Chidaneh.com placeholder image

با انواع چسب ساختمانی آشنا بشید!

به قلم: مژگان احمدی

در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم درباره انواع چسب ساختمانی حرف بزنیم. شاید خیلی به چشم نیاید اما چسب‌ها متریال بسیار مهمی در ساختمان‌سازی هستند. چسباندن چوب، کاشی، سرامیک، ایرانیت، پنل‌های گچی، لوله‌ها و اتصالات، شیشه، آلومینیوم، سنگ و… هر یک نیاز به استفاده از چسب‌های بخصوص و مناسب دارد. برای مصرف در بخش‌های مختلف ساختمان از چسب‌های مختلفی استفاده می‌شود. این چسب‌ها در واقع از نظر فرمولاسیون ساخت با یکدیگر تفاوت داشته و هر یک ویژگی‌های مخصوصی دارند.

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
چسب سنگ
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

تابلو فرش ریحان

چی شد که چسب جای سیمان رو گرفت؟

تا همین چندین سال پیش هم استفاده از ملات سیمانی برای کاشی‌کاری رایج‌ترین روش بود. در این روش کیفیت ملات سیمانی به شدت به کیفیت اجزا و نسبت  ترکیب آن‌ها بستگی داشت که کنترل آن سخت بود.

از طرفی صنعت ساختمان هم مثل سایر صنایع همیشه در حال تحول و پیشرفت بوده است. به عنوان مثال نوآوری‌هایی که با هدف بهتر کردن مراحل نصب و اجرای کاشی و سرامیک صورت گرفت.

مثلا چسب های پودری اصلاح شده با پلیمر که از همان ابتدا توانستند جایگزین مناسبی برای ملات های دوغابی شده و دیگر اشکالات ساخت ملات را نداشتند.

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
انواع چسب های ساختمانی
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

انواع چسب ساختمانی چه کاربردهایی دارند؟

از جمله کاربردهای چسب  ساختمانی شامل موارد زیر است:

  • نصب انواع کفپوش
  • نصب انواع کاشی و سرامیک
  • نصب لمینیت گچی
  • نصب انواع پنل‌های پیش‌ساخته
  • نصب انواع دیوارپوش
  • نصب لوله‌ها و اتصالات ساختمانی
  • و…

به طور کلی از انواع چسب ساختمانی برای چسباندن انواع مصالح ساختمانی سبک و سنگین استفاده می‌شود. علاوه بر این چسب‌های ساختمانی کاربردهای دیگری نظیر:

  • تعمیرات موضعی
  • پر کردن ترک و شکاف
  • فیکس کردن پنجره‌ها
  • و…

نیز دارند. در کل به دلیل پیشرفت روز افزون فرمولاسیون این نوع چسب‌ها، امروزه تقریبا استفاده از آن‌ها در تمامی فضاهای ساخت و ساز امکان‌پذیر است.

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
چسب اکواریوم سیلیکونی
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

معرفی انواع چسب ساختمانی

در این بخش از مقاله با تعدادی از مهمترین چسب‌های ساختمانی آشنا خواهید شد:

چسب کاشی و سرامیک

از انواع چسب های کاشی برای اتصال سطوح مصالح به یکدیگر استفاده می‌شود. پیش از این هم گفتیم که این نوع چسب ساختمان توانسته جایگزین خوبی برای دوغاب سیمانی باشد. چسب کاشی در دو نوع پودری و خمیری وجود دارد.

چسب‌ کاشی پودری: این نوع چسب تنها با افزودن آب قابل استفاده است و برای نصب انواع مصالح بر روی کف و دیوار چه در داخل و چه درخارج ساختمان کاربرد دارد. معمولا به همراه این نوع چسب از پرایمر (چسب بتن) نیز برای استحکام بهتر و افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی چسب کاشی پودری استفاده می‌شود

چسب‌ کاشی خمیری: چسب کاشی خمیری نسبت به نوع پودری چسبندگی بیشتری دارد. استفاده از این نوع چسب در مکان‌هایی که جذب آب و رطوبت بالایی وجود دارد توصیه می‌گردد

علاوه بر این انواع چسب‌های کاشی با توجه به نوع فرمولاسیونی که دارند از نظر ویژگی‌های دیگری مثل انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر ارتعاش، ترک یا تغییرات شدید دمایی، ضد آب بودن، مقاومت در برابر حرارت بالا و… نیز دسته‌بندی می‌شوند.

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
چسب کاشی
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

مزایای استفاده از چسب های کاشی چیست؟

  1. سرعت بالای نصب
  2. دوام بالای کاشی‌های چسبانده شده
  3. وزن بسیار کم نسبت به ملات
  4. قابل استفاده بر روی همه سطوح
  5. قابلیت عایق‌سازی سطوح نسبت به رطوبت

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
چسب 123
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

چسب میتراپل

احتمالا این چسب را با اسم چسب بک دو سه یا چسب همه‌کاره می‌شناسید. چسب‌ میتراپل یکی دیگر از انواع چسب ساختمانی است که دارای کاربردهای زیادی می‌باشد.

چرا بهش میگن چسب یک دو سه؟ چون در عرض 3 ثانیه میچسبونه!

استفاده از چسب میتراپل در کابینت‌سازی و صنعت مبلمان بسیار زیاد است. این چسب برای چسباندن سطوح پلاستیکی، سطوح فلزی، سطوح چوبی نئوپان، سرامیک، سنگ، اتصالات، سطوح چرمی، روکش‌های ورقه‌ای و… نیز کاربرد دارد.

 

چسب سیلیکونی یا همان چسب آکواریوم

یکی دیگر از انواع چسب ساختمانی چسب‌های سیلیکونی هستند که کاربردهای گسترده‌ای به ویژه برای درزگیری دارند. این چسب‌ها ضد آب بوده و نسبت به حریق مقاومت بالایی دارند.

انواع چسب‌ آکواریوم در رنگ‌های مختلفی وجود دارند که از نظر کاربرد با هم متفاوت هستند. در ادامه به طور خلاصه برخی از آن‌ها را که کاربردهای ساختمانی دارند معرفی کرده‌ایم:

  1. چسب سیلیکون شفاف یا بی‌رنگ که به طور کلی مخصوص شیشه و آیینه است و برای چسباندن انواع شیشه‌ها و درزگیری سینک ظرفشویی آشپزخانه استفاده می‌شود
  2. چسب سیلیکون قرمز که به عنوان چسب واشر یا چسب سیلیکون نسوز به کار می‌رود
  3. چسب سیلکون سفید که برای آب‌بندی پنجره، درزگیری کاشی، درزگیری روشویی و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود

 

چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات
چسب موکت
چسب و مصالح ساختمانی چسبیجات

کلام آخر:

در این مقاله از چیدانه به طور خلاصه انواع چسب کاشی و سرامیک، چسب میتراپل و چسب‌های سیلیکونی درزگیر را معرفی کردیم. چسب‌های مختلف دیگری مثل انواع چسب‌های حرارتی، چسب چوب، چسب سنگ، چسب موکت، چسب کاغذ دیواری و… نیز وجود دارند که هر یک در صنعت ساختمان کاربردهای زیادی دارند. اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری درباره انواع چسب ساختمانی داشته باشید می‌توانید از اهالی فن چیدانه بخواهید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

شاید این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه