Chidaneh.com placeholder image

انواع کابینت ام دی اف، کدوم بهترینه؟

به قلم: سمانه زارعی

کابینت جزو مهمترین و پرکاربردترین اجزای آشپزخانه است که جنس و ظاهر آن در دکوراسیون منزل به خصوص برای خانم‌های خانه بسیار اهمیت دارد. در گذشته کابینت‌ها اغلب در چندین نوع انگشت شمار وجود داشتند مثلا کابینت‌های چوبی و یا فلزی با رنگ‌های مختلف، ولی با توجه به اینکه امروزه کابینت‌های متنوعی در بازار وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین انواع کابینت‌ها، کابینت ام‌دی‌اف است که انواع مختلفی دارند. لازم است قبل از انتخاب کابینت آشپزخانه خود، با انواع کابینت‌های ام‌دی‌اف (MDF) و مزایا و معایب آن آشنا شوید تا به درستی تصمیم بگیرید. پس در این مطلب از چیدانه با کارشناسان در مجموعه افراچوب همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

ام دی اف (MDF) چیست؟

در ابتدا باید ببینیم ام دی اف چیست؟ فرآورده‌های چوبی انواع مختلفی دارند که یک دسته از آنها فرآورده‌های کامپوزیتی هستند که در ساخت وسایل مختلف کاربرد دارند. سه نوع تخته فیبر که در ساخت کابینت استفاده می‌شوند شامل: نئوپان، ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف هستند.

 نئوپان: فرآورده چوبی که از تراشه یا خرده چوب (Particle board) ساخته می‌شود، این نوع چوب دارای تراکم پایینی است و نسبت به ام دی اف ضعیف‌تر است. این نوع تخته فیبر در ساخت کابینت‌های ملامینه استفاده می‌شود.

ام‌ دی اف: MDF مخفف کلمه Medium density fiberboard و به معنی تخته فیبر با چگالی متوسط است که در ساخت انواع کابینت کاربرد دارد. در ساخت ام دی اف تکه‌های چوب سخت و نرم با مقداری رزین و موم مخلوط شده و تحت فشار و حرارت به تخته فیبر تبدیل می‌شوند.

اچ دی اف: HDF یا high density fibreboard همان تخته سخت (Hardboard) است که در فرایند تولید آن از گرما و فشار بیشتری استفاده می‌شود و نیازی به استفاده از چسب در ساخت آن نیست. این نوع فرآورده چوبی مقاومت بالاتر و قیمت بیشتری نسبت به نئوپان و ام دی اف دارد.

مطلب پیشنهادی: جنس کابینت آشپزخانه، پاسخ به 5 سوال شما برای انتخاب بهتر!

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

مدل کابینت ام دی اف

کابینت‌های آشپزخانه بر اساس جنس‌شان در سه دسته فلزی، تماما چوبی و کامپوزیت تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از انواع رایج کابینت‌های آشپزخانه، کابینت‌های ام‌دی‌اف هستند که جزو دسته کابینت‌های کامپوزیتی قرار می‌گیرند. ساختار اصلی (بدنه) این نوع کابینت‌ها از جنس ام دی اف (تخته فیبر با چگالی متوسط) ساخته شده است.  این نوع کابینت‌ها به دلیل اینکه در فرم‌ها و رنگ‌های متنوعی ساخته می‌شوند طرفداران زیادی دارند. در ادامه مطلب مزایا و معایب و انواع مختلف کابینت‌های ام دی اف مطلب توضیح داده شده است.

مطلب پیشنهادی: کابینت ام دی اف، چرا گزینه اول آشپزخانه‌ام است؟

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

انواع کابینت ام دی اف (MDF) کدامند؟

امروزه تنوع زیادی از کابینت‌های آشپزخانه در بازار وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به روش‌های متفاوتی از نظر فرم، رنگ، جنس، مدل باز و بسته شدن و… دسته بندی کرد. کابینت‌هایی که بدنه آنها از ام دی اف ساخته شده است، انواع مختلفی دارند که تفاوت اصلی آنها در نوع روکش استفاده شده برای آنهاست، و اغلب با نام روکش‌شان شناخته می‌شوند. کابینت‌های کامپوزیتی بر اساس روکشی که دارند دارای نمای مات و یا براق هستند.

مطلب پیشنهادی: کدام رنگ ام‌دی‌اف برای کابینت آشپزخانه شما بهتر است؟

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

انواع کابینت ام‌دی‌اف بر اساس روکش‌های مختلف:

کارشناسان در مجموعه افراچوب در ادامه انواع کابینت های ام دی اف را معرفی کرده اند:

1. کابینت با روکش لمینت (HPL)، ملامینه:

این نوع کابینت‌ها، همان کابینت‌هایی هستند که به اسم کابینت ام دی اف شناخته می‌شوند. کابینت‌های ام دی اف روکش‌هایی از جنس ملامینه دارند. در تعریف فنی آن، ملامین، چسبی (رزین) است که از طریق آن ورق‌های سلولزی مخصوص با استفاده از حرارت روی سطح ام‌دی‌اف چسبیده می‌شوند. به ملامین، لمینت کم فشار(Low-perssure laminate) هم گفته می‌‌شود. روکش HPL یا همان (High-perssure laminate) هم نامی است که برای روکش لمینتی کابینت به کار می‌رود، زیرا در فرایند آن از فشار و دمای بالاتری استفاده می‌شود و آن را مقاوم‌تر می‌کند. به طوری که از این ورق در نمای بیرونی ساختمان هم استفاده می‌شود.

  • مزایا : قیمت مناسب، دوام و کیفیت بالا، تنوع زیاد در طرح و رنگ، تمیزکردن راحت
  • معایب: دوام پایین در مقابل رطوبت، شل شدن مهره‌ها، نیاز به مراقبت بیشتر، حساس به حرارت

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

2. کابینت‌های ممبرن (وکیوم):

کابینت‌های ام‌دی‌اف با روکش ممبران (pvc) هستند که بر روی بدنه‌ی ام دی اف کابینت کشیده می‌شوند و به آن زیبایی می‌دهند. اغلب روی کابینت‌های ممبران با استفاده از دستگاه CNC طرح‌ و نقش زیادی حکاکی می‌شود به همین دلیل آن را به نام کابینت‌های کلاسیک هم می‌شناسند در صورتی که کابینت ممبران می‌تواند به سبک مدرن هم طراحی شود.

مزایا: مقاومت در برابر رطوبت، عدم تغییر رنگ و پوسیدگی، طول عمر بالا، مقاوم در برابر تغییرات دمایی

معایب: امکان بادکردن و جدا شدن روکش در اثر نور آفتاب، حساسیت نسبت به اجسام تیز، کاهش کیفیت کار با زیاد شدن ظرافت در طراحی

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه ممبران، پر از جزئیات زیبا

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

3. کابیت ام‌دی‌اف با روکش چوبی (Veneer):

برای ایجاد نمایی چوبی در آشپزخانه، روکش‌هایی از جنس چوب طبیعی برای کابینت‌های ام‌دی‌‌اف استفاده می‌شوند. برای این نوع روکش‌ها از چوب‌های طبیعی: بلوط، گردو، ملچ استفاده می‌شود.

مزایا: زیبایی، ارزان‌تر از کابینت تمام چوب، استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت

معایب: قیمت بالایی نسبت به روکش‌های دیگر، محدودیت در انتخاب نوع چوب،‌ تنوع رنگی کم

مطلب پیشنهادی: انواع روکش چوب، مدل های طبیعی و مصنوعی کدامند؟

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

4. کابینت هایگلاس (High gloss):

این کابینت تازه وارد شده به دکوراسیون خانه‌ها، روکشی از جنس پلکسی گلاس دارد که ظاهری شفاف و شیشه‌ای در آن ایجاد می‌کند. به دلیل شفافیت بالای این نوع کابینت‌ها، فضای آشپزخانه با انعکاس نور روشن‌تر به نظر می‌رسد. این نوع کابینت گزینه‌ی مناسبی برای دکوراسیون به سبک مدرن است چرا که ظاهری ساده دارد.

مزایا: تنوع رنگی بالا، راحت تمیز شدن، مقاومت بالا ، وزن کم،  قیمت مناسب نسبت به روکش‌های براق دیگر

معایب: ماندن اثر انگشت بر روی کابینت‌هایی با رنگ تیره، دارای لبه‌های تیز، مقاومت کم در برابر رطوبت

مطلب پیشنهادی: چرا کابینت های گلاس؟!

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

5. کابینت ام‌دی‌اف با روکشUV:

در این نوع روکش از لایه‌های متعددی که توسط یو وی حفاظت شده‌اند، به کار رفته است و روکش‌های براقی هستند که در برابر تغییر رنگ مقاوم هستند. فرآیند تولید چنین روکش‌هایی پیچیده است و به اندازه‌ی روکش‌های دیگر کابینت‌ها رایج نیستند.

مزایا: بادوام، مقاوم در برابر خش، حفظ رنگ، تنوع رنگی

معایب: قیمت بالا نسبت به روکش‌های دیگر

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

بهترین مدل کابینت ام دی اف برای آشپزخانه شما کدام است؟

برای اینکه بتوانید بهترین کابینت ام‌دی‌اف (MDF)را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • مدل دستگیره، نوع جک و ریل‌های به کار رفته در کابینت اهمیت زیادی دارد و باید با مدل و رنگ کابینت انتخابی شما متناسب باشد.
  • به مدل اجاق گاز خود توجه کنید، و یا اگر قصد خرید اجاق گاز جدید دارید قبل از نصب کابینت‌های آشپزخانه، مدل اجاق گاز خود را تعیین کنید چرا که اگر اجاق گاز صفحه‌ای باشد باید زیر آن کابینت اجرا شود و یا اگر اجاق گاز معمولی داشته باشید باید فضای خالی ان را در نظر بگیرید.
  • در انتخاب جنس صفحه‌های روی کابینت دقت کنید و برای قسمت‌هایی که بیشتر در معرض رطوبت و آب قرار دارند باید جنس‌های مقاوم به رطوبت و خراش مورد استفاده قرار بگیرد. در این مورد صفحات ام دی اف با روکش اچ پی ال (HPL) و صفحات پلی وود توصیه ‌می‌شود.
  • اندازه‌های استاندارد؛ برای کابینت زمینی: 72 سانتی‌متر ارتفاع با 55 سانتی‌متر عمق و با صفحه‌ای به ضخامت 32 میلی‌متر و 14 سانتی‌متر پایه‌ آن که در مجموع ارتفاع آن 90 سانتی‌متر می‌شود. و برای کابینت هوایی: 70 سانتی متر ارتفاع با 30 سانتی متر عمق است.
  • برای طراحی و نصب کابینت از متخصصان در این زمینه استفاده کنید و قبل از شروع کار در مورد ضمانت و قیمت و خدمات پس از نصب مطمئن شوید.
  • بهتر است مجری کابینت قبل از اجرا نمونه‌ای سه بعدی از کار را به شما نشان دهد تا از انتخاب خود از نظر زیبایی مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی: بهترین کابینت برای آشپزخانه شما کدام است؟

صنایع چوبی افرا
ساخت کابینت چوبی ام دی اف آشپزخانه در تهران
صنایع چوبی افرا

بهترین رنگ کابینت ام دی اف برای آشپزخانه

به جز کابینت‌های ام‌دی‌اف با روکش چوبی، اغلب مدل‌های کابینت در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند، در نتیجه شما هریک از مدل‌‌های کابینت ام‌دی‌اف را که انتخاب کنید برای رنگ آن هم به راحتی حق انتخاب خواهید داشت. کافی است در انتخاب رنگ کابینت به موارد زیر توجه کنید:

  • به مساحت و فضای نصب کابینت در آشپزخانه خود توجه کنید و با توجه به بزرگ و یا کوچکی آشپزخانه از کابینتی با طرح و رنگ مناسب با فضا استفاده کنید. به طور مثال کابینت‌های با رنگ سفید آشپزخانه کوچک شما را بزرگتر جلوه می‌دهند.
  • در نظر داشته باشید رنگی که برای کابینت آشپزخانه انتخاب می‌کنید با رنگ دکوراسیون بخش‌های دیگر خانه و یا رنگ وسایل مورد استفاده از آشپزخانه و سبک دکوراسیون خانه تناسب و همخوانی داشته باشد.
  • و در نهایت سلیقه‌ شما برای رنگ کابینت مد نظر است، بعد از در نظر گرفتن چند گزینه برای رنگ کابینت، می‌توانید از بین آن ها یکی را که مد نظر شما و سلیقه شما است انتخاب کنید.

صنایع چوبی افرا
پروژه خانم اسکندری هفته تیر کرج
صنایع چوبی افرا

رنگ بندی کابینت ام دی اف :

معمولا رنگ بندی کابینت ام دی اف که بیش تر در خانه های ایرانی می بنیم در این دسته ها قرار می گیرند:

  • مدل کابینت ام دی اف سفید
  • کابینت ام دی اف سفید طلایی
  • کابینت ام دی دف سفید مشکی
  • مدل کابینت سفید نقره ای

مطلب پیشنهادی: رنگ آمیزی کابینت آشپزخانه، 11 اشتباه که مرتکب می‌شوید!

صنایع چوبی افرا
12 واحدی جناب آقای حیدری
صنایع چوبی افرا

قیمت انواع کابینت ام‌دی‌اف

قیمت کابینت آشپزخانه بر حسب مترمربع محاسبه می‌شود و عوامل مختلفی در آن موثر است. متریال به کار رفته در ساخت کابینت، کیفیت کار کابینت ساز، طرح به کار رفته در کابینت‌ها، جنس اجزای استفاده شده در کابینت، همه عواملی هستند که بر روی قیمت تاثیر می‌گذارند. کابینت‌های با روکش ملامینه (حدودا 800000 تومان) پایین‌ترین قیمت و کابینت‌های ممبران (حدودا 2800000تومان) بالاترین قیمت را در بین کابینت‌های ام‌دی‌اف دارند. قبل از شروع کار طراحی و توافق با کابینت ساز، راجع به قیمت‌ تمام شده و مدت زمان لازم برای اجرای کار به توافق برسید.

صنایع چوبی افرا
12 واحدی جناب آقای حیدری
صنایع چوبی افرا

سخن آخر:

آشپزخانه قلب خانه است و کابینت‌های آشپزخانه مهم‌ترین قسمت از آشپزخانه هستند که به آن هویت می‌دهند ؛ کابینت‌های ام‌دی‌اف گزینه‌ی مناسبی برای شما هستند که با توجه به تنوع زیادی که دارند دست شما را برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه باز می‌گذارند. حالا که با انواع کابینت‌های ام‌دی‌اف آشنا شدید به راحتی می‌توانید بهترین نوع کابینت ام‌دی‌اف را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید بهترین نوع کابینت آشپزخانه را داشته باشید متخصصین در مجموعه افراچوب در رابطه با طراحی و ساخت و نصب کابینت آشپزخانه به شما کمک می کنند.

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه