Chidaneh.com placeholder image

سینک گرانیتی چیست؟ 8 مزیت سینک ظرفشویی گرانیتی

به قلم: فهیمه مصدرالامور

انتخاب وسایل آشپزخانه همواره یکی از دغدغه‌های مهم افراد است. برای اینکه فضای آشپزخانه هارمونی خود را از دست ندهد، انتخاب درست وسایل و چیدمان آنها کمک شایانی به طراحی آشپزخانه مدرن و یا کلاسیک شما دارد. سینک آشپزخانه، به‌عنوان کانون و مرکز شستشوی ظروف، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در زیبایی آشپزخانه شما ایفا کند. از انواع سینک ظرفشویی آشپزخانه، سینک گرانیتی در میان رقبای خود، طرفداران زیادی دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله چیدانه به بررسی مزایا و معایب و راهنمای خرید سینک ظرفشویی گرانیتی بپردازیم.

جنس سینک گرانیتی چیست؟

از سخت‌ترین و جذاب‌ترین مواد در جهان، ماده‌ای به‌نام گرانیت است. از این رو جدیدترین سینک ظرفشویی گرانیتی مدرن این روزها در بازار وجود دارد. همچنین یکی از رقبای اصلی سینک استیل را عموما سینک گرانیتی می‌دانند.

تابلو فرش ریحان

به طور کلی انواع سینک ظرفشویی گرانیتی مقاوم از نظر جنس به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سینک گرانیتی که از سنگ گرانیت مثل کوارتز و مواد پلیمری ساخته شده است و معمولا کیفیت و قیمت بالایی دارد. این سینک به سینک ظرفشویی گرانیتی طبیعی هم معروف است.
  2. سینک ظرفشویی گرانیتی که فقط از مواد پلیمری ساخته شده است و به نام آکرولیک معروف است. سینک‌های ظرفشویی گرانیتی با مواد پلیمری، محصولی شبیه‌سازی‌شده بوده و به گرانیت مصنوعی نیز معروفند.
انواع سینک گرانیتی

انواع سینک گرانیتی براساس شکل و ظاهر

  • سینک گرانیتی توکار
  • سینک گرانیتی روکار
  • سینک گرانیتی تک‌لگن
  • سینک گرانیتی دولگن
سینک ظرفشویی توکار

1. سینک گرانیتی توکار

زیبایی ظاهری و ظرافت از مشخصه‌های اصلی سینک گرانیتی توکار است. سینک گرانیتی توکار را معمولا افراد زیباپسند انتخاب می‌کنند. این سینک بیشتر مناسب آشپزخانه‌های مدرن است. سینک ظرفشویی گرانیتی توکار، در دل کابینت قرار گرفته سپس توسط یک نصاب ماهر و متخصص، اطراف آن با دقت آب‌بندی می‌شود تا از نفوذ آب به درون کابینت‌ها جلوگیری شود. آب‌بندی درست سینک گرانیتی توکار مانع از ورود آب و بادکردگی به داخل کابینت و صفحه کابینت اطراف سینک می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم خشک‌کردن اطراف سینک پس از هر بار شستن ظروف را به یاد داشته باشید.

سینک گرانیتی روکار

2. سینک گرانیتی روکار

سینک گرانیتی روکار به طور معمول روی صفحه کابینت نصب می‌شود و لبه‌های آن پیدا است. از مزایای سینک گرانیتی روکار اینکه به دلیل نوع ساخت آن، آب نمی‌تواند به درون کابینت‌ها نفوذ کند. این مزیت باعث می‌شود تا نیاز به نصاب ماهر و آب‌بندی حرفه‌ای نداشته باشد. مراقبت و نگهداری از سینک ظرفشویی گرانیتی روکارآسان است و نیازی نیست بعد از هر بار ظرف شستن اطراف سینک را خشک کنید. با این حال سینک گرانیتی روکار ظرافت و زیبایی سینک‌های توکار گرانیتی را ندارد.

پیشنهاد مطلب مرتبط: تفاوت سینک توکار و روکار؛ این 5 ویژگی رو مقایسه کنید

سینک گرانیتی تک لگنه
سینک گرانیتی تک لگن

3. سینک گرانیتی تک لگن

اگر آشپزخانه شما کوچک است، جای نگرانی نیست. سینک گرانیتی تک‌لگن با سینی یا بدون سینی، مناسب آشپزخانه‌های کوچک طراحی شده. درعین‌حال سینک ظرفشویی گرانیتی تک لگن با سینی، متداول‌ترین نوع سینک در آشپزخانه‌ها است. سینک گرانیتی تک‌لگن معمولا برای خانواده‌های کم جمعیت مناسب است.

سینک گرانیتی دولگنه
سینک گرانیتی دولگن

4. سینک گرانیتی دو لگن

در اکثر آشپزخانه‌های ایرانی، سینک گرانیتی دو لگن برای شستن ظروف زیاد وجود دارد. این نوع سینک گرانیتی با سینک یا بدون سینی، نیاز شما برای شستن و آب کشیدن ظروف را برطرف می‌سازد و مناسب خانواده‌های پرجمعیت است.

مزایای سینک گرانیتی

مزایای سینک گرانیتی

جالب است بدانید سینک‌های گرانیتی از هفتاد تا هشتاددرصد گرانیت و از بیست تا سی درصد مواد اکرلیک یا رزین ساخته می‌شوند و براین اساس مزایا و ویژگی‌های خاصی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

1. مقاومت بالای سینک گرانیتی

برخلاف سینک‌های استیل که در اثر سقوط ظروف و اشیای نوک تیز ممکن است غر شوند، به دلیل مقاومت بالای گرانیت، امکان غر شدن سینک گرانیتی وجود ندارد. سینک‌های گرانیتی علاوه بر وجهه بصری زیبا در آشپزخانه در مقابل فرسودگی نیز مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.

2. ضد خط و خش و خراشیدگی

سنگ گرانیت به ضدخش و خط بودن و مقاومت طبیعی بالا نیز معروف است و به گفته کارشناسان این به امر به خاطر وجود تراکم بالا و مواد باکیفیت و نداشتن آهک است. البته بهتر است برای حفظ زیبایی هر نوع سینکی از کشیدن احسام نوک تیز و اسکاچ و برس بر روی آن جلوگیری شود.

3. مستحکم دربرابر گرما و سرما

سینک گرانیتی به دلیل ساختار قوی خود، معمولا حرارت بالای 280 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند و به‌زودی تغییر رنگ نمی‌دهد. بنابراین مقاومت سینک‌های گرانیتی در برابر حرارت، بیشتر از سینک‌های استیل است.

سینک گرانیتی ضدلک و ضد خش

4. مزیت ضدلکه بودن سینک‌های گرانیتی

از دیگر مزایای این سینک ظرفشویی گرانیتی ارزان قیمت؛ ضد لکه بودن آب بر روی آن است. به این ترتیب اگر وجود املاح معدنی، یون‌ها و فلزات سنگین در آب موجود مناطق مختلف همیشه برایتان دردسر ساز بوده، خیالتان راحت باشد که در سینک‌های گرانیتی با مواد باکیفیت این مشکل وجود ندارد. همچنین خاصیت ضد لکه انواع سینک گرانیتی باعث میگردد تا رنگشان پس از مدت طولانی محو نشود و زیبایی ظاهری و بافت طبیعی خود را حفظ کنند و به‌راحتی کدر نشوند.

سینک گرانیتی لوکس و زیبا

5. زیبایی منحصر به فرد و لوکس و چشم نواز

زیبایی چشم نواز و شیک سینک گرانیتی بیشتر به دلیل بافت خاص و متریال متفاوت و چشمگیر آنهاست. این ویژگی باعث شده سینک ظرفشویی شما، لوکس و گران‌قیمت به نظر برسد درحالیکه گران‌قیمت نبوده و قیمت مناسبی دارند. پس در هنگام خرید سینک گرانیتی حتما زیبایی آن را مدنظر قرار دهید.

6. خاصیت بهداشتی و آنتی باکتریال سینگ گرانیتی

از مهم‌ترین عوامل انتخاب بهترین سینک گرانیتی نسبت به نوع استیل، بهداشتی بودن آنها است. چراکه گرانیت بسیار منسجم، مقاوم و غیرقابل‌نفوذ است و با این وجود، محل تجمع باکتری‌ها نخواهد بود. سینک‌های گرانیتی از مواد آنتی باکتریال و ضدمیکروبی نیز در ساختار خود برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت سینک استیل و گرانیتی چیست؟

سینک گرانیتی مشکی

7. تنوع رنگ‌ها در سینک ظرفشویی گرانیتی

در طراحی انتخاب سینک برای دکوراسیون آشپزخانه تنوع رنگی مناسب و چگونگی قرارگیری تجهیزات رنگی در کنار هم اهمیت زیادی دارد. از محبوب‌ترین سینک گرانیتی رنگی، رنگ‌های سفید و مشکی هستند که معمولا با هر رنگی در آشپزخانه قابلیت ست‌شدن دارند و آزادی عمل بیشتری درخصوص جلوه بصری آشپزخانه به شما می‌دهند. به‌طورکلی سنگ‌های گرانیتی اصل؛ جلا و درخشندگی چشمگیری دارند و گرانیت به شدت در مقابل این تغییرات رنگ مقاوم است.

اصولا استفاده از شیرآلات طلایی و مشکی بیشترین هماهنگی را در کنار این سینک‌ها خواهد داشت. سینک ظرفشویی گرانیتی عموما در رنگ‌هایی مانند: سفید، مشکی، سفید شنی، کرم، قهوه‌ای، آبی، قرمز، زرد و… تولید می‌شوند.

8. نظافت آسان، ویژگی سینک گرانیتی اصل

تمیز کردن سطوح سینک ظرفشویی گرانیتی راحت و آسان است و این موضوع به دلیل صافی سطوح سینک‌های گرانیتی است. برای تمیز کردن سطوح گرانیتی فقط کافیست از ترکیب برابر آب و سرکه و یک دستمال لطیف استفاده کنید و لکه‌های به جا مانده بر روی آن را به‌راحتی پاک کنید.

معایب سینک گرانیتی

معایب سینک گرانیتی چیست؟

  1. معمولا برای عملکرد بهتر و زیبایی ماندگار، سینک‌های گرانیتی نیاز به آب‌بندی سالانه و نگهداری بهینه دارند.
  2. از معایب سینک گرانیتی اینکه برخی از سینک‌های گرانیتی محلی برای نصب شیرآلات ندارند و قاعدتا مجبور به سوراخ‌کردن سینک خواهید شد. این سوراخ کردن سینک اگر به درستی انجام نشود، منجر به لب‌پرشدن سینک خواهد شد. بنابراین بهتر است محل شیرآلات را روی کابینت تعبیه نمایید و یا اینکه توسط گردبر با احتیاط سطح بالای سینک را سوراخ کنید. به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان از زیر سینک اقدام به سوراخ کردن سطح مورد نظر نکنید.
  3. سینک‌های گرانیتی کاملا مقاوم در برابر لکه‌ها هستند. اما گاهی ممکن است آب منطقه شما دارای املاح، یون و فلزات سنگینی باشد که در این صورت به‌دلیل سختی آب، بر روی سینک گرانیتی هم تغییر رنگ رخ دهد و هم رد لکه‌هایی مشاهده شود.
  4. ترک‌خوردگی، شکستگی و یا لب‌پریدگی بر اثر ضربه‌های شدید و استفاده نادرست، یکی دیگراز معایب سینک گرانیتی است.
  5. از معایب دیگر، قیمت بالای سینک ظرفشویی گرانیتی نسب به سینک‌های استیل موجود در بازار است.
  6. سینک‌های گرانیتی برخلاف سینک‌های استیل بسیار بزرگ و حجیم و سنگین هستند و در واقع برای نصب بهتر و جایگزینی صحیح بهتر است از یک نصاب حرفه‌ای کمک بخواهید تا سینک دچار آسیب نشود و درنتیجه هزینه نصب آنها نسبت به دیگر سینک‌ها بالاتر می‌رود.
  7. برخی معتقدند سینک‌های گرانیتی به خاطر جنس سختشان، موجب شکستگی احتمالی ظروف خواهند شد که البته این موضوع ممکن است در سینک‌های استیل هم اتفاق بیفتد.
  8. درحالیکه شما با مواد گرانیتی طبیعی سر و کار خواهید داشت؛ بهتر است آسیب‌پذیری احتمالی سینک گرانیتی را در نظر بگیرید و از انداختن قابلمه و وسایل سنگین به سینک گرانیتی ظرفشویی خود خودداری کنید.
راهنمای خرید سینک گرانیتی

راهنمای خرید سینک گرانیتی

  • با توجه به نظرات در مورد سینک گرانیتی؛ از نکات مهم در زمان خرید این مدل سینک، توجه به عمق لگن سینک گرانیتی جدید است. ظروف معمولا در عمق زیاد سینک گم می‌شوند؛ پس اگر به فضای عمیق نیاز دارید در زمان خرید بهترین سینک گرانیتی حتما این مساله را به یاد بسپارید، زیرا درصورت خرید سینک کم‌عمق ممکن است پشیمان و ناراضی شوید.
  • در زمان خرید سینک گرانیتی برای فضای آشپزخانه و نصب سینک به حفظ تعادل و هماهنگی دکوراسیون ظرفشویی توجه کنید.
  • سینک گرانیتی جدید و باکیفیت، رنگی مات داشته و براق نیست.
  • اگر به هنگام لمس سینک گرانیتی، حس لمس سنگ را دارید، سینک گرانیتی شما باکیفیت است و اگر بدون کیفیت و درجه پایین باشد در هنگام لمس معمولا حس پلاستیک و مصنوعی بودن می‌دهد.

قیمت سینک گرانیتی

در ادامه نکات تأثیرگذار بر تعیین قیمت سینک گرانیتی اصل را بخوانید:

به طور کلی نوع طراحی در سینک آشپزخانه گرانیتی، کیفیت مواد اولیه در ساخت این سینک‌ گرانیتی جدید، تک‌لگنه یا دولگنه بودن سینک‌ ظرفشوئی گرانیت و اندازه و عمق سینک و فضای مورد نیاز در تعیین قیمت انواع سینک گرانیتی تاثیر دارند.

سینک گرانیتی قیمت ارزان

ازآنجا که سینک گرانیتی از آن دسته از تجهیزات آشپزخانه است که پس از هر بار تعویض کابینت یا منزل، امکان استفاده مجدد یا جا‌به‌جایی آن وجود ندارد؛ بهتر است قیمت سینک گرانیتی ظرفشویی همواره مدنظر قرار گیرد.

عموما سینک گرانیتی ارزان‌قیمت از نظر کیفیت و کارایی مانند سایر سینک‌های استیل و شیشه‎‌ای موجود در بازار است و فقط یک سری استاندارد‌های لازم سینک‌های دیگر را ندارد. اما با عرضه سینک گرانیتی جدید و مدرن به بازار، قیمت سینک‌های مدل قدیمی پایین می‌آید و این عامل باعث میشود که قیمت یک سری سینک‌های گرانیتی ارزا‌ن‌تر از بقیه سینک‌ها شود.

نکاتی درباره نصب و نگهداری سینک گرانیتی

نکاتی در مورد نصب و نگهداری سینک گرانیتی

توصیه ما به شما این است که از نصاب‌های حرفه‌ای برای نصب سینک گرانیتی آشپزخانه خود کمک بگیرید و نکات زیر را در نگهداری انواع سینک گرانیتی رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از تغییر رنگ سینک؛ ماهی‌تابه و قابلمه را مستقیما روی شعله گاز قرار ندهید و درجه حرارت مناسبی را برای شستشو در نظر بگیرید.
  • سینک ظرفشویی گرانیتی، تخته گوشت نیست! پس مراقب باشید خط و خشی به آن نیفتد.
  • ریختن روغن کاملا داغ روی سیفون سینک، ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ و خرابی شود.
  • یادتان باشد از مواد قلیایی نظیر آمونیاک و سدیم هیروکسید به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
  • سرکه سفید و جوش‌شیرین برای حذف لکه‌های احتمالی روی سینک می‌تواند کارساز باشد.

سینک ظرفشویی ماگما استون
مدل سینک ظرفشویی دو لگن
سینک ظرفشویی ماگما استون

سینک گرانیتی ماگما استون؛ بهترین مارک سینک گرانیتی ایرانی

این روزها نظرات در مورد سینک گرانیتی ماگما استون بسیار قابل توجه و مثبت است. این نوع سینک آمیزه‌ای از صنایع دستی و فناوری‌های نوآورانه، خلاق و باکیفیتی برتر ایجاد شده است.

شرکت ماگما استون محصولات خود را با استفاده از ماشین‌آلات به‌روز، در خط تولید به بازار ارائه می‌‌کند که در حد رقابت با برندهای خارجی نیز می‌‌باشد. 

علاوه‌بر انتخاب رنگ، کیفیت، زیبایی و متریال هم در سینک‌های گرانیتی ماگما استون دیده می‌شود. از مزایای این سینک‌های گرانیتی؛ مقاومت در برابر ضربه و خط‌وخش، رنگ ثابت و آنتی‌باکتریال بودن آنهاست. به این ترتیب این مجموعه تولیدکننده انواع سینک‌های گرانیتی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع با متریال‌های وارداتی و استانداردهای مهندسی است. در کنار محصولات شرکت ماگما، تجهیزات جانبی متنوع بسته به نوع وسیله درخواستی؛ مثل: سبد میوه‌شور، زیرقابلمه و تخت‌گوشت هم وجود دارد.

سینک ظرفشویی گرانیتی

جمع‌بندی

اگر این مقاله را مطالعه کرده باشید؛ به مزایا و معایب سینک ظرفشویی گرانیتی و انواع مدل سینک گرانیتی روکار و توکار و غیره پی خواهید برد. همچنان به خوبی می‌دانیم که برای هر کالایی معمولا مدل‌ها و کیفیت‌های مختلفی وجود دارد، از این رو بهترین مارک سینک گرانیتی ساخت کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه در رده کیفی بالایی قرار دارند. همچنین نظرات در مورد سینک گرانیتی بسیار است. اغلب مشتریان، سینک‌های گرانیتی مشکی را به‌دلیل نظافت سریع و آسان، قابلیت ست‌شدن، لوکس و چشم‌نوازبودن سینک گرانیتی مشکی و ناپیدابودن رنگ مواد غذایی رنگی مانند زردچوبه بر روی آنها انتخاب و خرید می‌کنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه