Chidaneh.com placeholder image

طراحی و اجرای روف گاردن، از صفر تا 100 با چوپکس

به قلم: تحریریه چیدانه

معماری علم ترکیب موسیقی و ریاضی در طراحی است؛ هنری که نسبت طلایی، مثلث خیام پاسکال و نت‌های موسیقی را باهم ترکیب می‌کند. همانند آرایه ادبی جان بخشیدن به اشیا، به محیط روح و جان می‌بخشد. همین هنر است که به داد انسان عصر شلوغی و ترافیک، تکنولوژی و متاورس می‌رسد و با ایجاد فضاهای سبز و طبیعی مثل روف گاردن، آرامش و زیبایی بصری را به انسان هدیه می‌کند. 

ساقدوش بار

روف گاردن با ایجاد فضای باز و طبیعی علاوه بر پاکی محیط زیست، استرس و فشار روانی ناشی از کار را کاهش می‌دهد. فضای سبز و تلفیق آن با آبنماها و فضاهای چوبی به‌ خصوص در روف گاردن چوب پلاست، حس اقامت در جنگل، مناطق بکر و آبشارها را به ذهن انسان تداعی می‌کند. به‌ علاوه اینکه تمرکز نیروی کاری هم چند برابر بیشتر می‌شود. 

سرویس خواب بالسا

روف گاردن چوب پلاست چیست؟

روف گاردن چوب پلاست، بام سبزی است که متریال اصلی آن در طراحی و اجرا عمدتا از پروفیل چوب پلاست است. چوب پلاست به‌خاطر وزن نسبتا کمتر، رنگ متنوع‌تر، ظاهر جذاب‌تر، تنوع فرم و شکل، بدون آسیب دیدن بافت متریال و البته قیمت مقرون به صرفه‌تر، جایگزین بسیار مناسبی برای چوب طبیعی محسوب می‌شود. در روف گاردن چوب پلاست از عناصر اصلی همچون: آلاچیق، مبلمان، کفپوش، فلاورباکس‌ها کفپوش و … استفاده می‌کنند. 

چوپکس

روف گاردن که آن را سقف سبز یا بام سبز هم می‌نامند درواقع، ایده تازه‌ای برای طراحی پشت بام است که شرکت چوپکس اولین تولیدکننده پروفیل چوب پلاست ) wood plastic composite( در ایران از پیشتازان طراحی روف گاردن چوب پلاست به شمار می‌آید. ما در شرکت چوپکس، پروفیل چوب پلاستیک را به صورت تخصصی تولید می‌کنیم و همراه با مجموعه‌ای از افراد مجرب و متخصص از صفر تا 100 طراحی و اجرای روف گاردن چوب پلاست در کنار کارفرما خواهیم بود. به ‌لطف روف گاردن چوب پلاست می‌توان از فضاهایی مثل : تراس، بام و تراس بام استفاده بهینه کرد.

مطلب مرتبط: انواع روف گاردن: معرفی 3 روش اصلی اجرای روف گاردن

مزایای روف گاردن چوب پلاست

چوب پلاست متریالی مقاوم در برابر: باران، برف، آب، ضربه و سایش است و از نظر مقاومتی یک سروگردن بالاتر از ترموود می‌ایستد. البته نگهداری از چوب پلاست بسیار آسان است و عمدتا نیازی به رسیدگی یا تعمیر ندارد، تنها مورد این است که احتمالا به‌مرور زمان شفافیتش را از دست داده و تغییر رنگ می‌دهد. هرچند که در مقایسه با مزایای فراوان این متریال، این عیب کوچک که با نگهداری درست برطرف می‌شود، قابل اغماض است. از مزایای روف گاردن چوب پلاست شرکت چوپکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نصب آسان

حمل چوب پلاست به‌خاطر وزن کمی که دارد راحت است. به ‌علاوه اینکه چون قطعات آن پیش ساخته هستند، برای اجرای آن نیازی به افراد متخصص نیست. البته شرکت چوپکس این تضمین را به ‌شما می‌دهد که از طراحی تا اجرای روف گاردن چوب پلاست همراه با تیم تخصصی خود در کنارتان باشد. 

مقاوم دربرابر کپک و حشرات

روف گاردن چوب پلاست شرکت چوپکس از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار است و نسبت به عوامل بیرونی مثل حشرات موذی و کپک مقاومت بالایی دارد.

مقاوم در برابر شرایط بد جوی

از آنجایی‌که مبلمان و اجزای روف گاردن چوب پلاست در معرض هوای آزاد قرار دارند، باید نسبت به شرایط جوی مقاوم باشند. خوشبختانه این متریال از مقاومت خوبی نسبت به شرایط جوی برخوردار است. به خصوص در مناطق با رطوبت بالا یا آب و هوای گرم و خشک نیز پرطرفدار است.

تنوع رنگ و طرح بالا

یکی از مزایای قابل توجه در خرید چوب پلاست وجود تنوع رنگی و طرحی بالا نسبت به چوب طبیعی است که به‌راحتی می‌توان رنگ چوب پلاست را با اجزای روف گاردن هماهنگ و یکدست کرد. 

دوستدار محیط زیست

شرکت چوپکس برای اجرای روف گاردن چوب پلاست از تراشه‌های چوب و بازیافتی، همینطور پلاستیک فشرده مرغوب استفاده می‌کند به‌ علاوه اینکه خود چوب پلاست هم بعد از استفاده قابل بازیافت است.

قیمت روف گاردن چوب پلاست

مقرون به صرفه بودن مشخصه مهم چوب پلاست است که برخلاف چوب طبیعی در برابر رطوبت، پوسیدگی، انبساط و انقباض هم آسیبی نمی‌بیند. این یعنی محصولی با طول عمر بالا که مقاومت بالایی هم دارد. حال به این خصیصه، قیمت مناسب را هم اضافه کنید. این موارد باعث شده که طراحی و اجرای روف گاردن چوب پلاست مقرون به صرفه باشد.

اجزای روف گاردن چوب پلاست

حذف مناظر خاکستری و زشت شهری و ایجاد فضای سبز در کنار چوب پلاست از ویژگی‌های بصری روف گاردن است که حس طبیعت را در قلب شهرهای مدرن ایجاد می‌کند و در واقع تلاشی است برای زیباسازی ساختمان‌ها و همینطور جلوگیری از آلودگی بیش از اندازه هوا در شهرهای بزرگ. اجزای روف گاردن چوب پلاست شامل :مبلمانی همچون: نیمکت چوبی، میز و صندلی، سکوها، فضای نشستن و… کف‌سازی مثل: کفپوش چوب پلاست یا عناصری همچون: فلاورباکس، نرده چوبی و پوشش دیوارها می‌شوند که ما در چوپکس از مرحله طراحی تا اجرا از متریال چوب پلاست برای ساخت این موارد استفاده می‌کنیم. 

چوب پلاست به‌خاطر شباهت ظاهری و بافتی با چوب طبیعی، کاربرد زیادی در روف گاردن‌ دارد و علت آن، چند منظوره بودن این محصول است. زبیایی رنگ گرم چوب روی کف در کنار قابلیت ضد ضربه، ضد سایش و ضد آب بودن این متریال باعث شده که به یکی از اجزای اصلی و غیرقابل جایگزین در طراحی و اجرای کفسازی روف گاردن‌ها تبدیل شود. 

آلاچیق چوب پلاست یکی دیگر از اجزای روف گاردن است که علاوه بر جذابیت ظاهری به‌خاطر کاربردی بودن آن، در لیست اجزای روف گاردن چوب پلاست شرکت چوپکس قرار دارد. یکی از ویژگی‌های مهم چوب پلاست، منعطف بودن آن است که به شکل‌ها و فرم‌های مختلفی درمی‌آید، به‌ همین خاطر طراحان می‌توانند با خیال راحت مدل‌های مختلف را در طراحی روف گاردن چوب پلاست درنظر بگیرند. 

ما در چوپکس از دیوارپوش چوب پلاست در روف گاردن هم استفاده می‌کنیم. این متریال مدرن، عایق حرارتی و رطوبتی بسیار خوبی است که برای پوشش دیوارهای روف گاردن بهترین گزینه محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های دیوارپوش چوب پلاست در بام سبز عدم تغییر شکل و مقاومت بالا در برابر فشار و ساییدگی است که باعث شده چوپکس در تمام مراحل طراحی و اجرا نگاه ویژه‌ای به این مصالح مدرن داشته باشد.

اجرای روف گاردن چوب پلاست چوپکس

طبیعی است که برای رسیدن به بهترین نتیجه باید مراحل اجرای روف گاردن درست و اصولی و مطابق با استانداردها باشند. روالی که برای چوپکس در اولویت قرار دارد، چرا که ما برای اعتماد کارفرما ارزش قائلیم. همانطور که گفتیم، چوپکس از صفر تا صد مرحله طراحی و اجرای روف گاردن چوب پلاست در کنار شماست. 

محاسبات سازه‌ای نخستین مرحله اجرای بام سبز چوب پلاست است که باید بار وارد شده از سوی روف گاردن به سازه دقیق محاسبه، و تحمل بار توسط سازه تضمین شود.

گام بعدی نوبت به آهن کشی و اجرای تاسیسات می‌رسد. یعنی اسکلت، سازه، عناصر متعدد مانند: مبلمان، نرده چوبی، فلاورباکس یا کفپوش و … که اجرایی مخصوص دارند، در این مرحله باید اجرا شوند. 

مطلب مرتبط: 22 ایده روف گاردن سنتی برای داشتن بام سبز نوستالژیک

پس از زیرسازی و عایق کاری هم سایر اجزای بام سبز مثل کفپوش چوب پلاست، آلاچیق‌ها و مبلمان نصب می‌شوند. عایق کاری روف گاردن چوب پلاست مرحله مهمی است، چرا که قرار است گیاهان بام سبز آبیاری شوند. این یعنی باید عایق کاری و زهکشی اصولی باشد. 

ما در چوپکس برنامه ویژه‌ای هم برای عایق کاری روف گاردن چوب پلاست داریم. در قدم اول طراحی مسیر را داریم که مسیر کنترل آب‌های سطحی مشخص می‌شود. شیب کفسازی هم باید به‌ شکلی طراحی شود که آب باران به سمت چاه برود. چوپکس برای کفسازی روف گاردن چوب پلاست، رنگ‌های نانو عایق رطوبتی را به‌ کار می‌گیرد که اجازه نمی‌دهد آب به لایه‌های پایین کف نفوذ کرده و پوسیدگی ایجاد شود.

صفر تا صد طراحی و اجرای روف گاردن چوب پلاست را به چوپکس بسپارید!

چوپکس از سال 1382 به‌ عنوان نخستین تولیدکننده پروفیل چوب پلاست در ایران شروع به کار کرد. امروز با بیش از 18 سال سابقه درخشان در صنعت چوب پلاست با افتخار می‌گوییم که سهم قابل توجهی از بازار داخلی این متریال ارزشمند در اختیار چوپکس قرار دارد. خطوط تولید پیشرفته و به‌روز در کنار تیم طراحی و اجرای حرفه‌ای و متخصص در چوپکس باعث شده که این شرکت نه فقط در جای‌جای میهن عزیزمان ایران که در کشورهای همسایه مثل: قطر، عراق، امارات و عمان هم پروژه‌های طراحی و اجرای روف گاردن چوب پلاست را در کارنامه‌اش داشته باشد. 

در حال حاضر، چوپکس انواع سطح مقطع پروفیل چوب پلاست را تولید می‌کند و قابلیت این را دارد که از صفر تا 100 مرحله طراحی تا اجرای روف گاردن چوب پلاست را مطابق با استانداردها و براساس سلیقه کارفرما انجام دهد. 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه