Chidaneh.com placeholder image

آب بندی نمای ساختمان چیست و با چه روش هایی قابل اجراست؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

تا حالا به این نکته دقت کرده‌اید که، نمای ساختمان چهره ساختمان شما می‌باشد و تنها جنبه غیر سازه‌ای است که صرفاً برای افزایش جلوه و جذابیت ساختمان احداث می‌شود. اما اگر نمای ساختمان آب بندی نگردد خیلی زود از بین خواهد رفت و باید هزینه‌های زیادی بابت تعمیر و نگهداری آن صرف شود. برای اینکه عمر نما طولانی گردد از آب بندی نما استفاده می‌شود، مخصوصاً در شرایط آب و هوایی مثل رطوبت و باران جز موارد حیاتی ساختمان می‌باشد. در ادامه به بررسی روش های آب بندی نمای ساختمان می پردازیم.

آب بندی نما چیست؟

آب بندی نما چیست؟

آب بندی نمای ساختمان به معنای مهر و موم کردن (باندینگ) هر شکافی است که باعث می‌شود که مواد آلاینده و آب ناشی از شستشوی نما و باران و حتی رطوبت وارد روزنه‌ها نگردد.

قالیشویی ادیب

حتی به کمک آب بندی نمای ساختمان‌های قدیمی می‌توانید عمر ساختمان را ایمن‌تر کنید و از ترک خوردن ساختمان جلوگیری می‌شود.

مدرن ترین انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آن ها را اینجا بخوانید.

تصویری از آب بندی نما در حال انجام

عدم آب بندی نمای ساختمان چه عواقبی به همراه دارد؟ 

آب بندی نمای ساختمان یکی از فاکتورهای مهم کیفیت ساختمان شما محسوب می‌گردد. و حتی در برخی از شهر با اقلیم‌ها متفاوت ضروری و واجب هم می‌باشد. مثال در شهری مانند ساری که نزدیک دریا و رطوبت بسیار هوا است اگر ساختمان شما آب بندی نگردد به مرور شاهد فرسایش و نفوذ رطوبت به داخل خانه خواهید شد .

دلایل مهم آب بندی نمای ساختمان

دلایل مهم آب بندی نمای ساختمان:

در ادامه برخی دلایل مهم آب بندی نمای ساختمان را ذکر خواهیم کرد.

عدم نفوذ رطوبت

همان‌طور که اشاره کردیم از  ضروری‌ترین موارد آب بندی کردن نما ساختمان، عدم نفوذ رطوبت به درون آن می‌باشد. شرایط اقلیمی  در این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. علاوه بر شهرهای شمال کشور، استان‌های جنوبی نیز مانند خوزستان در فصول گرم سال دارای آب و هوایی رطوبتی هستند. اگر در این شرایط ساختمان‌ها آب بندی نگردد با نفوذ رطوبت به درون آن شاهد از بین رفتن ساختمان خواهیم بود.

پیشگیری از شل شدن سنگ‌ها

هنگامی که آب بندی نمای ساختمان را انجام می‌دهید از شل شدن و افتادن سنگ نما نیز پیشگیری می‌گردد. زیرا بارش برف و باران باعث نفوذ رطوبت به پشت سنگ‌ها می‌گردد و به مرور زمان موجب کاهش مقاومت مواد استفاده شده می‌شود. این موضوع برای ساکنان ساختمان نیز خطرناک می‌باشد به دلیل اینکه با سقوط سنگ نما موجب خسارات جبران ناپذیری خواهید شد.

مثلاً  سنگ‌هایی مانند گرانیت که به طور ذاتی دارای چسبندگی کمی هستند و به خوبی به سیمان نمی‌چسبند دارای بیشترین خطر هستند.

صرفه جویی در مصرف انرژی

آب بندی نمای ساختمان موجب صرفه جویی در مصرف انرژی هم می‌گردد به این صورت که در فصل سرد سال دمای درون ساختمان 10 درجه گرم تر و در فصل گرم سال دمای ساختمان 5 درجه خنک تر می‌ماند. به همین دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفتن  آن از دیگر ویژگی‌های آب بندی کردن نمای ساختمان به حساب می‌آید. 

پیشگیری از شوره زدن نما

شوره زدن نما از مشکلات مرسوم است. اما این مشکل به وسیله آب بندی کردن به راحتی  قابل حل است. برخی از نماها به دلیل نوع مصالح و سنگ‌هایی که در آن استفاده می‌گردد. مستعد شوره زدن هستند که به مرور زمان این عمر باعث تخریب تدریجی خواهد شد.

عدم آلودگی نما

با آب بندی نمای ساختمان تمام درزها و سوراخ‌ها بسته می‌گردد. همان‌طور که بارها شاهد بودید بسیاری از نماهای ساختمان دچار آلودگی می‌شوند و این آلودگی معمولاً از طریق درزها و سوراخ‌ها ایجاد می‌گردد. 

آب بندی نمای ساختمان می‌تواند از آلودگی درزها و سوراخ‌ها جلوگیری نماید و موجب شود که ظاهر ساختمان مدت زمان طولانی تری تمیز بماند.

روش‌های پیشنهادی آب بندی نمای ساختمان

برای آب بندی نمای ساختمان روش‌های زیر پیشنهاد می‌گردد:

  • بندکشی اصولی به ویژه برای نماهای سنگی و آجرنما
  • استفاده از چسب‌های مقاوم (پلی اورتان و سوپر سیلیکون) در محل بندهای عمودی و افقی در نماهای سنگی، آجری و کرتین وال
  • استفاده از فناوری نانو در همه نوع از انواع نما (شیشه‌ای، چوبی و کامپوزیت)
  • استفاده از رنگ مخصوص در نماهای سنگی و آجری

در بین تمامی راهکارهای آب بندی نما، استفاده از فناوری نانو بهترین شیوه ممکن است زیرا این مواد عایق رطوبت و حرارت می‌باشد و هم از آلودگی و هم از جذب رطوبت جلوگیری می‌شود، اما اگر روند اجرای نما با بندکشی مناسب و استفاده از دوغاب سیمانی انجام شود، می‌توان از عایق شدن نما مطمئن شد. استفاده از رنگ و چسب نیز ارزان‌تر از محلول‌های نانو است اما از نظر دوام مسلماً، محلول‌های نانو طول عمر بیشتری دارند.

حالا به نظر خودتان هزینه کردن برای آب بندی ساختمان به صرفه تر می‌باشد یا هزینه‌های گزاف بابت تعمیر و نگهداری نمای آن!

آب بندی نمای ساختمان با طناب بهتر است یا داربست؟

هیچ جا پیدا نمی‌کنید که کدام روش بهتر است، اما منطقی تر و بهترین روش این است  که هم ایمنی فرد را تأمین کند و هم هزینه کمتری را داشته باشد و نتیجه خوبی را دریافت کنید.

مطلب مرتبط: راپل چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

بهترین روش آب بندی نمای ساختمان

آب بندی نمای کامپوزیت و شیشه

از مهم‌ترین دلایل نفوذ رطوبت در ساختمان‌هایی که از کامپوزیت و شیشه استفاده کرده‌اند این است که: لاستیک بین ورقه‌های کامپوزیت و شیشه از بین می‌رود و البته نحوه اشتباه قرار دادن کامپوزیت و شیشه هم می‌تواند یکی از موارد نفوذ باشد.

و برای آب بندی این نوع نماها، استفاده از چسب مناسب می‌باشد.

آب بندی نمای ساختمان

آب بندی نماهای سنگ، سیمان و آجر

با توجه به جنس غیر صیقلی بودن سطح سنگ، سیمان و آجر، موادی چون مواد نانو، رزین، عایق‌های دوجزئی، z90 و مایع‌های پلیمری شفاف برای تمامی این سطوح فوق قابل استفاده می‌باشد.

دلیل اصلی بروز مشکل در این گونه از نماها وجود ترک بر روی سطوح می‌باشد.

برای آب بندی این نوع سطوح ابتدا باید تمامی ترک‌های نما را پر کنید، تمامی بندکشی‌ها را ترمیم کنید و در نهایت ماده‌ی آب بندی انتخاب شده را بر روی سطح اعمال نمایید.

تعداد لایه‌های مورد نیاز اعمال شده از هر کدام از مواد، برای آب بندی سطح، به طور مستقیم به شرایط نمای ساختمان شما بستگی دارد.

اگر علاقمند هستید درباره اصول طراحی نمای ساختمان بیش تر بدانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید: آنچه که باید درباره اصول طراحی نمای ساختمان بدانید!

آب بندی نمای ساختمان با طناب

مواد ضد آب به چه موادی گفته می‌شود؟

برای آب بندی نماهای سنگی باید از مواد ضدآب استفاده کرد. این مواد نسل جدیدی از تکنولوژی نانو می‌باشد. از این مواد برای ضد آب نمودن سطح‌های بتنی و مصالح ساختمانی استفاده می‌گردد.

این روش جایگزینی بسیار مناسب برای روش‌های قدیمی می‌باشد.
در ساخت مواد ضد آب برای آب بندی نمای سنگی از طبیعت الهام گرفته شده است.

این محصولات با ایجاد پوشش یکپارچه و غیرقابل نفوذ بر روی هر نوع سطحی از پی تا بام را ضد آب می‌نماید.

با استفاده از این تکنولوژی که دوست دار محیط زیست بوده و به طبیعت آسیب نمی‌رساند. تا عمق 2 میلی‌متر منافذ بتن، سنگ، سیمان و یا هر نوع مصالح ساختمانی دیگر را به صورت 360 درجه ضد آب می‌کند.

آب بندی نماهای سینه کفتری و باکس نماها

آب بندی نماهای سینه کفتری و باکس نماها

ابزارهایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شود مانند سینه کفتری و باکس‌ها به دلیل این‌که روی این نماها شیب کمی دارد، باعث نفوذ می‌گردد و به راحتی آب را از خود رد می‌کنند.

بهترین حالت برای عایق بندی نما و سینه کفتری ها و باکس‌ها استفاده از چسب عایق کاری پلی اورتان و یا چسب z90 همراه با سیمان و پودر سنگ می‌باشد.

بیشترین نقاطی از ساختمان که دارای نفوذ آب می‌شود طبقات بالای ساختمان می‌باشد.

طبقات آخر ساختمان چون در معرض بارندگی می‌باشد و اولین نقطه برخورد آب را دارا می‌باشد می‌تواند بیشترین صدمه را ببیند. پس بهتر است که طبقات بالایی را خیلی با احتیاط تر از طبقات پایینی آب بندی نمایید. 

آب بندی پنجره pvc روش راپل

آب بندی پنجره pvc روش راپل

امروزه از پنجره‌هایی در ساختمان استفاده می‌شود که شیشه آن دو جداره و جنس پروفیل آن از آلومینیوم ساخته شده است. روش کارگذاری آن به این صورت می‌باشد که بعد از اتمام سنگ کاری قالب آن به صورت آماده درون پنجره پیچ می‌گردد.

اما موضوعی که بعد از مدتی خیلی از مالکان را درگیر کرده است، این است که، یا آب باران به داخل نفوذ می‌کند و یا هوای داخل از درزها به خارج می‌شود.

در این مواقع با استفاده از چسب‌های سیلیکون و پلی اورتان و چسب ماستیک به خوبی می‌توان پنجره‌های نما را عایق کاری نمود.گاهی از موارد با رگلاژ پنجره‌های پی‌وی‌سی مشکل شما حل خواهد شد .

بهترین نوع چسب برای نمای ساختمان چسب‌های سیلیکونی ضد اشعه uv نور خورشید می‌باشد.

عایق کاری پنجره فلزی

عایق کاری پنجره فلزی

روش آب بندی کردن پنجره‌های فلزی هم مانند عایق کاری پنجره‌های pvc می‌باشد و حتماً باید با چسب‌های آکواریم سیلیکون و پلی اورتان انجام گردد، اما در صورتی که بعد از درزگیری نما و آب بندی دوباره دچار مشکل شدید، شما می‌توانید روی پنجره‌های ساختمان سایبان با شیب و به‌وسیله ورق‌های گالوانیزه درست و نصب نمایید.

آب بندی نماهای سیمانی

آب بندی نماهای سیمانی ساختمان

بیشتر ساختمان‌هایی که نمای آن‌ها سیمانی می‌باشد بیشترین نفوذ آن به خاطر ترک‌هایی می‌باشد که روی سطح آن ایجاد می‌گردد.

روشی که برای آب بندی این نوع نماها استفاده می‌گردد، مخلوط سیمان به همراه پودر سنگ و چسب  Z90 می‌باشد و به روش راپل کلیه ترک‌های نماها پر می‌گردد.

در پایان:

ما در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا به صورت جامع و کامل آب بندی ساختمان و روش های مختلف آن را شرح دهیم. امیدواریم که این مقاله کمک شایانی به شما در حوضه آب بندی نمای ساختمان کرده باشد. همچنین اگر در این خصوص سوالی دارید از طریق تکمیل فرم درخواست می توانید با متخصصان در چیدانه در ارتباط باشید.

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه