Chidaneh.com placeholder image

جارو مرکزی؛ نظافت ساده و هوشمند خانه!

به قلم: مژگان احمدی

جاروی مرکزی، یکی از فناوری‌های نوین در صنعت نظافت و پاکسازی است و جای خود را در بسیاری از خانه های امروزی باز کرده است . امروزه دستگاه‌ها و اکسسوری‌های مختلفی برای ایجاد راحتی و رفاه روانه بازار می‌شوند که نسبت به نسل پیشین خود پیشرفته‌ترند و جاروی مرکزی نیز از این قاعده مستئنی نیست. جاروی مرکزی نسبت به جارو معمولی دارای مزایای بیشتر و متفاوت تری است و درحقیقت یک نوع سیستم مکش مرکزی است که محفظه آن بیرون از محیط خانه نصب شده و شما برای تمیزکاری خانه تنها از خرطومی آن استفاده خواهید کرد. شاید برایتان سوال باشد که این نوع جارو چگونه کار می‌کند؟ محل نصب آن کجاست و خاموش و روشن کردن آن به چه صورت است؟ ما جواب همه این سوالات را در این مقاله توضیح خواهیم داد. اگر شما هم کنجکاوید تا درمورد این فناوری بیشتر بدانید به اهالی فن چیدانه مراجعه کرده و این مطلب را نیز تا انتها مطالعه کنید.

جارو مرکزی چیست و چگونه کار می‌کند؟

همانطور که خلاصه‌وار ذکر کردیم، جارو مرکزی سیستم جالبی دارد و از یک موتور مرکزی و یک سیستم مکنده تشکیل شده است که نمود ظاهری آن در منزل شما چند پریز و یک خرطومی است. زمانی که این خرطومی را به پریز وصل کنید با یک مکش ثابت و پرقدرت ذرات گرد و خاک و آلودگی‌ها جمع‌آوری شده و از طریق لوله‌هایی که در داخل دیوار تعبیه شده‌اند به دستگاه مرکزی منتقل می‌شوند. جاروی مرکزی با عنوان جارو برقی دیواری هم شناخته می شود. این دستگاه در فضای خانه قرار نمی‌گیرد، بلکه در محیطی خارج از خانه مانند انباری، پارکینگ، تراس یا زیرزمین قرار داده می‌شود و نیازی نیست مانند جاروبرقی معمولی دائما آن را خالی کنید، سالی یکی دوبار هم کافی است تا به آن سر بزنید و زباله‌های داخل آن را تخلیه کنید. 

چوب و هنر

حتما این ابهام برایتان به وجود آمده است که چطور این جارو را خاموش و روشن کنیم؟ روی جاروهای معمولی یک دکمه خاموش و روشن وجود دارد که با آن کنترل جارو انجام می‌گیرد اما کنترل جارو مرکزی چگونه است؟ شما از سه طریق می‌توانید این دستگاه را خاموش و روشن کنید:

  1. استفاده از دکمه خاموش روشن روی پریز های اتوماتیک (بستن پریز ها)
  2. اتصال یا جدا کردن لوله خرطومی (در پریز های معمولی با شیلنگ های پرتابل)
جارو مرکزی

بکارگیری سیستم جاروی مرکزی چه مزایایی دارد؟

جاروی مرکزی نسل نوین جاروبرقی است و تفاوت های آن به حدی زیاد است که احتمالا در آینده‌ای نزدیک جاروبرقی‌های معمولی را از گردونه نظافت خارج خواهد کرد. در این قسمت چند مورد از مزایای آن را با هم می‌خوانیم:

عدم ایجاد آلودگی صوتی

اولین مشکلی که جاروبرقی معمولی دارد صدای گوشخراش آن است! حتما برای شما هم پیش آمده است که صبح یک روز تعطیل با صدای غرش آزاردهنده جاروبرقی از خواب بیدار شده باشید و سروصدای عجیب آن آرامش را از شما سلب کرده باشد. بله! محفظه اصلی جاروی مرکزی اصلا در محیط خانه حضور ندارد که بخواهد با صدای آزار دهنده خود شما را کلافه کند و می‌توانید هر ساعتی از شبانه‌روز بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنید.

جارو مرکزی

قابلیت پشتیبانی از چند واحد آپارتمان (دستگاه‌های سری تجمیعی جاروی مرکزی)

از دیگر مزایای جالب جاروی مرکزی این است که می‌توانید در چند واحد پریزهای مربوط به یک سیستم مرکزی را نصب کنید و همزمان از یک جارو استفاده کنید. این یعنی رفع نیاز و ذخیره کردن بهینه انرژی با بکارگیری حداقل تجهیزات. 

ساختار ارگونومیک

معمولا کار کردن با جاروهای معمولی سخت است، به این صورت که برای جارو کشیدن باید مدتی را خمیده بمانید و این کار انعطاف بدنی خاصی را می‌طلبد و حتی ممکن است پس از جارو کشیدن کمردرد بگیرید! پس طرز حرکت و به دست گرفتن خرطومی جارو مهم است و باید اصولی طراحی شود تا به بدن آسیب نرساند و کار کردن با آن خستگی مفرط به همراه نداشته باشد. دسته‌های جارو مرکزی از جنس پلاستیک سبک و نرم است و انعطاف آن به شما کمک می‌کند تا بدن خود را در موقعیت بدی قرار ندهید.

قدرت مکش بالا

نیروی مکش جاروهای معمولی به طور معمول با گذر زمان تضعیف می‌شود و دیگر قدرت اولیه را ندارند. اما جاروی مرکزی مکش ثابت و فوق‌العاده‌ای دارد. مکش جاروی مرکزی حدود 5 برابر جاروبرقی خانگی است و به علت شکل مخروطی خرطومی هوا با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت بدون هیچ مشکلی در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند. 

راندمان کاری و عمر بالا

در جاروی مرکزی الکتورموتورها توربینی طراحی شده است که این امکان را به شما می‌دهد تا با کمترین مصرف انرژی بیشترین بازدهی را داشته باشید. این دستگاه از عمر بالایی برخوردار است زیرا در آن دردسر جابجایی مخزن و داغ کردن سیم‌پیچی الکتروموتورها وجود ندارد و بدون هیچگونه نگرانی می‌توانید سالهای سال از آن استفاده کنید.

جارو مرکزی

فناوری سازگار با محیط زیست

جاروبرقی‌های سنتی برای خنک کردن موتور خود از گازهایی با ذرات باکتریایی مضر استفاده می‌کنند که این ذرات از محفظه جارو به فضای خانه تخلیه می‌شوند و سلامت اهالی منزل را به خطر می‌اندازند. اما در سیستم جاروی مرکزی گرد و غبار، باکتری‌ها، کنه‌ها و تمامی آلودگی‌های ممکن در مخزن اصلی با فیلتر سه لایه حبس می‌شود و هیچ راه ارتباطی به فضای داخلی خانه ندارد. به این صورت است که با سیستم جاروی مرکزی می‌توانید محیطی کاملا پاک و بهداشتی را تجربه کنید.

پاکسازی محیط خانه

جاروی مرکزی با عملکرد متفاوت خود محیط خانه را همواره تمیز نگه می‌دارد و این موضوع برای افرادی که دچار بیماری‌های ریوی و تنفسی هستند می‌تواند بسیار مفید باشد. زمانی که مخزن این جارو خارج از محیط خانه باشد دیگر نیازی نیست دائما پسماندهای داخل آن را در کیسه‌های زباله تخلیه کنید و این خود به تمیزی هرچه بیشتر خانه کمک می‌کند. از جاروی مرکزی می‌توانید حتی برای نظافت پله‌ها، پاگردها و فضای داخل خودروها هم استفاده کنید.

جلوگیری از بوی نامطبوع

جاروبرقی‌های معمولی و خانگی بعد از مدتی کارکرد اولیه خود را از دست می‌دهند ، مثلا موتور آن‌ها داغ می‌کند و کیسه خاک آن نیز گرم شده و بوی سوختگی ‌مانند نامطبوعی در فضای خانه می‌پیچد. این در حالی است که مخزن جاروی مرکزی در خارج از خانه است و این دست مزاحمت‌ها را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

پوشش‌دهی بالا

زمانی که از یک جارو معمولی استفاده می‌کنید هیچ راهی ندارید جز این که مخزن بزرگ و سنگین آن را از لابلای وسایل خانه عبور بدهید و خیلی جاها نیز ممکن است در حمل آن بی‌احتیاطی کنید و محفظه جارو دچار شکستگی شود و یا وزن سنگین آن به لوازم خانه آسیب بزند. اما در جاروی مرکزی فقط یک خرطومی با قطر کم و طول زیاد دارید که می‌توانید هر قسمت از خانه را که نیاز است نظافت کنید، حتی دور از دسترس‌ترین بخش‌های منزل!

جارو مرکزی

راه‌اندازی جارو مرکزی به چه صورت است؟

به طور کلی بهتر است پروسه نصب و راه‌اندازی جاروی مرکزی را به متخصصین این کار بسپارید تا با نظارت کامل این کار انجام بشود. اگر نصب این دستگاه اصولی و استاندارد انجام نشود ممکن است این سیستم را برای شما به دستگاهی بلا استفاده تبدیل کند که در ازای هزینه‌ای که بابت آن پرداخته‌اید نتوانید هیچگونه بهره‌ای از آن بگیرید. اما برای آشنایی کلی با مراحل نصب جاروی مرکزی مختصرا آن را برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. در ابتدا باید پلان ساختمان توسط کارشناسان با دقت بررسی شده تا بهترین مکان برای نصب پریزها بر روی نقشه علامتگذاری شود.  لوله خرطومی جارو مرکزی  10 متری است و می‌توان پریزها را با توجه به متراژ خانه در قسمت‌های مختلف منزل قرار داد تا کل خانه را به خوبی پوشش دهد. یا جایگذاری پریز های اتوماتیک جاروی مرکزی که نوع کاربری این پریزها بدینگونه می باشد که شیلنگ خرطومی سیستم جاروی مرکزی در داخل پریز و لوله های تأسیسات اجرا شده، قرار گرفته است و تنها کافیست کاربر پس از باز نمودن درب پریز اتوماتیک بنا به میزان مورد نیاز خود لوله خرطومی را از داخل پریز اتوماتیک به بیرون کشیده و شروع به نظافت محیط نماید، در نهایت پس از استفاده کاربر می تواند به راحتی با قراردادن دست خود بر روی لوله خرطومی با استفاده از مکش دستگاه و کمک دست لوله خرطومی را به داخل پریز باز گرداند و سپس تنها کافیست درب پریز بسته شود تا دستگاه بصورت خودکار خاموش گردد.
  2. لوله‌هایی که قرار است در دیوارها تعبیه شود تا زباله‌های داخل خانه را به مخزن اصلی بفرستد در این مرحله خریداری می‌شوند. جنس این لوله‌ها PVC است و گرد و خاک و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند.
  3. در بخش بعد لوله‌کشی انجام می‌شود. لوله‌کشی جارو برقی دیواری بهتر است تا حد امکان در کمترین فاصله و به صورت عمودی و قائم انجام شود، زیرا لوله‌کشی افقی بر روی قدرت مکش اثرگذار است.
  4. در مرحله آخر پریزهایی که در نقشه جاگذاری شده بودند پس از لوله‌کشی نصب می‌شوند. این پریزها درپوش دارند تا از ورود گرد و خاک و کثیفی به لوله‌ها جلوگیری به عمل بیاید. به طور معمول پریزهای جاروی مرکزی را در فاصله 50 سانت‌متری از سطح زمین و به دور از شومینه و مراکز حرارتی نصب می‌کنند.
جارو مرکزی

نکته مهم درمورد لوله‌کشی جارو مرکزی

شاید فکر کنید که اگر اجسام نامتعارف مانند گیره سر، قاشق، مسواک و … وارد سیستم لوله‌کشی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید این را بدانید که در طراحی لوله‌کشی اصولا بیشترین شیب را در بخش ورودی خرطومی تعبیه می‌کنند تا اجسام بزرگ در این دهانه گیر کند و وارد لوله‌ها نشود. درست است که نکات استاندارد در طراحی سیستم جاروی مرکزی همواره مورد توجه قرار می‌گیرد اما سعی کنید هنگام جاروکشی از ورود اشیاء و یا اقلامی که می‌تواند منجر به آسیب یا گرفتگی لوله‌ها شوند ممانعت به عمل بیاورید. مثلا چسب، آرد مرطوب یا گچ خیس لوله‌ها را مسدود می‌کنند و شما را به دردسر می‌اندازند. ضمن این که چون لوله‌های جاروی مرکزی توکار هستند بهتر است قبل از برق‌کشی و لوله‌کشی آب و فاضلاب به تعبیه آن‌ها اقدام کنید تا با دیگر تاسیسات ساختمان تداخلی ایجاد نشود.

جارو مرکزی

جارو برقی دیواری را از کجا بخریم؟

در ایران شرکت‌های محدودی به نصب و راه‌اندازی سیستم جاروی مرکزی می‌پردازند. یکی از پیشگامان این صنعت شرکت جاروی مرکزی آسایش است که تولید جاروی برقی مرکزی را آغاز و با ارائه انواع محصولات تولید شده مطابق با تکنولوژی روز دنیا و اطلاع رسانی کامل به سازندگان ساختمان های اداری و تجاری و بخصوص مسکونی تاکنون ساختمانهای بسیار زیادی را تحت پوشش این تولیدات قرار داده است .پروژه‌های انجام‌شده توسط این شرکت را می‌توانید در صفحه سایت شرکت جاروی مرکزی آسایش مشاهده کنید. برای سفارش محصول نیز می‌توانید به پروفایل @Jaro_markaziasayesh_tehran مراجعه کرده و یا به صفحه اینستاگرام شرکت آسایش به نشانی https://www.instagram.com/jaro_markaziasayesh_tehran/ سر بزنید.

جارو مرکزی

سخن پایانی

نظافت منزل امری ضروری و پرزحمت است، اما از زمانی که با استفاده از پیشرفت صنعتی دستگاه‌های مجهزتر با بازدهی مفیدتر و بالاتر روانه بازار شدند، تمیزکاری منزل تبدیل به حرکتی دلپذیر و بی‌دردسر شده است. سیستم جاروی مرکزی که این روزها به عنوان یکی از امتیازات آپارتمان‌های نوساز به چشم می‌خورد منجر به ذخیره‌سازی انرژی، کاربرد ساده و راحت و ایجاد هوای مطبوع و به دور از هرگونه آلودگی در محیط منازل شده است، دستگاهی که با ورود خود به بازار به سرعت متقاضیان بی شماری پیدا کرد و طراحی جذاب، کیفیت بالا و عملکرد فوق‌العاده خود را به نمایش گذاشت. اگر به این محصول علاقمند شده‌اید برای تماشای نمونه‌کارهای سیستم جارومرکزی و سفارش این کالا می‌توانید به صفحه شرکت جاروی مرکزی آسایش مراجعه بفرمایید.

لینک‌های مرتبط با این مطلب:

نویسنده: مهشید بختیاری

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه