Chidaneh.com placeholder image

چند گام برای ساخت یک گوشه‌ی دنج مخصوص مطالعه در عصرهای پاییزی

به قلم: تحریریه چیدانه

عصرهای پاییزی با نور ملایم و سرمایی که مرموزانه زیر پوست می‌خزد، تمام شرایط را برای پناه بردن به یک مبل نرم و کشیدن پتویی پشمی روی پاها فراهم می‌کند. یک لیوان نوشیدنی گرم، یک کتاب و پخش یک موسیقی ملایم می‌تواند این عصر زیبا را دلپذیرتر کند.شما می‌توانید این تصویر لذت‌بخش را در گوشه‌ی اتاق نشیمن یا اتاق خوابتان ایجاد کنید تا خستگی یک روز کاری را به راحتی در آن از تن بیرون کنید. گوشه‌ی دنج مطالعه می‌تواند دریچه‌ای باشد به دنیای خیال و فاصله گرفتن از دنیای واقعی که گاهی بیش از حد خسته کننده می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم با هم قدم به قدم برای ایجاد یک گوشه‌ی دنج مطالعه پیش برویم تا بتوانیم بیشترین لذت را از عصرهای کم نور و دوست داشتنی پاییزی ببریم.

قالیشویی ادیب

قدم اول: وسایل اصلی گوشه‌ی دنج مطالعه را بچینید

بهترین روش برای شروع تغییر دکوراسیون یک محیط یا چیدمان وسایل در فضایی خالی، شروع کردن با وسایل اصلی است. وسایل اصلی مثل مبل و فرش که می‌تواند کاربردی که از آن فضا انتظار داریم را برآورده کند. سپس به سراغ مواردی می‌رویم که وسایل اصلی را تکمیل می‌کند، مثل کوسن‌های روی مبل یا یک پتوی اضافه‌ی سبک برای مواقع ضروری. در آخر هم اکسسوری و تزئینات را اضافه می‌کنیم تا فضا گرم‌تر و صمیمی‌تر شود. پس اگر آماده هستید با هم به سراغ وسایل اصلی گوشه‌ی مطالعه‌مان برویم.

قالیچه

یک قالیچه‌ی نرم اولین و شاید تنها چیزی باشد که برای ایجاد گوشه دنج مطالعه نیاز دارید. اگر قرار است روی مبل یا صندلی بنشینید و کتاب بخوانید، وقتی پاهایتان روی یک قالیچه‌ی نرم باشد احساس آرامش به شما منتقل می‌شود و از زمانتان لذت می‌برید. اگر هم قرار باشد روی زمین بنشینید که بهترین گزینه همین قالیچه‌ی نرم است. حتی یک قالیچه‌ی مناسب می‌توانید بدون نیاز به هیچ وسیله‌ی دیگری گوشه‌ی مطالعه را بسازید، فقط کافیست آن را نزدیک پنجره پهن کنید تا نور طبیعی کافی برای خواندن صفحات کتاب داشته باشید.

مبل

مبلی که برای گوشه دنج مطالعه انتخاب می‌کنید باید متناسب با حالت بدن طراحی شده باشد تا وقتی طولانی مدت روی آن می‌نشینید احساس خستگی و بدن درد نداشته باشید. پس یک مبل راحتی یا یک مبل نیمه‌استیل ارگونومیک برای استفاده‌ی شما مناسب است.

بین‌بگ

اگر شما هم دوست دارید در زمان مطالعه دائم حالت بدنتان را تغییر دهید یا از نشستن روی صندلی و مبل لذت نمی‌برید، بین‌بگ مناسب‌ترین گزینه برای شما است. یک صندلی نرم و بزرگ که می‌توانید آن را به هر شکلی در آورده و یا حتی روی آن بخوابید. بین‌بگ‌ها در اندازه‌ها و با روکش‌های مختلفی تولید شده‌اند. پس با خیال راحت می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کتابخانه

حالا که مبل و قالیچه را انتخاب کرده‌اید نوبت به محلی برای قرار دادن کتاب‌ها و مجلات می‌رسد. در انتخاب کتابخانه باید دقت کنید چون در حال چیدن گوشه دنج مطالعه هستید و فضایی به اندازه‌ی یک اتاق مطالعه‌ی بزرگ ندارید.

کتابخانه‌هایی که در کنج دیوار قرار می‌گیرند فضای کافی برای قرار گرفتن حدود 30 جلد کتاب را دارند اما فضای کمی اشغال می‌کنند. اگر فضا آنقدر کوچک است که امکان قرار دادن کتابخانه را ندارید، می‌توانید از شلف‌هایی که به دیوار نصب می‌شوند استفاده کنید تا به راحتی کتاب‌ها و مجلات را روی آن‌ها قرار دهید. شلف دیواری در شکل‌های مختلفی ساخته شده و می‌توانید براساس سلیقه‌تان یک یا چند مدل از آن‌ها را انتخاب کنید.

پرده

نور طبیعی همان چیزی است که گوشه دنج مطالعه نیاز دارد، یعنی باید این گوشه را در کنار یک پنجره‌ی نورگیر بسازید. پس حتما به یک پرده‌ی مناسب هم نیاز دارید که وقتی نور آفتاب شدید است جلوی آن را بگیرید و شب‌ها، با کشیدن آن، فضای مطالعه را خصوصی‌تر کنید و با خیالی آسوده روی صندلی‌تان سرگرم مطالعه شوید.

بخاری

وجود یک منبع گرما در گوشه‌ی دنج مطالعه می‌تواند عصرهای پاییزی را دلچسب‌تر کند. اگر در آن بخش از خانه که به فضای مطالعه تبدیل شده است رادیاتور وجود دارد که کار شما راحت‌تر است. اما اگر منبع گرمایی وجود ندارد می‌توانید از یک بخاری برقی یا هیتر استفاده کنید تا اگر احساس سرما کردید به سرعت فضا را گرم کرده و مجبور به جابه‌جایی نشوید.

قدم دوم: دکوراسیون گوشه‌ی دنج مطالعه را تکمیل کنید

حالا که وسایل اصلی را مشخص کردیم، به سراغ تکمیل آن‌ها با وسایل خرده ریزه می‌رویم. وسایل تکمیلی همان وسایلی هستند که استفاده از فضا را دلچسب‌تر کرده و احساس راحتی را بیشتر می‌کنند.

زیرپایی

زیرپایی مورد استفاده در گوشه‌ی دنج مطالعه باید با زیرپایی مخصوص کار متفاوت باشد. یک پاف مربع یا دایره‌ای نرم می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان زیرپایی باشد. از این پاف بزرگ هم می‌توانید به عنوان زیرپایی استفاده کنید هم در مواقعی که دوست دارید جلوی منبع گرما یا زیر آفتاب روی زمین بنشینید، از آن به عنوان یک بالش بزرگ برای نشستن استفاده کنید.

کوسن

کوسن‌ها می‌توانند مبل را به فضایی راحت‌تر از آنچه که هست تبدیل کنند. چند کوسن کوچک و بزرگ نه تنها فضای نشستن را مناسب‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان بالش زیر سر شما قرار بگیرد تا در زمان مطالعه به گردنتان فشار وارد نشود. اگر از مبل راحتی 2 یا 3 نفره در گوشه‌ی دنج مطالعه استفاده می‌کنید پس در استفاده از کوسن شک نکنید. وقتی قرار است روی مبل دراز بکشید حتما باید تعدادی بالش نرم و کوچک در دسترستان باشد.

پتوی سبک

صحبت از عصرهای پاییزی و وقت گذارنی در غروب‌های پاییز است پس یک پتوی سبک نقشی اساسی در این وقت گذرانی دارد. پتوی سفری، شال مبل یا یک رو انداز قلاب بافی می‌تواند شما را به اندازه‌ای گرم کند که بدون خواب‌آلودگی سرگرم خواندن کتاب مورد علاقه‌تان شوید و در دنیای قصه‌ها قدم بزنید. حالا که صحبت از گرم ماندن در زمان مطالعه شد، پوشیدن یک هودی تدی یا یک لباس راحتی تدی حوله‌ای هم انتخاب بدی نباشد. البته نباید پوشیدن جوراب گرم را هم از قلم انداخت.

میز کنار مبل

نوشیدن چای، قهوه یا دمنوش می‌تواند مطالعه را دوست‌داشتنی‌تر کند پس باید قضایی برای قرار دادن لیوان نوشیدنی داشته باشید. اگر دسته‌ی مبل شما مستطیلی است، مثل اغلب دسته‌ی مبل‌های راحتی، می‌توانید از میز کنار مبلی که روی دسته‌ی مبل قرار می‌گیرد استفاده کنید. اما اگر دسته‌ی مبل شما مستطیل نیست می‌توانید یک میز کوچک یا یک پاف پایه‌دار را به عنوان میز در کنار مبل قرار دهید تا بتوانید لیوان نوشیدنی، کتاب یا هر وسیله‌ی دیگر را روی آن بگذارید.

منبع نور

همان‌طور که گفتیم روزهای پاییزی کوتاه است و خیلی زود شب فرا می‌رسد. پس باید یک منبع نور مناسب برای مطالعه در عصرهای کم‌نور این فصل و شب‌های تاریکی که در گوشه دنج مطالعه وقت می‌گذرانید داشته باشید. نور زرد یا ترکیب نور زرد و سفید برای مطالعه مناسب است پس انتخاب یک چراغ سقفی مناسب برای گوشه دنج مطالعه ضروری است. اگر سیم‌کشی ساختمان به شکلی است که امکان نصب چراغ سقفی ندارید می‌توانید یک چراغ مطالعه روی میز کنار مبل قرار دهید یا از یک آباژور ایستاده در کنار مبل استفاده کنید.

قدم سوم: اکسسوری‌ها گوشه‌ی دنج مطالعه را انتخاب کنید

با وسایلی که معرفی کردیم گوشه‌ی دنج مطالعه چیده شد و حالا فقط باید کمی احساس و زیبایی به آن اضافه کنید. چند تابلو روی دیوار که نقاشی مورد علاقه‌تان یا عکس‌های یادگاری در آن قرار دارد می‌تواند محیط را صمیمی کند. اگر اهل موسیقی گوش دادن هستید یک اسپیکر بلوتوث روی کتابخانه همان چیزی است که لازم دارید. شنیدن موسیقی مورد علاقه‌تان در زمان مطالعه می‌تواند برایتان دلچسب باشد. این فضا با یکی دو گلدان پر از گیاهان آپارتمانی مرود علاقه‌تان سرزنده می‌شود، مخصوصا وقتی بعد از آبیاری آن‌ها همراه با عطر خاک خیس خورده مشغول مطالعه شوید.

قبل‌تر صحبت از نوشیدنی شد پس به یک ماگ مناسب برای آن نیاز دارید. یک ماگ با طرح دلخواهتان بخرید تا هر بار در آن چیزی می‌نوشید احساس خوبی داشته باشید. حتی می‌توانید یک بوکمارک هم با طرح مورد علاقه‌تان بخرید تا هر بار که کتاب را باز می‌کنید از دیدن آن لذت ببرید. وقتی میز یا پاف در کنار مبل شما قرار دارد، چه بهتر که یک ست شمع معطر و عودسوز هم روی آن قرار دهید تا عصرهای پاییزی شاعرانه‌تری را بگذرانید.

قدم چهارم: کتاب بخرید

آخرین قدم برای ایجاد یک گوشه دنج مطالعه، خرید کتاب است. اگر اهل خواندن کتاب‌های کاغذی هستید می‌توانیدنام کتاب مورد علاقه‌تان را جست‌وجو کنید و آن را سفارش دهید. اگر هم اهل خواندن کتاب الکترونیک هستید وب سایت‌های بسیاری موجود هستند که تمام کتاب‌های بازار را برایتان فراهم کرده است. کافی است یک تبلت یا کتابخوان بخرید تا به تمام کتابخانه‌ی فیدیبو دسترسی داشته باشید. اگر هم گوش دادن به کتاب‌های صوتی را ترجیح می‌دهید پس حتما یک هدفون با کیفیت را هم در لیست خرید خود بنویسید.

مرور کلی

مطالعه روشی مناسب و سالم برای تغذیه‌ی مغز است. آشنایی با جهان‌های مختلف، غرق شدن در قصه‌ها و پیگیری موضوعات علمی مختلف بخشی از لذت مطالعه است. عصرهای پاییزی زمانی مناسب برای مطالعه است، پس بهتر است همین امروز گوشه دنج مطالعه را بچینید تا شب‌های سرد و طولانی پاییز و زمستان را در دنیای گرم و پرهیجان داستان‌ها بگذرانید.

منبع: دیجی‌کالا مگ

پیشنهاد می‌کنیم که این مطالب را نیز مطالعه کنید: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه