Chidaneh.com placeholder image

چسب کاشی و مزایای آن چیست؟ کارایی بالا و نصب آسان

به قلم: مژگان احمدی

بهره گیری از مواد و مصالح ساختمانی با توجه به نیاز انسان و گذشت زمان همواره رو به رشد بوده است. از گذشته تا به امروز استفاده از کاشی و روش های اتصال آن در کنار پیشرفت تکنولوژی و علم دچار تغییرات بوده است. با پیشرفت صنایع کاشی و سرامیک و ظهور کاشی‌های مرغوب و کاشی سایز بزرگ  با مقاومت بالا و نفوذپذیری کم این بدنه ها، دیگر استفاده از روش‌های قدیمی برای نصب کاشی جوابگو نیست. در نهایت منجر به تولید نوعی جدید از مواد جهت اتصال کاشی  گردید که در صنعت تحت عنوان چسب کاشی شناخته و تولید می شود .

چسب کاشی چیست؟

چسب کاشی چیست؟

چسب کاشی محصولی آماده جهت چسباندن انواع کاشی و سرامیک و پرسلان می باشد که مطابق با استاندارد دارای دو نوع پودری و خمیری میباشد که هریک دارای خواص و کاربردهای خاص خود میباشند. این چسب ها خاصیت چسبندگی بالایی دارد و جهت نصب سرامیک ها در محل های مختلف بکار میرود. بطور کلی چسب های کاشی ترکیبی آماده از یک ماده چسباننده، دو یا چند ماده پرکننده و سایر افزودنی‌ها برای اتصال کاشی به سطوح می باشد. این نوع چسب‌ها علاوه بر سهولت در استفاده به شما امکان اتصال کاشی‌های جدید بر روی کاشی‌های قدیمی تر و به طور کل هر نوع سطحی را می‌دهد.

تابلو فرش ریحان

مطلب مرتبط: با انواع چسب ساختمانی آشنا بشید!

چسب کاشی خمیری

چسب کاشی خمیری 

این محصول خمیری است بر پایه رزین‌های امولوسیونی اکریلیکی و مواد روان کننده و غلظت دهنده پودرهای معدنی و مواد جهت چسبانیدن کاشی و سرامیک بر روی سطوح مختلف بتنی و گچی و حتی کاشی‌های قدیمی و کلیه سطوح صاف انجام می‌گیرد. از مهم ترین فواید چسب خمیری، سریع بودن و راحتی  کار و مقرون به صرفه و نظافت داشتن در نصب کاشی می‌توان نام برد.

برندهای معتبر در این حوزه
مشخصات چسب کاشی خمیری

مشخصات چسب کاشی خمیری

  • دارای چسبندگی و خاصیت ارتجاعی مناسب
  • مقاورم در برابر تنش‌های ساختمان همچون زلزله‌های خفیف
  • نشست و افت بنا با خاصیت لاستیکی بالا، انعطاف پذیری بسیار بالا به گونه‌ای که ترک یا شکستگی بر روی کاشی نصب شده ایجاد نخواهد شد
  • پس از خشک شدن نسبت به آب و رطوبت نفوذ ناپذیر است و چسبندگی خود را حفظ می‌نماید
  • پس از گیرش در برابر سرما و گرما نیز پایدار می‌باشد
چسب کاشی پودری

چسب کاشی پودری 

این نوع چسب کاشی با استفاده از سیمان پرتلند و به شکل پودر تهیه می‌شود و برای استفاده لازم است از نوعی ماده مخلوط کننده مانند آب یا لاتکس استفاده شود. این پودر پس از مخلوط شدن با مقدار معینی آب یا ماده لاتکس قابل استفاده بر روی سطوح مختلف از جمله سطوح سیمانی ، بتنی ، کاشی یا سرامیک های قدیمی و… می‌باشد. از آنجایی که مقاومت این خانواده از چسب ها بسیار بالاست برخی از انواع آن را می‌توان به آسانی در فضاهای باز و نمای ساختمان‌ها برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده نمود. این نوع چسب در دو رنگ خاکستری و سفید در بازار موجود است که شما می‌توانید با توجه به رنگ کاشی خود رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

انتخاب چسب کاشی مناسب

انتخاب چسب کاشی مناسب

برای انتخاب بهترین نوع چسب کاشی باید سه سوال زیر پرسیده شود. درواقع ما همیشه نیاز داریم که با‌دوام‌ترین اتصال را فراهم کنیم که این کار با درنظر گرفتن این سه سوال انجام می‌شود:

1- در مساحت مورد نظر چه مقدار چسب مورد نیاز است؟

ابتدا باید میزان استفاده از چسب که برای مصارف سنگین یا سبک است بررسی شود.

2- ناحیه مورد نظر مرطوب است یا خشک؟

این پرسش موضوع مهمی است و پاسخ مناسب آن تعیین می‌کند که به چسب ضدآب نیاز است یا خیر. حمام به عنوان مکانی مرطوب در نظر گرفته می شود در حالی که کف آشپزخانه مکانی خشک است.

3- مواد محل نصب از چه جنسی است؟

موادی که کاشی به آن متصل می‌شود نیز موضوعی مهم است زیرا چسب کاشی در ترکیب با بعضی مواد به نسبت سایر مواد بهتر عمل می‌کند.

انواع چسب کاشی از نظر ویژگی

انواع چسب کاشی از نظر ویژگی

چسب‌های کاشی به انواع و اقسام مختلفی دسته بندی می‌شوند. استفاده از آنها در هر جایگاهی با توجه به مواد تشکیل دهنده و کاربرد سطح می‌تواند متفاوت باشد در نتیجه چسب‌های به کار رفته به عنوان چسب کاشی انعطاف‌پذیر، چسب کاشی ضدآب، چسب کاشی مقاوم در برابر گرما تقسیم بندی می شوند که در ادامه به نوضیح آن می پردازیم.

چسب کاشی انعطاف‌پذیر

چسب کاشی انعطاف‌پذیر

چسب کاشی انعطاف‌پذیر در زمان نصب کاشی در مکان‌هایی که جابه‌جایی اندک یا ارتعاش دارند مورد نیاز است.این موضوع بسیار مهم است زیرا بیشتر چسب‌ها در این موقعیت‌ها ترک می‌خورند. بهترین چسب کاشی انعطاف‌پذیر در بازار چسب لاتکس نازک است.

چسب کاشی ضدآب

این چسب ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اتصال در مکانی است که اغلب در معرض آب و رطوبت است مانند آشپزخانه یا حمام اصلی.

چسب کاشی مقاوم در برابر گرما

این چسب ها زمانی که کاشی‌کاری در مکان‌های در معرض آتش نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت اینکه دمای بالا می‌تواند به چسب های عادی آسیب برساند باید از چسب کاشی مقاوم در برابر گرما استفاده شود. به هیچ عنوان نباید از مواد آلی در شرایط با دمای بالا استفاده کرد. برای کاشی‌کاری به چسبی از نوع نازک که توانایی مقاومت در دمای بالای 400 درجه فارنهایت را داشته باشد نیاز است.

چسب کاشی مقاوم در برابر گرما

چسب کاشی اپوکسی

این نوع چسب کاشی برای برنامه‌های کاربردی زیادی که کاشی‌کاری در معرض رطوبت، حملات شیمیایی و یا ترافیک سنگین مکرر است می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. چسب های اپوکسی برای توانایی بالا برای فراهم آوردن اتصال با مقاومت قابل توجه برای کاشی‌کاری‌های عمودی و افقی داخلی همراه با مقاومت بالا در برابر دماهای بالا و انقباض در حاشیه در هنگام نگه‌داری شناخته شده‌اند. این چسب برای نصب انواع مختلف مصالح از جمله سرامیک، سنگ معدن، چینی، گرانیت، تخته سنگ، موزاییک با نمای مرمر و کاشی های سنگی حساس به رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.چسب های اپوکسی همچنین برای مکان‌هایی به کار می‌رود که معمولا نیاز به استفاده از مواد شیمیایی شوینده دارند.

مزایای استفاده از چسب‌های کاشی

مزایای استفاده از چسب‌های کاشی

چسب کاشی در مدت کوتاهی توانست جایگاه خود را به عنوان اتصال دهنده کاشی با سطوح بیابد و امروزه استفاده از آن در مقابل روش‌های قدیمی بسیار معقول تر می‌باشد. در این بخش به بررسی برخی از مزایای چسب کاشی می‌پردازیم:

  1. سرعت بالا برای نصب کاشی
  2. دوام و طول عمر بالا
  3. مقاوم در برابر لرزش و زلزله
  4. ضد ارتعاش نمودن سطح نصب نسبت به ملات‌های دیگر
  5. وزن بسیار کم با قابلیت سبک‌سازی کف و هم‌چنین بدنه در هنگام نصب بر روی نما
  6. استفاده از فضای بیشتر ساختمان به جهت استفاده از مواد کمتر
  7. عایق رطوبتی سطح به خصوص در محل‌های مرطوب در مجاورت آب
  8. ضدآب با قابلیت استفاده در مناطق باران خیز و مرطوب
  9. قابل استفاده در مناطق سردسیر و گرم‌سیر بر روی نما

مطلب مرتبط: تعویض کاشی سرویس بهداشتی، خودت به تنهایی انجام بده!

 

انواع چسب کاشی

نتیجه گیری 

امروزه برای نصب و اجرای کاشی و سرامیک از انواع چسب‌ های کاشی و سرامیک استفاده می‌شود که با توجه به مزیت‌های بسیار مانند انعطاف پذیری بالا، چسبندگی قوی، سهولت در اجرا، مقاوم در برابر رطوبت و گرما، ضد ارتعاش نمودن سطح نصب نسبت به ملات‌های دیگر، وزن بسیار کم و  کیفیت بالاتر انجام کار در مقایسه با روش‌های زمان ‌بر و سخت ساخت مانند ملات سیمان و ماسه، با استقبال و محبوبیت بسیار بالایی مواجه شده و به سرعت توانست جایگزین روش‌های قدیمی شود.

مطالب پیشنهادی مرتبط در زمینه مواد و مصالح:

نویسنده: مهسا پور رضا

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه