ آشپزخانه‌­ای اصیل با کابینت های مدل رومی

به قلم: مژگان احمدی

دکوراسیون آشپزخانه با هر طرح و متریالی در دو سبک اصلی مدرن و کلاسیک دسته‌بندی می‌شود. کابینت رومی یکی از سبک‌های کابینت کلاسیک پرطرفدار است که با طرح‌ و نقش‌های زیبا، آشپزخانه­ای شیک، اصیل و متفاوت را برای شما ایجاد کرده تا از حضور در آشپزخانه و آشپزی کردن، لذت ببرید. این سبک از کابینت با تزییناتی به سبک خانه‌های سلطنتی و قلعه‌های روم باستان حال و هوایی کلاسیک، ایتالیایی و همزمان انرژی و حس گرمی را به آشپزخانه شما می ­آورد. در این مطلب از مجله چیدانه،  اطلاعات مفید و کاربردی درمورد نحوه استفاده از کابینت کلاسیک رومی در چیدمان منزل را در اختیار شما قرار می­دهیم تا آشپزخانه­ و خانه ­ای شیک، اصیل و باشکوه داشته باشید، با ما همراه باشید.

نکات قابل توجه در چیدمان با کابینت کلاسیک رومی

در به ­کار بردن سبک کابینت رومی باید به چند نکته مهم توجه کرد؛ کابینت کلاسیک معمولا در آشپزخانه‌های متوسط و بزرگ استفاده می­شود و در آشپزخانه­های کوچک کاربرد ندارد چراکه نمی‌توان به­خوبی شکوه و جلال آن را در فضای کوچک نشان داد. اما اگر آشپزخانه شما کوچک است و باز می­خواهید از کابینت طرح رومی استفاده کنید بهتر است کابینت‌های شما با رنگ روشن باشد تا فضای آشپزخانه بزرگتر به نظر برسد. اگر متراژ خانه­ شما محدود است، باقی فضاها هم باید به سبک کلاسیک چیدمان شوند، اما اگر متراژ خانه بالاست و قسمت نشیمن از آشپزخانه فاصله دارد، می‌توان آشپزخانه و پذیرایی را به سبک کلاسیک طراحی کرد و در نشیمن از مبل‌های فانتزی یا مدرن استفاده کرد. چراکه اگر کنار آشپزخانه با کابینت کلاسیک رومی، مبلمان مدرن و فانتزی قرار بگیرد، باعث تضاد در ذهن بیننده‌ شده و نه زیبایی سبک مدرن، نه شکوه سبک کابینت کلاسیک رومی به چشم می ­آید. اگر با این ­تفاسیر هنوز مایل به استفاده از مبلمان مدرن کنار آشپزخانه با کابینت رومی هستید، توجه کنید هرچه رنگ‌ها روشن‌تر و حتی سفید باشند، کمتر هارمونی فضا از بین می­رود.

تابلو فرش ریحان

متریال مورد استفاده در کابینت رومی

کابینت رومی معمولا با متریال چوب ساخته می‌شود. به این صورت که با دستگاه یا دست­، طرح­های رایج رومی را روی چوب ایجاد کرده و سپس آن را رنگ می‌کنند. چوب متریالی باارزش و گرانقیمت است و شاید مناسب بودجه همه مردم نباشد، این کابینت­ با متریال ممبران هم ساخته می­شود، ممبران ام‌دی‌اف خام است که با دستگاه CNC طراحی شده و با PVC روکش می‌شود. چون قیمت ممبران نسبت به چوب پایین­تر است جایگزین مناسبی برای چوب به­حساب می­آید هرچند که هیچ‌ متریالی نمی‌تواند جای زیبایی و جذابیت چوب طبیعی را بگیرد. معمولا در سبک رومی، چند تا از کابینت‌های دیواری را با در شیشه‌ای، حفاظ‌ و به­شکل سنتی می‌سازند، تا نشانی از سبک کلاسیک در کابینت باشد.

رنگ­های معمول کابینت رومی

همانطور که در تصاویر می­بینید کابینت رومی معمولا به رنگ سفید است، این رنگ که در کابینت‌ کلاسیک هم پرکاربرد است به کابینت رومی جلوه بیشتری می­دهد. البته اگر کابینت رومی از جنس چوب طبیعی است می‌توان آن را رنگ نکرد و از رنگ طبیعی چوب لذت برد. این کابینت را به رنگ­های دیگری چون قهوه‌ای، مشکی، طوسی، کرم و غیره هم سفارش می­دهند اما معمولا رنگ کابینت رومی به رنگ‌های سرد و بیشتر سفید است تا هماهنگ­تر با دکور ایتالیای قدیم باشد.

تزیینات و نورپردازی در کابینت رومی

از ویژگی‌های کابینت کلاسیک، تزیینات آن است. تزیینات به­کار رفته در کابینت رومی خیلی شلوغ و پرکار نیست. برای همین مناسب افرادی است که هم خلوت بودن فضا برایشان مهم است و هم به سبک کلاسیک و سنتی علاقه دارند. از تزیینات کابینت رومی می­توان به سرستون‌های اشرافی یادآور روم باستان و شکل­های هلالی نیم‌دایره، بالای قاب‌های گاز و هود اشاره کرد. نور‌های ال‌ای‌دی مخفی نیز در طراحی کابینت رومی استفاده می­شود تا جلوه اشرافی این سبک را بیشتر نشان داده و علاوه بر زیبایی، فضایی روشن­تر‌ و بزرگتر ایجاد ‌کند. در کابینت‌های با در شیشه‌ای که در طراحی کابینت رومی معمول است، از لامپ‌های کوچک استفاده می­شود تا اشیاء تزیینی درون کابینت بهتر و باشکوه‌تر دیده شود.

کانتر و صفحه مناسب برای کابینت کلاسیک رومی

برای آشپزخانه با کابینت کلاسیک رومی بهتر است رنگ کانتر و صفحه روی کابینت، تیره باشد. اما زمانی­که سرویس یخچال، گاز، هود، ماکروویو، لباس‌شویی، ظرفشویی و غیره به رنگ‌ روشن مثل سفید یا استیل باشد، می­توان از کانتر و صفحه کابینت با رنگ روشن هم استفاده کرد. اگر مساحت آشپزخانه زیاد است می­توان از کانتر کلاسیک ستون­دار‌ هم استفاده کرد که همرنگ با باقی کابینت‌ها یا رنگ مکمل آن­ها باشد. سنگ گرانیت طوسی تیره یا مشکی برای صفحه بهترین انتخاب در طراحی کابینت رومی است.

کفپوش آشپزخانه در سبک کلاسیک رومی

بهترین کفپوش برای فضای آشپزخانه با کابینت رومی، طرح کلاسیک مثل کفپوش‌ با رنگ زمینه صدفی و نقش و نگارهای کلاسیک طلایی یا کرم روشن است. اما اگر می­خواهید فضایی راحت­تر و گرم­تر داشته باشید، بهتر است از کابینت رومی‌ ساده­تر، بدون طرح‌ و نقش‌ونگار طلایی استفاده کرده و برای ایجاد حس گرما از کفپوش‌های با رنگ تیره و طرح‌های محو استفاده کنید. البته توجه ­کنید در ­صورت استفاده از طرح­های با برجستگی کم و مسطح­تر مقدار کلاسیک و رومی بودن کابینت کمتر می­شود. اگر مدل کابینت رومی شما از چوب با رنگ مات و ساده‌ باشد می­توان از کفپوش براق و روشن و برای حفظ شکوه، سادگی و وقار کابینت رومی، از کفپوش‌هایی که نقش و نگار کمتری دارند استفاده کرد.

مطلب مرتبط: معرفی انواع کفپوش آشپزخانه

کاشی مناسب آشپزخانه به سبک رومی

کاشی بین کابینت هم مثل کفپوش و باقی مبلمان خانه باید به سبک کلاسیک باشند. تفاوت بین کاشی و کفپوش در سبک کابینت رومی اینست که طرح کاشی نباید خیلی شلوغ و براق باشد. در واقع کابینت سبک رومی، به اندازه کافی چشمگیر، باشکوه و مجلل است که اگر کاشی بین کابینت هم شلوغ و پر زرق و برق باشد، چشم بیننده را آزار می­دهد پس بهتر است دیوار ساده باشد یا نهایت بافت ظریف و محو داشته باشند. بالعکس اگر مدل کابینت رومی ساده، بدون طرح، بارنگ مات و نقوش محو باشد، می‌توان برای کف و دیوار از رنگ گرمی مثل قهوه‌ای استفاده کرد. درواقع با بازی با رنگ‌ها و طراح‌ها باید هارمونی فضا را حفظ کرد.

کابینت کلاسیک رومی

استفاده از المان‌های سنتی و قدیمی

اگر می‌خواهید سبک آشپزخانه شما کلاسیک باشد، باید سایر اجزای آشپزخانه‌ هم، هماهنگ با  این سبک‌ باشد. بهتر است از تزیینات سنتی و لوازم آشپزخانه کلاسیک استفاده کنید، مثل قرار دادن بشقاب‌های طرح‌دار با عکس چهره یا فرشته قرون وسطایی درکابینت‌های در‌شیشه‌ای یا استفاده از ظروف سنگی، مسی و برنزی در آشپزخانه‌ تا فضایی کلاسیک داشته باشید. پنجره‌هایی که به شکل سنتی و کلاسیک ساخته می‌شوند و هماهنگ با رنگ و مدل کابینت رومی هستند نیز زیبایی این کابینت‌ها را بیشتر می‌کنند، معمولا قاب این پنجره‌ها چوبی، به شکل سنتی و دارای حفاظ‌های مربع و مستطیلی هستند. در آشپزخانه‌ به سبک رومی معمولا از لوسترهای آویزان و قاب‌دار با سیم بلند استفاده می‌شود تا نمای آشپزخانه، نزدیک­تر به سبک ایتالیای قدیم باشد. لوسترهای مشکی، مسی، برنزی با طرح‌های به شکل فرشته و کلاسیک نیز برای آشپزخانه به سبک رومی مناسب­ است. در این سبک، بهتر است پرده‌ آشپزخانه با طرح‌های سنتی و کلاسیک باشد تا هماهنگی بیشتری با طرح کابینت‌ها داشته باشد.

سخن آخر:

کابینت رومی نوعی کابینت کلاسیک است که در آن طرح کابینت و دکوراسیون آشپزخانه طوری انتخاب می­شود که یادآور ایتالیای قدیم باشد. کابینت رومی جزء کابینت‌های اشرافی و سلطنتی به­حساب آمده که امروز طرفداران زیادی در دنیا دارد. باید توجه کرد که کابینت کلاسیک رومی معمولا قیمتی بالاتر نسبت به باقی سبک­های کابینت‌ دارد و اگر فضاهای دیگر خانه متناسب با این سبک چیدمان نشود، ممکن است جذابیت مورد نظر در خانه ایجاد نشود.

برای طراحی آشپزخانه خود به سبک باشکوه و پرطرفدار رومی یا سبک­های دیگر با کارشناسان در چیدانه در تماس باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

نویسنده: نرگس مهردادیان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه