Chidaneh.com placeholder image

قصد خرید کاشی و سرامیک دارید؟ بخوانید و بدانید!

به قلم: مژگان احمدی

خرید کاشی و سرامیک خانه، امری حساس و تخصصی است، زیرا کاشی و سرامیک فقط وظیفه تزئین و نما دادن به منزل شما را ندارند، بلکه قوام و استحکام آن به اندازه زیبایی آن اهمیت دارد. زمانی که تصمیم گرفته‌اید خانه خود را با کاشی و سرامیک مزین کنید، قبل از هر چیز باید به این موضوع فکر کنید که کدام قسمت از خانه را می‌خواهید تغییر بدهید؟ می‌خواهید کف خانه را سرامیک کنید یا دیوار را؟ کدام بخش از منزل شما نیاز به آراستگی و کاشی‌کاری دارد؟ بر اساس این فاکتورها انتخاب شما متفاوت خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید تا در رابطه با انواع و مشخصات کاشی و سرامیک صحبت کنیم.

کاشی پرنیان
لوازم و تجهیزات جانبی استخر پرسلان رستیک
کاشی پرنیان

تابلو فرش ریحان

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

گام اول در خرید کاشی و سرامیک

قبل از خرید کاشی و سرامیک، در گام اول مکان هدف خود را برای نصب آن مشخص کنید. به‌عنوان مثال کاشی و سرامیکی که برای سرویس بهداشتی استفاده می‌شود مناسب آشپزخانه و پذیرایی نیست. کاشی و سرامیک دیوار لازم نیست اندازه پوشش کف محکم و بادوام باشد، چون قرار نیست وزن پاهای شما و لوازم سنگین منزل را تحمل کند، در عوض برای پوشش دیوار زیبایی و خوش‌نقش بودن کاشی مهم‌تر است. ضخامت و قدرت کاشی و قیمت آن هم از فاکتورهایی است که می‌تواند روی تصمیم شما تاثیر بگذارد. بنابراین، اینکه کاشی و سرامیک شما در کجا استفاده ‌شود مهم است. 

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

کاشی و سرامیک کف

در خرید کاشی و سرامیک کف باید به ضخامت آن توجه کنید، چون وزن زیادی به کف وارد می‌شود و بیشتر از نقاط دیگر نیز شسته خواهد شد، پس باید مقاوم باشد تا صدمه نبیند. درجه اصطکاک و میزان لیز بودن کاشی و سرامیک کف هم موضوعی است که اگر رعایت نشود می‌تواند شما را از خریدتان پشیمان کند.

کاشی و سرامیک کف

کاشی و سرامیک دیواری بیشتر برای آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام نصب می‌شود، انواع تزئینی آن برای اتاق خواب و یا پذیرایی و نشیمن هم کاربرد دارد. کاشی‌ لوکس برای این موارد پیشنهادی عالی است و طراوت و سرزندگی را به خانه شما می‌آورد. درست است که این نوع از کاشی و سرامیک وزن خاصی را تحمل نمی‌کند اما به هرحال باید حواستان به کیفیت و جنس آن باشد. 

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

در خرید کاشی و سرامیک حمام و سرویس بهداشتی مهم‌تر از هر چیز مقدار جذب رطوبت آن است، اگر کاشی رطوبت زیادی را به خود بگیرد خیلی زود از کیفیت می‌افتد و باید تعویض شود. ضمن این که سعی کنید در سرویس بهداشتی و حمام خود از کاشی‌های رنگ روشن استفاده کنید تا آلودگی‌ها و لکه‌ها را بهتر به شما نشان بدهد. کاشی سرویس بهداشتی و حمام شما باید در برابر اسید و بازها و مواد شوینده مستحکم باشد.

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

کاشی و سرامیک آشپزخانه

رنگ کاشی آشپزخانه را بهتر است با لوازم آشپزخانه و دکوراسیون آن ست کنید. سعی کنید از رنگ‌های ملایم استفاده کنید، زیرا رنگ‌های تند و تیره فضا را کوچکتر و خفه‌تر نشان می‌دهند. ضمن این که استفاده از کاشی‌های نسوز با توان حرارتی بالا در کنار اجاق گاز و فر بسیار مهم است. در خرید کاشی و سرامیک دقت کنید که کاشی دیواری و فضای بین کابینتی در آشپزخانه باید در برابر چربی و مواد شوینده دوام بیاورد. این را بدانید که اگر کاشی و سرامیک شما به موقع نظافت نشود خیلی زود رو به تخریب و فرسودگی می‌رود و مجبور می‌شوید دوباره با هزینه زیادی آن‌ را تعویض کنید.

کاشی پرنیان
طراحی کابینت آروما کرم مات
کاشی پرنیان

نکات مهم در خرید کاشی و سرامیک

قبل از خرید توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید تا بعد از مدتی انتخاب شما دلتان را نزند.

درجه کاشی و سرامیک

در کاشی اولین نکته کیفیتی آن، درجه آن است. کاشی‌ها از نظر مرغوبیت و سلامت و میزان نقصی که ممکن است داشته باشند به چند درجه تقسیم می‌شوند. این درجه به‌همراه تاریخ تولید و مشخصات کاشی و سرامیک روی جعبه آن نوشته شده است، پس حتما به نوشته‌های روی کارتن آن دقت کنید.

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

کاشی درجه یک، کاشی‌ای بدون نقص است و از نظر فنی و ظاهری هیچ ایرادی به آن وارد نیست، این کاشی‌ها بهترین نوع هستند و قیمت بالاتری دارند. کاشی درجه دو فرق آن‌چنان زیادی با درجه یک ندارد، فقط در ظاهر یک یا دو خال با قطر حداکثر نیم ‌میلیمتر در کناره‌های لعاب مشاهده می‌شود و همین باعث شده قیمت کاشی‌های درجه دو کمتر باشد. کاشی درجه سه نسبت به کاشی درجه یک و دو کم‌کیفیت‌تر است، ضمن اینکه خال‌های بزرگتر و قیمت ارزان‌تری هم دارد.

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

میزان جذب آب  

این فاکتور در کاشی‌کاری خیلی مهم است. بسته به این که کجای خانه خود را کاشی و سرامیک کرده‌اید میزان جذب آب آن باید متفاوت باشد. بطور مثال در محیط همیشه مرطوب حمام باید دقت کنید که انتخاب شما با شرایط محیطی سازگار باشد و رطوبت زیادی را جذب نکند. در این جا بر حسب درجه W.A که همان درجه جذب آب هست کاشی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • کاشی غیرشیشه‌ای: بیشتر از 7 درصد وزن خود جذب آب دارد و برای حمام مناسب نیست.
  • کاشی نیمه‌شیشه‌ای: بین 3 الی 7 درصد جذب آب دارد و برای محیط خشک خانه استفاده می‌شود.
  • کاشی شیشه‌ای: میزان جذب آب 0.5 الی 3 درصد دارد.
  • کاشی غیرقابل نفوذ: کمتر از 0.5 درصد از وزن خود آب جذب می‌کند و به آن اصطلاحا کاشی چینی هم می‌گویند.

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

میزان لیز بودن

ضریب اصطکاک (COF) فاکتور مقاومت کاشی در برابر لیز خوردن است. هر چه این فاکتور مقدار بیشتری داشته باشد مقاومت کاشی بیشتر بوده و افراد روی آن کمتر لیز می‌خورند. در خرید کاشی و سرامیک مکان‌های مسکونی ضریب COF باید بیشتر از 50 و در اماکن تجاری باید کمتر از 60 باشد. موقع خرید کاشی و سرامیک حواستان باشد که کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی شما بیش از حد نرمال لیز نباشد، بخصوص اگر در خانه خود کودک دارید و یا از افراد سالمند نگهداری می‌کنید.

مقاومت در برابر سرما و گرما

کاشی و سرامیک باید در برابر تغییرات دما بادوام باشد، این خصلت بیشتر برای کاشی و سرامیکی به کار می‌رود که خارج از محیط خانه و در فضای باز استفاده می‌شود.

کاشی پرنیان
سرویس بهداشتی لوکس ایرانی
کاشی پرنیان

حرف آخر

در خرید کاشی و سرامیک باید در ابتدا مطالعه‌ای گذرا داشته باشید تا بتوانید جنس و کیفیت متناسب با خانه خود را پیدا کنید. در این مقاله شما را با ویژگی‌های کاشی و سرامیک و نکاتی که باید قبل از خرید رعایت کنید، آشنا کردیم. هرگز به دنبال ارزان‌ترین‌ها نباشید و از هر جایی خرید نکنید. خانه شما محل تضمین سلامت و امنیت اهالی خانواده است، بنابراین بایستی عناصر آن درست و اصولی انتخاب شوند. شرکت کاشی پرنیان، محصولات خود را متناسب با سلیقه و سفارش معماران و با بالاترین درجه مرغوبیت تولید کرده و دکوراسیون دلخواهتان را برای شما آماده می‌کند. این شرکت با استفاده از رنگ‌های طبیعی چوب و سنگ، سعی در حفظ و نگهداری از گنج‌های زمینی داشته و به این شکل محافظت از محیط زیست را فلسفه و شعار خود قرار داده است. اگر در بازار کاشی و سرامیک به دنبال بهترین‌ها هستید، از نمونه‌های کاشی‌‌ مدرن نیز دیدن کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه