Chidaneh.com placeholder image

سبک دکوراسیون آسیایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به قلم: سمانه زارعی

با اینکه، تنوع زیادی در سبک­ های طراحی دکوراسیون وجود دارد؛ ولی برخی از انواع طراحی داخلی مانند سبک­ های مدرن، یا کلاسیک بیشتر بین مردم شناخته شده است. شاید جالب باشد که به عنوان مردمی آسیایی با سبک دکوراسیون آسیایی آشنا شویم. این نوع طراحی داخلی با سلیقه و فرهنگ آسیایی گره خورده است و احتمالا با روحیات ما تناسب بیشتری داشته باشد. در این مطلب از چیدانه راجع به سبک دکوراسیون آسیایی و ویژگی ­های آن صحبت خواهیم کرد.

 

قالیشویی ادیب
سبک دکوراسیون آسیایی

سبک دکوراسیون آسیایی

سبک دکوراسیون آسیایی چیست؟

با شنیدن نام سبک دکوراسیون آسیایی صفت­ هایی مانند آرامش، سکوت و تعادل به ذهن ما خطور می­ کند. شاید بتوانیم بگوییم که در طراحی دکوراسیون آسیایی ترکیبی از ویژگی­ های مختلف دکوراسیون داخلی را می ­توانیم ببینیم. این نوع سبک از دکوراسیون به نام سبک شرقی نیز شناخته می ­شود. در سبک دکوراسیون آسیایی می­توان نشانه­ هایی از فرهنگ کشورهایی مانند؛ ژاپن، چین، ویتنام، تایلند دید. در ادامه به برخی از ویژگی­های این نوع دکوراسیون اشاره کرده ­ایم؛ قرار نیست همه ­ی این ویژگی­ ها در چیدمان و طراحی داخلی فضایی با این سبک دیده شود ولی هریک از این ویژگی­ ها وجود این نوع سبک را تقویت می ­کند.

 

نقوش سنتی شرقی در دکوراسیون آسیایی

نقوش سنتی شرقی در دکوراسیون آسیایی

ویژگی­ های سبک دکوراسیون آسیایی

سبک دکوراسیون آسیایی را می ­توان با استفاده از برخی ویژگی­ها به عنوان یک دکوراسیون جذاب و معاصر معرفی کرد. در ادامه برخی از ویژگی­ های سبک آسیایی را آورده ­ایم.

1. رنگ­ در دکوراسیون آسیایی

یکی از ویژگی ­های دکوراسیون آسیایی؛ الهام گرفتن از طبیعت در کاربرد متریال و رنگ­ هاست. بهتر است رنگ پس زمینه دکوراسیون را تا حد امکان خنثی نگه دارید. شاید رنگ سفید یک رنگ خنثی و متناسب با انواع فضاها به شما بیاید؛ ولی برای اینکه متفاوت ­تر عمل کنید به رنگ ­هایی مثل؛ کرم ملایم، آبی کمرنگ و یا خاکستری کمرنگ فکر کنید. با رنگ پس زمینه ­ی ملایم، یک فضایی آرام خواهید داشت.

با اینکه رنگ­ هایی خنثی برای پس زمینه دکوراسیون آسیایی به کار می­رود؛ ولی رنگ ­های شاد و پررنگ هم نقش خود را به خوبی در این دکوراسیون بازی می ­کنند. وقتی این رنگ­ها در پس زمینه خنثی قرار می­ گیرند با قدرت خودنمایی می­ کنند. صورتی، قرمز یا بنفش از جمله رنگ ­های مورد استفاده در دکوراسیون آسیایی هستند. برای انتخاب رنگ­ های دکوراسیون شاید بد نباشد که به نقش هر یک از رنگ ­ها در فرهنگ کشورها توجه کنیم. 

 

تعادل در دکوراسیون آسیایی

تعادل در دکوراسیون آسیایی

2. تعادل بصری و بافت 

تعادل و آرامش دو کلیدواژه ­ی اصلی در طراحی دکوراسیون آسیایی هستند که در همه­ ی بخش­ ها باید آن را در نظر بگیریم. هارمونی و تعادل باید در مواردی مانند کاربرد رنگ­ ها، بافت و عناصر مختلف مد نظر باشند. به طور مثال برای اتاقی با دیوارپوش بتنی؛ اضافه کردن پارتیشن شیشه ­ای، سنگ ­های طبیعی، کفپوش چوبی، گیاه بامبو و یا عناصر طبیعی دیگر به ایجاد تعادل در دکوراسیون کمک می­ کند.

 

دکوراسیون شرقی
آب در دکوراسیون آسیایی

آب در دکوراسیون آسیایی

3. آب در دکوراسیون آسیایی

از راهکارهای مختلفی برای ایجاد تعادل در دکوراسیون آسیایی می ­توان استفاده کرد. آب یکی از عناصر مناسب برای این کار است که علاوه بر ایجاد جذابیت و زیبایی؛ به حفظ تعادل عناصر به کار رفته کمک می ­کند. همچنین در فنگ­شویی این عنصر نقش مهمی دارد همانطور که می­ دانیم فنگ­شویی یکی از تفکرات شرقی برای ایجاد تعادل و آرامش در دکوراسیون است. آب را می­ توان در داخل ساختمان به صورت یک آبنمای خانگی کوچک و یا در محوطه­ سازی و در حیات خلوت و یا در ترکیب با مجسمه­ های دکوری به کار برد. 

 

ترکیب سبک ها در دکوراسیون

ترکیب سبک ها در دکوراسیون

4. ترکیب سبک ­ها

همانطور که گفتیم؛ سبک دکوراسیون آسیایی؛ می ­تواند ترکیبی از انواع سبک­های دکوراسیون چینی؛ ژاپنی، ایرانی و یا هندی باشد. اگر قرار است دکوراسیون منزل شما به یکی از سبک ­های دکوراسیون داخلی نزدیک­تر باشد؛ باید ویژگی­ های جزئی­تر هر یک را بشناسید و آنها را به کار ببرید. به طور مثال سبک طراحی ژاپنی ذاتا ساده، مینیمال، نزدیک به طبیعت و با رنگ­ های متعدد است. ولی دکوراسیون داخلی سنتی چینی مجلل­ تر، وسیع­ تر است که رنگ­های سلطنتی و فاخر مانند یشمی و بنفش در آن دیده می­ شود. و یا در یک دکوراسیون معمول هندی از رنگ­ های متنوع، نقوش سنتی و نمادهای فرهنگ هند استفاده شده است. در نهایت این سلیقه و مهارت شماست که می ­توانید با ترکیب ویژگی ­هایی از این سبک­ ها؛ یک دکوراسیون داخلی آسیایی جذاب داشته باشید.

 

اکسسوری در دکوراسیون آسیایی

اکسسوری در دکوراسیون آسیایی

5. اکسسوری ­ها در دکوراسیون آسیایی

اکسسوری­ ها یکی از ابعاد مهم در طراحی داخلی هستند که نشانی از سبک به کار رفته در طراحی را نشان می ­دهند. در طراحی دکوراسیون آسیایی می ­توانید از فانوس ­های کاغذی آویز، مجسمه ­هایی که با نورپردازی تلفیق شده­اند، مجسمه­ هایی از نمادهای فرهنگی کشور­های شرقی و یا چند شمع در دکور استفاده کنید. همه این عناصر به ایجاد دکوراسیون شرقی کمک می­ کنند.

همانقدر که صدای آب در فضا آرامش بخش است و جزوی از هویت فضا می ­شود؛ عطر و بویی که در داخل فضای منزل وجود دارد می ­تواند جزوی از ویژگی دکوراسیون باشد. به طور مثال استفاده از عود، شمع و عطرهای ملایم حس آرامش را به خانه شما اضافه می­کند.

 

دکوراسیون آسیایی مدرن

دکوراسیون آسیایی مدرن

6. طراحی ارگانیک و پایدار

در دکوراسیون آسیایی؛ نشانه ­هایی از حضور طبیعت و پایداری وجود دارد. احتمالا این سبک از طراحی؛ برای افرادی که طرفدار محیط زیست و به دنبال ایجاد فضایی پایدار هستند جذاب باشد. بهتر است از عناصر و وسایلی استفاده کنید که کمترین آسبب به محیط زیست را دارند و جزو متریال­ های پایدار هستند. 

علاوه بر این استفاده از گیاهان آپارتمانی را فراموش نکنید. گیاه شامادورا، بامبو، گیاهان بونسای می ­توانند انتخاب خوبی برای این دکوراسیون باشند. البته قرار نیست در انتخاب گیاهان خود را محدود کنید؛ ولی ایجاد تعادل در استفاده از گیاهان را نادیده نگیرید.

 

طراحی مینیمال دکوراسیون

طراحی مینیمال دکوراسیون

7. طراحی مینیمال

یکی دیگر از ویژگی ­های طراحی آسیایی؛ مینیمال بودن آن است؛ که این ویژگی را از سبک ژاپنی گرفته است. در دکوراسیون مینیمال هر چیزی در ساده ­ترین حالت خود قرار دارد. خطوط صاف، تزئینات مینیمال، تقارن و.. از جمله مواردی هستند که فضا را مینیمال می­کنند. قوانین فنگشویی یکی دیگر از ایده ­های کاربردی برای دکوراسیون آسیایی است که در آن سادگی و خلوتی یکی از اصول است و از شلوغی پرهیز می­ شود. وسایل مورد علاقه و کاربردی را در دکوراسیون به کار ببرید.

 

مبلمان در دکوراسیون آسیایی

مبلمان در دکوراسیون آسیایی

8. مبلمان در دکوراسیون آسیایی

مبلمانی که برای دکوراسیون آسیایی انتخاب می ­شوند نشانه­ هایی از نمادها و ویژگی­ های شرقی دارند. به طور مثال مبلمانی با متریال طبیعی، پاف ­هایی که نقوش سنتی شرقی دارند و یا مبلمان با ارتفاع کمتر در این نوع دکوراسیون کاربرد دارند. گاهی ممکن است از تشک ­هایی که روی زمین قرار داده می­ شوند استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: مبلمان دوستدار محیط زیست چیست؟ آشنایی با مبلمان پایدار و سبز

 

دکوراسیون آسیایی

دکوراسیون آسیایی

کلام آخر:

در این مطلب با برخی از مهم ­ترین ویژگی­ های دکوراسیون آسیایی آشنا شدیم، آشنایی بیشتر با فرهنگ و نمادهای کشورهای شرقی، به انتخاب برخی از عناصر برای دکوراسیون کمک زیادی می ­کند. این نکته را فراموش نکنید که قرار نیست همه­ ی المان­ها و نمادهای شرقی را در یک فضا به کار ببرید و باعث شلوغی فضا شوید. وجود افراد متخصص در طراحی و اجرای انواع دکوراسیون داخلی به شما کمک می­کند تا بهترین دکوراسیون را داشته باشید.

اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی

 

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه