Chidaneh.com placeholder image

تمیز کردن صفحه تلویزیون: چطور ال‌سی‌دی را تمیز کنیم؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

برای تماشای برنامه مورد علاقه خود و نگه‌داری تلویزیون در شرایط عالی، باید تمیز کردن صفحه تلویزیون خود را به طور منظم انجام دهید. اما توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های نادرست تمیز کردن تلویزیون مانند پاشیدن مستقیم مواد شیمیایی بر روی آن باعث آسیب دائمی خواهد شد.

به هر حال مهم نیست که نوع تلویزیون شما چیست، روش‌هایی که در این قسمت از سایت چیدانه برای تمیز کردن صفحه تلویزیون توصیه می‌شوند برای همه نوع از تلویزیون‌های هوشمند یکسان بوده و مهم‌ترین چیزی که برای تمیز کردن آن نیاز دارید، یک پارچه میکروفیبر خشک است که برای تمیز کردن و پاک کردن لکه های عینک، تلفن همراه و لنز دوربین طراحی شده‌اند.

چوب و هنر
تمیز کردن صفحه تلویزیون
بهترین روش تمیز کردن تلویزیون

بهترین روش تمیز کردن تلویزیون

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن تلویزیون خود کنید، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. همیشه بهترین روش برای تمیز کردن وسیله‌ای آن است که از سازنده آن مشاوره بگیرید، به خصوص اگر دارای ضمانت نامه باشد. با این حال، اگر دفترچه راهنما را گم کرده‌اید و یا به آن دسترسی ندارید،  نکات زیر را دنبال کنید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید تا آسیب دائمی به پیکسل‌ها و اجزای الکتریکی تلویزیون وارد نکنید.

چطور صفحه تلویزیون را تمیز کنیم

چطور صفحه تلویزیون را تمیز کنیم

قبل از تمیز کردن صفحه تلویزیون، آن را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. خاموش بودن صفحه نمایش تلویزیون، باعث می‌شود لکه‌ها به راحتی دیده شوند.

ابتدا گرد و غبار روی تلویزیون را با استفاده از یک پارچه میکروفیبر خشک، پاک کنید. بزرگترین مزیت دستمال میکروفیبر این است که هیچ لکه یا خراشی بر روی صفحه نمایشگر تلویزیون بر جای نمی‌گذارند و آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

تمام لبه‌های صفحه را نیز پاک کنید، زیرا گرد و غبار روی پورت‌ها و بلندگوها می‌تواند در طول زمان تاثیر منفی بر عملکرد تلویزیون بگذارند.

بهتر است از یک اسپری تمیزکننده تلویزیون و یا از ترکیب مساوی سرکه سفید و آب مقطر استفاده کنید. از پاک کننده‌های حاوی آمونیاک و استون با غلظت‌های بالاتر الکل خودداری کنید زیرا باعث کدر شدن و آسیب جدی به صفحه تلویزیون می‌شوند.

اگر به اسپری تمیز کننده و یا سرکه سفید و آب مقطر دسترسی ندارید، دستمال را با کمی آب مرطوب کنید و شروع به تمیز کردن کنید. البته در صورتی که چیزی به آن نچسبیده باشد. در غیر این صورت یک قطره مایع ظرفشویی را به یک ظرف پر از آب اضافه کنید و با استفاده از محلول بدست آمده لکه‌های چسبیده شده را پاک کنید. 

در نهایت سطح را کامل پاک و خشک کنید تا رطوبت روی سطح باقی نماند. 

اجازه دهید صفحه نمایش تلویزیون در مجاورت هوا خشک شود.

در صورت باقی ماندن رگه‌هایی از لکه، از لبه خشک یک پارچه میکروفیبر برای گردگیری و تمیز کردن آن کمک بگیرید.

پس از پاک کردن تلویزیون می‌توانید دو شاخه آن را به پریز برق بزنید و از تماشای برنامه خود لذت ببرید. 

تمیز کردن ال سی دی تلویزیون

تمیز کردن ال سی دی تلویزیون

برای تمیز کردن ال سی دی تلویزیون، از یک دستمال نانو استفاده کنید و به حالت دایره‌وار و به سمت پایین شروع به پاک کردن کنید. این روش باعث می‌شود هم گرد و غبار پاک شوند و هم چربی‌ها از بین بروند. اگر گرد و غبار موجود بر روی صفحه نمایش تلویزیون زیاد است، توصیه می‌شود دستمال را کمی نم‌دار کنید.

به آرامی و با احتیاط لکه‌ها را پاک کنید. چنانچه لکه‌ای بر روی صفحه نمایش چسبیده باشد و نتوانید به راحتی آن را تمیز کنید، با ناخن به جان آن نیفتید. چرا که سطوح ال اسی دی و ال ای دی بسیار حساس هستند و با فشار بیش از حد آسیب جدی می‌بینند.

توجه داشته باشید استفاده از دستمال کاغذی و یا اسفنج نیز به صفحه نمایش آسیب می‌رسانند. به همین دلیل  توصیه می‌شود از دستمال نانو برای تمیز کردن صفحه تلویزیون استفاده کنید. زیرا الیاف این نوع از دستمال‌ها، علاوه بر توانایی پاک کردن چربی و گرد و غبار، به اندازه کافی نرم بوده و به سطح حساس صفحه نمایش تلویزیون آسیبی وارد نمی‌کنند. به غیر از دستمال مخصوص تلویزیون، از انواع دستمال‌های نرم و بدون پرز هم می‌توانید برای تمیز کردن صفحه تلویزیون استفاده کنید.

بنابراین برای تمیز کردن LCD تلویزیون، حتما از یک دستمال تمیز استفاده کنید؛ زیرا دستمال کثیف هم می‌تواند به سطح آن آسیب وارد کند. 

استفاده از نرم‌کننده‌ها بر روی پارچه منجر به ایجاد لایه‌ای بر روی الیاف آن می‌شود و از تمیز کردن سطوح جلوگیری می‌کند. پس به هیچ وجه از نرم‌کننده‌ها برای نرم کردن پارچه استفاده نکنید.

پاک کننده‌هایی که حاوی آمونیاک، الکل یا استون هستند منجر به ایجاد آسیب جدی به صفحه تلویزیون‌های LCD ، LED و پلاسما می‌شوند.

تمیز کردن تلویزیون با اسپری تمیز کننده

تمیز کردن تلویزیون با اسپری تمیز کننده 

استفاده از اسپری تمیز کننده تلویزیون هوشمند باید به گونه‌ای باشد که به تلویزیون و صفحه نمایش آن آسیب وارد نکند. انواع اسپری تمیز کننده تلویزیون ال ای دی و اسپری پاک کننده تلویزیون ال سی دی را از فاصله 20 سانتی متری بر روی سطح مورد نظر اسپری کنید و به فرآیند تمیز کردن ادامه دهید.

استفاده نادرست از  اسپری پاک کننده تلویزیون  باعث از بین رفتن دستگاه خواهد شد.

همیشه از یک پارچه نرم و لطیف برای پاک کردن صفحه نمایش تلویزیون استفاده کنید تا از ایجاد خط و خش بر روی آن جلوگیری شود.

تمیز کردن بلندگوهای تلویزیون

تمیز کردن بلندگوهای تلویزیون

برای تمیز کردن بلندگوهای تلویزیون، یک دستمال میکروفایبر مرطوب و بدون پرز را روی سطح بلندگو بکشید و سپس آن را خشک کنید. در تلویزیون‌هایی که بلندگوی آنها دارای پوشش جدا شدنی هستند، ابتدا آن را باز کنید و با کمک جاروبرقی دو قسمت آن را تمیز کنید. اگر بلندگوها دارای پوشش جدا نشدنی بودند، از روی پوشش اقدام به جاروکشی کنید تا گرد و غبار و پرز از روی آن پاک شود.

قسمت بلندگوی تلویزیون را به هیچ وجه با دستمال مرطوب یا نم دار پاک نکنید، زیرا ممکن است مایعات به قسمت داخلی نشت پیدا کند و به تلویزیون و بلندگو آسیب برساند. پس بهتر است از یک دستگاه غبار روب یا جاروبرقی برای تمیز کردن و از بین بردن گرد و خاک روی بلندگوی تلویزیون استفاده کنید.

تمیز کردن کنترل تلویزیون

تمیز کردن کنترل تلویزیون

ریموت یا  کنترل تلویزیون به دلیل اینکه توسط همه افراد لمس می‌شود، بیشتر در معرض کثیفی قرار دارد. برای تمیز کردن کنترل تلویزیون از یک دستمال نرم و مرطوب استفاده کنید. به این ترتیب که دستمال  نم را دور انگشت خود بپیچید و خطوط و گوشه‌های کنترل و دکمه‌های آن را تمیز کنید. توجه کنید که نم دستمال خیلی زیاد نباشد، پس از پاک کردن اجازه دهید کنترل تلویزیون در هوای اتاق خشک شود. 

همچنین برای این کار می‌توانید از دستمال مخصوص وسایل الکترونیک و یا دستمال چندکاره نیز استفاده کنید. استفاده از گوش پاک‌کن نم نیز برای پاک کردن خطوط بین کنترل و اطراف دکمه‌ها نیز پیشنهاد می‌شود.

حتی می‌توانید برای تمیز کردن ریموت تلویزیون، لوله جاروبرقی را به آرامی روی آن بگیرید تا گرد و غبار آن گرفته شود.

فراموش نکنید قبل از تمیز کردن کنترل تلویزیون، ابتدا باتری‌های آن را در بیاورید. زیرا رطوبت دستمال تاثیر منفی بر روی باتری‌ها می‌گذارد.

چند نکته در مورد تمیز کردن صفحه تلویزیون ال سی دی

چند نکته در مورد تمیز کردن صفحه تلویزیون ال سی دی

برای گردگیری تلویزیون و تمیز کردن صفحه آن حتما از پارچه‌های میکروفیبر نرم و خشک استفاده کنید و از هیچ چیز زبر یا ساینده استفاده نکنید. حتی حوله‌های کاغذی نیز می‌توانند باعث ایجاد خراش در صفحه تلویزیون شوند.

برای پاک کردن کثیفی و از بین بردن لکه‌های روی تلویزیون، از یک دستمال تمیز کننده تلویزیون و یا از یک دستمال مرطوب مخصوص لوازم برقی و الکترونیکی استفاده کنید .

هرگز پاک کننده را مستقیما روی صفحه نمایش خود اسپری نکنید. ابتدا اسپری پاک کننده تلویزیون را روی یک پارچه اسپری کنید و سپس با آن پارچه صفحه نمایش را پاک کنید.

هرگز از محلول‌های شیشه‌شوی برای پاک کردن صفحه نمایش تلویزیون استفاده نکنید. زیرا مواد داخل این تمیز‌کننده‌ها قوی بوده و می‌توانند بر روی سطح LED یا LCD خش بیاندازند. 

همیشه برای تمیز کردن صفحه تلویزیون به دستورالعمل‌های شرکت سازنده آن رجوع کنید.

خلاصه

همانطور که ذکر شد پاک کردن و تمیز کردن تلویزیون هوشمند مستلزم رعایت برخی نکات است که عدم توجه به آنها منجر به ایجاد خسارت و هزینه اضافی خواهد بود. بنابراین قبل از هر کاری برای تمیز کردن صفحه تلویزیون خود به دستورالعمل‌های شرکت سازنده آن رجوع کنید. و هرگز از مواد شیمیایی برای انجام این کار استفاده نکنید. و نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید.

در پایان:

در این مقاله از چیدانه ما بهترین روش های تمیز کردن صفحه تلویزیون را به شما آموزش دادیم ما مهمترین نکته در تمیز کردن صفحه تلویزیون این است که قبل از هر اقدامی حتما راهنمای تلویزیون را مطالعه نمایید و بهتر است از دستمال های نانو استفاده کنید. 

با شیوه‌های فوق از تلویزیون و ریموت آن محافظت کنید تا کارایی و طول عمر بالایی داشته باشند. اما اگر به هر دلیلی تلویزیون ال سی دی و یا ال ای دی شما آسیب دید و یا دچار مشکلاتی شد، می‌توانید جهت تعمیر تلویزیون از متخصصان چیدانه کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید:

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه