Chidaneh.com placeholder image

مقایسه تهران و استانبول برای زندگی

به قلم: ساناز بهبودی*
مقایسه تهران و استانبول برای زندگی

اگر به واسطه تور استانبول، سفری به این شهر زیبا و خاص داشته باشید، قطعاً متوجه می ‌شوید که این شهر شگفت ‌انگیز، همانند تهران، یکی از مهم ترین شهر های خاورمیانه به حساب می‌ آید. بسیاری از افراد، استانبول را یکی از مهم ترین مراکز گردشگری آسیا و اروپای شرقی می دانند، از همین رو، سعی کردیم در این مقاله، علاوه بر مقایسه تهران و استانبول، به معرفی تور استانبول 3 شب و 4 روز استانبول بپردازیم. 

اطلاعات به دست آمده از مقایسه تهران و استانبول برای زندگی، به شما کمک می کند تا به درک درستی از شرایط زندگی در این دو شهر برسید و اگر علاقه ‌مند هستید که شهر استانبول را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کنید با آگاهی بالایی انتخاب خود را انجام دهید. 

قالیشویی ادیب

مساحت تهران و استانبول

طبق آخرین آمار به دست آمده از مقایسه تهران و استانبول در سال 2020، تخمین زده شده است که، مساحت شهر تهران 730 کیلومتر عنوان شده و مساحت کلان شهر استانبول، در سال 2020 میلادی، 5.343 کیلومتر می‌ باشد که با مقایسه مساحت این 2 شهر متوجه خواهیم شد که استانبول تقریباً 6 برابر از کلانشهر تهران بزرگ‌ تر می باشد.

جمعیت تهران و استانبول

یکی از اصلی ترین عواملی که موجب می شود تا از یک شهر به عنوان کلانشهر نام برده شود، جمعیت بالای مردمی است که در آن شهر زندگی می کنند. اگر بخواهیم جمعیت تهران و استانبول را بررسی کنیم، باید بگوییم که استانبول به نسبت کلانشهر تهران، جمعیت بیشتری را در خود جای داده است. بر اساس آخرین آمار ها از مقایسه تهران و استانبول، نتیجه گیری شده است که شهر استانبول 15 میلیون جمعیت و شهر تهران نیز 9 میلیون جمعیت را داراست.

 یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در رابطه با جمعیت تهران اهمیت دارد، آن است که جمعیت این شهر در طول روز همواره در حال تغییر بوده و هیچگاه ثابت نمی ماند. از همین رو، بسیاری از کارشناسان جمعیت؛ تهران را به جمعیت صبح و جمعیت شب تقسیم کرده و با این پیش فرض ، به بررسی جمعیت شهر تهران می پردازند. 

مقایسه تهران و استانبول برای زندگی

آب و هوای تهران و استانبول

مقایسه آب و هوای تهران و استانبول، یکی از پارامتر های بسیار مهم می باشد که باید نکات مهمی را درباره آن در نظر گرفت، عوامل تاثیر گذار در رابطه با آب و هوای شهر های بزرگ عبارت ‌اند از:

  • میانگین دما
  • میزان رطوبت
  • خط ساحلی

در مرحله اول برای بررسی آب و هوای یک شهر، نگاهی به میانگین دمای شهر انداخته و پس از آن به سراغ میزان رطوبت شهر رفته و در نهایت خط ساحلی آن را مورد بررسی قرار می دهند. این سه عامل در کنار هم وضعیت آب و هوایی یک شهر را مشخص می کنند. به همین دلیل برای مقایسه تهران و استانبول از نظر آب و هوایی ابتدا به سراغ میانگین دمای این دو کلان شهر می رویم. 

مقایسه تهران و استانبول برای زندگی

میانگین دما

طبق بررسی های صورت گرفته درباره میانگین دما، دمای تهران در طول سال، 16 درجه سانتی گراد و میانگین دمای کلان شهر استانبول 18 درجه سانتی‌ گراد بوده است؛ از این نظر شهر تهران به نسبت استانبول شهری خنک تر بوده و برای افرادی که دمای هوا برای آن ها اولویت اول است، تهران انتخاب بهتری خواهد بود. از همین رو، نتیجه ای که از مقایسه تهران و استانبول حاصل می شود، آن است که اگر فردی سرمایی هستید، استانبول برای شما انتخاب هوشمندانه تری است.

میزان رطوبت

پس از آگاهی از میانگین دمای هوا، در پروسه مقایسه تهران و استانبول، لازم است تا به بررسی میزان رطوبت شهر تهران و استانبول بپردازیم. شهر استانبول دارای رطوبت 74 درصدی بوده و میانگین رطوبت شهر تهران در طول سال حدوداً 43 درصد می‌ باشد.

خط ساحلی

در روند مقایسه تهران و استانبول، باید به این نکته توجه داشت که، شهر تهران هیچگونه خط ساحلی ای ندارد؛ اما این شهر به دریاچه های مختلفی دسترسی داشته و همین امر سبب می شود تا با وجود منطقه کوهستانی که تهران در آن واقع شده، شاهد دریاچه های زیبایی در اطراف آن باشیم. از طرفی، استانبول دارای خط ساحلی بسیار خوبی، از دریای مرمره و دریای سیاه می باشد. وجود این خط ساحلی سبب شده تا آب و هوای بخش هایی از شهر استانبول دستخوش تغییرات مهمی شوند. اگر به شهر های ساحلی علاقه مند هستید به شما تور استانبول 3 شب و 4 روز را پیشنهاد می کنیم، تا از زیبایی های شهر استانبول دیدن فرمایید.

میانگین درآمد استانبول و تهران

بدون شک، زمانی که دو کلان شهر با هم مقایسه می شوند، باید به میانگین درآمد در آن ها، نگاهی انداخت و شهری را برای زندگی برگزید که بتوان درآمد بیشتری در آن کسب کرد. در مقایسه تهران و استانبول، باید توجه داشت که، میانگین درآمد استانبول و تهران دارای شرایط متفاوتی است. در مرحله اول، خالص درآمد مردم تهران در حدود 320 دلار بوده که این میزان درآمد به نسبت شهر استانبول پایین ‌تر می باشد. مردم شهر استانبول، میانگین خالص درآمدی 524 دلار به صورت سالیانه را دارا هستند.

از سوی دیگر میانگین هزینه های زندگی در شهر استانبول و تهران نیز با یکدیگر متفاوت است، هزینه زندگی در استانبول در حدود 2002 دلار بوده و همین آمار به برای شهر تهران 2400 دلار می باشد. همین عوامل باعث شده است تا قدرت خرید مردم در شهر استانبول بسیار بالاتر از تهران باشد و افرادی که در این شهر زندگی می کنند، زندگی راحت تر و ارزان تری را تجربه کنند.

مقایسه تهران و استانبول برای زندگی

جمع بندی

بیشتر افرادی که تصمیم به مهاجرت می گیرند، استانبول را به عنوان مقصد اصلی، انتخاب می کنند. اگر قصد شما از مقایسه تهران و استانبول، انتخاب بهترین شهر برای مهاجرت است، باید نکات مهم را به صورت لیست، بنویسید و با توجه به شرایط و بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اما به طور کلی، کشور ترکیه و خصوصا شهر استانبول، در سال های اخیر رشد بسیار بالایی داشته و همین امر سبب شده تا این کلانشهر تبدیل به مقصد بسیاری از افراد برای مهاجرت یا تفریح شود؛ از طرفی شهر تهران نیز با توجه به رشد حداکثری که در سال های گذشته داشته، امروزه با چالش های مختلفی مثل کاهش قدرت خرید و اختلاف طبقاتی مواجه شده است. پیشنهاد ما به شما این است که برای تصمیم‌گیری درست در رابطه با انتخاب محل زندگی بین تهران و استانبول؛ با تور استانبول 3 شب و 4 روز استانبول سام سیر؛ به این کشور زیبا سفر کنید و چند روزی از نزدیک به بررسی دقیق شرایط بپردازید و پس از آن تصمیم نهایی خود را اتخاذ فرمایید. ممنون که تا انتهای این گفتار همراه ما بودید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه