Chidaneh.com placeholder image

آکواریوم آب شور چیست؟ اعماق دریا در دل خانه!

به قلم: آرمین سرخوش افشار

اگر شما هم قصد دارید تا در خانه آکواریوم آب شور داشته باشید و به خانه خود نمای زیبایی بدهید، اما نمی‌دانید آکواریوم آب شور را از کجا تهیه کنید و چگونه آن را نصب کنید تا پایان این مقاله در چیدانه با ما همراه باشید؛ ما هر آن چیزی که در رابطه با آکواریوم آب شور نیاز دارید از جمله انواع آن، قیمت و خرید آکواریوم و … را توضیح خواهیم داد.

مبلمان آفر
آکواریوم آب شور چیست؟

آکواریوم آب شور چیست؟

آکواریوم‌های آب شور قسمت کوچکی از یک اقیانوس می باشد و بهترین چیز برای نزدیک کردن شرایط به دریا خواهد بود، این آکواریوم نمک‌های مخصوصی خواهد داشت که عموماً به شکل سطل‌های بیست کیلویی در بازار وجود دارد هر یک کیلو نمک برای 30 لیتر آب مناسب خواهد بود که شوری آن را به اندازه کند؛ این آکواریوم برای اینکه راه‌اندازی شود نیاز به یکسری تجهیزات خواهد داشت.

چوب و هنر
آکواریوم آب شور خانگی

آکواریوم آب شور خانگی

یکی از مسائل مهم در رابطه با آکواریوم نگهداری و راه اندازی آن می باشد؛ در این نوشته تلاش خواهیم کرد هر آن چیزی که برای راه اندازی آکواریوم آب شور نیاز می باشد را بیان کنیم و همینطور تلاش داریم مسائل را ساده و قابل فهم بیان کنیم تا اگر کسی برای بار اول می‌خواهد آکواریوم را راه‌اندازی کند بتواند با خواندن این مطلب به هدف برسد.

 شایان ذکر است برخی از مطالبی که در این نوشته بیان می شود برای افرادی که آکواریوم آب شیرین داشته‌اند شاید تکراری باشد اما تکرار این مطالب خالی از لطف نمی باشد.

انواع آکواریوم آب شور

انواع آکواریوم آب شور

لازم است تا اینکه تصمیم خود را بگیرید که چه آکواریومی می خواهید؟ آکواریوم آب شور که تنها برای ماهی باشد؟ آکواریوم‌های آب شور عموما به دو دسته تقسیم می گردند که:

  1. نوع اول برای ماهی می باشد
  2. و دسته دوم آکواریوم ریف (reef) یا تپه مرجانی می باشد..

بیشتر اشخاص آکواریوم آب شور را با شقایق و مرجان تصور می نماید، شما اگر از فضای کافی برخوردارید آکواریوم بزرگی که حداقل آن 250 تا 300 لیتر باشد را برای خود تهیه نمایید؛ در صورتی که برای این گونه آکواریوم فضای کافی ندارید اصلاً جای نگرانی نخواهد بود و شما می توانید از نوع کوچکتر آن استفاده کنید.

اصول پایه و اولیه راه اندازی و ایجاد اکواریوم یکی می باشد.

نصب آکواریوم آب شور

نصب آکواریوم آب شور

در رابطه با نصب آکواریوم یکسری چیزها خیلی مهم است که در این جا بیان می شود:

  • بزرگترین سایز آکواریوم که فضا و بودجه شما اجازه آن را برای شما می‌دهد را تهیه نمایید.
  • آکواریوم نباید عرض آن از 40 سانتی متر و ارتفاع آن هم نباید از 60 سانتیمتر بیشتر باشد.
  • یک پایه مستحکم سفارش داده تا سیستم فیلتراسیون و بقیه تجهیزات داخل آن قرار گیرد.
  • و آکواریوم بر روی آن نصب می شود در پایین آکواریوم حتماً از یونولیت یا فوم دارای قطر 2 سانتی متر می باشد استفاده نمایید.
  • محل آکواریوم نباید نور مستقیم خورشید و وزش باد سرد داشته باشد.

راه اندازی آکواریوم آب شور

برای راه اندازی آکواریوم لازم خواهد بود تا آکواریوم و مخزن سامپ را ضدعفونی کرده و شستشو نمایید برای این خواهید توانست از آب نمک خیلی غلیظ استفاده برده و شیشه‌ها را هم به وسیله اسفنج و نمک شسته و بعد از 24 ساعت آبکش کنید.

لازم است ماسه را خیلی خوب بشویید برای این لازم است به وسیله آب جوش چند مرتبه شسته تا میکروب‌ها و باکتری‌های احتمالی آن هم از بین برود، اگر دکوراسیون و تجهیزات را بدون بسته‌بندی استاندارد تهیه می نمایید، لازم خواهد بود که آنها هم با آب نمک ضدعفونی گردند.

بیش تر بخوانید: طراحی و اجرای آکواریوم، تنگ بزرگ خونه رو اینجوری بساز!

محل قرار دادن آکواریوم

محل قرار دادن آکواریوم

آکواریوم را بر روی پایه قرار داده و عنایت داشته باشید در زیر آکواریوم یونولیت یا فوم قرار دهید تا این که از آسیب دیدن شیشه جلوگیری نماید و سیستم سامپ را هم در کابینت آکواریوم بگذارید به شکلی که دسترسی به آن به سادگی میسر باشد.

 و در صورتی که از شکل زیر کابینتی سامپ استفاده نمی نمایید، سامپ آن را در جای مناسب بگذارید، اتصالاتی که برای آکواریوم و بقیه تجهیزات مورد نیاز هست را با بهره‌گیری از لوله و فیتینگ‌ها برقرار کرده و محل اتصالات را خیلی خوب آب بندی نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محل قرار دادن آکواریوم این مقاله را بخوانید: آکواریوم، کجا بذارم خدا رو خوش بیاد؟!

آکواریوم دست دوم

بعد از اینکه آکواریوم آب شور تولید شد و وارد بازار گردید، خیلی‌ها مشتاق و علاقمند تزئین خانه خود به وسیله این آکواریوم‌ها شدند و بعد از مدتی که از تولید و استفاده از این آکواریوم‌ها گذشت، برخی‌ها که توانایی خرید آکواریوم آب شور نو را نداشتند، به دنبال این بودند تا اینکه آکواریوم آب شور دست دوم با قیمت مناسب تهیه کند و اینگونه شد که بازار جدیدی برای آکواریوم آب شور به وجود آمد و از سویی فروشندگانی برای آن پیدا شد و از طرف دیگر علاقه مندان و خریدارانی که با قیمت و هزینه کمتر آکواریوم آب شور را به دکوراسیون خانه خود اضافه نمودند.

آکواریوم در دکوراسیون

آکواریوم در دکوراسیون

 چند ماهی به رنگ‌های مشکی و قرمز در کنار صدف‌های تزئینی و سنگ‌ها قطعاً همان چیزی خواهد بود که حال و هوای متفاوتی را به هر محیطی خواهد داد و حتی در سکوت هم زندگی جریان پیدا خواهد کرد. آکواریوم را در هر جایی خواهید توانست مشاهده نمود، در شرکت، رستوران، اداره و خانه و در هر گوشه ای که امن و دنج باشد یک آکواریوم کوچک می‌تواند فضای بهتری را برای شما فراهم کند و از جریان زندگی امن و آرام در محیط اطراف خود لذت حاصل کنید.

تزئین منزل با آکواریوم

تزئین منزل با آکواریوم

آکواریوم توانست با انواع سنگ و مواد تزئینی فضای جذابی برای زندگی شما به وجود آورد، با شن‌های درشت و ریز که در کف ظرف آن قرار دارد و چند صدف به رنگ‌های صورتی و سفید و جلبک هایی که با رنگ‌های زیبا می باشند آکواریوم کوچک را به یک جزیره تبدیل خواهد کرد.

 همین طور استفاده نمودن از صخره‌های مرجانی و گیاه‌های مصنوعی و کشتی‌های شکسته و ستاره دریایی آکواریوم را زیباتر و جذاب تر خواهد کرد حتی شما می توانید برای ماهی پناهگاهی کوچک را در نظر بگیرید و با او مشغول سرگرمی شوید.

انواع آکواریوم

انواع آکواریوم

آکواریوم‌ها عموماً از شیشه و پلکسی گلاس تولید می شوند و ابعاد آن هم بسته به فضا و نیاز شما متفاوت خواهد بود و همین طور امکان دارد پایه داشته باشد و یا اینکه بدون پایه طراحی گردد.

 و عموماً آکواریوم‌ها به شکل مکعب می باشند و سطوح صافی هم دارند، پس بنابراین می توان آنها را بر روی میز و حتی در گوشه اتاق خود قرار داد، آکواریوم به شکل گرد هم ساخته می شود و این مدل اکواریوم عموماً ابعاد آن کوچکتر می باشد و برای اینکه در فضاهای کم مورد استفاده قرار بگیرد گزینه خوبی خواهد بود.

 مهمترین مسئله این است که در هنگام خرید آکواریوم باید به مدل آن هم توجه نمود امکان دارد برای شرایط گوناگونی طراحی شده باشد مانند آب شور و پلنت و آب شیرین.

 آکواریوم آب شیرین ساده ترین مدل آن می باشد که حتی می‌توان برای آب آن از آب شهری هم استفاده نمود و این آکواریوم نیازی به برخی از تجهیزات مانند دماسنج، منبع نور، پمپ هوا و بقیه موارد نخواهد داشت.

 اما آکواریوم آب شور زیبایی خیلی حیرت آوری دارد، اقیانوس را می‌تواند در خانه شما بیاورد و نگهداری از این آکواریوم آب شور سخت تر خواهد بود و نیاز دارد تا شما در این زمینه مهارت و تجربه داشته باشید و تجهیزات حرفه‌ای تری هم نیاز خواهد داشت مانند نمک مخصوص، فیلترهای مکانیکی و شیمیایی و خیلی از وسایل و لوازم دیگر.

 و آکواریوم گیاهی هم از جذاب‌ترین انواع آکواریوم به حساب می‌آید که جنگل را در یک قاب آبی قرار می دهد و زندگی در آن جریان خواهد داشت و هر از چندگاهی ماهی کوچکی از لابلای شاخه‌ها و برگ‌ها بیرون می آید این مدل هم حال و هوای افسانه‌ای را برای شما ایجاد خواهد کرد و قدرت رویا پردازی و تخیل را به انسان می‌دهد.

انواع مدل آکواریوم را در این مقاله ببینید: انواع مدل آکواریوم، ژرفای اقیانوس در کنج خانه

نگهداری از آکواریوم

امکان دارد که نگهداری از موجودات دریایی کارآسانی به نظر آید، باید به یاد داشته باشید که برای حفظ بهداشت و سلامت موجودات دریایی باید همواره به آکواریوم رسیدگی نمود؛ اما اصلاً جای نگرانی نخواهد بود و وسایل و ابزار کاربردی و خیلی پیشرفته در بازار وجود دارد که این کار را برای شما آسان تر خواهد کرد.

و از هر جایی که آکواریوم را تهیه کردید برای نگهداری ماهی‌های آن هم راهنمایی بگیرید.

قیمت آکواریوم آب شور

در رابطه با قیمت آکواریوم آب شور باید گفت که امروزه که در بازار هیچگونه ثباتی وجود ندارد و قیمت کالاها به شدت بالا و پایین می رود و ارز و قیمت دلار سبب شده تا اینکه قیمت کالاها در بازار ثبات و قطعیتی نداشته باشد آکواریوم هم به تبع آن دارای قیمت ثابتی نخواهد بود و قیمتها در حال تغییر می باشند. جهت اطلاع از قیمت انواع آکواریم این مقاله از چیدانه را بخوانید: قیمت انواع آکواریوم، هزینه زندگی با ماهی ها چند؟!

 اما می توان برآورد قیمت برای آکواریوم داشت و قیمت هر یک از آنها با دیگری تفاوت دارد از آنجا که ابعاد و سایز آنها با همدیگر متفاوت است و ابزار و تجهیزات هر یک با دیگری تفاوت دارد و کارایی هر یک با دیگری کمابیش فرق می‌کند؛ بنابراین قیمت هر یک از آکواریوم‌ها با دیگری تفاوت زیادی خواهد داشت.

 اما اگر بخواهیم یک قیمتی را به عنوان پایه برای آکواریوم بیان کنیم که با این پول یک فرد بتواند آکواریومی را خریداری کند این مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود و از این مبلغ به بالا هر اندازه شما هزینه بیشتری بکنید قطعاً آکواریوم بزرگ تر و با کیفیت تر و با کارایی بیشتر را برای خود تهیه خواهید کرد و این کاملاً بسته به نیاز شما و فضایی که قرار است اکواریوم در آن قرار گیرد و کاملاً به دکوراسیون و تزئینات داخلی خانه شما و یا محل کار بستگی خواهد داشت.

خرید آکواریوم آب شور نو

عزیزانی که می خواهند آکواریوم نو تهیه کنند برای فروش این کالاها فروشگاه‌های زیادی در شهرها وجود دارد، فروشگاه‌هایی که کالاهای نو و دست دوم را عرضه می‌کند و شما در هر شهری که قرار دارید می‌توانید فروشگاههایی که در این زمینه در شهر شما وجود دارد را پیدا کنید و به آنها مراجعه کنید برخی از برندهای سازنده و تولید کننده آکواریوم‌ها در برخی از شهرها نمایندگی فروش این کالاها را دارند که اگر شما از این نمایندگی‌ها استفاده کنید قطعا هم مقرون به صرفه خواهد بود و هم در در صورتی که کالای شما دچار مشکلی باشد می توانید از طریق نمایندگی‌ها پیگیری کنید.

 و امروزه که فروش اینترنتی گسترش پیدا کرده و برای هر نوع کالا فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد برای فروش آکواریوم هم سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی زیادی می باشد که مشغول فعالیت و فروش این کالاها هستند و اگر شما تمایل به خرید اینترنتی دارید میتوانید با سرچ در گوگل به این سایت‌ها دسترسی داشته باشید و خرید خود را  اینترنتی انجام دهید.

زیباترین آکواریوم آب شور

زیباترین آکواریوم آب شور

آکواریوم‌ها دارای انواع مختلفی می باشد که در اشکال گوناگون به شکل مکعب، دایره و مستطیل تولید می شود و دارای سایز‌های متفاوت و مناسب برای فضاها و دکوراسیون‌های گوناگون ساخته و عرضه می‌شود و میتوانید آکواریومی را از نگاه خودتان به زیباترین شکل ممکن آن درآورید و آن را در منزل خود قرار دهید.

 

نتیجه گیری

بنابراین اگر می خواهید تا جای آکواریوم در دکوراسیون منزل شما خالی نماند و نمایی زیبا و جذاب به خانه بدهید، استفاده از آکورایوم آب شور بهترین گزینه خواهد بود، شما می توانید طبق سلیقه خود آن را سفارش دهید و آن گونه که دوست دارید بسازید و در منزل و محل کار قرار دهید.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه