Chidaneh.com placeholder image

انواع پنجره در ساختمان، از قاب های چوبی تا upvc

به قلم: لاله داورپناه

درب و پنجره: پنجره ها مهمترین عناصر نورگیری و تهویه برای فضاهای داخلی ساختمان هستند و در کنار آن نباید فراموش کنیم که تاثیر بسیار زیادی در آرامش روحی ساکنان نیز دارند. توجه به ویژگی ها، انواع فرم ها و مصالح ساخت و ساز پنجره ها می تواند در شیوه کاربرد آن بسیار موثر باشد. چیدانه در این مطلب قصد دارد که انواع پنجره ها را از نظر جنس مصالح قاب مورد بررسی قرار دهد. قبل از هر چیزی یادآوری می کنیم که همه مصالحی که معرفی خواهند شدن قابلیت ساخت پنجره به صورت دو جداره و یا چند جداره را دارند. با چیدانه همراه باشید.

[[nid:32950]]

چوب و هنر

انواع پنجره از نظر مصالح قاب

  • پنجره های چوبی
  • پنجره های فلزی (آهنی  و آلومینیومی)
  • پنجره های کامپوزیت ( فایبر گلاس، PVC و  UPVC)

پنجره های چوبی

چوب به عنوان نخستین ماده اولیه ای که بشر برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار داده است به سبب زیبایی و اصالت منحصر به فرد خود همواره جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است. از زمان تولید پنجره های اولیه تا کنون تکنولوژی فرآوری و کاربرد چوب همیشه در حال رشد بوده است. ویژگی های پنجره های تمام چوب فرآوری شده تا به حدی پیشرفت داشته که می توان موارد زیر را در این باره نام برد:
قابلیت ساخت به صورت دو جداره، زیبایی، طول عمر بالا، عایق حرارت – جلوگیری از اتلاف انرژی، عایق صوت، عایق در برابر عبور ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا، عایق در برابر نفوذ آب، بی نیاز از رنگ، قابل شستشو، مقاوم در برابر نور آفتاب و حرارت، نصب و تعویض آسان، قابل استفاده در انواع شرایط آب و هوایی

مطلب پیشنهادی: خود نمایی چوب در دکوراسیون داخلی برای دوستداران طبیعت!

پنجره های فلزی

در میان انواع فلزهای موجود عناصر آلومینیوم و آهن برای ساخت و ساز پنجره ها در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

پنجره های آلومینیمی

پنجره های آلومینیمی دارای عمر بیشتری نسبت به چوب بوده و همچنین سبک تر و نازکتر است. حمل و نصب ساده تری نیز دارد. هرچند می توان شیشه این پنجره ها را دوجداره ساخت، اما از آنجا که بدنه قاب این نوع پنجره ها عایق نبوده و در نتیجه گرما را هدر می دهد و سرما را به فضای داخلی راه داده و عرق می کند، عملا خواص کامل پنجره های دوجداره را ندارند. آلومینیم یک فلز بوده و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی آسیب پذیر است و به مرور زمان آسیب پذیرتر می شود. تورفتگی و خراش خوردگی آلومینیم قابل تعمیر نبوده و باید کلا تعویض گردد. گوشه های درب ها و پنجره های آلومینیمی به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند که باعث آسیب پذیری آن در برابر تغییر شکل خواهد بود.

اگر به دنبال شرکتی برای خرید پنجره دوجداره هستید می توانید سری به پروفایل اهالی فن پنجره دو جداره داکسا بزنید.

علیرضا تغابنی
نمای داخلی ویلایی برای یک دوست
علیرضا تغابنی

پنجره های آهنی

پنجره های آهنی نیز به صورت دوجداره قابل ساخت می باشند. حسن آنها قیمت مناسب تر، قابل ترمیم بودن (مثلا در صورت شکستگی لولاها) و رنگ پذیری مناسب می باشد. اما همان مشکلات عایقی پنجره های آلومینیومی را داراست. به علاوه درزگیری آن نیز معمولا به درستی قابل انجام نبوده و در هنگام بارندگی باعث نفوذ آب از اطراف به داخل پنجره می شود. زنگ زدگی به مرور زمان از دیگر مشکلات این نوع پنجره ها می باشد.

از متخصصان ما در بخش اهالی فن چیدانه کمک بگیرید. برای تماس با آنها و انتخاب و خرید می توانید به بخش درب و پنجره و شیشه و آینه مراجعه کنید.

کلیاس کویر
دکوراسیون نشیمن نازدلکده ایزدشهر
کلیاس کویر

پنجره های کامپوزیت ( ترکیبی)

در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی کامپوزیت ها که محصول فرآیندهای شیمیایی هستند، انتخاب های نو و تازه ای خواهند بود. ساخت قاب های پنجره ها نیز از پیشرفت تکنولوژی در این عرصه بی بهره نمانده است. در اینجا به نمونه ای از این مصالح ترکیبی شمیای اشاره خواهیم کرد. امروزه این کامپوزیت ها با روکش چوب نیز در بازار ارائه می شوند.

پنجره های فایبر گلاس

کامپوزیت های پلیمری یا فایبرگلاس یکی از انواع مصالحی است که برای ساخت پنجره ها نیز از آن استفاده می شود. فایبر گلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی های و پنجره فایبر گلاس عبارت اند از:
وزن بسیار سبک، عدم نیاز به تقویت فلزی به علت استحکام و مقاومت بالا، عایق صوتی بسیار عالی، طول عمر و مقاومت زیاد، مقاوم در برابر خوردگی، مقاوم در برابر آتش، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، مقاوم در برابر فشار ناشی از زلزله، عایق حرارتی بسیار عالی، عدم ایجاد صدا به هنگام وزش باد و طوفان، ضریب ایمنی بالا در برابر سرقت، قابل تولید در رنگ های متنوع و زیبا، باز و بسته شدن آسان به علت انبساط بسیار کم.

مطلب پیشنهادی: ۹ روش عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

گروه طراحی شیفت
دکوراسیون داخلی پروژه دولت 2
گروه طراحی شیفت

پنجره های PVC و  UPVC

PVC و   UPVC پلیمرهایی هستند که در فرمول شیمیایی با همدیگر متفاوتند. PVC ها نسبت به UPVCها مواد سخت تری هستند و تحمل دمای کمتری دارند. در صنعت پنجره سازی از این پلیمرها برای ساخت قاب پنجره ها استفاده می شود. از جمله ویژگی های پنجره های UPVC می توان موارد زیر را نام برد:
به آسانی قابل شستشو هستند، صرفه جویی در مصرف انرژی: پروفیل های یو پی وی سی از هدر رفتن 30 درصد انرژی در درون ساختمان از طریق پنجره ها جلوگیری می شود، تنوع رنگ و عدم نیاز به رنگ آمیزی، عایق صدا (همراه شیشه های دو جداره یا چند جداره)، عایق دما، عایق در مقابل الکتریسیته، ضد اشتعال و حریق بوده و باعث تشدید آتش سوزی نمی شود.

در مورد درب و پنجره بیشتر بدانید:
آنچه باید درباره درب در دکوراسیون داخلی منزل بدانید!
درب و پنجره های خیره کننده با شیشه های رنگی زیبا
پنجره های هوشمند که خیلی می فهمند!
چگونه با پرده جلوی نورهای مزاحم را بگیریم؟

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
را.ف در تاریخ 30 شهریور 1394
خیلی عالی هستد لطفا در مورد دیزاین فضای مدرسه با هزینه های محدود راهنمایی بفرمایید ممنون از مطالب عالی شما

ثبت دیدگاه