Chidaneh.com placeholder image

تفاوت ام دی اف با چوب، چیزی در موردش میدونی؟

به قلم: حدیث حقیقت

در خرید کابینت آشپزخانه (یا هر نوع کمد و درب  چوبی دیگر که وظیفه‌ی نگهداری از چیزی را دارد) انتخاب بین انواع چوب یکی از سخت ترین کارهاست. در واقع در بازاری که تحت سلطه‌ی MDF باشد، دل کندن از آن و رفتن سراغ انواع دیگر برای برخی ریسک محسوب می ‌شود، بالاخص وقتی قیمت آن هم بالا باشد. کابینت چوب طبیعی یکی از لوکس ‌ترین انواع کابینت ‌ها به شمار می‌ رود که قیمت کمی هم ندارد. به ‌صورت پیش ‌فرض چوب طبیعی بسیار محکم‌ تر و با دوام ‌تر از MDF است، اما اصل ماجرا این است که هر دو مزایا و معایب خود را دارند که هر خریداری بهتر است از آن ‌ها مطلع باشد. در این مقاله به بررسی کابینت‌ های چوبی و MDF می پردازیم تا شاید بتوانیم کمی این موضوع را برای شما آسان ‌تر کنیم.

صنایع چوبی آرشیوود
جذابترین مدل کابینت کلاسیک سفید
صنایع چوبی آرشیوود

سرویس خواب بالسا

تفاوت MDF و چوب طبیعی

به زبان ساده، چوب طبیعی چوبی است که از الوار به دست آماده و هسته و جنس آن تغییر نکرده در حالی ‌که ام دی اف (MDF) از جمله چوب‌ های مصنوعی و مهندسی شده است. در واقع چوب مهندسی شده مخلوطی است از سرخ‌ چوب، فیبر، ونیر، رزین و چسب. اگر فکر می‌ کنید که MDF در مقایسه با چوب طبیعی ارزش و کیفیت کمتری دارد، در ادامه به کمک کارشناسان صنایع چوبی آرشیوود هر یک از آن ها را بررسی می کنیم.

صنایع چوبی آرشیوود
جذابترین مدل کابینت کلاسیک
صنایع چوبی آرشیوود

مزایای چوب طبیعی

برای آگاهی بیشتر درباره مزایای چوب طبیعی موارد زیر را در نظر می گیریم:

  • استحکام و دوام
  • زیبایی
  • طرح‌ پذیری
  • ارزش
  • آسیب ‌پذیری در مقابل رطوبت
  • ترک خوردن و دفرمه شدن

استحکام و دوام

بدون شک چوب طبیعی استحکام و دوام و زیبایی خاص خود را دارد، از این رو برای ساخت مبلمان و وسایل چوبی، انتخابی مطمئن است. مبلمان چوبی برای سالیان طولانی بدون مشکل و با قدرت دوام داشته و عمر می‌کنند. بنابراین در زمینه‌های بسیار مانند ساخت آسمان‌ خراش‌ها و حتی پل‌ها هم از چوب طبیعی استفاده می‌شود. با این حال تمامی چوب‌ها مثل هم نیستند؛ برای مثال چوب درخت بلوط بسیار محکم‌تر از سرو است.

زیبایی

وقتی صحبت از زیبایی می‌شود می‌توان گفت که هیچ چیزی به پای چوب طبیعی نمی‌رسد و نکته ‌ای که باعث تمایز آن در میان انواع چوب می‌شود رگه‌ها و بافت زیبای آن است، اما همان ‌گونه که دوام انواع مختلف چوب متفاوت است، زیبایی آن‌ها هم درجات مختلف دارد. برای مثال بلوط سفید بسیار زیباتر از بلوط قرمز است درصورتی ‌که بلوط قرمز استحکام بیشتری دارد.

صنایع چوبی آرشیوود
جذابترین مدل کابینت کلاسیک
صنایع چوبی آرشیوود

طرح‌ پذیری

به غیر از زیبایی و استحکام، چوب طبیعی قابلیت تغییر بسیار بالایی دارد که همین گزینه آن را به انتخابی غالب برای کابینت ‌سازی تبدیل می‌کند. چوب طبیعی در طیف گسترده‌ای از اندازه، شکل، پرداخت و رنگ موجود است که این نکته به کابینت‌ سازان این امکان را می‌دهد که کابینت‌هایی منحصر به ‌فرد با استحکام بالا تولید کنند.

ارزش

با توجه به مزایا و برداشت‌های غالب بر ارجحیت چوب جامد بر MDF، مردم اغلب برای چوب طبیعی ارزش بالاتری قائل هستند. کارشناسان صنایع چوبی آرشیوود به شما پیشنهاد می کنند که اگر مالک خانه‌ای هستید و قصد فروش آن را دارید، برای بالا بردن قیمت می‌توانید از چوب طبیعی در ساخت کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید تا ارزش و قیمت ملک افزایش پیدا کند.

صنایع چوبی آرشیوود
کابینت کلاسیک ولنجک دکتر رئوف
صنایع چوبی آرشیوود

آسیب ‌پذیری در مقابل رطوبت

بیشتر انواع چوب در برابر رطوبت آسیب‌ پذیر هستند، مخصوصاً در صورتی ‌که پوشش یا پرداخت آخر روی آن‌ها اعمال نشده باشد. با این وجود چوبی مانند بلوط قرمز مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد. از این رو ضد آب کردن چوب طبیعی ضروری بوده و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

ترک خوردن و دفرمه شدن

چوب طبیعی مستعد انبساط و انقباض در برابر نوسانات دما و رطوبت بوده و شاید از این لحاظ بهترین گزینه‌ برای درب کابینت نباشد. همچنین چوب طبیعی در نوسانات شدید دمایی به‌ سرعت دفرمه شده و ترک می‌خورد که این ترک‌ها حتی در صورت رنگ شدن قابل مشاهده هستند. از این رو در صفحات مرکزی درب کابینت از MDF استفاده می‌کنند.

صنایع چوبی آرشیوود
کابینت کلاسیک ولنجک
صنایع چوبی آرشیوود

مزایای کابینت MDF

کسانی که به دنبال جایگزینی ارزان‌تر نسبت به چوب طبیعی هستند و از سویی استحکام و دوام چوب برایشان اهمیت دارد، همیشه باید MDF را در گوشه‌ی ذهن داشته باشند، بالاخص در کابینت. پس بیایید به کمک کارشناسان صنایع چوبی آرشیوود، بر مزایای MDF نسبت به دیگر انواع چوب‌های مصنوعی و مهندسی شده نگاهی بیندازیم که عبارتند از:

  • مقاومت دربرابر دفرمه ‌شدگی و ترک
  • سطح صاف
  • طرح‌ پذیری

مقاومت دربرابر دفرمه‌ شدگی و ترک

برخلاف چوب طبیعی، یک تخته MDF با ساختار معمولی در برابر نوسانات شدید آب و هوایی و رطوبتی نه دفرمه می‌شود نه ترک می‌خورد. این همان دلیل اصلی استفاده از MDF برای درب کابینت آشپزخانه است.

سطح صاف

در MDF برخلاف چوب جامد رگه‌های قابل توجهی وجود ندارد در نتیجه بعد از رنگ خوردن سطح بسیار صاف و نرم‌تری دارد. این موضوع باز هم MDF را انتخابی بهتر برای درب کابینت می‌سازد.

طرح‌ پذیری

درب‌ کابینت در طیف وسیعی از سبک و مدل مانند درب صاف، برجسته و غیره تولید می‌شود و از آنجا که تخته‌‌های MDF بسیار انعطاف ‌پذیر هستند، برش، سوراخکاری و طرح دادن به آن‌ها راحت‌تر است.

صنایع چوبی آرشیوود
آشپزخانه مدرن
صنایع چوبی آرشیوود

درباره صنایع چوبی آرشیوود

صنایع چوبی آرشیوود با بیش از 60 سال تجربه در نجاری و ۴ واحد تولید مجزا در امور فرنگی سازی،نمونه سازی، سفارشی، مبل و بوفه، معرق، منبت، خراطی، cnc روتاری، فلت و لیزر، رنگ کاری، ورق طلا، کهنه کاری، پتینه و پولیش و واحد مخصوص کارهای روستیک می باشد. این مجموعه در حال حاضر با مجموع 2000 متر فضای کارگاهی، نمایشگاهی و انبار در شهرک صنعتی خاوران با نیروی کار مجرب و ماشین الات متنوع و دقیق آماده ارایه خدمات لاکچری به مشتریان محترم می باشد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات به پروفایل صنایع چوبی آرشیوود در وبسایت چیدانه مراجعه کنید.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه