Chidaneh.com placeholder image

بازسازی وسایل چوبی قدیمی، تعویض نکنید! تعمیر کنید!

به قلم: مژگان احمدی

این روزها که قیمت لوازم خانه روز به روز افزایش می‌یابد، شاید بهتر باشد وسایل چوبی مستعمل و قدیمی‌مان را که در گوشه انباری جا خوش کرده‌اند بیرون بیاوریم و با روش‌هایی هوشمندانه آن را به یک وسیله کاربردی و قابل استفاده تبدیل کنیم. در بازسازی وسایل چوبی قدیمی باید خلاقانه عمل کنید، ابتکار عمل به خرج بدهید و از پیاده کردن ایده‌های ذهنی خود نهراسید. در این مسیر می‌توانید از متخصصان این زمینه نیز کمک بگیرید. تیم حرفه‌ای رئاگالری با روش‌هایی نوین و سازنده، وسایل چوبی کهنه و ازکارافتاده شما را تحویل می‌گیرند و وسیله‌ای تازه و مرمت‌شده به شما تحویل می‌دهند. با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا چند روش نوآورانه در زمینه بازسازی لوازم چوبی به شما آموزش بدهیم.

مبلمان جلاف

رئاگالری
خاص‌ترین بوفه و ویترین‌ها
diamondرئاگالری

سرویس خواب بالسا

روش‌های بازسازی وسایل چوبی قدیمی

وسایل چوبی کهنه ظاهر ناامیدکننده‌ای دارند اما اگر با دید دیگری نگاه کنیم شاید پتانسیل‌های خوبی در آن‌ها بیابیم. شاید در خانه خود چندتایی از این وسایل قدیمی و ازبین‌رفته داشته باشید. حتی می‌توانید وسایل قدیمی قابل بازسازی را در سمساری‌ها، دست‌دوم فروشی‌ها و جمعه‌بازارها پیدا کنید، با قیمت پایین وسیله را بخرید و با ابتکار عمل آن را به اسبابی لاکچری و جذاب تبدیل کنید.

در حیطه نوسازی و بازسازی وسایل چوبی قدیمی روش‌های مختلفی وجود دارد، بستگی دارد که وسیله شما چه مشکلی پیدا کرده و در چه زمینه‌ای نیاز به تعمیر دارد. ممکن است ابزار شما کدر شده باشد، لب‌پر شده و یا شکسته باشد. کارشناسان بازسازی ابتدا همه زوایای آن را بررسی می‌کنند، سپس با توجه به مشکل پیش‌آمده روش تعمیری مناسب را در پیش می‌گیرند.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

روش اول: پتینه‌کاری

اگر از عاشقان لوازم آنتیک هستید و دوست دارید با وسایل خود دکوراسیونی کلاسیک دست‌وپا کنید پتینه‌کاری یا کهنه‌کاری مخصوص خود شماست. پتینه‌کاری نوعی از رنگ‌آمیزی است که ترکیب چندرنگ روی قسمت کهنه و قدیمی زده می‌شود و پوششی هنرمندانه ایجاد می‌کند. رنگ طلایی معمولا یکی از رنگ‌های پای ثابت پتینه‌کاری است. تصور کنید یک دراور یا میز تلفن کوچک دارید که به نظر خودتان فرسوده شده و ظاهری نازیبا به خود گرفته است، شما می‌توانید با استفاده از رنگ پتینه به دراور خود ظاهری شکیل و جذاب ببخشید.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

روش دوم: دکوپاژ

دکوپاژ درواقع اصطلاحی فرانسوی است که به هنری اطلاق می‌شود که با مالیدن چسب روی سطح وسایل قدیمی و سپس پوشاندن آن با کاغذ رنگی، تکه‌های پارچه، روزنامه‌دیواری، ورق‌های باطله، تکه‌های شیشه، موزاییک‌های نازک رنگی یا هرچیز ظریف دیگری که به وسیله شما نمایی منحصربفرد و زیبا می‌دهد، انجام می‌شود. با هنر دکوپاژ لوازم دورریز خود را می‌توانید به شکلی هیجان‌انگیز به قلب دکوراسیون خانه برگردانید.

مطلب پیشنهادی: دکوپاژ روشی آسان برای نو کردن وسایل کهنه!

روش سوم: رنگ و سنباده

در بازسازی وسایل چوبی قدیمی رنگ زدن روش معمول و رایجی است. اگر وسیله شما کدر شده و تازگی گذشته را ندارد می‌توانید با زدن سنباده، رنگ‌آمیزی و پرداخت جلوه از دست‌رفته را دوباره به آن برگردانید. برای این کار ابتدا بایستی از سنباده استفاده شود تا سطحی کاملا صاف و یکنواخت به دست بیاید، این که باید چه مقدار سنباده بزنید بستگی به سطح شما دارد، ممکن است سطح چوبی وسیله شما زدگی و شکستگی داشته باشد و لازم باشد چندین لایه از روی سطح وسیله برداشته شود تا آماده پذیرش رنگ‌آمیزی باشد. بعد از سنباده باید سطح را کاملا تمیز کنید تا رنگی که روی آن می‌خورد پس از مدتی کدر و ناهمگن نشود. برای تمیز کردن سطح به‌هیچ‌عنوان از دستمال کاغذی استفاده نکنید چون پرزهای آن به سطح و درزهای چوب رفته و ظاهری زشت و نامطلوب ایجاد می‌کند.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

شاید میز، بوفه، و یا صندلی چوبی شما دچار شکستگی و لب‌پریدگی شده باشد. در این صورت می‌توانید قسمت‌های از دست‌رفته را بتونه‌کاری کنید و پس از خشک شدن دوباره سنباده بزنید تا سطح یکدست شود. حالا می‌توانید رنگ‌آمیزی را شروع کنید. بهتر است از چندلایه رنگ استفاده کنید تا به‌طور کامل کهنگی و فرسودگی ظاهری لوازمتان را بپوشانید. در بازسازی وسایل چوبی قدیمی معمولا از رنگ آکرولیک استفاده می‌کنند، طیف وسیعی از رنگ‌های متنوع آکرولیک را می‌توانید در فروشگاه‌های مخصوص پیدا کنید. اگر دوست دارید وسیله چوبی شما هویت خودش را حفظ کند می‌توانید از رنگ‌هایی با تم قهوه‌ای استفاده کنید. 

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

به یک نکته دقت کنید! شاید ابزار چوبی شما قبلا هم رنگ خورده باشد. در این صورت بهتر است رنگ قبلی را از سطح آن پاک کنید سپس رنگ‌آمیزی مجدد را انجام بدهید. برای زدودن رنگ قبلی از روی سطح دو راه دارید. راهکار اول این است که ابتدا یک‌مقدار محلول رنگ‌پاک کن روی سطح وسیله چوبی بریزید، بعد از چند دقیقه که رنگ آن نرم شد با کاردک رنگ را از روی سطح بردارید. البته این روش خیلی هم توصیه نمی‌شود چون اگر حرفه‌ای نباشید ممکن است به سطح چوب آسیب جدی وارد کنید. راهکار دوم استفاده از یک دستگاه سنباده‌زنی است که رنگ قبلی را از روی چوب بتراشد و سطحی صاف و صیقلی در اختیار شما بگذارد تا با خیال راحت رنگ موردعلاقه خود را استفاده کنید.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

روش چهارم: پولیش و برق انداختن

آخرین و ساده‌ترین راهکار بازسازی وسایل چوبی قدیمی پولیش‌کاری و جلا بخشیدن به وسیله است. برای این کار ابتدا سطح وسیله را تمیز کنید و بعد با روغن مخصوص سطح آن را برق بیندازید. این روغن در بافت و ساختمان چوب نفوذ می‌کند و چوب را تر و تازه نگه می‌دارد. 

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

نکات مهم در نگهداری از وسایل چوبی 

پس از این که بازسازی وسایل چوبی قدیمی را انجام دادید بایستی از ابزاری که دوباره به چرخه زندگی برگردانده‌اید به‌خوبی محافظت کنید. بنابراین حواستان به نکات زیر باشد:

  • نور خورشید چوب را خشک و کم‌کیفیت می‌کند. برای این که دوره تناوب تعمیر وسایل چوبی‌تان کوتاه نباشد سعی کنید آن را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.
  • حرارت زیاد به چوب آسیب می‌رساند، پس وسیله چوبی خود را در مجاورت اجاق گاز و هر وسیله‌ای که از خود گرمای زیادی متساعد می‌کند قرار ندهید.
  • می‌توانید برای رفع خراش‌های سطحی چوب از پارافین استفاده کنید و به طول عمر چوب بیفزایید.
  • هر دوسال یک‌بار وسایل چوبی خود را با روغن‌های مخصوص جلا بدهید تا زیبایی بصری آن‌ها از بین نرود.
  • هرگز لیوان چای و وسایل داغ خود را روی میز چوبی خود نگذارید. این کار لکه‌های بزرگ سفیدی بر روی سطح ایجاد می‌کنند که به این راحتی‌ها از بین نمی‌روند.

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

رئاگالری
نوسازی وسایل چوبی
diamondرئاگالری

حرف آخر

ما عادت داریم وسایل قدیمی‌مان را در گوشه انباری نگهداری کنیم به امید این که روزی به کار ما بیایند، اما معمولا آن روز هیچوقت فرا نمی‌رسد و فقط این وسایل کهنه و اضافی جای ما را اشغال می‌کنند! اما بهتر است این بار با دیدی خلاقانه و پر از ایده به سراغ وسایل دورریز خود بروید و با روش‌های جالب و متنوع به آن‌ها روحی دوباره ببخشید. اگر در بازسازی وسایل چوبی قدیمی مهارت چندانی ندارید و ترجیح می‌دهید کار را به کاردانی متخصص بسپارید ما گروه رئاگالری را به شما معرفی می‌کنیم. شعار این تیم خلاق این است که “هیچ چیز نباید از چرخه‌ی زندگی خارج شود، بلکه با هنری دیگر می‌توان آن رابه چرخه‌ی زندگی برگرداند". پیشنهاد می‌کنیم به پروفایل گروه رئاگالری سر بزنید و از لوازم کهنه بازسازی‌شده به دست کارشناسان حرفه‌ای دیدن کنید.

مطالب پیشنهادی چیدانه به شما:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه