Chidaneh.com placeholder image

پروژه ایوان خانه؛ تجربه رویایی زندگی مدرن در قلب طبیعت

به قلم: مهشید بختیاری

سالیان طولانی است که سبک زندگی سنتی و قدیمی از رونق افتاده و با پیشرفت علم معماری و حکومت مدرنیته بر جهان امروزی، ذائقه‌ها به سمت نوگرایی و زندگی مدرن تغییر رویکرد داده است. دنیای معاصر دنیای شلوغی و هیاهوست و برای بسیاری از مردم صاحب خانه‌ای مدرن بودن آن هم در فضایی دنج و به دور از آمد و شدهای زندگی شهری یک زندگی هیجان‌انگیز و ایده‌آل به نظر می‌آید، شرایطی که پروژه ایوان خانه برای مالکان خود فراهم آورده است و ما نیز در این مقاله به توصیف و توضیح در رابطه با جزئیات بی‌نظیر آن می‌پردازیم. طراحی این پروژه بر عهده گروه مهندسی نکسا بوده و در شهر خوانسار اصفهان واقع شده است. با چیدانه همراه باشید تا به طور مفصل درمورد این خانه رویایی صحبت کنیم.

ویژگی‌های پروژه ایوان خانه

معماری علم نوآوری و خلاقیت است، جایی که با به کار گرفتن قوه خیال و خلق زیبایی آمیخته با اصول و دانش مهندسی بنایی بیافرینیم که امنیت و رفاه و آسایش ساکنین آن همواره در اولویت باشد. بسیاری از مردم از تشنجات زندگی مدرن شهری به طبیعت بکر و سکوت و آرامش حاکم بر آن فضا پناه می‌برند، اما چگونه می‌توان هم به مدرنیته وفادار بود و هم به طبیعت و زیبایی‌های آن پیوند خورد؟ این همان هدفی است که طراحان پروژه ایوان خانه آن را دنبال کردند. در ادامه چند مورد از امتیازات و خصوصیات برجسته این سازه را برای شما توضیح می‌دهیم.

سرویس خواب بالسا

طراحی مدرن

همان طور که در آثار معماران معروف سبک مدرن مشخص است، این سبک از زمان ظهور خود تلاش کرده است تا از تجملات و تشریفات و پیچیدگی‌های سبک کلاسیک و قدیمی و جزئیات اضافی و بافت‌های سنگین فاصله بگیرد و زیبایی خود را در سادگی هرچه تمام‌تر ارائه دهد. نمای ساختمان آخرین المانی است که به آن پرداخته می‌شود اما اولین تاثیر بصری و ذهنی را در مورد کل ساختمان به بیننده القا می‌کند. شما تقریبا تمام ساختمان‌هایی را که می‌شناسید و با آن‌ها سر و کار دارید به کمک نمای آن‌ها به خاطر می‌سپارید. نمای خانه در واقع نشانگر تفکرات معمار و به نوعی شخصیت و هویت یک خانه است. همان طور که در نمای بیرونی پروژه ایوان خانه مشاهده می‌کنیم سبک کلی نمای ساختمان با استفاده از خطوط صاف و مستقیم و با پرهیز از دیتیل‌های غیرضروری و بدون کاربرد طراحی شده و واقعیت این است که مدرنیسم رویلکرد عملگرا دارد و هر تزئینات بدون کاربردی را از دور خارج می‌کند. 

استفاده از احجام ساده و یکپارچه، پنجره‌ها و بازشوهای هم‌شکل و متریال و مصالح محدود اولین چیزی است که از تماشای شکل و شمایل کلی پروژه ایوان خانه دستگیرمان می‌شود. ساختمان‌هایی از این دست که دارای شکست و اختلاف در چند سطح هستند معمولا از ترکیب احجام تشکیل می‌شوند، تورفتگی‌ها و برآمدگی‌های نمای ساختمان به جذابیت دیداری آن افزوده است و تلفیق متریال آجر سنتی و سیمان سفید نشانگر این است که طراح تلاش کرده است تا با مدرنیزه کردن معماری این بنا به بافت سنتی و قدیمی شهر خوانسار نیز وفادار بماند و پیوند بین ساختمان و فضای کلی شهر از دست نرود.

ایوان‌های متعدد

چرا نام این ساختمان را گذاشته‌اند پروژه ایوان خانه؟ تمام واحدهای این ساختمان مسکونی دارای ایوان هستند اعم از ایوان‌های مسقف و غیرمسقف. شاید یکی از امتیازات عالی این سازه حضور همین ایوان‌های متعدد باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه، چشم‌اندازهای بی‌نظیر و مناظری بکر و دیدنی را در اختیار مالکان آن قرار خواهد داد.  

ایوان غالبا متعلق به معماری قدیمی است. در زندگی‌های آپارتمانی امروز کمتر آثاری از معماری سنتی و ایرانی قدیمی دیده می‌شود و این یک ضعف است که به دلیل کمبود مساحت و تغییر رویه ساخت و ساز معاصر به ناچار گرفتار آن شده‌ایم. ایوان‌ها در آپارتمان‌های امروزی جایشان را به تراس‌های کوچک و نامناسب داده‌اند و عملکرد واقعی آن‌ها از دست رفته است، در حقیقت آن‌ها المان‌های فراموش‌شده معماری معاصرند و واسطه‌ای هستند بین فضای درونی و بیرونی خانه و عامل ارتباطی انسان با طبیعت. 

اگر سری به عمارت‌های فاخر قدیمی در اصفهان و کاشان و یزد و شهرهای سنتی دیگر ایران زده باشید حتما دیده‌اید که ایوان جزء جدایی‌ناپذیر معماری آن زمان بوده است. کشور ما دارای آب و هوایی نسبتا گرم است و وجود فضاهای باز و نیمه‌باز در اطراف خانه برای گردش هوای خنک و مطبوع ضروری به نظر می‌آمد و به این شکل حس نشاط و سرزندگی به فضای داخلی خانه تزریق می‌شد، نیازی که امروز هم آن را احساس می‌کنیم اما متاسفانه این المان تقریبا از نقشه‌ها و طراحی‌های سازه‌ای ما حذف شده است.

در پروژه ایوان خانه به دلیل قرار گرفتن ساختمان در میان باغات و فضای طبیعی شهر خوانسار و طراحی ایوان در تمامی واحدهای مسکونی، نور طبیعی خانه به خوبی تامین می‌شود و در طراحی ساختمان اولویت معماران بر حداکثر استفاده از نور طبیعی و ایجاد حداقل نیاز به نور مصنوعی است. 

علاوه بر همه این‌ها ایوان‌ها می‌توانند فضای خوب و ایده‌آلی برای تعامل افراد با یکدیگر، بازی کردن کودکان و استراحت و تماشای مناظر بیرونی ساختمان باشند و در پروژه ایوان‌خانه این اصل به خوبی رعایت شده است.

پیوند با سنت و طبیعت

همان طور که پیش از این اشاره کردیم استفاده از مصالح آجر سنتی علاوه بر ارضای هدف زیبایی‌آفرینی در نمای پروژه ایوان خانه، به قصد یکپارچگی و آمیختگی ساختمان با فضای حاکم بر شهر خوانسار انتخاب شده است. ساختمانی مدرنیزه شده با رگه‌هایی از معماری سنتی که علاوه بر دسترسی به طبیعت زیبای شهر خوانسار در طراحی داخلی آن نیز طبیعتی کوچک و باصفا حضور دارد، از داخل حیاط مجموعه نهرهای آب عبور می‌کند و در محوطه ساختمان نیز آبنما طراحی شده است تا ساکنین خانه از زیبایی‌های محیطی حداکثر استفاده را ببرند. پروژه ایوان خانه پس از اتمام کار به طور قطع به بنایی برجسته و متمایز در شهر خوانسار تبدیل خواهد شد.

امکانات پروژه ایوان خانه

گروه ساختمانی نکسا در تمامی پروژه‌های خود امکانات فوق‌العاده‌ای برای مالکان فراهم می‌آورد، همان گونه که پیش از این و در مقاله معرفی 4 پروژه لوکس از گروه ساختمانی نکسا به شیوه ساخت و تفاوت سبک کاری این مجموعه به طور مفصل پرداخته بودیم. علاوه بر مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم این پروژه دارای ویژگی‌های دیگری به شرح زیر است:

  • 18 واحد مسکونی در 4 طبقه
  • تعبیه راهرو و فضای ارتباطی جداگانه برای واحدها
  • واحدهای یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه با متراژ 70 الی 140 مترمربع
  • ارتباط راهروها و مشاعات با هوای آزاد
  • استخر سرپوشیده و مدرن
  • طراحی بام سبز عمومی
  • تعبیه 126 متر مربع فضای ورزشی و تفریحی
  • مجهز بودن کل مجموعه به دوربین مدار بسته و اسکان دائم سرایدار در جهت حفظ امنیت

حرف پایانی

در این مقاله راجع به خصوصیات و امکانات و نوع طراحی و ساخت پروژه‌ای مدرن و دیدنی واقع در شهر خوانسار به فاصله 380 کیلومتری تهران و 175 کیلومتری شهر تاریخی اصفهان صحبت کردیم: پروژه ایوان خانه

شیوه ساخت خلاقانه و تعبیه ایوان‌های متعدد و بکارگیری اصول روز مهندسی و پیوند و آمیختگی سبک طراحی مدرن ساختمان با بافت سنتی حاکم بر شهر خوانسار از امتیازات جالب توجه این پروژه است. ساختمان ایوان خانه توسط گروه مهندسی نکسا طراحی شده است، مجموعه‌ای که در ساخت بناهای اصیل و فاخر و سازه‌های لوکس و متفاوت در شهرهای مختلف کارنامه موفقی در دست دارد. برای دیدن دیگر پروژه‌های این مجموعه به پروفایل گروه ساختمانی نکسا و سایت نکسا مراجعه کنید.

 

مطالب پیشنهادی چیدانه:

 

نویسنده: مهشید بختیاری|عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه