Chidaneh.com placeholder image

ام دی اف فوق برجسته، جایگزینی مناسب برای چوب طبیعی

به قلم: فرگل سلحشور

ام دی اف فوق برجسته که به آن سینکرونایز هم گفته می‌شود، نسل جدیدی از ام دی اف است که تفاوت آن با سایر نمونه‌ها، برجستگی‌های عمیقی است که روی کاغذ ملامینه شکل می‌گیرد و در ام دی اف معمولی این برجستگی‌ها وجود ندارند. در  این مطلب از چیدانه با ما همراه باشید تا با این نوع ام دی اف بیشتر آشنا شویم.
در این مطلب می‌خوانید:

  • ام دی اف فوق برجسته چیست؟
  • از ام دی اف فوق برجسته در چه کاربری‌هایی می‌توان استفاده کرد؟
  • ویژگی‌های ام دی اف فوق برجسته کدام است؟
  • نکات مربوط به نگهداری از ام دی اف فوق برجسته

ام دی اف فوق برجسته چیست؟

ام دی اف فوق برجسته نوعی از ام دی اف است که روکش آن شامل ورقه‌های فوق برجسته‌ می‌شود. این محصول ترکیبی از ملامین و ام دی اف است که در واقع بدنه اصلی آن از جنس ام دی اف و روکش آن از جنس ملامین با خطوط برجسته و عمیق ساخته شده است. 
هدف از تولید این نوع ام دی اف با برجستگی‌های عمیق، شبیه‌سازی هرچه بیشتر و نزدیک‌تر به چوب است. به‌گونه‌ای که با وجود بافت‌های عمیق در سطح روکش، از نظر ظاهری و حتی حس لامسه بیشر به چوب نزدیک باشد.

قالیشویی ادیب

این مطلب را بخوانید: تفاوت ام دی اف با چوب، چیزی در موردش میدونی؟

ام دی اف فوق برجسته

از آن‌جایی که هزینه تهیه چوب طبیعی بسیار بالاست، ابعاد محدودی دارد، اجرای آن دشوار است، وزن سنگینی دارد و… استفاده از چوب به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. این در حالی است که ام دی اف فوق برجسته با ظاهری بسیار شبیه به چوب، هیچ‌یک از مشکلات فوق را دارا نیست و از همین جهت کاملا مناسب افرادی است که علاقه زیادی به چوب و بافت زیبای آن دارند.

برندهای معتبر در این حوزه

از ام دی اف فوق برجسته در چه کاربری‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

همان‌طور که گفته شد، ام دی اف فوق برجسته ظاهری بسیار شبیه به چوب طبیعی دارد. به همین دلیل در وهله اول مناسب استفاده برای فضاهایی است که نیاز به انتقال حس طبیعی و واقعی چوب وجود دارد.
از دیگر مصارف این نوع ام دی اف می‌توان به کابینت آشپزخانه، دکوراسیون داخلی، مبلمان، تخت، کمد، کتابخانه، جاکفشی، میز و صندلی، دیوارپوش، پوشش سقف، طبقه‌بندی و… اشاره کرد. استفاده از این ام دی اف برای ادارات، دفاتر، منازل مسکونی و… جلوه بسیار زیبایی به آن فضا خواهد بخشید. 
در واقع استفاده از این ام دی اف برای لوازم و دکوراسیون داخلی، به دلیل وزن بسیار سبکی که دارد، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی به هنگام حمل و نقل باشد.

این مطلب را بخوانید: انواع کابینت ام دی اف، کدوم بهترینه؟

ویژگی‌های ام دی اف فوق برجسته

ویژگی‌های ام دی اف فوق برجسته کدام است؟

ام دی اف فوق برجسته در مقایسه با چوب طبیعی از گره‌ها و شکاف‌ برخوردار نیست اما شبیه‌ترین نوع ام دی اف به چوب طبیعی است و در کنار این شباهت بی‌نظیر ظاهری که یک مزیت بسیار خوب محسوب می‌شود، می‌توان عملیات مختلفی نظیر  پرداخت، برش‌کاری، سوراخ کردن، چسب‌کاری، رنگ‌کاری، میخ و پیچ خوردن، روکش شدن و بسیاری از موارد دیگر را روی آن انجام داد. 
این نوع ام دی اف را می‌توان به صورت رنگی هم تولید کرد که در مصارف مختلفی قابل استفاده خواهد بود. این محصول در برابر حرارت و رطوب از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد و از همین جهت برای استفاده در آشپزخانه گزینه مناسبی به شمار می‌رود.
بهترین نوع اتصالی که برای این نوع ام دی اف می‌توان انجام داد، استفاده از پیچ خودکار و میخ‌های مخصوصی است که در دستگاه‌های بادی نیوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا قوی‌ترین اتصال را به وجود خواهند آورد.

ام دی اف فوق برجسته در کابینت

نکات مربوط به نگهداری از ام دی اف فوق برجسته

اگر ام دی اف فوق برجسته دچار کثیفی شد، تنها کافیست یک دستمال پارچه‌ای را کمی به مواد شوینده نظیر صابون یا مایع ظرفشویی آغشته کنید و روی محل کثیف شده بکشید. سپس با یک دستمال نم‌دار به اندازه‌ای روی محل بکشید تا کثیفی پاک شده و به طور کامل خشک و تمیز شود. هرگز نباید اجازه دهید که مواد شوینده یا خیسی روی سطح ام دی اف باقی بمانند.
توجه داشته باشید که حین انجام این کار نیازی به استفاده از مقدار زیادی آب نیست و استفاده از کمی آب به صورت پارچه نم‌دار کفایت خواهد کرد. فراموش نکنید که هرگز نباید از وایتکس و جوهر نمک برای تمیز کردن سطح آن استفاده کنید.
توجه داشته باشید که هرگز از اسکاچ زبر و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن این نوع ام دی اف استفاده نکنید زیرا موجب بروز خط و خش در سطح آن خواهد شد. بهترین ابزار مناسب برای تمیز کردن آن استفاده از اسفنج و پارچه‌های نخی نرم است.

ام دی اف فوق برجسته چیست

کلام آخر
اگر شما هم از عاشقان چوب طبیعی هستید اما به دلیل هزینه‌های بالا و دردسرهایی که استفاده از چوب طبیعی دارد، از خواسته خود چشم‌پوشی کرده‌اید، لازم است بگوییم که ام دی اف فوق برجسته با ظاهری بسیار شبیه به چوب طبیعی دارد اما هیچ‌یک از مشکلات استفاده از چوب طبیعی را ندارد به همین علت گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.
 
مطالب مرتبط
بهترین مدل کابینت ام دی اف، کدوم رو انتخاب می کنید؟
تولید ام دی اف در ایران، بهترین کارخانه کدام است؟
کابینت ام دی اف، چرا گزینه اول آشپزخانه ام است؟
کدام رنگ ام دی اف برای کابینت آشپزخانه شما بهتر است؟
 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه