Chidaneh.com placeholder image

مدرن‌ترین روش شستن فرش دستباف در قالیشویی

به قلم: تحریریه چیدانه

این روزها که به عید نوروز نزدیک می‌شویم بسیاری از خانواده‌ها به فکر تمیزکاری و نونوار کردن منازل خود هستند. در این میان شستشوی فرش یکی از دغدغه‌های همیشگی ما بوده است. حتما برای شما هم پیش آمده که در این دوراهی گیر کنید: بهتر است فرش خانه را خودم به صورت دستی بشویم و هزینه کمتری را متحمل شوم یا به یک قالیشویی اعتماد کنم و کار را به کاردان بسپارم؟ در زندگی‌های فشرده و آپارتمانی امروزی که محل مناسبی برای شستشوی فرش و قالی وجود ندارد معمولا افراد گزینه دوم را انتخاب می‌کنند، اما با فرض این که این فضا را هم در اختیار داشته باشید به نظر شما کدام راهکار مناسبتر است؟ بهتر است دست و دلباز باشیم، هزینه کنیم و فرش‌های خانه را به دست افراد متخصص بسپاریم؟ یا از نظر شما شستشوی فرش یک کار تخصصی نیست و خودتان به راحتی از پس آن برمی‌آیید؟ حالا که نزدیک عید است و این سوال ممکن است چالش بسیاری از شما باشد این مقاله را تا انتها بخوانید تا به کمک متخصصان مجموعه قالیشویی ادیب شما را به سمت انتخاب گزینه بهتر و منطقی‌تر راهنمایی کنیم.

قالیشویی ادیب
شستشوی انواع فرش‌های دستباف و ماشینی
goldقالیشویی ادیب

chidaneh ad banner

بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید!

روی صحبت نگارنده فقط با آن دسته افراد نیست که در خانه‌های خود صاحب فرش‌های دستباف و گرانقیمت هستند، در میان طوفان این نوسانات اقتصادی درست‌ترین کار محافظت کردن از تمام اموالی است که در اختیار داریم و همانطور که می‌دانیم فرش، کالایی است که نمی‌توانیم هرساله آن را تعمیر یا تعویض کنیم، بنابراین بهتر آن است که به تمیزی و شستشوی بموقع آن توجه ویژه داشته باشیم و سعی کنیم این کار را از تخصصی‌ترین کانال ممکن انجام بدهیم. مهم است که برای خریدن لوازم منزلتان چقدر هزینه کرده‌اید، اما مهمتر آن است که از اقلام خریداری‌شده چگونه نگهداری می‌کنید. حالا برمیگردیم به همان سوال اول: فرشمان را خودمان بشوییم یا به دست یک قالیشویی معتبر بسپاریم؟

برخلاف تصور خیلی از افراد شستشوی فرش یک امر کاملا تخصصی است. یک کارشناس می‌داند که فرش دستباف بهتر است با چه مدل شوینده‌ای شسته شود تا رنگ‌های آن در هم نیامیزد و تار و پودش آسیب نبیند. الیاف یک فرش ممکن است به برخی شوینده‌ها یا لوازم مکانیکی حساسیت داشته باشد و یا احتمال دارد بخشی از فرش صدمه دیده باشد و پس از شستشو تار و پود آن از هم گسسته شود، در این صورت اگر خودتان مسئولیت شستن فرشتان را بر عهده گرفته باشید و این ریزه‌کاری‌ها را ندانید ناخواسته به اموالتان آسیب می‌زنید. فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی از منظر جنس، الیاف، قیمت، چله‌کشی، نوع بافت، رنگ‌آمیزی و … از حساسیت بالاتری برخوردار است و اگر آسیب ببیند ممکن است دیگر ترمیم نشود یا پس از رفو شدن ظاهر و طراوت اولیه خود را از دست بدهد. بنابراین بهتر است در زمینه شستشوی فرش کمی دست و دلباز باشید و برای نگهداری از فرش‌های منزلتان هزینه کنید، زیرا این تنها یک شستشوی ساده نیست! نگهداری از فرش‌های دستباف به مثابه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و اگر درست و اصولی انجام شود شما را از شر هزینه‌های جانبی نجات خواهد داد.

قالیشویی ادیب
شستشوی انواع فرش‌های دستباف و ماشینی
goldقالیشویی ادیب

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی چگونه است؟

دیگر آن دوران گذشته که فرش‌ها را پس از انتقال به قالیشویی به شکل سنتی کف زمین پهن می‌کردند و عده‌ای به جان فرش دستباف می‌افتادند و تا می‌توانستند آن را می‌سابیدند و بدون هیچ ملاحظه‌کاری فرش را دچار آسیب‌های ناخواسته می‌کردند. این روزها با روی کار آمدن دستگاه‌های مکانیزه و پیشرفته مدل فرش‌شویی نیز تغییر کرده و شکل مدرن‌تر و توسعه‌یافته‌تری به خود گرفته است. در اختیار داشتن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به روز دنیا یکی از فاکتورهایی است که به قالیشویی‌ها اعتبار می‌بخشد و کیفیت کار را به طور قابل توجهی بالا می‌برد. ماشین‌آلات پیشرفته با در نظر گرفتن ابعاد و ضخامت فرش شما و با بکارگیری برس‌های مخصوص در تار و پود فرش نفوذ کرده و آلودگی‌ها را از عمق آن خارج می‌کنند. استفاده از روش مکانیزه فرش‌شویی برای صاحبان کسب و کار در این حوزه سود بسیاری دارد، زیرا هم اعتبار و کیفیت برند خود را افزایش می‌دهند و هم در زمان کوتاهی با کمترین دخالت نیروی انسانی تعداد بالایی از فرش را نظافت می‌کنند، از طرفی هزینه‌های آب و برق نیز به طرز چشمگیری کاهش میابد و خروجی کار نیز فرشی تمیزتر و باکیفیت‌تر خواهد بود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مراحل شستشوی فرش دستباف در قالیشویی به چه صورت است:

غبارگیری اولیه فرش

اولین مرحله از نظافت فرش دستباف توسط قالیشویی گردگیری آن است تا هم شستشوی فرش راحت‌تر شود و هم در مراحل بعدی گرد و غبار و کثیفی‌های سطحی به الیاف آن نچسبد و به عمق فرش نفوذ نکند. این مرحله توسط ماشین‌آلات مخصوص انجام می‌شود به گونه‌ای که فرش در یک ریل پهن می‌شود و از بالا و پایین شلاق‌هایی بر سطح فرش فرود می‌آید و گرد و خاک آن را می‌زداید. البته شدت این ضربات نباید سنگین باشند زیرا ممکن است ساختار فرش آسیب ببیند.

تست رنگ فرش

فرش دستباف با استفاده از رنگ‌های طبیعی و باکیفیت تولید می‌شود. اما این رنگ‌ها ممکن است به برخی شوینده‌های خاص آلرژی بدهند، واکنش‌های نامطلوبی داشته باشند و در نهایت فرش رنگ پس بدهد. فلذا قبل از انجام هرکاری ضروری است که از تداخل رنگ‌های فرش با نوع شوینده مصرفی اطمینان حاصل شود. اگر پس از انجام تست رنگ فرش کارشناسان متوجه شوند که قالیچه رنگ پس داده است پیش از شروع مراحل شستشو از تثبیت‌کننده‌های رنگ استفاده خواهند کرد.

قالیشویی ادیب
شستشوی فرش ماشینی و دستباف با بالاترین کیفیت
goldقالیشویی ادیب

خیس کردن فرش و شستشو با شوینده

حالا نوبت استفاده از شامپوفرش‌های مخصوص است. در این مرحله فرش وارد دستگاه مکانیزه شده و بدون کمترین دخالت دست و با استفاده از برس‌ها و فرچه‌های نرم و بزرگ که روی سطح فرش حرکت می‌کنند عملیات نظافت انجام می‌شود. جالب است بدانید که پس از این مرحله برس‌های مخصوص بدون مواد شوینده به زدودن کثیفی‌های پنهان در لابلای تار و پود فرش می‌پردازند تا آلودگی‌های جامانده از مرحله قبل نیز به طور کامل از بین برود. در اعلاشویی این مرحله دوبار تکرار می‌شود و فرش دستباف با دو مرتبه شامپوزنی به طور کامل تمیز و براق خواهد شد.

استفاده از نرم‌کننده فرش

فرش‌های دستباف به دلیل داشتن الیاف پشمی ممکن است پس از شستشو کمی حالت خشکی و زبری به خود بگیرند و لطافت اولیه خود را از دست بدهند، لذا در این مرحله با استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص به رفع این مشکل می‌پردازیم.

آبکشی و خشک کردن فرش

پس از انجام تمام مراحل بالا و حصول اطمینان از رفع تمام آلودگی‌ها، فرش آبکشی شده و شوینده‌های مختلف از سطح آن جدا می‌شوند. سپس توسط دستگاه‌های مکانیزه مرحله لول کردن اتفاق می‌افتد و فرش برای خشک شدن و از دست دادن رطوبت خود به گرمخانه منتقل می‌شود. یکی از تصورات اشتباهی که در جامعه رواج دارد این است که فرش هرچقدر بیشتر آفتاب بخورد ضدعفونی می‌شود و لک‌ها و آلودگی‌های آن از بین می‌روند، به همین خاطر اغلب خانواده‌هایی که شخصا به شستشوی فرششان می‌پردازند برای خشک شدن آن را زیر نور مستقیم آفتاب پهن می‌کنند، غافل از این که این روش خشک کردن فرش یک روش سنتی زیان‌آور است! زیرا نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش شود و الیاف آن را زبر و شکننده کند. علاوه بر این در روش شستشوی دستی قطرات آب مانند دانه‌های عدسی روی سطح فرش پخش می‌شوند و تمرکز نور خورشید بر روی این قطرات باعث می‌شود فرش شما در ابعاد ریز و میکرونی بسوزد و عمر آن کاهش بیابد. این در حالی است که در قالیشویی‌های معتبر برای خشک کردن فرش از روش کنترل دما استفاده می‌کنند تا الیاف صدمه نبینند و خشک شدن به شکلی اصولی انجام بپذیرد.

 به این ترتیب و پس از طی کردن تمامی مراحل بالا فرش شما آماده استفاده است!

قالیشویی ادیب
شستشوی انواع فرش‌های دستباف و ماشینی
goldقالیشویی ادیب

جمع‌بندی پایانی

متخصصان صنعت فرش به دلیل ریسک بالایی که شستشوی فرش خانه دارد به هیچ وجه این روش را توصیه نمی‌کنند، زیرا در روش‌های دستی نظافت فرش آن هم با استفاده از روش‌های خانگی و به دست افراد غیرمتخصص، سلامت و طول عمر مفید فرش به شدت کاهش می‌یابد. در این مقاله درمورد روش شستن فرش دستباف در قالیشویی مفصلا صحبت کردیم. حالا تنها یک سوال باقی می‌ماند: به کدام قالیشویی مراجعه کنیم؟ پیشنهاد چیدانه به شما استفاده از خدمات قالیشویی ادیب است.

کارخانه قالیشویی ادیب، بزرگترین و مجهزترین قالیشویی کشور، با استفاده از بهترین مواد شوینده و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته روز دنیا بهترین خدمات‌رسانی را برای مشتریان فراهم کرده است. ادیب قدیمی‌ترین قالیشویی مجاز تهران بوده که در سال1340 تاسیس و شده و با بیش از 60 سال سابقه در صنعت قالیشویی بالاترین درجه از کیفیت و رضایت مشتریان را حاصل نموده است. شما نیز می‌توانید با مراجعه به صفحه پروفایل کارخانه قالیشویی ادیب و یا مراجعه به سایت قالیشویی ادیب از کارشناسان و متخصصان این مجموعه کمک بگیرید.

اطلاعات کارخانه قالیشویی ادیب:

instagram

آدرس مرکزی:

 تهران – ستارخان – بعد از تقاطع خسرو – مجتمع الماس غرب – طبقه 3 – واحد 311

website

وب‌سایت: 

adibcarpet.com

instagram

اینستاگرام:

https://www.instagram.com/Adibcarpet/

instagram

لوکیشن و شماره تماس:

 4704-021

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه