Chidaneh.com placeholder image

شستن پرده زبرا در منزل + بهترین و آسان ترین روش شستن پرده زبرا

به قلم: آرمین سرخوش افشار

شستن پرده زبرا در منزل آیا امکان‌پذیر می‌باشد یا خیر؟ پرده زبرا از جدیدترین مدل‌های پرده بازار می‌باشد، که جزو پرفروش‌ترین کار ها در عرصه بازار فروش پرده است. به دلیل اینکه از پارچه و تور که به‌صورت افقی و موازی به هم متصل شده، تشکیل‌شده است و همچنین از نوع جنس پارچه‌ها لطیف می‌باشد، شستشوی متفاوت‌تری نسبت به سایر پرده‌ها دارد. این پرده‌ها مانند سایر پرده‌ها نیازمند شستشو و گردگیری هستند. شستشوی پرده زبرا به علت ساختار لطیف آن به‌دقت و تخصص بیشتری نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم به شما یاد دهیم که شستن پرده زبرا در منزل امکان‌پذیر می‌باشد با روش‌هایی که ما در سایت چیدانه به شما آموزش می‌دهیم.

شستن پرده زبرا در منزل

پرده زبرا چیست؟

زبرا ترکیبی از پرده شید رول و کرکره می‌باشد و به‌صورت راه‌راه با تور و پارچه طراحی‌شده است. پرده‌های زبرا در طرح و رنگ بسیار متنوع می‌باشند و برای دکوراسیون داخلی بسیاری از فضاها استفاده می‌گردد.

قالیشویی ادیب

با استفاده از پرده زبرا که به‌صورت دولایه موازی بر روی‌هم قرارگرفته است، می‌توان میزان نور ورودی به فضا را از 10 تا 50 درصد تنظیم نمود. پرده‌های زبرا دوام بسیار بالایی دارند و نصب آن بسیار راحت می‌باشد.

تمیز کردن پرده زبرا اغلب به‌صورت هفتگی و یا ماهانه انجام می‌گردد تا از گسترش آلودگی‌ها جلوگیری گردد. در هر یک از این محدوده‌های زمانی لازم می‌باشد تا از روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن پرده‌های زبرا استفاده کنید.

در این مقاله انواع مدل پرده های زبرا برای آشپرخانه را ببینید. 

پرده های زبرا

دلیل تمیز کردن پرده زبرا به‌صورت هفتگی و ماهانه:

همان‌طور که می‌دانید، پرده‌های زبرا از دولایه توری و پارچه‌ای تشکیل‌شده است و به‌صورت موازی روی یکدیگر قرارگرفته است. به همین دلیل باعث می‌گردد پرده‌های زبرا بیشتر از سایر پرده‌ها گردوغبار را درون خود نگه‌دارند. حبس شدن گردوغبار باعث گسترش آلودگی در محیط خانه و بروز آلرژی می‌گردد؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید برنامه دقیقی برای شستشوی پرده زبرا قرار دهیم.

شستن پرده زبرا در خانه

روش شستن هفتگی پرده‌های زبرا:

روش شستن پرده زبرا به‌صورت هفتگی کار چندان سختی نیست و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. فقط کافی است به‌صورت سطحی پرده‌ها را گردگیری نمایید. برای این کار هم می‌توانید از بخار شور استفاده نمایید. همان‌طور که مشخص است نیاز نیست پرده‌ها را بازکرده و پایین بیاورید و شستشوی آن‌ها به‌صورت ایستاده نیز امکان‌پذیر می‌باشد. تنها نکته مهم در استفاده از بخار شور در تمیز کردن پرده‌ها این است که، به درجه حرارت آن توجه داشته باشید، درواقع گرمای بیش‌ازحد امکان دارد که به بافت پرده آسیب برساند، پس این نکته مهم را هرگز فراموش نفرمایید!

تمیز کردن پرده زبرا

روش شستن ماهانه و فصلی پرده‌های زبرا:

پیشنهاد می‌گردد علاوه بر شستشوی هفتگی، پرده‌های زبرا را به‌صورت ماهانه و یا فصلی هم تمیز نمایید. این نوع از شستشو برخلاف مورد قبل با مواد شوینده و به‌صورت عمیق‌تری انجام می‌گردد. به‌خصوص اگر پرده زبرا را در آشپزخانه استفاده می‌کنید حتماً باید به‌صورت فصلی و یا ماهانه، این پرده‌ها را از چربی‌ها و سایر آلودگی پاک نمایید.

طریقه شستن پرده زبرا به‌صورت ماهانه شامل به روش‌های زیر می‌باشد:

  1. ابتدا پرده زبرا موردنظر را از قسمت‌های نگهدارنده قاب آن جدا کنید. پرده را در سطحی صاف قرار داده.
  2. موارد شوینده غیر آنزیمی مورداستفاده را در آب حل نمایید. (توجه داشته باشید که شوینده‌های آنزیمی و اسیدی ممکن است به رنگ و بافت پارچه شما آسیب رساند، پس در  انتخاب شوینده‌ها دقت کنید.)
  3. یک عدد اسفنج نرم و تمیز را به مواد شوینده‌ای که آماده کردید، آغشته کنید، به‌آرامی و به کمک اسفنج سطح پرده را تمیز کنید.
  4. پس از پاک کردن آلودگی‌ها و گردوغبار، پرده را آبکشی کنید، پرده خیس را از جایی آویزان کنید که هیچ چروکی روی آن ایجاد نگردد.
  5. پرده خشک‌شده را به قسمت‌های نگه‌دارنده قاب متصل نمایید. به همین راحتی می‌توانید شستن پرده زبرا در منزل را انجام دهید.
شستن پرده زبرا در منزل به سه روش آسان در سایت چیدانه

شستن پرده زبرا در منزل به سه روش آسان در سایت چیدانه

در ادامه سه روش شستن آسان پرده زبرا در خانه را مرور می کنیم:

1) شستن پرده زبرا با استفاده از بخار شور:

همان‌طور که قبلاً گفتیم این روش را برای شستشوی هفتگی و زمان‌هایی که پرده شما آلودگی چندان زیادی ندارد، استفاده نمایید، در استفاده از بخار شور برای شستن پرده باید به نکات زیر دقت کنید:

  • در ابتدا با استفاده از جاروبرقی با قسمت سر برس دار گردوغبار را از روی پرده پاک‌کنید. توجه کنید که در این مرحله حالت مکنده جاروبرقی در کمترین حالت باشد تا آسیبی به پارچه پرده نزند.
  • اگر پرده زبرا شما از انواع چوبی یا پلاستیکی می‌باشد، به‌جای استفاده از جاروبرقی می‌توان از یک دستمال پارچه‌ای نم‌دار استفاده کرد. پس در نظر داشته باشید که در مرحله اول نحوه تمیز کردن پرده‌های زبرا غیر پارچه‌ای کمی متفاوت با انواع پارچه‌ای آن می‌باشد.
  • مرحله بعدی که مهم‌ترین قسمت آن می‌باشد، آماده کردن بخار شور می‌باشد. ابتدا شدت بخار دستگاه را در حالت متوسط قرار دهید. سپس به‌آرامی آن را از بالا به سمت پایین بکشید. در این مرحله سایر آلودگی‌ها به‌وسیله بخار شسته و از بین خواهند رفت.
پرده زبرا

2) شستشوی پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش:

استفاده از شوینده‌هایی مانند شامپو فرش به‌صورت هفتگی پیشنهاد نمی‌گردد؛ بنابراین بهتر است از چنین مواد شیمیایی متفاوت برای شستشو فصلی یا ماهانه پرده‌های زبرا استفاده نمایید. با استفاده از این روش شستن پرده زبرا، آلودگی‌ها را به‌صورت عمقی تمیز خواهید کرد. مراحل شستشوی پرده زبرا با استفاده از شامپو فرش به‌صورت زیر می‌باشد:

ابتدا پرده زبرا را از قسمت نگهدارنده بست جدا کنید، پرده را در سطحی صاف قرار داده و سپس مقداری از شامپو فرش را روی آن بریزید.

با استفاده از برس یا اسفنج نرم، شامپو فرش را روی قسمت‌های مختلف پرده بکشید تا همه جای آن پخش گردد، سپس از شستشوی کامل و رفع شدن چرک و آلودگی‌ها، با آب ولرم پرده را آبکشی نمایید.

مدتی از جایی آویزان کرده و پس از خشک شدن پرده می‌توان آن را در قاب آویزان کرد.

پرده زبرا

3) شستشوی پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی:

یکی دیگر از مواد شیمیایی که برای شستشو پرده زبرا مناسب می‌باشد، مایع لباسشویی است. پیش از استفاده حتماً چک کنید که مایع لباسشویی دارای فرمولاسیون غیر اسیدی باشد (همان‌طور که قبلاً ذکر شد مواد اسیدی به بافت پارچه آسیب می‌زند). طریقه شستن پرده با استفاده از مایع لباسشویی مشابه شستشو با شامپو فرش می‌باشد.

شستشوی پرده زبرا با استفاده از آب و مایع لباسشویی

نکات طلایی درباره شستن پرده زبرا در منزل

اکنون‌که زمان‌های مناسب برای شستشوی پرده‌های زبرا را به شما گفتیم و همچنین با ابزار و موارد شستشوی مختلف آشنا شدید، بهتر است چند نکته طلایی که در مورد تمام شیوه‌های شستشو صدق می‌کند هم به شما ذکر کنیم:

  • قبل از اقدام به شستشوی پرده زبرا در خانه، برچسب روش شستشوی آن را حتماً مطالعه نمایید. پرده‌های زبرا جنس‌های مختلفی دارند که برای هر یک روش شستشوی جداگانه‌ای پیشنهادشده است. حتی در برخی موارد منع شستشو در منزل هم وجود دارد.
  • به‌هیچ‌عنوان از آب داغ برای شستشو پرده زبرا استفاده نفرمایید، زیرا احتمال دارد رنگ و بافت آن از آسیب ببنید.
  • اگر آلودگی پرده شما تنها محدود به گردوغبار می‌باشد، می‌توان بدون مواد شوینده هم آن را تمیز نمود. برای این کار می‌توانید از جاروبرقی و بخار شور استفاده کنید.
  • پیش از خرید و استفاده از مواد شوینده، فرمولاسیون آن را مطالعه کنید و از غیر اسیدی بودن آن مطمئن گردید.
شستن انواع پرده زبرا در منزل
پرده زبرا

در انتها:

شستشوی پرده زبرا در منزل مخصوصاً خانه‌های آپارتمانی کمی دشوار است و ممکن است در جدا کردن و نصب و شستشوی پرده زبرا دچار مشکل گردید. اما با روش‌هایی که ما در این سایت چیدانه به شما معرفی کردیم می‌توانید خودتان به‌راحتی و با اطمینان خاطر بیشتر شستشوی را انجام دهید، درهرصورت اگر به هر دلیلی به مشکل برخوردید حتماً با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

بیش تر بخوانید: 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه