Chidaneh.com placeholder image

از ژرلان تا الثمامه؛ مکان‌هایی برای ترشح آدرنالین خالص!

به قلم: علیرضا باقرپور

تیم‌ملی فوتبال ایران در یکی از حساس‌ترین دیدار‌های تاریخ خود امشب از ساعت 22:30 به مصاف آمریکا می‌رود؛ دیداری که در صورت پیروزی ایران را برای اولین بار راهی مرحله حذفی جام‌جهانی می‌کند.

سوابق بازی ایران و آمریکا

روزنامه آرمان ملی در این باره نوشت: بازی ایران و آمریکا پیش از این یک مرتبه در جریان جام‌جهانی 1997 فرانسه نیز رخ داده بود. ایران و آمریکا در روز 31 خرداد سال 1377 در جام‌جهانی 1998 فرانسه به مصاف هم رفتند که این دیدار با پیروزی دو بر یک تیم‌ملی ایران به پایان رسید. حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا گلزنان ایران در این بازی بودند. تک گل آمریکا را نیز برایان مک براید به ثمر رساند. ایران در جام‌جهانی 1998 با تیم‌های یوگسلاوی، آمریکا و آلمان هم‌گروه بود و در پایان در رتبه سوم آن گروه قرار گرفت و از راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی بازماند.

قالیشویی ادیب

این بازی در ورزشگاه ژرلان در لیونل فرانسه برگزار شد و به‌خاطر فضای سیاسی آن موقع، به بازی ایران و آمریکا القابی نظیر «مادر تمام بازی‌ها» و «سیاسی‌ترین بازی تاریخ جام‌جهانی» اختصاص داده شد. احمدرضا عابدزاده، علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، حمید استیلی و کریم باقری از جمله ستارگان ایران در این بازی بودند. بازی ایران و آمریکا، دومین بازی دو تیم در جام‌جهانی 98 بود که در ورزشگاه ژرلان در شهر لئون کشور فرانسه برگزار شد و یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ جام‌جهانی در حضور 39100 تماشاچی حاضر در ورزشگاه و میلیون‌ها طرفدار پای تلویزیون بود. تیم‌ملی ایران موفق شد با گل‌های مهدی مهدوی‌کیا و حمید استیلی، آمریکا را شکست دهد و اولین پیروزی ایران در جام‌های جهانی را رقم بزند. 

تک‌گل تیم‌ملی آمریکا مقابل ایران را مک براید به ثمر رساند. ایران در سومین بازی خود در جام‌جهانی 98 فرانسه به مصاف آلمان رفت و با نتیجه دو بر صفر مغلوب حریف قدرتمند خود شد. براساس قوانین فیفا، در آغاز مسابقه تیم B باید برای دست‌دادن به سمت تیم A برود. در این دیدار، ایران تیم B بود و آمریکا A؛ در نتیجه، ایرانی‌ها باید به سمت آمریکایی‌ها می‌رفتند. اما مهرداد مسعودی، یکی از مسئولان رسانه‌ای فیفا، با آمریکایی‌ها مذاکره کرد و قرار شد تا برخلاف شیوه مرسوم، آنان به سمت ایرانیان بروند و با آن‌ها دست بدهند. در جریان مراسم پیش از آغاز مسابقه، بازیکنان ایرانی به رقیبان آمریکایی خود رزهای سفید، به‌عنوان سمبل صلح، هدیه دادند.

بعد از واگذاری میزبانی جام جهانی 2022 به قطری‌ها ساخت 8 ورزشگاه در این کشور استارت خورد که یکی از آنها ورزشگاه الثمامه بود.

تاریخ و محل ساخت ورزشگاه الثمامه

احداث ورزشگاه الثمامه در کشور قطر از سال 2017 و با توجه به سنت های بومی منطقه آغاز شد. این ورزشگاه در منطقه الثمامه و خیابان القدس، ساخته شده است. ورزشگاه الثمامه در 12 کیلومتری دوحه مرکزی واقع شده است که برای رسیدن به آن می توان تاکسی یا اتوبوس استفاده کرد زیرا این ورزشگاه در نزدیکی ایستگاه مترو قرار ندارد.

ظرفیت ورزشگاه الثمامه

ورزشگاه الثمامه آماده پذیرش 40000 تماشاگر در جام جهانی قطر خواهد بود. ظرفیت این ورزشگاه قرار است بعد از بازی های جام جهانی در کشور قطر به 20000 نفر کاهش پیدا کند و باقی صندلی های استادیوم الثمامه به کشورهای در حال توسعه اهدا شود.

کدام بازی های جام جهانی 2022 در استادیوم الثمامه برگزار می شود؟

اهمیت استادیوم الثمامه زمانی بیشتر می شود که بدانید این ورزشگاه میزبان 8 دیدار جام جهانی است. دیدارهایی که طبق برنامه در ورزشگاه الثمامه برگزار خواهد شد به شرح زیر می باشد؛

  • دیدار سنگال و هلند در گروه A جام جهانی
  • بازی اسپانیا و کاستاریکا در گروه E جام جهانی قطر
  • تقابل قطر و سنگال در گروه C جام جهانی 2022
  • دیدار مراکش و بلژیک در گروه F جام جهانی
  • بازی ایران و آمریکا در گروه B جام جهانی قطر
  • مصاف کانادا و مراکش در گروه F جام جهانی 2022
  • و دو دیدار از مراحل حذفی

در تصویر زیر، عکس ورزشگاه الثمامه قطر را مشاهده می‌کنید.

امکانات ورزشگاه الثمامه قطر

بخشی از امکانات ورزشگاه الثمامه قطر که میزبان جام جهانی 2022 است شامل موارد زیر می باشد؛

1- استادیوم الثمامه مجهز به 50 هزار متر مربع فضای پارکینگ برای تماشاگران است.

2- برق مورد استفاده در این ورزشگاه از طریق پنل های خورشیدی تعبیه شده روی سقف این ورزشگاه تامین می شود و هیچ آسیبی به منابع طبیعی وارد نمی کند.

3- وجود سیستم‌های خنک کننده برای زمین و جایگاه تماشاچیان که افراد بتوانند در یک دمای متعادل بازی های جام جهانی را دنبال کنند از دیگر امکانات ورزشگاه الثمامه قطر است.

4- برای دسترسی به امکانات مرکز شهر که حدود 12 کیلومتر از ورزشگاه فاصله دارد می توان از اتوبوس و تاکسی استفاده کرد زیرا ورزشگاه التمامه دسترسی به مترو ندارد.

5- تماشاگران می‌توانند برای سرو غذا به چندین رستوران موجود در مجموعه مراجعه کنند. الثمامه استادیوم اما مجهز به هتل نیست و افراد برای اقامت باید به مرکز شهر مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:  رونالدو خطاب به نیمار: تو بزرگی، قوی‌تر از قبل برمی‌گردی

ویژگی های ظاهری استادیوم الثمامه قطر

الثمامه اسم یک درخت است که سن زیادی دارد و در این منطقه رشد می‌کند. شکل ظاهری ورزشگاه الثمامه شبیه به کلاه های نخی اعراب است. استفاده از این کلاه ها برای نشان دادن استقلال و عزت نفس بین اعراب رواج دارد. قطری ها برای ساخت استادیوم الثمامه توانستند جایزه MIPIM/Architectural را بدست بیاورند. جایزه ای که به پاس استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست به دولت قطر اهدا شد. نمای این استادیوم با حدود 25000 متر مربع پانل های سوراخ به رنگ سفید پوشیده شده است و سقف داخلی سالن هم با یک غشای سفید پوشانده شده است. ارتفاع سقف داخل زمین استادیوم الثمامه به 43 متر می رسد.

بازی های مهمی که در استادیوم الثمامه برگزار شده

استادیوم الثمامه میزبان فینال 49مین دوره مسابقات امیر کاپ قطر بود. هچنین بازی نیمه نهایی جام عرب در سال 2021 هم در این ورزشگاه انجام شد. تصویر زیر، نمای داخلی و عکس ورزشگاه الثمامه قطر است.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه