دکوراسیون اتاق کودک با این ایده‌های طلایی

دکوراسیون اتاق کودک با این ایده‌های طلایی

به قلم: لاله داورپناه

بچه‌ها دوست دارند در افسانه‌ها زندگی کنند. آن‌ها سرشار از خیالات کودکانه هستند و به بستری نیاز دارند تا رویاهایشان را به واقعیت بنشانند. مدل طراحی اتاق کودک همان بستری است که پدر و مادرها می‌توانند با دید روانشناسانه به همراه کمی چاشنی خلاقیت به فرزندشان هدیه بدهند. از نظر برخی از والدین چنین سرمایه‌گذاری‌هایی خرج اضافی است و بر روی روحیات کودکشان اثری ندارد، اما ما معتقدیم که تحریک خلاقیت کودک و شکل‌گیری شخصیت او با همین تصمیم‌های ساده اتفاق می‌افتد. رنگ‌بندی، نورپردازی، اسباب‌بازی‌ها، نقاشی‌های روی دیوار، ست اتاق خواب و لوازمی از این دست می‌تواند فرزندتان را به جهانی شگفت‌انگیز وارد کند، جهانی که کودک در آن رشد می‌کند و تاثیر آن تا بزرگسالی از او جدا نمی‌شود. به همین خاطر لازم دیدیم تا در این مقاله با همراهی مجموعه بلسینو به طور مفصل درمورد دکوراسیون اتاق خواب کودک صحبت کنیم و به شما یاد بدهیم که چطور فضای شخصی کودکتان را به محیطی زیبا و دلنشین تبدیل کنید. پس این مطلب را تا انتها بخوانید.

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت و سرویس چوب نوزاد و کودک مدل لرد
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

chidaneh ad banner

نکات مهم در طراحی اتاق کودک؛ چگونه بچینیم؟

پر کردن اتاق کودک با اسباب و وسایل رنگ و وارنگ و متنوع هیچ کاری ندارد! مهم این است که بدانید هر وسیله را در چه سبک و رنگ و اندازه‌ای بخرید و دکوراسیون را با توجه به چه فاکتورها و عواملی بچینید. در این بخش از چیدانه به بیان نکات دکوراسیون اتاق کودک می‌پردازیم:

1. از شلوغی دوری کنید

اگر می‌خواهید ببینید فرزندتان در دکوراسیون اتاقش چه حسی را تجربه خواهد کرد بهترین راهکار این است که دقایقی خودتان را جای او بگذارید، چند قدم از اتاق دور شوید و چیدمان آن را تماشا کنید، چه چیزی در این اتاق توی ذوق می‌زند؟ احتمالا اولین موردی که به چشم می‌آید شلوغی خواهد بود! زیرا اغلب پدر و مادرها تصور می‌کنند که برای دکوراسیون اتاق خواب کودک باید همه اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌ها را جلوی دید بگذارند تا دکور جلوه‌ای کودکانه‌تر به خود بگیرد. اما با ریخت و پاش کردن وسایل کودکتان فقط محیط را برای او شلوغ و آزاردهنده می‌کنید و دست و پای او را برای رفت و آمد و دویدن و بازیگوشی می‌بندید. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید اتاق را به شکلی خلوت و آرامش‌بخش دیزاین کنید.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
سرویس خواب چوبی نوزاد مدل نیکول
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

2.حق انتخاب بدهید!

بسیاری از پدر و مادرها در چیدمان دکوراسیون اتاق کودک دچار یک اشتباه مشترک می‌شوند! آن‌ها به بازار می‌روند و تک تک وسایل اتاق کودک را به سلیقه خودشان می‌خرند و به خانه می‌آورند و خریدن هرچیزی که چشمشان را می‌گیرد و زیباتر است برای آن‌ها در اولویت قرار دارد. اما اتاقی که قرار است دکور کنید حریم خصوصی فرزندتان است و اوست که باید با چیدمان اتاق احساس راحتی کند، پس نظر کودکتان چه می‌شود؟ اگر فرزند شما به سنی رسیده که قدرت انتخاب کردن دکوراسیون اتاقش را دارد چرا به او اجازه نمی‌دهید که خودش در خریدن وسایلش دخالت کند؟ متاسفانه خیلی از والدین به این مساله توجهی ندارند و به کودک اختیار نمی‌دهند و با او در انتخاب وسایل مشورت نمی‌کنند. به همین خاطر در بسیاری موارد پس از هزینه کردن و صرف انرژی زیاد نتیجه کار برای کودک رضایت‌بخش نیست و او در اتاقش حس خوبی ندارد. پس به این نکته ضروری توجه کنید: کودک شما به سن عقلی مناسبی رسیده است، پس حق دارد برای دکوراسیون اتاقش تصمیم بگیرد.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
سرویس خواب چوبی نوزاد مدل نیکول
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

3. فضایی امن ایجاد کنید

شاید زیبایی دکوراسیون اتاق خواب برای شما فقط هنگام خوابیدن و استراحت کردن مهم باشد، اما کودک شما در اتاقش رشد می‌کند، درک می‌کند، خیال می‌کند و شخصیت و روحیاتش شکل می‌گیرد. اتاق کودک جهان کوچک اوست که باید هرچه امن‌تر و مطمئن‌تر چیده شود. سعی کنید از چیدن وسایل نوک‌تیز یا قابل اشتعال به شدت بپرهیزید، زیرا شما تمام مدت در اتاق فرزندتان حضور ندارید و نمی‌توانید تمام‌وقت از او مراقبت کنید. به عنوان مثال سعی کنید به هیچ عنوان از میز یا صندلی و کمد با لبه‌های تیز و برّنده استفاده نکنید و یا لبه‌های تیز را با پارچه بپوشانید. این مساله برای کودکانی که تازه یاد گرفته‌اند راه بروند خطرناک‌تر است، آن‌ها برای این که تعادلشان را حفظ کنند دستشان را به هر وسیله‌ای می‌گیرند، مثلا ممکن است حین بلند شدن به پرده چنگ بزنند و آن را بکشند، در این صورت اگر شما اهمال‌کاری کرده باشید شاید فرزند عزیزتان دچار آسیب شود. بنابراین به این نکات ریز دقت ویژه‌ای داشته باشید.

اما امنیت نه فقط به معنی امنیت جسمی است، امنیت روانی کودک هم به همان اندازه مهم است. مثلا با استفاده از پرده‌های تیره و بی‌نور یا کاغذ دیواری با طرح‌های خشن و زمخت فرزندتان را تندخو و عصبانی بار می‌آورید. فراموش نکنید که تک تک المان‌ها در دکوراسیون اتاق کودک بر روی ذهن و روان او تاثیرگذار است.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت و سرویس خواب مینیمال نوزاد مدل الینو
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

4. معجزه رنگ‌ها را دست کم نگیرید!

در روانشناسی دکوراسیون اتاق کودک رنگ‌ها نقش معجزه‌واری ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات بچه‌ها به جای اینکه وقتشان را در اتاقشان به انجام بازی‌های خلاقانه و تفریحات سرگرم‌کننده بگذرانند ساعت‌های طولانی در اتاق نشیمن مشغول تماشای تلویزیون می‌شوند و پدر و مادر احساس می‌کنند که کودک به اتاقش تعلق خاطر ندارد. اما ایراد کار کجاست؟ شاید مشکل از رنگ‌های تند و زننده یا سرد و افسرده‌کننده اتاق فرزندتان باشد. فکر می‌کنید بهترین رنگ در طراحی اتاق کودک کدام است؟ در انتخاب رنگ اتاق کودک باید دو فاکتور مهم را رعایت کنید: رنگ اتاق کودک اولا باید شاد و ثانیا ملایم باشد. یک اتاق با رنگ‌های تند و تیز بر روی تحریکات عصبی کودک تاثیر منفی دارد و رنگ‌های کدر و تیره او را افسرده و منزوی می‌کند.

انتخاب دو یا سه رنگ، در طراحی سرویس اتاق کودک، کمک میکند فضای اتاق از یکنواختی در بیاید و از خستگی کودک جلوگیری میکند. شما باید رنگ سرویس خواب را مناسب با جنسیت کودک و سلیقه‌تان در نظر بگیرید.

نور در دکوراسیون اتاق کودک

تامین یک منبع نور مناسب برای اتاق کودک، از استرس و اضطراب او جلوگیری میکند. کودکان از چیزهای ناشناخته می‌ترسند. از دیدگاه آنها اشیا در تاریکی هویت دیگری پیدا می‌کنند، در نتیجه برای آرامش کودک از یک منبع نور مناسب در هنگام شب استفاده کنید. همچنین نور زیاد و مستقیم هم موجب آزار کودک می‌شود و برای او ایجاد ناامنی می‌کند.

5. نقش و طرح در دکوراسیون اتاق کودک

یکی از راهکارهایی که به کمک آن می توان تفاوت و خاص بودن را به دکوراسیون اتاق کودک اضافه کرد، استفاده از نقش، طرح و الگوهای متفاوت درون فضا است. کوسن های رنگی با نقش های زیبا، فرش های گل گلی و مانند آنها می تواند طراحی اتاق کودک را به سمتی پیش ببرد که فرزند شما درون آن احساس شادابی و سرزندگی کند و بداند که فضای دنج او هیچ جای دیگری پیدا نمی شود.

مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
دکوراسیون اتاق کودک دخترانه
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب

6. گالری هنری کوچکی خلق کنید.

  • قاب کردن نقاشی کودکان

جادوی هنر را ببینید! دیوارهایی که با هنرهای ایجاد شده از نقاشی، کاردستی کودک خودتان یا تصاویری از روزهای اول زندگی فرزند تزیین شده باشد، زیبایی فضا را چند برابر می کنند. برای این منظور می توانید از تابلوهای رنگی زیبا برای قاب کردن هنر و نقاشی کودک خود استفاده کنید تا انرژی بیشتری به فضا ببخشید.

  • هنر دست شما در اتاق کودکتان

نیازی نیست که یک هنرمند تمام عیار باشید، کافی است کمی به دنبال ایده های خلاقانه برای وسایل تزیینی اتاق کودک خود باشید. چسباندن و آویزان کردن کاغذ رنگی، تکه های پارچه یا هر وسیله خرده ریز دیگر می تواند جرقه ای در ذهن تان ایجاد کند.

  • آویزهای سقفی زیبا بسازید.

هیجان را به اتاق کودک وارد کنید و آویز سقفی را خودتان بسازید. پرنده، پروانه و اشکال هندسی گزینه های خوبی هستند تا آنها را در قالب کاغذ یا پارچه های رنگی برش زده و بعد از چسباندن روی نخ یا کاموا، حلقه ای درست کنید و رشته ها را به دور حلقه ببندید. وقتی آویز سقفی دست ساز را بالای سر کودک بر روی سقف نصب کنید، رویا و خیال پردازی در کودکتان بیدار می شود.

مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب

7. کودک‌تان را کتابخوان کنید!

یکی از عناصری که معمولا استفاده از آن در اتاق کودک پیشنهاد می‌شود، کتابخانه یا قفسه‌ای مجزا برای نگهداری کتاب کودک است. احتمالا با خود می‌گویید فرزند ما هنوز خواندن را یاد نگرفته است و نیازی به کتابخانه ندارد. باید گفت عشق و علاقه به مطالعه و کتابخوانی را باید از دوران کودکی در کودک نهادینه کرد. زمانی که کودک شما عادت به حضور کتاب و کتابخانه در محیط زندگی خود می‌کند، عشق و علاقه به مطالعه، در بزرگسالی به راحتی از او جدا نمی‌شود. البته منظور از کتابخانه یک کتابخانه عظیم‌الجثه نیست. شما می‌توانید با تهیه چند شلف زیبا بر روی دیوار، فضای مناسبی برای کتاب‌های کودک تدارک ببینید.

مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب

8. دیوارهای خلاقانه برای اتاق کودک

به جای اینکه از یک رنگ برای دیوارپوش استفاده کنید،کمی خلاقیت به خرج دهید و رنگ های متعددی را به دیوار اتاق کودک بزنید. خطوط عمودی و افقی در روی دیوار شاید به نظر ساده برسد، ولی می تواند تحول خوبی را در اتاق کودک بوجود بیاورد.  گرافیک در طراحی اتاق کودک می تواند هویت فضا را به خوبی نشان دهد. زمانی که می خواهید برای اتاق کودک استیکر دیواری انتخاب کنید، به اندازه های بزرگ استیکر فکر کنید. با این کار شما تخیلات کودک خود را پرورش می دهید.

  • انتخاب کاغذ دیواری برای اتاق کودک

این مساله در طرح کاغذ دیواری اتاق کودک هم بهتر است رعایت شود. اگر قصد دارید اتاق را کاغذ دیواری کنید پیشنهاد ما این است که این کار را تنها بر روی یک دیوار انجام بدهید و ترجیحا از طرح‌های ساده و خلوت استفاده کنید تا با گذر زمان مدل کاغذ دیواری برای کودکتان خسته‌کننده و آزاردهنده نشود. درواقع شما باید با انتخاب رنگ مناسب کودک را سرحال و پرانرژی نگه دارید و به روحیات خلاقانه او بها بدهید.

  • استفاده از استیکر در اتاق کودک

فراموش نکنید هیچ لزومی ندارد که رنگ اتاق کودک با دکوراسیون داخلی منزل ست باشد. اتاق کودک جهانی جدا از کل خانه است و باید المان‌های خاص خودش را داشته باشد. بنابراین علاوه بر انتخاب رنگ‌های زنده و شاداب به دیزاین اتاق کودک هم اهمیت بدهید. مثلا کارتون‌های موردعلاقه‌اش، شخصیت‌های داستانی و قهرمان‌هایش را بشناسید و سعی کنید از تصاویر و استیکرهای آن‌ها در دکور اتاق کودک استفاده کنید. مطمئن باشید که با این کار فرزندتان را سورپرایز می‌کنید و احتمالا به او انگیزه می‌دهید که در اتاقش بماند و با اسطوره‌های کارتونی‌اش در خیالات خود داستان‌پردازی کند.

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت و سرویس خواب مینیمال نوزاد مدل الینو
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

9. ست اتاق کودک شامل چه وسایلی است؟

بسیاری از والدین به خصوص آن‌ها که در شرف داشتن اولین فرزند خود هستند برای انتخاب ست اتاق خواب با شور و شوق وصف‌ناپذیری فروشگاه‌های مختلف را زیر پا می‌گذارند تا بهترین‌ها را انتخاب کنند. اما حواستان باشد که بهترین لزوما زیباترین نیست! بیشتر والدین این نکته را در نظر نمی‌گیرند که کودک به سرعت رشد می‌کند و سلایق و ذائقه او عوض می‌شود و ممکن است خیلی زود از شما بخواهد که دکوراسیون اتاقش را تغییر بدهید و آن را به سلیقه خودش بچینید و خب! خودتان می‌دانید که تغییر دکوراسیون اتاق کودک چقدر می‌تواند به جیبتان فشار بیاورد. بنابراین طرح و مدلی را انتخاب نکنید که فقط به درد یکی دو سال اول زندگی‌اش بخورد و بعد از آن مجبور به پرداختن هزینه‌ای دوباره شوید.

همچنین لزومی ندارد که از وسایل و لوازمی در دکوراسیون اتاق کودک استفاده کنید که در طول زمان آنها را جمع‌آوری کرده‌اید. لزومی ندارد ست مبلمان و وسایل را خریداری کنید. با این راهکار نه تنها در زمان و هزینه صرفه جویی کرده اید، بلکه دکوراسیون اتاق خواب رنگی و متفاوتی را بوجود آورده اید که وسایل قدیمی ولی با چیدمان و سبک جدید در آن به کار برده شده است.

ما در ادامه المان‌های ست اتاق کودک را معرفی می‌کنیم اما لزومی ندارد که همه آن‌ها را بخرید، شما با توجه به بودجه، میزان نیاز و مساحت اتاق کودک به انتخاب چند قطعه از آن بپردازید:

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت‌خواب با طرح کشتی مدل آراکس
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

تختخواب در دکوراسیون اتاق کودک

شاید اولین تصویری که از تختخواب اتاق کودک در ذهنمان نقش می‌بندد همان تخت‌های مستطیلی ساده و نرده‌دار هستند که از قدیم‌الایام در هر فروشگاهی پیدا می‌شدند. اما این روزها به واسطه این که خانواده‌ها بیشتر از گذشته به فکر دکوراسیون اتاق کودک هستند و پیش از به دنیا آمدن فرزند دلبندشان همه شرایط را برای راحتی و آسایش او فراهم می‌کنند صنعت دکوراسیون اتاق کودک هم رشد کرده و تختخواب‌های استانداردتر با طراحی متنوع و جالبتری به بازار آمده‌اند.

  •  انتخاب تختخواب چندکاره

درست است که همه خانواده‌ها در حد توان و وسعشان برای چیدن دکوراسیون اتاق کودک تلاش می‌کنند اما توصیه ما به شما این است که تختخوابی را انتخاب کنید که به درد سال‌های آینده کودکتان هم بخورد. مدل جدیدی از تختخواب کودک این روزها روی بورس آمده است به نام سرویس خواب دومنظوره، سایز و ابعاد این نوع سرویس خواب قابل تبدیل است و حتی می‌تواند تا سه دوره سنی نیاز فرزند شما را تامین کند. برای فضاهای کوچک استفاده از تختخواب‌های چندکاره هم گزینه خوبی به نظر می‌رسد، یعنی تخت‌هایی که یک قسمت برای خواباندن کودک، یک قسمت برای تعویض پوشک و چند کشو و قفسه برای قرار دادن لباس‌ها و وسایل کودک دارد.

  • فضای قرارگیری تختخواب

به جز انتخاب مدل تختخواب محل قرارگیری آن هم نکته‌ای است که کمتر خانواده‌ای به آن توجه می‌کند. سعی کنید به هیچ عنوان تخت کودک را در کنار پنجره قرار ندهید. یک حادثه ممکن است باعث شکستن شیشه‌ها شود و برای فرزندتان مشکل ایجاد کند. حتی اگر حادثه‌ای هم در کار نباشد کودک نباید مستقیما در معرض هوای گرم و سرد بیرون قرار بگیرد، بنابراین تختخواب را جایی دور از پنجره اتاق قرار بدهید.

  • اتاق بدون تختخواب

اگر فضای کافی برای جا دادن تختخواب ندارید اصلا نگران نباشید! در این صورت می‌توانید به ایده دکوراسیون اتاق کودک بدون تخت هم فکر کنید و مطمئن باشید که با یک چینش مناسب هیچ لطمه‌ای به زیبایی اتاق وارد نخواهد شد. اگر قرار است از اتاق کودک تختخواب را حذف کنید باید برای او محلی جداگانه و مستقل برای خوابیدن فراهم کنید. مثلا با قرار دادن یک خوش‌خواب کوچک در گوشه اتاق و استفاده از پارتیشن یک حریم خصوصی نقلی و جمع و جور برای خواب فرزندتان فراهم کنید. به این می‌گویند تزیین اتاق کودک با کمترین هزینه!

  • تزئین تختخواب کودک

سر تختی تخت خواب کودک پتانسل زیادی برای قرار دادن وسایل تزیینی و استفاده از لوازمی است که کودک به آنها علاقه دارد. عروسک های زیبا یا وسایلی که حضورشان در بالای سر کودک خطر آفرین نیست، فضای اتاق کودک را شاد و کودکانه می کند. فراموش نکنید که ایده های رنگی روی تخت خواب هم جذابیت زیادی دارند. عروسک های نرم محبوب فرزندتان و کوسن های رنگی روی تخت خواب کودک، پیشنهادی برای اختصاصی کردن فضای اتاق صرفا برای فرزند خودتان است.

  • ارتفاع تختخواب

انتخاب یک تخت راحت از اصلی ترین قسمت های مبلمان اتاق کودک است. توجه داشته باشید ارتفاع تخت از زمین بستگی مستقیم به قد و سن کودک دارد. اگر کودک به تنهایی از تخت پایین و بالا میرود باید ارتفاع تشک تا زمین اندازه ارتفاع کف پای کودک تا زانوی او باشد تا بتواند در زمان نشستن بر لبه تخت، به راحتی پایش را بر زمین بگذارد. اگر کودک شما کوچک است و نگران افتادن آن از تخت هستید، حتما تختی که دارای حفاظ است، تهیه کنید. فراموش نکنید، مدلی که خریداری میکنید امکان حذف حفاظ را در آینده داشته باشد. در زمان انتخاب تمام قسمت های تخت را به خوبی چک کنید تا حفره و سوراخی که باعث آسیب رساندن به کودک شود، وجود نداشته باشد.

  • تشک در تخت کودک

تشک تخت از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است تشکی انتخاب کنید که نه سفت باشد و نه نرم تا کودک به آرامی بر روی آن بخوابد. استفاده از پر و مواد آلرژی زا در رختخواب کودک به خصوص بالشت او، مجاز نیست. سعی کنید بالشت کودک‌تان را از جنس پنبه و با روکش پنبه یا کتان تهیه کنید.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت‌خواب با طرح کشتی مدل آراکس
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

10. پرده در دکوراسیون اتاق خواب کودک

شاید برای ما بزرگسال‌ها پنجره فقط محلی برای داخل شدن نور و هوای تازه باشد، اما برای یک کودک پنجره حکم دریچه‌ای به دنیای شگفت‌انگیز بیرون را دارد. بنابراین نباید سعی کنید که این دریچه را از او بگیرید و نعمت تماشا کردن چشم‌اندازهای بیرون از خانه را از کودکتان سلب کنید. در انتخاب پرده اتاق کودک این موارد را در نظر داشته باشید:

  • پرده اتاق کودک باید ظریف و نازک باشد تا هر زمان که خواستید بتوانید آن را کنار بزنید و به کودک این امکان را بدهید که از نور طبیعی خورشید استفاده کند.
  • جنس پارچه پرده اتاق کودک باید ضدحساسیت باشد تا برای فرزندتان مشکلات پوستی و ریوی ایجاد نکند.
  • پرده اتاق کودک باید جذاب و سرگرم‌کننده باشد. حواستان باشد پرده‌ای را نخرید که صرفا از نظر شما زیبا به چشم می‌آید! طرح و مدل آن پرده باید بتواند فرزند شما را خوشحال کند.
  • اگر کودکتان تازه راه رفتن را آموخته به هیچ عنوان در اتاق او پرده بلند نصب نکنید، برای این سن وسال خریدن پرده‌های کرکره‌ای با نقش و نگاره‌های فانتزی بهترین گزینه است.
  • سن و جنسیت فرزندتان در انتخاب پرده بسیار مهم است، مطمئنا پرده اتاق یک کودک 2 ساله برای یک نوجوان جذاب به نظر نمی‌رسد! کودکان نوپا پرده‌هایی با رنگ و الگوی روشن را دوست دارند و در سنین بالاتر به پرده‌های طرحدار با شخصیت‌های کارتونی علاقمند می‌شوند. یک نوجوان هم که طبیعتا خودش عقل‌رس است و بر اساس روحیات و ویژگی‌های شخصیتی‌اش می‌تواند برای اتاقش پرده انتخاب کند.

با خواندن مطلب عکس اتاق نوزاد می‌توانید از مدل تختخواب‌ها و پرده‌ها و چیدمان اتاق کودک ایده بگیرید.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
سرویس تخت خواب کودک و نوزاد مدل ویکتوریا
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

11. فرش در دکوراسیون اتاق کودک

شاید خریدن فرش بچگانه در میان اینهمه طرح و مدل متنوع کمی گیج‌کننده باشد. قطعا شما دوست دارید برای اتاق کودکتان بهترین فرش را انتخاب کنید، اما شاید دید واضح و روشنی به این “بهترین" نداشته باشید! اما جای هیچ نگرانی نیست، ما بایدها و نبایدهای انتخاب فرش اتاق کودک را به شما می‌گوییم:

  • سعی کنید فرشی بخرید که با بزرگ شدن فرزندتان دمده نشود و تا سن مناسبی بتوانید از آن استفاده کنید. خریدن فرش با رنگ‌های روشن و ملایم یا خنثی بیشتر از هرچیز توصیه می‌شود.
  • دخترها و پسرها معمولا علایق متفاوتی دارند. به همین خاطر است که گاهی فرش‌ها جنسیتی می‌شوند و تخت عنوان فرش دخترانه یا پسرانه به فروش می‌رسند. مثلا دخترها عاشق کارتون‌های باربی و پرنسس و کیتی هستند و پسرها ابرقهرمان‌هایی مانند بتمن و مرد عنکبوتی یا انیمیشن ماشین‌ها را دوست دارند. سعی کنید مطلع شوید که چه طرح‌هایی فرزندتان را خوشحال می‌کند و همان مدل را بخرید.
  • فرش زیر پای کودک باید نرم باشد، زیرا پوست او بسیار لطیف و حساس است. توجه کنید که فرش به هیچ عنوان نباید لغزنده باشد و روی کفپوش و پارکت سر بخورد، به خصوص اگر فرزند شما عادت دارد که در اتاق بدود و بازیگوشی کند ممکن است روی فرش لیز بخورد و آسیب ببیند.
  • برای اتاق کودک فرش قابل شستشو انتخاب کنید. بچه‌ها پرانرژی هستند و هرلحظه ممکن است یک حرکت غیرقابل پیشبینی از آنان سر بزند. کثیف کردن فرش اتاق با خوراکی‌ها، وسایل بازی، رنگ و ماژیک و مدادشمعی و … برای یک کودک خردسال اصلا دور از تصور نیست. پس فرشی بخرید که شستشو و تمیزکاری آن شما را به دردسر نیندازد.
  • نوع بافت و گره هم فاکتوری مهم است. بهتر است دور فرش‌های درشت‌بافت را خط بکشید و به این سبک فرش‌ها نه بگویید. فرش اتاق کودک باید ظریف و ریزبافت باشد و پرزهای کوتاهی داشته باشد تا هم بتوانید به آسانی آن را نظافت کنید و هم از دوام و استحکام کافی برخوردار باشد.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت و سرویس خواب اتاق کودک مدل پازل
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

12. کمد و ویترین در دکوراسیون اتاق کودک

در اصول طراحی اتاق کودک کمدها و قفسه‌ها نقش مهمی دارند. آن‌ها به خرده‌ریزها و اسباب‌بازی‌های کودک سر و سامان می‌دهند و نظم و انضباط را در فضا برقرار می‌کنند. اگر فرزند شما کم سن و سال و کنجکاو است و دوست دارد از همه چیز سر در بیاورد، یعنی هنوز نمی‌داند دقیقا چه چیزهایی برایش خطرناک است. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن قفسه‌ها را در ارتفاع بالاتر نصب کنید تا امنیت در اتاق کودک برقرار شود. اما اگر فرزندتان 6ساله یا بزرگتر است سعی کنید اسباب و وسایلش را در قفسه‌هایی هم قد و قواره خودش قرار بدهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد و برای برداشتنشان مجبور نشود دست به کارهای پرخطر بزند.

اگر به نمایشگاه‌های مخصوص چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک مراجعه کنید با مدل‌های رنگ و وارنگی از کمد و دراور مواجه می‌شوید و دست شما برای انتخاب حسابی باز است. اما هر کمدی به درد اتاق کودک شما نمی‌خورد. بهتر است عجله‌ای تصمیم نگیرید و موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • ابعاد و اندازه کمد اتاق کودک باید با متراژ اتاق کودک همخوانی داشته باشد، وگرنه نه تنها باری از روی دوش شما برنمی‌دارد بلکه بدتر فضا را اشغال می‌کند و اتاق را شلوغ و درهم و برهم جلوه می‌دهد.
  • عمق کمد بهتر است تا حد امکان زیاد باشد و اسباب و وسایل بیشتری را در خودش جا بدهد.
  • کمد اتاق کودک نباید لبه‌های تیز و تراش‌های برّنده و خطرناک داشته باشد.
  • هنگام خرید کمد و ویترین اسباب‌بازی‌ها به کیفیت متریال و استحکام اتصالات دقت کنید.
  • کمد اتاق کودک بهتر است در رنگ‌های زنده و شاد انتخاب شود نه رنگ‌های کدر و افسرده‌کننده!
  • میزان و تعداد پتوها، لباس و اسباب بازی‌ها، نقش مهم در انتخاب کمد دارند.
  • بهتر است از کمد به همراه کشو استفاده کنید.
  • کشوها می‌توانند محل مناسبی برای نگهداری لوازم کوچک مانند دستمال مرطوب، پنبه، روغن بچه، پوشک و …باشند.

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
تخت و سرویس خواب اتاق کودک مدل پازل
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

13. دکوراسیون اتاق خواب کودک به روش مونته سوری

در چند سال اخیر برای طراحی اتاق خواب کودک با یک جریان جالب و جدید مواجه هستیم: جریان مونته سوری! این سبک از چیدمان به نوعی جدیدترین دکوراسیون اتاق کودک به حساب می‌آید. اتاق کودک مونته سوری نوعی روش خاص برای تربیت و پرورش کودک است که در بسیاری از کشورهای اروپایی باب شده و در ایران نیز چند سالی است که برای دیزاین اتاق کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبک از فرزند شما یک شخصیت قوی و خلاق می‌سازد و به استعدادها و فردیت او احترام می‌گذارد.

اما دکوراسیون اتاق کودک چطور به سبک مونته سوری چیده می‌شود؟ قبل از این که هر استعداد و مهارتی را در کودک بیدار کنید ابتدا باید بستر رشد و بروز آن را به فرزندتان بدهید. این یعنی چه؟ چیدن دکوراسیون به سبک مونته سوری یعنی همه چیز باید در قد و قواره کودک شما باشد تا کودک به راحتی به همه لوازم دسترسی داشته باشد، بدون آن که به کمک شما نیاز داشته باشد و کوچکترین خطری او را تهدید کند. جالب است، نه؟

اولین قانون در دکوراسیون اتاق کودک به سبک مونته سوری این است که کودک باید اتاق را از آن خود بداند و با همه وسایل ارتباط برقرار کند. کمدها و طبقات باید متناسب با قد و جثه کودک طراحی شوند تا خودش به تنهایی اتاقش را مرتب کند و اسباب‌بازی‌هایش را سر جایشان قرار بدهد. در این صورت کودک یاد می‌گیرد مستقل و مسئولیت‌پذیر باشد و مانند یک بزرگسال بتواند محیط اطرافش را مدیریت کند.

اتاق کودکان در این سبک به امن‌ترین و بچگانه‌ترین فضای ممکن تبدیل می‌شود. تخت کودک مونته سوری تقریبا روی زمین قرار می‌گیرد تا کودک بدون نیاز به هیچ کمکی برای خوابیدن روی تخت برود و از آن پایین بیاید. در این سبک معمولا میز و صندلی‌های کوچکی در دکور اتاق کودک تعبیه می‌شود که فرزندتان می‌تواند مانند یک آدم‌بزرگ روی آن بنشیند، غذا بخورد، کاردستی درست کند، با اسباب‌بازی‌هایش سرگرم شود و خلاصه، شخصیت خود را بسازد و خلاقیت‌های شخصی‌اش را شکوفا کند. این اتاق با چنین دکوراسیونی یک خانه تمام عیار برای کودک است، جهانی به شدت جذاب و سرشار از چیزهای کشف‌نشده!

 

چند ایده برای دکوراسیون اتاق کودک

این تخت کلبه‌مانند که شبیه یک خانه عروسکی است، نقطه مرکزی و شگفت‌انگیز این اتاق خواب است. هر کودکی با دیدن این تختِ جذاب بسیار ذوق زده می‌شوند.

 

برای سقف اتاق کودک یک رنگ هیجان انگیز انتخاب کنید. تغییرات خاص لازم نیست حتما شما را ورشکسته کنند. در واقع بیشتر چیزهایی که در ادامه از آن‌ها حرف خواهیم زد با بودجه‌ای بسیار محدود و کمی تلاش قابل انجام هستند. مثل سقف صورتی رنگی که در بالا دیدید. سقف اتاق مکانی عالی برای ایجاد تغییرات خاص است.

 

یک دیوار که مورد تاکید قرار بگیرد هم همین حالت را دارد. مثل دیوار زردی که در اینجا می‌بینید. این دیوار به طور کامل حالت این اتاق‌خواب را تغییر داده است.

 

برای دیوار اتاق کودک می‌توانید به راه راه فکر کنید.

 

چیزی به سادگی رویه تخت می‌تواند باعث خاص شدن یک اتاق شود. برای مثال رویه‌های تخت را در این اتاق خواب ببینید. ترکیب خارق‌العاده‌ای از رنگ و طرح در آن‌ها وجود ندارد؟

 

40 وسیله جذاب در اتاق کودک

در ادامه چند تصویر از وسایل مختلف اتاق کودک ببینید.

سرویس خواب کودک

مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
سرویس خواب کودک مدل کیتی
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
سرویس خواب کودک مدل گارفیلد 1
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
مبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب
سرویس خواب کودک مدل کلسکا
diamondمبلمان اتاق کودک و نوجوان وینه چوب

ساحل چوب
سرویس اتاق نوزاد
ساحل چوب
ساحل چوب
سرویس اتاق نوزاد
ساحل چوب
ساحل چوب
سرویس اتاق نوزاد
ساحل چوب

مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
سرویس نوزاد نوجوان بادریس مدل لاک پشتی B935
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
سرویس خواب نوزاد و نوجوان سفید
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس
سرویس نوزاد نوجوان بادریس مدل کلبه B1025
مبلمان اتاق کودک و نوجوان بادریس

کفوش اتاق کودک

دکوراسیون تک دکور
کفپوش تاتامی تک دکور
دکوراسیون تک دکور
دکوراسیون تک دکور
موکت پالاز مدل پو تک دکور
دکوراسیون تک دکور
دکوراسیون تک دکور
موکت پالاز مدل انگری برد تک دکور
دکوراسیون تک دکور

شلف و ویترین اتاق کودک

شلف و ویترین اتاق کودک
شلف و ویترین اتاق کودک
شلف و ویترین اتاق کودک

استیکر اتاق کودک

بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر دیواری طرح باب اسفنجی
بوتیک خلاقیت سالسو
بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر دیواری طرح گیسو کمند
بوتیک خلاقیت سالسو
بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر نواری طرح گوسفند
بوتیک خلاقیت سالسو

بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر دیواری طرح پو
بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر کد 050 ایران استیکر
بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر دیواری طرح قدِ کودک (استیکر سه بعدی صالسو)
بوتیک خلاقیت سالسو

فروشگاه اینترنتی دکووال  decowall
استیکر اندازه گیری قد دکووال
فروشگاه اینترنتی دکووال decowall
پدیده شاپ
برچسب اتاق کودک بهار زیبا پدیده شاپ
پدیده شاپ
گالری رویای شیرین
دکوری پاندا گالری رویای شیرین
گالری رویای شیرین

کاغذ دیواری اتاق کودک

 

[[nid:66967]][[nid:66871]]

فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی
کاغذ دیواری اتاق کودک
فروشگاه دکوراسیون داخلی دکورچی

[[nid:66954]][[nid:66973]][[nid:66974]]

لوستر اتاق کودک

جیک جیک
لوستر کودک مینیون کریسمس
جیک جیک
جیک جیک
لوستر کودک کیتی
جیک جیک
جیک جیک
لوستر کودک خرس پو
جیک جیک

[[nid:67418]][[nid:67417]][[nid:67416]]

ظروف مخصوص کودک

چینی زرین ایران
سرویس 6 پارچه کودک بیبی پپ چینی زرین
چینی زرین ایران
[[nid:4155]]
چینی زرین ایران
سرویس 6 پارچه کودک میکی موس چینی زرین
چینی زرین ایران

لوازم خانگی سیلویا
ست غذاخوری کودک طرح جغد-box فلزی
لوازم خانگی سیلویا
چینی زرین ایران
سرویس 6 پارچه کودک کیتی چینی زرین
چینی زرین ایران
چینی زرین ایران
سرویس کودک اسنوپی صورتی چینی زرین
چینی زرین ایران

 

سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو
سرویس تخت خواب کودک و نوزاد مدل ویکتوریا
سرویس خواب نوزاد، نوجوان و بزرگسال بلسینو

جمع‌بندی پایانی …

طراحی و دیزاین اتاق کودک یک پروژه بزرگ و بسیار سرگرم‌کننده است. انتخاب و خرید اسباب و وسایل برای اتاق فرزند دلبندتان درست مانند یک ماجراجویی جذاب است، شما باید تکه‌های یک پازل را به بهترین شکل ممکن در کنار هم بچینید و در نهایت به شیک‌ترین و کاربردی‌ترین چیدمان دست پیدا کنید. در این مسیر باید حواستان باشد که درست و اصولی خرید کنید، زیرا اگر با این منطق پیش بروید که هرچیز زیبایی دیدید برای کودکتان بخرید خیلی زود بسیاری از آن وسایل برایتان غیرکاربردی و دورریختنی خواهند شد. در این مقاله به طور مفصل درمورد دکوراسیون اتاق کودک و نکات مربوط به طراحی آن صحبت کردیم. اگر تا انتهای این مطلب ما را دنبال کرده باشید حتما حالا می‌دانید که قرار است چه چیزهایی بخرید، اما برندی که از آن خرید می‌کنید هم عاملی مهم در تضمین کیفیت محصول است. گروه بلسینو یکی از پیشگامان تولید سرویس خواب کودک و نوجوان هستند و در این زمینه می‌توانید با مراجعه به صفحه بلسینو از آن‌ها کمک بگیرید.

در همین راستا می‌توانید مطالب اتاق کودک رویایی و بهترین مبل و صندلی کودک را هم مطالعه بفرمایید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه