Chidaneh.com placeholder image

فرق آکواریوم آب شور و شیرین چیست؟

به قلم: فهیمه مصدرالامور

آیا شما تا به‌حال درحالیکه در خانه‌ی خود نشسته‌اید؛ هوس سفر به کنار دریا یا اقیانوس را کرده‌اید؟ یک راه‌حل ساده برای اینکه فضای آرامش‌بخشی شبیه به ساحل دریا یا اقیانوس را تجربه کنید؛ انتخاب و خرید آکواریوم است. با اینکار نه تنها دکوراسیون داخلی خانه‌تان جلوه‌ای مدرن و زیبا به‌خود می‌گیرد بلکه از حضور آب، گیاهان و ماهی‌های زینتی هم می‌توانید لذت ببرید. ما در این مقاله از چیدانه، دغدغه‌ی شما را برای شناسایی و بررسی فرق آکواریوم آب شور و شیرین کم می‌کنیم و با بیان مقایسه‌ی انواع آکواریوم‌ها و فرق بین آکواریوم آب شور و شیرین؛ چشم‌انداز روشنی را برایتان ترسیم خواهیم کرد. به دنیای آکواریوم‌ها خوش آمدید.

آکواریوم آب شور بهتر است یا شیرین؟

از جذابیت‌های بصری در یک خانه، آکواریوم است. شناخت انواع آکواریوم، اهمیت فرق آکواریوم آب شور و شیرین را روشن می‌کند. خوب است قبل از هر انتخابی؛ نگاهی کوتاه به انواع آکواریوم‌ها داشته باشیم. از دیدگاه متخصصان این حوزه؛ آکواریوم‌ها عموما 3 دسته‌اند. آکواریوم آب‌شور، آکواریوم آب‌شیرین و آکواریوم گیاهی. ما در اینجا به شرح و مقایسه آکواریوم آب شور و شیرین می‌پردازیم که هر کدام از این آکواریوم‌ها طرفداران خاص خود را دارند.

سرویس خواب بالسا

کارکرد آکواریوم آب شیرین و آب شور را بشناسید

آکواریوم آب شیرین: آب شیرین؛ شبیه به آب شیر منزل است فقط با کمی تفاوت در املاح آن. بنابراین آکواریوم آب شیرین می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری ماهی‌های رودخانه‌ای، برکه‌ها و دریاچه‌ها هاها باشد. ماهی‌های رنگارنگی که ما معمولا در آکواریوم‌ها می‌بینیم و از زیبایی‌شان به وجد می‌آییم در آکواریوم آب شیرین نگهداری می‌شوند اگرچه آب شور نیز برای نگهداری دسته‌ای دیگر از آنها مناسب‌تر است.

آکواریوم آب شور: ماهی‌های دریایی و اقیانوسی به طور معمول در آکواریوم آب شور نگهداری می‌شوند. آنهایی که تجربه‌ی خرید آکواریوم را داشته‌اند معتقدند آکواریوم آب شور طرفداران زیادی دارد ولی هم نگهداری‌اش سخت‌تر است و هم هزینه‌ی بیشتری باید برای خرید و تجهیزاتش صرف کرد که این موضوع خود فرق بین آکواریوم آب شور و شیرین را آشکار می‌کند. بهتر است افرادِ بدون تجربه به سراغ آکواریوم آب شور نروند زیرا به مهارت بیشتری نسبت به آکواریوم آب‌شیرین نیاز دارد.

این مطلب هم پیشنهاد می‌شود: انواع مدل آکواریوم، ژرفای اقیانوس در کنج خانه

فرق بین آکواریوم آب شور و شیرین

آکواریوم‌های آب شور و شیرین به لحاظ نوع تجهیزات مورد استفاده، نوع ماهی‌ها و شرایط نگهداری با همدیگر فرق دارند. ما در چیدانه تلاش کردیم تا فرق آکواریوم آب شور و شیرین را به زبانی ساده برای شما بیان کنیم:

تفاوت ماهی‌های آب شور و شیرین در چیست؟

از نکات جالب در تفاوت آکواریوم آب شور و شیرین؛ تفاوت ماهی‌های آب شیرین و ماهی‌های آب شور است که هر کدام زیبایی خارق‌العاده‌ای دارند. ماهیان گیاه‌خوار؛ بهترین گزینه برای آکواریوم آب شیرین هستند این ماهی‌ها در طبیعت به وفور یافت می‌شوند و از گیاهان آکواریوم و جلبک‌ها برای تغذیه خودشان استفاده می‌کنند.

بطور کلی هدف از ایجاد یک آکواریوم لذت بردن از زیبایی آن است. بیشتر ماهی‌های آب‌شور تزئینی، پرجنب وجوش، رنگارنگ و روشن هستند. به طور مثال می‌توان از دلقک ماهی با نام علمی (Anemone fish) که یکی از شناخته‌شده‌ترین ماهی‌های آب‌شور در جهان است نام برد. البته ماهی‌های آب‌شیرین رنگارنگ هم وجود دارند. آنها معمولا رنگی هستند اما پوستشان به روشنی ماهی‌های آب‌شور نیست که از آن جمله می‌توان به سیچلایدهای مالاوی اشاره نمود.

انواع ماهی‌های آب شور

از انواع ماهی‌های آب شور می‌توان به دمسل، فلاندر، پروانه‌ماهی، سفره‌ماهی، پافر، لب شیرین، بلنی، جراح ماهی آبی، خفاش ماهی، دلقک راه راه، جراح ماهی قهوه ای، دلقک ماهی خرمایی، جراح ماهی دم قیچی، جراح ماهی زرد، جراح ماهی پادر پلو، جراح ماهی ناسو الگانس، جراح ماهی دم‌زرد، جراح ماهی باله بادبانی، جراح ماهی شانه نارنجی، دلقک ماهی سبائی، دلقک ماهی پالان دار، دلقک ماهی دو خط، دلقک ماهی گوجه فرنگی، دلقک ماهی دارچینی، دلقک ماهی عمان و بسیاری دیگر از انواع این آبزیان زیبا اشاره کرد. همچنین ماهی‌های پرفروشی مثل دلقک‌ماهی یا شقایق ماهی‌ها و جراح ما‌هی‌ها از معروف‌ترین و پرطرفدارترین گونه‌های ماهی آکواریوم در تمام دنیاست.

انواع ماهی‌های آب شیرین

ماهی‌های آب شیرین نیز تنوع بسیاری دارند و به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. ماهیان آب شیرین که برای نگهداری در آکواریوم مناسب هستند به دو گروه گوشت‌خوار و گیاه‌خوار تقسیم می‌شوند. از انواع این ماهی‌ها می‌توان گربه‌ماهی یا کت‌فیش‌ها، گلد فیش، شارک، اسکار، نایف، فایتر، بارب، پیرانا، مولی و پلاتی، فرانتوسا، فلاور، سیچلاید گوره خری، جوئل فیش، گرین ترور، رامیزی، دیسکاس، پرت فیش، آنجل، پنکوسی، پوزه خرگوشی، نایف، دالر، اسکات سبز و گوپی را نام برد.

فرق آکواریوم آب شور و شیرین از نظر کیفیت آب

در هر دو نوع آکواریوم آب شیرین و شور می‌بایست مواد مضر مثل کلر و آمونیاک حذف گردند و هر دو به یک فیلتراسیون مناسب نیاز دارند. نکته‌ی طلایی مهم درخصوص فرق آکواریوم آب شور و شیرین؛ این است که در فیلترهای آب‌شور عمدتا زمانیکه آکواریوم حاوی مرجان و نرم‌تنان است نیازمند بخشی خاص به نام پروتئین اسکیمر هستند که در آب‌شیرین معمولا نیاز نیست. در آب‌شیرین میزان PH مطلوب حدود 7 است (به جز چند استثناء کوچک) که در مقایسه با PH بهینه بالای 8 در آب‌شور، راحت‌تر قابل کنترل است.

از موارد دیگر در تفاوت آکواریوم آب شور با شیرین، نمک اضافه شده است که معمولا برای ساخت آب‌شور باید متناسب با شرایط ماهی‌های مورد نظر و با استفاده از غلظت‌سنج کم‌کم به مخزن اضافه گردد تا به غلظت ایده‌آل برسد اما در آب‌‌شیرین به آن نیازی نداریم. به دلیل گردش بیشتر آب در مسیر فیلتراسیون در آکواریوم آب‌شور معمولا تبخیر آن نیز بیشتر از آکواریوم آب‌شیرین است. به خاطر داشته‌باشید که میزان نیتروژن موجود در آب و کم و زیاد شدن آن باعث مرگ ماهی‌ها می‌شود.

مطلب پیشنهادی: فوت و فن های داشتن آکواریوم در خانه!

مقایسه هزینه ساخت آکواریوم آب شور و شیرین

به‌طور کلی راه‌اندازی یک آکواریوم اصولی و کارآمد بدون توجه به نوع آن ارزان نیست. در مقام مقایسه آکواریوم آب شور و شیرین، هر دو نوع آکواریوم شامل تعداد زیادی ماهی برای انتخاب هستند اما موجودات و ماهی‌های آب‌شور گرانتر و معمولا حساس‌ترند و نیاز به فیلترهای تخصصی‌تر داشته و هزینه‌ی سرویس و خدمات آکواریوم آب‌شور نیز بیشتر از آب‌شیرین است. این نکته فرق آکواریوم آب شور با شیرین را به روشنی نمایان می‌کند.

 معمولا هزینه‌ی ماهی‌های عمومی و ارزان آب‌شیرین مثل خانواده تترا بین 3 تا 5 هزار تومان است در حالیکه ارزان‌ترین ماهی‌های آب‌شور از حدود 20 تا 30 هزار تومان شروع می‌شوند و معمولا شما به 200 تا 300 هزار تومان هزینه‌ی ماهی برای یک آکواریوم آب‌شور معمولی نیاز دارید. درکنار موجودات؛ هزینه‌ی ساخت آب مورد نیاز هم بسته به کیفیت نمک مصرفی رقمی بین 200 تا 400 تومان به ازای هر لیتر آب به کل سیستم اضافه می‌کند که در حالت آب‌شیرین تقریبا رایگان است.

مطلب پیشنهادی: آکواریوم بیوتوپ چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

مقایسه آکواریوم آب شور و شیرین از نظر نگهداری

هیچ شکی نیست که ماهی‌های آب‌شور، ظریف‌تر و حساس‌تر از ماهی‌های آب‌شیرین هستند و در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. ماهی آب‌شور همچنین بسیار به نور، دما، PH و غلظت آب حساس است. این موضوع از این جهت فرق آکواریوم آب شیرین و آب شور را نشان می‌دهد که مقررات بیشتر کیفیت آب در ماهی‌های آب شور و رژیم های غذایی سخت‌گیرانه‌تر در نگهداری آکواریوم آب شور ضروری است. در پاسخ به این سوال که آیا آکواریوم آب شور برای من مناسب است؟ باید بگوییم شما باید بتوانید تمامی شرایط اقیانوس را در آکواریوم آب شور مهیا کنید.

در نگهداری آکواریوم آب شیرین هم ملاحظاتی وجود دارد. در نوع این نگهداری فرق آکواریوم آب شور با شیرین را می‌شود فهمید. بسیاری از ماهی‌های آب‌شیرین نسبت به محیط‌ها و‌PH های مختلف بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر هستند و تا آنجائیکه شرایط خیلی بحرانی نباشد تلف نمی‌شوند.

فرق آکواریوم آب شور و شیرین در تجهیزات

در ادامه به فرق بین آکواریوم آب شور و شیرین و نوع تجهیزات مورد نیاز هرکدام اشاره می‌کنیم.

تجهیزات آکواریوم آب شیرین

  • تانک ( شیشه آکواریوم)
  • فیلتر تصفیه
  • بخاری
  • پمپ هوا
  • منبع نور
  • دما سنج
  • لوازم تزئینی
  • مگنت آکواریوم یا کاردک
  • تور دستی
  • درپوش

تجهیزات آکواریوم آب شور

  • چیلر
  • بخاری
  • پمپ هوا
  • ازن ساز
  • کلسیم راکتور
  • داروها
  • محلول‌ها
  • بیوبال
  • سیفوراکس
  • انواع تستر
  • تانک ( شیشه آکواریوم )
  • فیلتر مکانیکی
  • فیلتر بیولوژیکی
  • فیلتر شیمیایی
  • اسکیمر
  • نمک مخصوص
  • موج ساز
  • دنیتراتور
  • روشنایی
  • بستر
  • یووی
  • واتر پمپ
  • شوری‌سنج

6 مورد تفاوت آکواریوم آب شور و شیرین از منظری دیگر

از دیگر تفاوت‌های بین آکواریوم آب شور و شیرین می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  1. در استفاده از آکواریوم آب شور دقت کنید که امکان نگهداری گیاهان آکواریومی در آنها وجود ندارد. در این آکواریوم‌ها بیشتر مرجان و شقایق نگهداری می‌شوند.
  2. مساله‌ی دیگری که در بررسی فرق آکواریوم آب شور با شیرین قابل توجه است؛ اینکه آکواریوم آب شور بسیار تخصصی است و باید به نوع موجودات زنده‌ای که می‌خواهید نگهداری کنید توجه شود زیرا بعضی از لوازم جانبی فقط متناسب با برخی از ماهی‌های آب شور است.
  3. تنوع نژادی محدود در آکواریوم آب شیرین؛ در خصوصیات و فرق آکواریوم آب شور و شیرین موثر است.
  4. نمونه‌ای دیگر از تفاوت آکواریوم آب شور و شیرین؛ اینکه درحقیقت ماهی‌های آب‌شور رنگ و فرم و همچنین عمر بیشتری دارند.
  5. از دیگر مواردی که در تفاوت آکواریوم آب شور با شیرین باید لحاظ کنیم؛ این است که آکواریوم آب‌شور بهتر است حجمی بیشتر از 200 لیتر داشته باشد، چون در حجم کمتر ممکن است پارامترهایی مثل میزان آمونیاک و اکسیژن محلول در آب تغییراتی بیشتر از طاقت ما‌هی‌های دلبربا و خیره‌کننده‌ی دریایی داشته باشد و به آن‌ها آسیب وارد شود.
  6. – تفاوت ال‌ای‌دی‌های آکورایوم آب شور و آب شیرین: نورپردازی مناسب موجب زیبایی و بهتر دیده‌شدن فضای آکوراریوم می‌گردد. به همین جهت انتخاب طول موج نوری مناسب برای ماهی‌های آب شیرین و یا آب شور اهمیت بسیاری دارد. به عبارت دیگر برای درک بهتر از فرق آکواریوم آب شور و شیرین؛ باید انتخاب ال‌ای‌دی‌های مخصوص در آکواریوم آب شور را در نظر بگیرید.

فرق آکواریوم آب شور و شیرین در دکوراسیون

چه چیزی بیشتر از حضور یک آکواریوم آب شور یا آکواریوم آب شیرین؛ می‌تواند تابلوی زیبای آبی اقیانوسی و متحرکی از ماهی‌های تزیینی را در برابر چشمانمان بیاورد؟ در طراحی دکوراسیون خانه و محیط کسب و کار؛ آکواریوم نقش بسزایی در آرامش و تمرکز ما دارد. به همین ترتیب از آنجاکه در تفاوت آکواریوم آب شور با شیرین؛ ابعاد انواع آکواریوم در طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان در آپارتمان و محیط کار نقش اساسی دارد؛ بهتر است عرض آکواریوم در نوع آب شیرین بین 30-40 و آکواریوم در نوع آب‌شور بین 45-50 سانتی‌متر باشد و طول مناسب هم بین 80-120 و ارتفاع نیز 40-70 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

نباید این نکته فراموش کرد که معمولا از آکواریوم آب شور به دلیل تاثیر زیاد در کاهش اضطراب و کاهش ضربان قلب در مراکز درمانی و فضای تجاری استفاده می‌شود. این ویژگی‌ها، دلیل دیگری  بر فرق آکواریوم آب شیرین و آب شور است.

آکواریوم را کجای خانه بگذاریم؟

اگر فضای انتخابی شما بیش از حد کوچک است می‌توانید از کیت‌های آکواریوم کوچک (Mini) و یا حتی بسیار کوچک(Nano) استفاده کنید؛ اما در فضاهای بزرگ‌تر استفاده از آکواریوم هایی به ابعاد دلخواه‌تان مانند آکواریوم‌های ویترینی می‌تواند مناسب باشد. با توجه به فرق آکواریوم آب شور و شیرین؛ دقت کنید اگر آکواریوم آب شوری خریداری کرده اید که دارای پایه نیست؛ از پایه و کابینت‌های موجود در بازار استفاده کنید.

در طراحی داخلی و چیدمان؛ آکواریوم را از تلویزیون و سیستم‌های صوتی هم باید دور نگه داشت. سر و صدا استرس ماهی‌ها را که به طور کلی خونسردند زیاد می‌کند، بنابراین دنج‌ترین جا را باید برایشان در نظر گرفت. ماهی‌ها مثل بیشتر گیاهان از بودن در آفتاب لذت نمی‌برند. نور خورشید رشد جلبک‌ها را زیاد می‌کند و اکسیژن محلول در آب جوابگوی نیاز آنها نیست. یادتان باشد که آکواریوم آب شور یا شیرین نباید در معرض جریان شدید هوا باشند. هرگز آکواریوم آب شیرین را در کنار وسایل گرم‌کننده قرار ندهید زیرا باعث کاهش طول عمر ماهی‌ها می‌شود.

جان کلام

در تحقیق در مورد آکواریوم آب شور با آب شیرین؛ به این نتیجه رسیدیم که فرق آکواریوم آب شور و شیرین و ماهی‌های آکواریوم آب شیرین با شور رابطه‌ی مستقیمی با انتخاب نوع ماهی و آکواریوم توسط افراد دارد. همچنین در مقایسه‌ی آکواریوم آب شور و شیرین؛ هزینه‌ی خرید ماهی آب شور و شیرین و تنوع انواع ماهی‌های آب شور و شیرین را بررسی کردیم.

همانطور که شرح دادیم؛ انواع آکواریوم‌ها در ایجاد دکوراسیونی مطلوب و حس آرامش در افراد تاثیر فراوانی دارند. از این رو اگر می‌خواهید فضای آرامی را در خانه‌ی خود خلق کنید و ویترین بی‌نظیری از ماهی‌های رنگارنگ و زیبا را تماشا کنید؛ ما در چیدانه خرید آکواریوم آب شور یا آب شیرین را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

شما در «روز جهانی آکواریوم خود را تمیز کنید!»؛ می‌توانید لطفا سوالات خود را در ارتباط با آکواریوم آب شور و شیرین را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

نویسنده مقاله: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه