Chidaneh.com placeholder image

بهترین راهکار رهایی از آلرژی فرش چیست؟

به قلم: مهشید بختیاری

اگر در خانه راه می‌روید و مدام عطسه و سرفه می‌کنید و علائم حساسیت و آلرژی از خود نشان می‌دهید گوشه چشمی هم به فرش‌های خود داشته باشید، شاید منبع آلودگی منزل شما فرش‌های زیبایتان باشند! فرش شما به دلایل متعددی می‌تواند تبدیل به فرش حساسیت‌زا شود و این شمایید که باید از بروز این عوامل جلوگیری کنید و یا در انتخاب مدل فرش وسواس به خرج بدهید. در این مطلب قصد داریم به تمامی موضوعات پیرامون آلرژی فرش بپردازیم و بهترین راهکار رهایی از آن را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

قالیشویی ادیب

مگر فرش هم حساسیت ایجاد می کند؟

شاید همه ما چیزهای زیادی درمورد آلودگی هوای خارج از خانه بدانیم اما واقعیت این است که ممکن است آلودگی هوای داخل خانه بسیار مخرب‌تر باشد. بسیاری از مردم هستند که زمانی که فرش‌های خود را کف خانه پهن می‌کنند ناگهان دچار عطسه و آبریزش بینی، خارش‌های شدید پوستی و سردردهای مزمن می‌شوند اما نمی‌دانند که منشا این حساسیت‌ها کجاست. معمولا افراد تا زمانی که گرفتار آلرژی فرش نشوند به دنبال کسب اطلاعات درمورد آن نمی‌روند. آیا می‌دانید آلرژی فرش از کجا می‌آید؟ چه چیزی باعث بروز آلودگی در تار و پود فرش می‌شود؟

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

آلودگی‌های فرش می‌تواند ناشی از میکروب‌ها و کثیفی‌های خارج از فرش باشد و یا متریال سازنده فرش حساسیت‌زا باشند. گاهی اوقات گرد و غبار از پنجره‌های باز خانه وارد می‌شود و روی سطح فرش می‌نشیند، مو و پر حیوانات خانگی شما و کثیفی کف پاها زمانی که روی فرش قدم می‌زنید هم به نوعی آلاینده به شمار می‌روند. از طرفی نخ و پشم و تار و پود فرش و چسبی که آن‌ها را به هم متصل نگه می‌دارد برای برخی افراد آلرژی‌زاست. این علائم می‌توانند در مورد فرش‌های نو و تازه خریداری شده هم اتفاق بیفتند زیرا این فرش‌ها نیز در پروسه تولید و عرضه ممکن است دستخوش تغییراتی شده باشند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در خانه از کودک، سالمند یا فردی مبتلا به بیماری‌های تنفسی نگهداری می‌کنید، این آلرژی می‌تواند با جان این افراد بازی کند!

متاسفانه!

آلرژی فرش و ایجاد علائم حساسیت در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد زیرا کودکان با فرش و موکت ارتباط بیشتری دارند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها نیز ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر است. بنابراین باید با راهکارهای مقابله با آلرژی فرش آشنا شوید تا بتوانید از اتفاقات ناگوار ناشی از جلوگیری به عمل آورید.

فرش فرهی
فرش ماشینی
فرش فرهی

خود فرش چگونه باعث ایجاد آلرژی فرش می‌شود؟

موادی که در تولید فرش به کار می‌روند می‌توانند به خودی خود حساسیت ایجاد کنند. به طور مثال برخی ترکیبات آلی فراری که فرش از خود متصاعد می‌کند برای سیستم تنفسی خطرآفرین است و برعکس، برخی مواد مانند نایلون و پلی‌پروپن به طور طبیعی در برابر کپک و آلودگی مقاومند. پشم نیز ماده‌ای است که می‌تواند با عوامل آلرژی‌زا مبارزه کرده و هنگامی که پوسیده شود ذرات ریز کمتری در هوا پراکنده کند، ضمن این که ماهیت پشم به گونه‌ای است که می‌تواند برخی مواد سمی و گازهای مضر شیمیایی را به خود جذب کرده و مانع پراکنش آن‌ها شود. 

در حقیقت فرش دارای دو قسمت است، یکی بخش فوقانی فرش یا پرزهای بالایی که ما آن را با چشم می‌بینیم و دیگری بخش تحتانی که به عنوان لایه زیربنایی در پشت پرزها قرار می‌گیرد و در معرض دید ما نیست، هردوی این لایه‌ها می‌توانند آلودگی را به خود جذب کرده و باعث ایجاد آلرژی شوند.

فرش فرهی
فرش کودک
فرش فرهی

علائم آلرژی فرش چیست؟

مانند هر عامل حساسیت‌زای دیگر، حساسیت بر اثر استفاده از فرش نامناسب منجر به بروز یکسری علائم آلرژیک مانند موارد زیر می‌شود:

  • سرفه کردن
  • خارش پوستی
  • تورم و التهاب پوستی
  • خس‌خس سینه و دشواری در تنفس
  • تنگی نفس و فشار در قفسه سینه
  • آبریزش چشم و بینی
  • سرفه و عطسه
  • خارش گلو

فرش فرهی
فرش کلاسیک
فرش فرهی

  • آیا آلرژی فرش درمان دارد؟

حساسیت به فرش نیز مانند اغلب بیماری‌ها با رعایت یکسری نکات بهداشتی و مصرف دارو رفع می‌شود. اگر شما نیز مبتلا به این علائم آلرژیک هستید می‌توانید با روش‌های زیر وضعیت جسی خود را بهبود ببخشید. 

  • آنتی‌هیستامین

آنتی‌هیستامین‌ها داروهایی ضدآلرژی هستند و به صورت آزاد در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند. این داروها می‌توانند خیلی زود شما را از شر علائم حساسیت رها کنند.

  • پمادهای حاوی هیدروکورتیزون

اگر در اثر آلرژی فرش دچار خارش و کهیرهای پوستی شده‌اید این پمادها به رفع این علائم کمک بسزایی خواهند کرد.

  • داروهای تنفسی

ممکن است زمینه بیماری تنفسی مانند آسم در شما وجود داشته باشد و در مواجهه با آلرژی فرش دچار اختلالات تنفسی بیشتری شده باشید. در این صورت داروهای ضدالتهابی تنفسی که مانع از پاسخ بدن به عوامل حساسیت‌زا می‌شوند برای شما بسیار مفید خواهند بود.

  • جایگزینی فرش

این شاید درست ترین و بهترین روش برای برطرف کردن دائمی حساسیت و آلرژی باشد! فرشتان را عوض کنید. فرش آنتی باکتریال، بدون پرز و ضد حساسیت راهی همیشگی برای جلوگیری از بروز حساسیت و آلرژی و تکثیر باکتری های مظر است.

فرش فرهی
فرش کلاسیک
فرش فرهی

 

راهکارهای مقابله با آلرژی فرش

به موارد زیر توجه کنید:

1)قبل از این که به خرید فرش اقدام کنید حواستان به این موضوع باشد که فرش‌های پرزبلند استعداد بیشتری در پنهان کردن آلودگی و گرد و خاک و انواع حشرات دارند. در مقابل آن فرش‌های پرتراکم‎‌تر دارای پرزهای کوتاه‌تری بوده و میزان این کثیفی را کمتر می‌کنند اما این به آن معنی نیست که این فرش‌ها اصلا آلوده نیستند! در هر صورت توصیه ما به شما این است که برای پیشگیری از پراکنش کثیفی در خانه بهتر است تمام کف خانه را مفروش نکنید و بخش‌هایی از کفپوش را آزاد بگذارید، اما اگر اصرار دارید که سرتاسر خانه شما پوشیده از فرش باشد بهتر است خریدن فرش‌های با تراکم بالاتر را در اولویت قرار دهید.

2) به نظافت فرش اهمیت بدهید. مثلا اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است فرش‌های خود را در بازه‌های نزدیک به هم بشویید و هنگام تمیزکاری مطمئن شوید که موی بدن حیوان شما از روی فرش زدوده شده است. سعی کنید در طول سال چندین بار فرش‌های خود را با بخارشو تمیز کنید و پس از نظافت آن حواستان باشد که رطوبت داخل فرش کاملا خشک شود، زیرا یک فرش مرطوب بهترین میزبان برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زاست. همچنین به طور منظم و هفتگی پاک کردن فرش با جاروبرقی را فراموش نکنید.

فرش فرهی
فرش کلاسیک
فرش فرهی

3) گاهی اوقات ممکن است با موکت کردن راهروهای ورودی، حمام و سرویس بهداشتی باعث شوید که عاملین آلرژی فرش بیشتر در خانه منتشر شوند و از کف پاهای شما به مناطق دیگر منزل سرایت کنند. بنابراین استفاده از موکت در بخش‌های مرطوب خانه را متوقف کنید.

4) شاید گاهی اوقات بهتر باشد کار را به کاردان بسپارید و سالیانه یک یا دو بار فرش‌های خود را به قالیشویی ببرید. زیرا ممکن است روش‌های خانگی به طور کامل نتواند گرد و غبار و میکروارگانیسم‌های مزاحم را از فرش جدا کند و شستشوی کامل و اصولی و ضدعفونی فرش توسط یک قالیشویی متخصص و مجرب بهتر اتفاق بیفتد.

فرش فرهی
فرش کلاسیک
فرش فرهی

و اما بهترین راهکار …

شاید خریدن فرش‌های معمولی و مرتبا تمیز کردن آن‌ها به علاوه دردسرهای تحمل آلرژی فرش و درمان آن آنقدر ناراحت‌کننده به نظر بیاید که در انتخاب مناسب دچار سردرگمی شوید و قید خریدن فرش‌های جدید را بزنید. اما واقعیت این است که برای رفع این مشکل بهترین کار این است که خشت اول را درست بگذارید و فرشی بخرید که مشکلات ذکرشده را همراه خودش به خانه شما نیاورد و در عین حال، سلامتی خانواده را حفظ کند.

فرش‌های آنتی‌باکتریال، بدون پرز و ضد حساسیت نسل جدیدی از فرش‌ها هستند که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید شده و خواص جدیدی به آن اضافه شده است. این فرش‌ها پرز نمی دهند، بو نمی‌گیرند، دیرسوز هستند، از رشد قارچ و باکتری و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند و در برابر نفوذ مایعات بسیار مقاوم هستند.

فرش فرهی
فرش مدرن
فرش فرهی

فرش فرهی
فرش مدرن
فرش فرهی

فرش فرهی
فرش ماشینی جدید
فرش فرهی

کلام پایانی

آلرژی به خاطر فرش موضوعی است که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند. درست که با بکارگیری یک سری از راهکارها می‌توان این آلودگی را کمتر کرد اما تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید در بهترین حالت میزان عوامل آلرژی‌زا را کاهش میدهد، اما مشکل را ریشه‌کن نمیکند!

مجموعه فرش فرهی با عرضه فرش‌های آنتی‌باکتریال، بدون پرز و ضد حساسیت با نشان سیب سبز سلامت و تاییدیه انیستیتو پاستور ایران به بازار فرش، این مشکل را به عالی‌ترین شکل ممکن رفع کرده است. این فرش‌ها با استفاده از فناوری نانو کاملا ضدحساسیت هستند و با استفاده از آن، گام مهمی در راستای حفظ سلامت خود و خانواده بر میدارید.

اگر شما نیز، در کنار قیمت مناسب و طرح زیبای فرش، به سلامتی خانواده اهمیت می‌دهید و مایل هستید نمونه‌کارهای بیشتری از مجموعه خوشنام فرش فرهی را مشاهده کنید به صفحه پروفایل فرش فرهی سر بزنید.

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه