Chidaneh.com placeholder image

تفاوت چسب کاشی با سیمان چیست؟ از کدام استفاده کنیم؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

شاید شما هم جز افرادی باشید که هنگام نصب کاشی و سرامیک به کف و دیوار ساختمان و یا هنگام تغییر دکوراسیون محل مسکونی یا اداری خود با این سؤالات مواجه شده‌اید که از چسب کاشی استفاده کنید یا ملات سیمان؟ یا تفاوت چسب کاشی با سیمان در چیست؟ و صدها سؤال دیگر. به هر حال برای تصمیم‌گیری درست و انتخاب بهترین گزینه ابتدا بهتر است با تعاریف، کاربردها، مزایا و معایب هر یک از آنها آشنا شویم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

تفاوت چسب کاشی با سیمان

ملات سیمان چیست؟

نوعی از ملات که از زمان‌های دور در نصب انواع کاشی‌، سرامیک، سنگ و چوب مورد استفاده قرار گرفته است، سیمان است. نحوه کارکرد این ماده ساختمانی به این شکل است که با ایجاد یک سری فعل و انفعالات شیمیایی در نتیجه فرایند هیدراسیون و آبدهی سیمان و ایجاد پدیده سیفون سازی، چسبندگی مورد نظر حاصل می‌شود.

اسکای اسکرپر
ملات سیمان

ملات سیمان چه مزایایی دارد؟

مقرون به صرفه بودن و داشتن قیمت پایین از مهم‌ترین مزیت سیمان است. 

چسب کاشی و سرامیک

ملات سیمان چه معایبی دارد؟

  • دشواری در کنترل کردن آن به دلیل داشتن ضخامت و غلظت بیشتر
  • احتمال ترک خوردگی کاشی و سرامیک دیوار یا کف بر اثر سرما و گرمای محیط
  • نیاز به داشتن تخصص و مهارت
  • دشواری در تمیز کردن آن
  • نیاز به خیس کردن دیوار یا کاشی قبل از انجام کار
  • قابل استفاده نبودن در تمام سطوح ساختمانی
  • کاسته شدن از کیفیت آن در صورت استفاده از شن تیره
  • نیاز به آب فراوان

در این مقاله می توانید درباره سیمان رنگی و مزایای آن بیش تر بخوانید. 

اجرای چسب کاشی

چسب کاشی و سرامیک چیست؟

یکی از مصالح ساختمانی جدید و مدرن که در دکوراسیون مدرن به کار می‌رود، چسب کاشی است. در واقع به مخلوط سیمان پرتلند و مواد پلیمری مانند رزین آکریلیک که باعث افزایش تحمل فشار، چسبندگی بیشتر و کاهش ضخامت ملات می‌شود، چسب کاشی می‌گویند که به دو صورت خمیری و یا پودری در بازار موجود هستند.

نوع پودری از پرکاربردترین نوع چسب کاشی و سرامیک می‌باشد که بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر است و در دو نوع بسته بندی سطلی و کیسه‌ای تولید و عرضه می‌شود. چسب پودری پس از مخلوط شدن با آب یا مایع بتن به شکل خمیر درمی‌آید که در لایه‌های نازک و ضخیم برای چسباندن کاشی و سرامیک، سنگ‌های طبیعی و مصنوعی به کار می‌رود. در واقع برای استفاده از نوع پودری ابتدا باید با استفاده از همزن آب یا رزین را با آن مخلوط کرد؛ در حالی که نوع خمیری به صورت آماده بوده و پس از باز کردن درب قوطی قابل استفاده است. حداکثر زمان مورد نیاز برای هر دو نوع این چسب‌ها یک ساعت و مدت زمان نگه‌داری آن‌ها یک سال در بسته بندی اولیه است.

چسب کاشی

 

نحوه استفاده از چسب کاشی پودری و خمیری به چه شکل است؟

برای استفاده از چسب کاشی و سرامیک پودری ابتدا مکان مورد نظر را تمیز و پاکسازی کنید، سه پیمانه از پودر را با یک پیمانه از آن ترکیب کنید، پس از آنکه به حالت خمیری تبدیل شد آن را با کاردک روی سطح پایه بکشید و در نهایت کاشی را روی آن قرار داده و فشار دهید. سعی کنید مدت زمان کشیدن چسب روی سطح پایه و نصب کاشی بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد.

از انواع چسب کاشی پودری می‌توان به چسب کاشی استاندارد، چسب کاشی پرسلان، چسب کاشی دو جزئی، چسب کاشی استخری و چسب بلوک  AACاشاره کرد. 

نحوه استفاده از چسب کاشی خمیری راحت‌تر بوده و پس از تمیز کردن و هموار کردن مکان مورد نظر درب قوطی را باز کرده و با استفاده از یک کاردک شانه‌ای چسب خمیری را روی سطح پایه بکشید و کاشی را روی محل مورد نظر قرار داده و فشار دهید.

معمولاً از چسب کاشی پودری در دکوراسیون مکان‌هایی که فاقد آب و رطوبت زیادی هستند مانند دیوار آشپزخانه استفاده می‌شود. و در مکان‌هایی که زیاد در معرض رطوبت و آب قرار دارند مانند کف سرویس‌های بهداشتی، کف آشپزخانه و استخر از  چسب کاشی خمیری استفاده می‌شود. 

برای کاشی‌کاری یک متر مربع از یک مکان به 5 تا 7 کیلوگرم خمیر چسب کاشی و 3 تا 5 کیلوگرم پودر چسب کاشی نیاز است. 

اجرای چسب کاشی

اجرای چسب کاشی به چه روشی انجام می‌شود؟

روش‌های کاشی‌کاری را بر اساس نحوه اجرا می‌توان به 4 دسته زیر طبقه‌بندی کرد:

  • لایه نازک

در این روش ملات به صورت لایه نازک در حدود 2 تا 5 میلی‌متر توسط یک ماله دندانه‌دار بر روی مکان مورد نظر پخش می‌شود. در این روش تا حد ممکن سعی می‌شود خطوط دندانه‌ها موازی هم شوند. سپس کاشی بر روی ملات گذاشته می‌شود به نحوی که جهت دندانه‌ها با عرض کاشی موازی باشد تا هوایی پشت کاشی نماند. پس از آن با یک حرکت چرخشی خیلی آرام کاشی در جای خود و در داخل ملات گذاشته می‌شود. 

  • لایه متوسط

ضخامت متوسط چسب در این حالت بین 5 تا 15 میلی‌متر می‌باشد که برای چسباندن سنگ‌های طبیعی که دارای قطر و ضخامت متفاوتی هستند و یا مکان‌هایی که دارای سطوح ناصاف هستند، مناسب است. 

برای اجرای لایه چسب با ضخامت متوسط از ماله‌هایی با اشکال مخصوص استفاده می‌شود و سپس کاشی‌ها با حرکت چرخشی و به صورت آرام در داخل ملات گذاشته می‌شوند.

  • لایه ضخیم

روش کاشی‌کاری به صورت ضخیم و با ضخامت 15 تا 30 میلی‌متر برای کاشی‌های سفالی، سنگ‌های طبیعی ناهمسان، بزرگ و سنگین استفاده می‌شود.

  • بستر جامد

برای کاشی‌کاری محیط‌های صنعتی، مرطوب و فضاهای بیرونی ساختمان مانند بالکن، نما، تراس، استخر این روش استفاده می‌شود. این روش نیازمند یک بستر جامد و بدون فضای خالی است تا احتمال تخریب کاشی‌ها به علت یخ زدگی آب محبوس در زیر آن‌ها کاهش یابد و قابلیت کاشی‌ها برای تحمل بار افزایش یابد. 

امروزه استفاده از روش لایه نازک بیشتر از روش لایه ضخیم استفاده می‌شود و علاوه بر تضمین کیفیت چسبندگی در این روش، سرعت کاشی‌کاری افزایش یافته و وزن نهایی ساختمان و مساحت فضای داخلی ساختمان کاهش می‌یابد.

 

روش های اجرای چسب کاشی

به هر حال نصب کاشی‌ها باید با روش اصولی و درست انجام شود تا از وارد آوردن خسارات هنگفت جلوگیری شود. یکی از مواردی که نیازمند توجه بیشتری است ماله‌کشی کاشی است. شکل دادن چسب کاشی به صورت دایره‌ای موجب محبوس شدن هوا در بین لایه‌های چسب کاشی و ایجاد فضای خالی در زیر آن‌ها می‌شود. در نتیجه احتمال شکستگی و ترک خوردگی در کاشی‌ها به خصوص کاشی‌های بزرگ افزایش می‌یابد. 

بهترین روش برای پر کردن کامل پشت کاشی شانه کردن مستقیم چسب کاشی است. بهتر است جهت شانه زدن در جهت ضلع کوچک‌تر کاشی باشد تا هوا راحت‌تر از آن خارج شود. نوع دندانه و ابعاد شانه نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندانه‌های عمیق‌تر برای کاشی‌های بزرگ‌تر مناسب هستند.

مزایای چسب کاشی

چسب کاشی چه مزایایی دارد؟

  • قیمت پایین
  • سرعت قابل توجه در نصب و کاهش زمان اجرا
  • سهولت در اجرای کار
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • عدم نیاز به داشتن مهارت بالا
  • مقاومت بالا و مقاوم در برابر زلزله، دما، حرارت و …
  • ماندگاری بالا
  • تحمل فشار زیاد
  • غیرسمی و دوستدار محیط زیست
  • قدرت چسبندگی بیشتر
  • عدم نیاز به تخریب بخش زیرین کاشی‌کاری
  • عدم نیاز به مرطوب کردن دیوار آجری در هنگام ساخت و ساز
  • امکان چسباندن کاشی‌ها به تمام سطوح مانند سطوح چوبی، شیشه‌ای، سنگی، تخته‌ای و … .

چسب کاشی چه معایبی دارد؟

قیمت بالای چسب کاشی نسبت به ملات سیمان از جمله معایبی است که برای آن برشمرده‌اند. اما باید در نظر داشت قیمت تمام شده پروژه در صورت استفاده از چسب کاشی به دلیل کاهش هزینه دستمزد کارگر، زمان اجرا و نحوه زیرسازی کمتر خواهد شد و در هزینه‌ نهایی صرفه‌جویی می‌شود.

در مقاله چسب کاشی و مزایای آن به تفصیل به این این مورد پرداخته شده است. 

موارد کاربرد چسب کاشی و سرامیک

موارد کاربرد چسب کاشی و سرامیک:

چسب کاشی و سرامیک کاربردهای خاص و متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسباندن کاشی و موزاییک شیشه ای و گرانیت
  • کاشی‌ها و سرامیک‌هایی با اندازه‌های بزرگ‌تر
  • قرار دادن کاشی بر روی لایه‌های صیقلی
  • روی سیستم دیوار خشک
  • روی کاشی‌های موجود بدون برداشتن آن‌ها
  • بر روی مناطق بیرونی و نمای ساختمان، پارکینگ‌ها و مناطق صنعتی
  • در استخرها و …
استفاده از چسب کاشی و سرامیک

نکات قابل توجه در استفاده از چسب کاشی و سرامیک:

مکان مورد نظر را صاف و هموار کنید.

چسبی که خشک شده است را هرگز با آب مخلوط نکنید.

پس از 24 ساعت درزهای کاشی و سرامیک را وارد کرده یا پر کنید.

بهتر است در محیط‌های 4 الی 40 درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. 

دور از رطوبت و تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

به استاندارد بودن و اصیل بودن چسب کاشی دقت کنید.

در استفاده از چسب پودری طبق برچسب روی پاکت، مواد را باهم ترکیب کنید.

برای حذف چسب کاشی از یک لیتر آب جوش استفاده کنید. آب جوش مقاومت چسب را کاهش می‌دهد.

بهتر است قبل از استفاده از چسب کاشی از پرایمر (رزین سینتتیک) استفاده کنید. این ماده که دارای خاصیت چسبندگی قوی می‌باشد باعث کاهش جذب آب شده و باعث منظم شدن منافذ موجود روی سطوح مورد استفاده می‌شود و قدرت چسبندگی را افزایش می‌دهد.

در ادامه تفاوت های چسب کاشی با سیمان را ارزیابی میکنیم.

تفاوت چسب کاشی و سیمان

تفاوت چسب کاشی با سیمان در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت چسب کاشی با سیمان در نوع مواد، بافت، کاربرد و روش اجرای آنها می‌باشد. 

از چسب کاشی و سرامیک می‌توان در چسباندن کاشی و سرامیک‌های با اندازه بزرگ استفاده کرد و مطمئن بود که خطر افتادن و ریزش آنها وجود ندارد. 

انعطاف‌پذیری و قدرت چسبندگی چسب کاشی و سرامیک نسبت به ملات سیمان چندین برابر است.

سرعت اجرای کار در هنگام استفاده از چسب کاشی و سرامیک 4 تا 6 برابر بیشتر از زمانی است که از ملات سیمان استفاده می‌شود.

چسب کاشی و سرامیک در هر زاویه‌ای قابل استفاده است.

چسب کاشی نیازی به تمیز کاری ندارد و سطح کار را کثیف نمی‌کند.

از دیگر تفاوت چسب کاشی با سیمان ضخامت کمتر چسب کاشی است که باعث افزایش فضای داخلی ساختمان می‌شود.

از آنجا که کار نصب و اجرای کاشی و سرامیک در مرحله نهایی ساخت و ساز انجام می‌شود و یا موقع بازسازی و تغییر دکوراسیون منزل کاشی‌ها تعویض می‌شوند، استفاده از چسب کاشی کار را تسهیل کرده و سرعت کار را افزایش می‌دهد.

تفاوت چسب کاشی و سیمان

از چسب کاشی استفاده کنیم یا ملات سیمان؟

حال با توجه به تفاوت چسب کاشی با سیمان و اطلاعاتی که داده شد، پاسخ به این سؤال که در اجرای کاشی و سرامیک و تغییر دکوراسیون مکان مورد نظر از چسب کاشی استفاده کنیم یا ملات سیمان، بسیار راحت‌تر خواهد بود. 

با توجه به وجود ماده‌ای همچون چسب کاشی و سرامیک که دارای مزایا، کاربردها و کارایی گسترده‌ای است و همچنین سهولت اجرای آن در کارهای بازسازی، کف‌سازی و تغییر دکوراسیون ساختمان، استفاده از آن در ساخت و سازها انتخاب عاقلانه‌ای خواهد بود و چشم‌پوشی از مزیت‌های آن می‎‌تواند منجر به ایجاد خسارات جبران ناپذیر در زمان، سرمایه و کیفیت انجام کار شود.

ویژگی بارز و مهم‌ترین تفاوت چسب کاشی با سیمان جنبه اقتصادی و به صرفه بودن آن است. به عنوان مثال برای کاشی‌کاری 6 الی 7 متر مربع نیاز به یک کیسه چسب کاشی 25 کیلوگرمی است، در حالیکه برای کاشیکاری همین مقدار فضا نیاز به ملات سیمان بیشتری است. 

البته ناگفته نماند که میزان پوشش چسب کاشی وابسته به عواملی همچون صافی مکان، ابزار کار و مهارت کاشی‌کار نیز است. 

بیش تر بخوانید:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه