Chidaneh.com placeholder image

خانه ای از رف یادآور طاقچه های ایرانی در نجف آباد اصفهان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: امروزه درشهر نجف آباد، برای عابری که در آن راه می رود دو چیز بیشتر خودنمایی می‌کند: طاقچه‌هاى فراوان در بدنه‌هاى شهر و درختان چناری برافراشته از درون خانه‌هاى قدیمى. در این روزهای گذار، طاقچه ها از درون خانه‌هاى متروک و در بسته قدیمى که از نگاه‌ها پنهان بود، یکباره به بیرون سرک کشید. امروزه، دیگر طاقچه کوچک خانه های قدیمی از دیدها پنهان شده و به مذاق مردم خوش نمی آید. عاطفه کرباسی، علی سلطانی و علی دهقانی معماران دفتر معماری آینه با طراحی “خانه ای از رف" سعی در حفظ آثار به جا مانده از این بناهای قدیمی دارند و با استفاده کاربردی از طاقچه، به نوعی ادای دین کرده اند. همراه با چیدانه با این ساختمان و ویژگی های آن آشنا شوید.

سرویس خواب بالسا

مشخصات پروژه خانه ای از رف

  • طراح: دفتر معماری آینه
  • معماران ارشد: عاطفه کرباسی، علی سلطانی، علی دهقانی
  • همکار طرح: سپیده شریعتمداری
  • مکان: نجف آباد، ایران

  • مساحت زیر بنا: ۳۰۷ متر مربع
  • سال: ۱۳۹۳
  • گرافیک: مهلا ابراهیم پور
  • کارفرما: محمد علی پاینده
  • عکس: حسین فراهانی

خانه‌هایی تاریخی که به دنبال هم تخریب مى‌شوند، بی آنکه در جایی ثبت شوند یا حتی عکسی و نقشه‌ای داشته باشند. اما آخرین بدنه‌های درونی ترین اتاق‌های خانه‌ها همچون داغی بر دل کوچه‌ها مانده؛ بدنه‌هایی پرطاقچه. “درون" است که بعد از شاید قرنى، به"بیرون" سرک کشیده. بیرونى که همه می‌دانیم همچون خود خانه عمرى کوتاه دارد. هر صبح، ممکن است که دیگر نباشد، صاف صاف…

مطلب پیشنهادی: بازسازی خانه ایران خانم ، نفسی دوباره در کالبد اصفهان

خانه ای در مرکز شهر نجف آباد میان کوچه های تنگ و باریک و پر از خانه های گنبدی شکل آن قرار گرفته است که دارای طرحی ساده و ارزان قیمت است.

“خانه ای از رَف"، خاطره‌اى از آن خانه ها را با خود دارد. این بار،"بیرونی" ازشهر به"درون" آمده تا کامل شود. خانه قرار بوده ساده و ارزان باشد. برای یک خانواده چهار نفره با واحدی در طبقه بالا برای مهمان. در دل محله‌اى کم ارتفاع، پر از خانه هاى قدیمى دو قوسی خاص نجف آباد، چسبیده و همسایه یکیشان.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانه۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران

دو مکعب کوچک که به دیواره ی پر از رف (طاقچه) رو کرده‌اند، حجم کلى را ساختند. دیواره شرقی چسبیده به همسایه از حجم خانه آزاد شده و از این قائده مستثنی است. این جداشدن امکان گرفتن ورودی از بدنه شرقی به درون را فراهم مى آورد و مشکل ورود بی‌مقدمه از نمای اصلی جنوبی را حل مى کند.

با تعبیه سیرکولاسیونی (مسیر رفت و آمد) مناسب، ورودی مناسبی به فضای اندرونی خانه شکل گرفته که مسئله درب اصلی واقع در ضلع جنوبی نیز به این معماری کمک شایانی کرده است.

نمونه پروژه اهالی فن چیدانهخانه ای به یاد رستم، ویلایی مدرن در کردان کرج

طبقه بالا مکانی دنج و راحت، و به دور از چشم همسایه ها است. این امر باعث شده است تا مرز میان حریم خانه با همسایگان رعایت شود.
چیدانه در مطالب گذشته خود شما را با پروژه های دیگر از دفتر معماری آینه با عنوان ساختمانی در پَخ، اثری برجسته در اصفهان و خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان آشنا کرده است. 

دیواره مى‌چرخد یا بالا مى رود تا خود را از همه جا به درون خانه بنمایاند، فضایی باز و دارای محرمیت کامل برای درون فراهم آورد، پشت بام دنج را از چشم همسایگان محفوظ بدارد و در نهایت، عنصری در جهت درونگرا کردن خانه امروزین باشد.

این بار، رها کردن نواری خالی در طول زمین، اجبار ۶۰% ساخت و ۴۰% فضای باز را هم به چالش مى‌کشد و چون حیاطی در دل خانه نور صبح را به درون تمام اتاق‌ها، آشپزخانه، نشیمن و پذیرایى تا بام و اتاق طبقه دوم دعوت مى کند.

دیواره با طاقچه های عمیق و مسیر باز مجاورش راهرو را به فضا ارتقا داده. در امتداد دیوار بیرونی خانه طاقچه های فرورفته تعبیه شده است که با نمای کلی آن هماهنگ است. این طاقچه ها با اشیای تاریخی و گل و گیاه تزیین شده اند که نمایی تاثیرگزار در چشم بیننده دارند، با این تفاوت که این بار طاقچه ها ماندگارند و البته هماهنگی خاصی با چنارهای درخت همسایه دارند.

مطلب پیشنهادی: گل های رنگارنگ جلوه ای تماشایی در طراحی نمای ساختمان

هیچ جاى این خانه از دیواره پر طاقچه تهى نیست. طاقچه‌هایى که اما دیگر این بار “درون" و انتهای اتاق‌ها مخفی نیستند: خاطره انگیز،پر گُل، کارآمد، شاید کمى دست نیافتنی اما این بار ماندنی و همسایه خوب درخت کاج همسایه که از پس آن به خانه ما سربرآورده است؛ به خانه اى از رَف

دیگر خانه های مدرن و زیبای ایرانی  را در چیدانه ببینید:
خانه میوه‌های باربد، رویای کودکی در گرگان
خانه شماره هفت جایی برای زندگی ایرانی در اصفهان
همنشینی فلز و سنگ طبیعی در خانه شماره ۱۲ شیراز
خانه فیروزمندان در لار، ساختمانی مطابق با فرهنگ ایرانی

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سادات در تاریخ 02 شهریور 1394
خیلی لذت بردم ای کاش زودتر با شما اشنا میشدم یک سال پیش بازسازى کردم وصلاً راضى نیستم ایا براى برخى تغییرات جزیى میتونم ازشما کمک بگیرم
lalehdavarpanah در تاریخ 02 شهریور 1394
دوست عزیز سلام! سپاس از توجه و همراهی شما... نمونه پروژه ای که در مطلب بالا می بینید یکی از پروژه های "دفتر معماری آینه" است و چیدانه به عنوان یک رسانه آنلاین خودش کار معماری و دکوراسیون انجام نمیده ولی در بخش اهالی فن شما رو با شرکتها، معماران و طراحان داخلی آشنا می کنه... شما می تونید برای دیدن نمونه پروژه ها اونها و دسترسی به اطلاعات تماسشون به این بخش مراجعه کنید. در نوار بالای سایت روی "اهالی فن" کلیک کنید و در بخش "معماری داخلی و دکوراسیون" لیست : "شرکت های معماری داخلی و دکوراتور ها" رو ببینید. اونها می تونن به شما کمک کنند که تغییرات مد نظرتون رو انجام بدید.

ثبت دیدگاه