Chidaneh.com placeholder image

تخت کودک مونته سوری؛ به کودک خود احترام بگذارید!

به قلم: مژگان احمدی

آیا از روش دکوراسیون مونته سوری چیزی به گوشتان خورده است؟ می‌دانید این سبک چیدمان به درد چه محدوده سنی می‌خورد؟ اصول و قوانین دکوراسیون مونته سوری به چه شکل است و قرار است چه تاثیری بر روی جذابیت ظاهری اتاق و خلقیات ساکنان آن بگذارد؟ جواب همه این سوال‌ها در همین مقاله است. درحقیقت مونته سوری فقط سبکی از چیدمان نیست، بلکه جریان فکری تازه‌ای است که توسط یک انسان‌شناس ایتالیایی کشف شد و جای خود را خیلی زود در صنعت معماری و دکوراسیون باز کرد. جریانی که به پرورش خلاقیت و ابتکار کودکان کمک شایسته‌ای می‌کند و از سنین پایین به کودک می‌آموزد که مستقل باشد، مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد و در جهت شکوفایی استعدادهای خود به طور مداوم تلاش کند. مونته سوری یک متد تربیتی شگفت‌انگیز است که با استفاده از ابزار دکوراسیون، سطح فکری و انگیزشی کودک را ارتقا می‌بخشد. در کشور ما نیز طراحی این نوع دکوراسیون بخصوص تولید تخت کودک مونته سوری به طرز چشمگیری در حال رشد بوده و نظر بسیاری از پدر و مادرها را به خود جلب کرده است.

شرکت کلبه تخت با طراحی تخت‌های خاص و منحصربفرد به سبک مونته سوری از پیشگامان تولید این مدل از سرویس خواب کودک است. با این مقاله همراه باشید تا از این شیوه جذاب بیشتر با شما صحبت کنیم. 

سرویس خواب بالسا

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

اصول و جزئیات طراحی تخت کودک مونته سوری

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که تا زمانی که کودک به سنی برسد که پا به مهدکودک و یا دبستان بگذارد باید مورد حمایت کامل و همه‌جانبه بزرگترها قرار بگیرد، به طوری که اگر کودک از پس کارهای روزمره خود برنیاید و یا مسئولیت فعالیت‌های روزانه خودش را بر عهده نگیرد والدین به او حق می‌دهند و سعی می‌کنند نیازهای او را بیش از پیش مرتفع کنند. بگذارید صادق باشیم! این تصور درست نیست! این تفکر از فرزند شما شخصیتی وابسته می‌سازد که در رفع کوچکترین نیازهای خود به شما محتاج است و متاسفانه ممکن است نتوانید این روحیه را تا سنین بالا از او جدا کنید. پس سنگ اول را درست بگذارید و سعی کنید در عین تامین امنیت فرزند، اجازه بدهید در دنیای بیکران کودکی خود آزاد و رها باشد و به آزمون و خطاهای متعددی بپردازد و راه حل خود را با ایده‌پردازی و پشتکار پیدا کند. شاید این حرف‌ها در قالب کلمات و جملات زیبا باشند اما ما به شما کمک می‌کنیم که این اندیشه بالقوه را بالفعل کنید.

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

در طراحی دکوراسیون اتاق کودک اغلب والدین عادت دارند که سایز و ارتفاع و محل قرارگیری تخت و کمد و میز و سایر وسایل را متناسب با جثه و قد خود انتخاب کنند تا نظافت و نگهداری و مدیریت آن‌ها برایشان ساده‌تر باشد، در حالی که تخت و کمدی که متناسب با قد ما انتخاب می‌شود دست و پای کودک را می‌بندد و برای او محدودیت به دنبال می‌آورد. به کودکی که نتواند به راحتی پشت میز خود بنشیند و برای پایین آمدن از تخت خود ضرورتا به کمک والدین نیاز داشته باشد نمی‌توانید فردیت درونی و استقلال شخصی را آموزش بدهید. کودک باید بتواند از تمام اقلام اتاق خود بدون هیچ دردسری استفاده کند و بدون کمک شما فضای خود را نظم ببخشد و مانند یک فرد کامل از پس کارهای اتاق خود بربیاید. دیدگاهی که ما به اتاق کودک داریم فقط نام اتاق کودک را یدک می‌کشد و درواقع اتاق بزرگسال است با تم کودکانه!

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

وقتی صحبت از دکوراسیون اتاق خواب می‌شود در نگاه اول تصویر تختخواب در ذهنمان جرقه می‌زند. در طراحی تخت کودک مونته سوری، تختخواب با ارتفاعی بسیار کم و نزدیک به زمین طراحی می‌شود و به کودک آزادی عمل می‌دهد که به تنهایی از تخت خود پایین بیاید و به تخت خود نظم و انضباط بدهد. در این صورت امنیت کودک نیز تامین شده و دیگر لازم نیست نگران سقوط کودک به پایین باشید.

حواستان باشد که در طراحی تخت کودک مونته سوری و البته سایر المان‌های اتاق خواب، قرار است که کودک آزادی و اتکای شخصی را در خود پرورش بدهد و اتاق خود را مانند خانه خود بداند، یک خانه با تمام وسایل شیک و مجلل و در سایز کودکانه که فرزند شما در آن صاحبخانه است.

می‌توانید برای جذاب‌تر شدن دنیای فرزندتان در کنار تخت کودک مونته سوری، دیوارهایی با کاغذدیواری‌های آموزشی و مخصوص نصب کنید تا فکر او درگیر تفریحاتی شود که رکن اصلی آن‌ها یادگیری و تعلیم است. استفاده از یک تخته‌سیاه بزرگ هم مطمئنا کودکتان را بسیار خوشحال خواهد کرد و دست او را برای خط‌خطی کردن سطوح باز خواهد گذاشت.

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

ایده‌های طراحی تخت کودک مونته سوری

اگر کودک به تخت و جای خواب خود تسلط نداشته باشد این والدین هستند که تصمیم می‌گیرند کودک کی بخوابد و کی بیدار شود. این اولین مانع بر سر راه برنامه‌ریزی شخصی و علائق کودک است. ایده تخت‌های همکف پیشنهادی فوق‌العاده بود که سبک مونته سوری به دکوراتورها آموزش داد. یکی از معروف‌ترین این تخت‌ها، تختخواب‌های خانه‌ای است، چیزی شبیه به آن چه که کودکان در نقاشی‌های خود به تصور می‌کشند. تخت‌هایی که برای کودک این ذهنیت را ایجاد می‌کنند که در خانه شخصی خود به خواب می‌رود و بیدار می‌شود و سهولت در بالا رفتن و پایین آمدن از آن کودک را بااعتمادبنفس بار می‌آورد.

می‌توانید خلاق باشید و تخت کودک مونته سوری را با اکسسوری‌های جذاب دیزاین کنید، مثلا یک ریسه با نورهای خیره‌کننده حتما برای فرزندتان جالب خواهد بود. اما در هر صورت سعی کنید که در دیزاین تخت و اتاق زیاده‌روی نکنید. هرچند پیش از این در مقاله اتاق کودک مونته سوری درمورد نوع طراحی و مزیت‌های این سبک به طور کامل صحبت کرده بودیم اما باز هم یادآوری می‌کنیم که سبک مونته سوری بر دو پایه استوار است: کاربرد و مینیمالیسم. یعنی دکوراسیون باید کاربردی بوده و جزئیات اضافه نداشته باشد و از تشریفات بیهوده مبرا باشد. ضمن این که هرچه چیدمان ساده‌تر و مینیمال‌تر باشد ذهن کودک را از گیجی و سردرگمی دور نگه می‌دارد و باعث می‌شود کودک به اتاق خود بیشتر علاقمند و وفادار بماند. شاید این سوال به ذهنتان خطور کرده باشد که سن مناسب و معقول استفاده از تخت کودک مونته سوری چیست؟ باید به شما بگوییم که بهتر است کودک خود را از سنین 6 الی 12 ماهگی به تخت کودک مونته سوری منتقل کنید و سلسل آموزش راهبردی فرزند نوپای خود را آغاز کنید.

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

مزایای تخت کودک مونته سوری

کودک در سنین پایین‌تر زمان خوبی از وقت خود را در تختخواب می‌گذراند، به خصوص به دلیل پندمیک بیماری کرونا، دست کودک برای بیرون رفتن از خانه و تفریحات معمول بسته است و می‌توانید با تاکید بر عناصر فضایی و دیزاین داخلی، اولین گام‌های رشد شخصی کودک را از اتاق خواب او آغاز کنید.

تخت کودک مونته سوری فوایدی دارد که شاید تخت‌های تشریفاتی و رایج و امروزی از آن محرومند:

  • این تخت‌ها همواره در دسترس کودکند.
  • فرزند شما با خوابیدن روی تخت کودک مونته سوری از ایمنی کامل برخوردار است.
  • تخت هم‌اندازه قد و قواره کودک است و شما را از جابجایی و خواباندن کودک راحت خواهد کرد.
  • تخت کودک مونته سوری باعث می‌شود نظم ساده و جالبی در اتاق فرزندتان جاری باشد.
  • تخت کودک مونته سوری مصداق بارز احترام به کودک است، این یعنی شما اتاقی شایسته و درخور کودک فراهم کرده‌اید و برای آزادی عمل او بهای زیادی قائل هستید.
  • تختخواب اولین جایی است که کودک هرروزصبح در آن چشم به دنیا باز می‌کند و اراده می‌کند که فعالیت بعدی او چه چیزی باشد. پس مهم است که به کودک در تخت خود آزادی حرکت بدهید و اجازه بدهید درمورد حرکت بعدی خود شخصا تصمیم بگیرد.
  • در طراحی تخت کودک مونته سوری از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود که برای کودک آرامش‌بخش است.
  • این سبک تختخواب در مقیاس خود کودک است و باعث می‌شود ذهن کودک آرام بماند و در دنیایی که همه وسایل چندین برابر از جثه او بزرگترند غرق نشود.
  • تختخواب محل رویاپردازی‌های شیرین کودکانه است. در تخت کودک مونته سوری، کودک تشویق به تخیل می‌شود و خلاقیت و قدرت ابتکار او پرورش می‌یابد.

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

شرکت کلبه تخت
سرویس خواب کلبه‎‌ای کودک
شرکت کلبه تخت

حرف آخر

روش مونته سوری کمک می‌کند تا کودک شما از شر مفاهیم خشک و انتزاعی خلاص شود و دنیای اطراف خود را به خوبی درک کند، تجربه کند و معنای حقیقی زندگی را بیاموزد. یک اتاق مونته سوری پروژه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده نه فقط برای کودک شما، بلکه همچنین برای خود شماست! مطمئن باشید از ساخت آن بسیار لذت می‌برید و از کودک خود یک فرد آزاد و ماجراجو می‌سازید، فردی که مراحل ابتدایی یادگیری خود را در محیطی تعلیمی و آموزشی گذرانده است و هرزمان که دچار ابهام شده است به راحتی و بدون هیچ مانع و دردسری به دنبال جواب سوالات خود تمام اتاق را به جستجو پرداخته است. تخت کودک مونته سوری اولین گام برای چیدمان یک اتاق در همین سبک است. شاید فکر کنید که برای تهیه این مدل تخت باید به کاتالوگ‌های خارجی سر بزنید، اما ما در کشور خود نجارهای قابلی داریم که می‌تواند مطابق میل شما تخت موردعلاقه‌تان را فراهم کند. شرکت کلبه تخت با تولید تخت‌های مونته سوری با ظاهری شیک و متفاوت رضایت مشتریان خاص خود را به‌خوبی جلب کرده است. می‌توانید با گشت و گذار در صفحه شرکت کلبه تخت محصولات این مجموعه را تماشا کنید و لذت ببرید.

مطالب پیشنهادی چیدانه به شما:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه