Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی فیبر نوری؛ نمایی زیبا در دکوراسیون داخلی

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه تکنولوژی نورپردازی فیبر نوری با مصرف پایین برق، ابزار مناسبی برای معماران و طراحان داخلی است که نمای زیبایی در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند. فیبرهای نوری دو دسته‌اند، یک نوع آن برای انتقال اطلاعات و داده‌ها و نوع دیگر برای نورپردازی ساختمان‌ها بخصوص در طراحی داخلی استفاده می‌شوند. فیبر نوری که به تار نوری هم معروف است به‌عنوان یکی از تجهیزات جدید نورپردازی قابلیت‌ها، کاربردها و بالطبع طرفداران زیادی دارد. در این مطلب از چیدانه در مورد ویژگی‌های نورپردازی با فیبر نوری به طور کامل صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید…

فیبر لوستری
رشته فیبر

خصوصیات فیبر نوری 

فیبرهای نوری رشته سیم‌های نازک و بلندی هستند که به‌جای برق، نور را عبور می‌دهند و از ماده‌ شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف تشکیل شده‌اند. پهنای باند فیبرنوری خیلی بیشتر از کابل‌های معمولی است تا حدی که می‌تواند صوت و داده‌های دیگر را با پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه و حتی بالاتر انتقال دهد. در واقع فیبر نوری مانند شلنگ انعطاف پذیری است که جای آب، نور منتقل می‌کند چراکه اگر انتهای آن‌ها را به‌طور عمودی روی یک منبع نور قرار دهید از طرف دیگر نور به بیرون می‌تابد، حتی اگر انتها در جهت دیگری بوده یا مسیر انتقال چند بار تغییر جهت داده و پیچ خورده باشد. 

چوب و هنر
اجزای فیبر

 اجزای فیبر نوری

فیبر نوری از سه بخش:

  • هسته
  • روکش
  • بافر رویه

تشکیل شده است. هسته در مرکز فیبر قرار دارد و از ماده‌ای بی نهایت شفاف و شیشه‌ای تشکیل شده که در آن پرتوهای نور جریان دارد. روکش فیبر از جنس شیشه یا پلاستیک اما با ضریب شکنندگی متفاوتی از هسته است تا پرتوهای موجود در هسته پس از برخورد با روکش فلزی دوباره به هسته مرکزی هدایت شوند. بافر رویه هم روکش رنگی پلاستیکی است که از هسته و روکش فلزی در مقابل رطوبت و دیگر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

انواع فیبر

انواع نورپردازی فیبر نوری

نورپردازی فیبر نوری پلاستیکی رسانای نور به طور کلی به دو دسته فیبر نوری اندلایت و سایدلایت تقسیم می‌شوند:

اند لایت

خصوصیات نورپردازی فیبرنوری End light

فیبر نوری اندلایت نور را از ابتدای فیبر دریافت کرده و از انتها خارج می‌کند. نوری که از انتها خارج می‌شود تقریبا 90% نور دریافت شده است، البته این میزان بستگی به جنس فیبر نوری هم دارد. این نورپردازی ساخت سقف‌های کهکشانی یا آسمان پرستاره را با مشخصات فنی و تکنولوژی خود امکان‌پذیر می‌کند. فیبر نوری اند لایت با یک منبع نوری، نقاط بیشماری را در فاصله‌های دلخواه روشن کرده و طرح‌های متنوعی ایجاد می‌کند. در این سقف‌ها که معمولا به رنگ تیره هستند، گاه بعضی از نقاط نورانی خاموش و روشن می‌شوند و با تماشای آن‌ها کهکشان و آسمانی پر از ستاره‌ چشمک زن تداعی می‌شود. این نورپردازی بیشتر در لابی ساختمان‌، هتل، سالن‌های پذیرایی، اتاق خواب و مکان‌های مرطوبت کاربرد دارد. برای نصب با توجه به متراژ فضای مورد نظر مخزن در وسط قرار گرفته و رشته‌های نوری به دو بخش تقسیم می‌شوند و پشت سقف کاذب قرار می‌گیرند.

ساید لایت

خصوصیات نورپردازی فیبر نوری Side Light 

فیبر نوری سایدلایت نور دریافتی را از بدنه فیبر منتشر می‌کند و در طول مسیر فیبر نور مشاهده می‌شود. این نورپردازی، نوری یکنواخت، زیبا و پیوسته با امکان تغییر رنگ و کنترل سرعت تعویض رنگ‌ با طرح‌های مختلف ایجاد می‌کند.

نورپردازی فیبرنوری ساید لایت با آخرین تکنولوژی روز دنیا، ایمن‌ترین نورپردازی برای محیط‌های مرطوب است. این نورپردازی را می‌توان در بدنه استخر هم نصب کرد. به‌این صورت که پروژکتور منبع نور خارج استخر از نصب می‌شود و نور بوسیله فیبر به بدنه استخر منتقل می‌شود که هیچ جریان الکتریسیته‌ای داخل استخر ایجاد نمی‌کند و خطر برق گرفتگی ندارد. همچنین این فیبر نوری در نورپردازی خطی، داخل خودرو و دکوراسیون داخلی هم کاربرد دارد. این نوع فیبر نوری در مدل‌های دیگر فیبر نوری آبشاری یا پوینت‌دار هم تولید می‌شوند:

مطلب مرتبط: اصول نورپردازی سقف پارکینگ را بدانیم

آبشاری

فیبر نوری آبشاری یا پوینت دار:

در این فیبر نوری شما تنها نقاطی از بدنه فیبر که نور از آن بیرون می‌آید را مشاهده می‌کنید. این نوع فیبر نوری در ساخت لوستر فیبر نوری یا فیبر نوری لوستری، پرده نوری و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد.

انواع

انواع منابع نور در نورپردازی با فیبر نوری

منابع اولیه نور در سیستم فیبر نوری به‌طور اختصاصی برای نورپردازی با فیبرهای نوری طراحی شده‌‌اند و نباید از دیگر منابع نور مشابه استفاده کرد. چراکه کار با این منابع ساده بوده و از ایمنی لازم برخوردارند. منابع نور گوناگون با تنوع بالا امکان ایجاد طرح‌های مختلف را به شما می‌دهند. تنوع منابع نور از نظر ویژگی‌های توان، رنگ نور و افکت است؛

توان

 توان منابع نور نورپردازی فیبر نوری

معمولا منابع فیبرهای نوری در توان‌های بین 16 تا 45 وات تولید می‌شوند. شدت نور انتهای فیبرهای نوری با منابع با توان‌های مختلف تفاوتی ندارد اما هر کدام از این منابع توانایی نوردهی به تعداد مشخصی فیبر نوری را دارند. برای مثال دستگاه‌های 45 وات می‌توانند نور 1200 فیبر نوری با ضخامت 1 میلیمتر را تامین کنند و نمونه‌های 16 وات توانایی نوردهی به حداکثر 400 فیبر نوری را دارند.

نوع افکت

نوع افکت منابع نور

به‌طور کلی منابع نوری مورد استفاده فیبرهای نوری به دو دسته ساده و افکت‌دار تقسیم می‌شوند. مدل ساده ال ای دی مقدار نور مشخصی تولید می‌کند و همه فیبرها با هم روشن و خاموش می‌شوند و تنها در توان مصرفی و رنگ نور تنوع دارند. اما در نوع افکت‌دار یا سوسو کننده چرخش یک صفحه سوراخدار با موتور، باعث می‌شود نورها با شدت، رنگ و فاصله زمانی تصادفی به فیبر‌های نوری برسد و هر فیبر به‌طور جداگانه و تصادفی خاموش و روشن شود که افکت طبیعی‌تری دارد. به طور معمول منایع نور افکت‌دار با نور سفید در بازار موجود هستند اما منابع نور افکت‌دار با نور RGB و RGBW  هم هستند که قیمت بالاتری دارند و کمیاب‌تر هستند. این منابع نور با برق 12 ولت کار کرده و برای اتصال به برق شهر یک آداپتور خارجی دارند.

رنگ نور

رنگ‌های مختلف نور در منابع نور

منابع فیبر نوری با رنگ‌های نور RGB، RGBW و سفید تولید و به بازار عرضه می‌شوند. دستگاه‌های RGB توانایی تولید تمامی طیف‌‌های رنگی را دارند. اما RGBW ها علاوه بر طیف‌‌های مختلف رنگی یک چیپ اختصاصی برای تولید رنگ سفید دارند که رنگ سفید طبیعی‌تری تولید می‌کند.

نورپردازی سقف کاذب

نورپردازی فیبر نوری در چه سقف‌هایی قابل اجراست؟

نورپردازی فیبر نوری در انواع سقف‌های کاذب چون کشسان، کناف، چوب و ام دی اف قابل اجراست و تنها به فضای کمی برای عبور در سقف نیاز دارد. بهترین زمان برای اجرای فیبر نوری در سقف کاذب قبل از نصب است، یعنی زمانی‌که صفحه سقف روی زمین باشد. البته نصب فیبر نوری بعد از اجرای سقف کاذب هم امکان پذیر است اما کمی مشکل‌تر است و با سرعت کمتری انجام می‌شود.

کشسان

نورپردازی فیبر نوری در سقف‌ کشسان باریسول

یکی از مدرن‌ترین و زیباترین روش‌‌های اجرای سقف استفاده از سقف‌ کشسان باریسول است که با فیبر نوری و کریستال تزیین شده است. سقف کشسانی باریسول از جنس ورق‌های PVC است و با استانداردهای معتبر تولید می‌شود. برای نصب ابتدا دور تا دور آن را با ریل‌های مخصوص حاشیه بندی کرده، سپس سقف کشسان را داخل ریل‌ها قرار داده و نصب می‌کنند. ورق‌های  PVCغیر قابل اشتعال این امکان را می‌دهد که گرمای مورد نیاز که باعث استحکام بیشتر سقف‌ می‌شود را هنگام نصب اعمال کنید. طرح این سقف‌‌ها بسیار متنوع است و می‌توانید برای فضاهای مختلف طرحی سازگار با فضا انتخاب کنید. امکان اجرای نورپردازی‌های خلاقانه فیبرهای نوری روی این سقف‌ها باعث ایجاد فضایی زیبا و دلنشین می‌شود.

مطلب مرتبط: نورپردازی سقف کشسان، سقف شده پر ستاره!

لوازم

لوازم موردنیاز برای اجرای نورپردازی فیبر نوری

  • دستگاه تغذیه فیبر نوری
  • رول فیبر نوری
  • لنز
  • کریستال‌های آویز

لنز و کریستال آویز اگر در طراحی نورپردازی لازم باشد استفاده می‌شود در غیر اینصورت دستگاه تغذیه و رول فیبرنوری کافی است. برای اجرا در مکان‌هایی چون کف یا باغچه باید رشته‌های فیبر نوری داخل غلاف پلاستیکی یا فلزی قرار گیرد تا آسیب نبیند. برای اینکه نوک فیبر نوری که نقطه خروج نور هست، کثیف و خراب نشود باید روی آن لنز شیشه‌ای قرار گیرد.

مزایا

مزایای استفاده از نورپردازی فیبرنوری

  • مصرف برق پایین
  • قیمت نسبتا ارزان
  • روش ساده نصب
  • اشغال فضای کم و عبور راحت از فضای پشت سقف‌‌های کاذب
  • قابلیت ایجاد طرح کهکشانی و آسمان پر ستاره‌
  • کاملا بی‌خطر و از نظر الکتریسیته ایمن (انتقال نور بدون انتقال جریان برق)
  • بدون ایجاد گرما و حرارت (رشته‌های نوری جریان الکتریکی ندارند)
آسیب

لزوم آسیب ندیدن فیبر نوری هنگام نصب

در زمان نصب و کار با فیبرهای نوری توجه داشته باشید که از کشیدن زیاد، فشار، کوبیده شدن، ضربه زدن، خم کردن و هر نیرویی که باعث ایجاد ترک و شکستگی ریز در فیبر شود جلوگیری کنید. حتی کوچکترین آسیب به فیبر نوری ممکن است باعث اختلال در روند عبور نور شده و شدت نور عبوری از فیبر را کم می‌کند.

آخر
آخر دو

حرف آخر 

نورپردازی با فیبر نوری با توجه به قابلیت‌های بالایش امروزه انتخاب خوبی برای نورپردازی‌های دکوراسیون داخلی است که مورد توجه بسیاری از کاربران خانگی و تجاری مواجه شده‌ است. این سیستم نورپردازی که در سقف‌های کاذب قابل اجراست زیبایی منحصر به فردی را به فضای دکوراسیون داخلی می‌آورد. شما هم اگر به این شیوه نورپردازی جذاب علاقمند شدید می‌توانید در دکوراسیون داخلی خانه یا محل کارتان از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

نویسنده: مهردادیانعضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه