Chidaneh.com placeholder image

پنل خورشیدی خانگی؛ نصبش مقرون به صرفه س؟

به قلم: سمانه زارعی

یکی از بهین ه­ترین راه ­ها برای تامین انرژی در هر کشوری، نهایت استفاده از انرژی­های طبیعی و تجدیدپذیر مانند: خورشید، باد، بیومس و.. است. در کشور ما نورخورشید یک انرژی تجدیدپذیر و یا پایان ­ناپذیر است که می­توان برای تامین نیروی برق از آن نهایت استفاده را داشت. در طی چندین سال اخیر افراد زیادی به فکر استفاده از این انرژی و تامین نیروی برق افتاده ­اند. این کار در مقیاس کوچک و در حد یک ساختمان هم قابل اجراست. شما با پنل خورشیدی آشنا هستید؟ تا به حال به فکر استفاده از انرژی خورشید افتاده ­اید؟ در این مطلب با موضوع پنل خورشیدی خانگی همراه شما هستیم.

 

تابلو فرش ریحان
پنا خورشیدی خانگی

انواع پنل خورشیدی خانگی

پنل خورشیدی خانگی از انواع صفحات سیلیکونی ساخته شده ­اند که هریک ویژگی­ های خاص خود را دارند. انواع پنل خورشیدی در دو نوع وجود دارند:

  • مونوکریستال: از سلول­ های خورشیدی تشکیل شده­ اند که از یک صفحه سیلیکونی ساخته شده ­اند. این نوع پنل­ های کارایی بیشتری از پنل پلی­ کریستال دارند. این نوع پنل برای فضاهایی با گرمای زیاد و نورکم مناسب هستند.
  • پلی ­کریستال: سلول­ های خورشیدی که متشکل از چندین قطعه سیلیکونی هستند. این صفحات به شکل مربع هستند و رنگ آبی درخشانی دارند. راندمان پنل خورشیدی پلی کریستال از پنل مونوکریستال کمتر است.

مطلب پیشنهادی: انرژی­ های پاک در خانه، پنل­ های خورشیدی برای نجات زمین!

 

اجزای سیستم تولید برق خورشیدی

اجزای سیستم برق خورشیدی خانگی

1.پنل خورشیدی 

پنل خورشیدی و یا صفحه خورشیدی مهم­ ترین بخش یک سیستم خورشیدی را می­ سازد. هر پنل خورشیدی از چندین سلول خورشیدی (سلول فتوولتائیک) ساخته شده است. سطح این سلول­ ها با ماده ­ای پوشانده شده است که در هنگام برخورد نورخورشید به آن باعث تولید جریان برق می­ شوند.

2.اینورتر:

اینورتر یا مبدل، بخشی از سیستم تولید انرژی الکتریکی توسط پنل خورشیدی است. این وسیله جریان انرژی مستقیم را به متناوب تبدیل می­کند. برق تولیدی در پنل خورشیدی به اینورتر وارد شده و تبدیل به جریان برق مناسب برای استفاده خانگی می­ شود. انواع مبدل در دو نوع سیستم تولید انرژی خورشیدی متصل به شبکه و سیستم منفصل از شبکه متفاوت است.

3.شارژ کنترلر:

وظیفه شارژ باتری­ ها از منبع پنل خورشیدی را بر عهده دارد. نوعی شارژر باتری است که باید متناسب با سیستم خورشیدی و توان متغیر پنل نیز باشد. شارژ کنترلر خورشیدی از یک شارژ کنترلر معمولی گرانتر است. این دستگاه ولتاژ و جریان خروجی از سیستم پنل خورشیدی را کنترل می­ کند تا باتری بیش از حد شارژ نشود.

4.کلید قطع ­کننده:

وجود یک کلید مجزا از سیستم، برای خاموش کردن سیستم خورشیدی لازم است. کلیدهای قطع­ کننده خیلی مورداستفاده قرار نمی­گیرند ولی جهت ایمنی بیشتر از آنها استفاده می­ شود.

5.باتری:

باتری هم در سیستم خورشیدی متصل به شبکه و هم در سیستم مستقل وجود دارد. باتری امکان استفاده از برق خورشیدی در زمان­ هایی که امکان تولید برق وجود ندارد را ایجاد می­ کند. اهمیت باتری برای سیستم مستقل بیشتر است. باتری با توجه به نوع سیستم و همچنین نوع باتری می تواند قبل و یا بعد از اینورتر نصب شود.

مطلب پیشنهادی: انرژی خورشید در ساختمان، ارزان­تر زندگی کنید!

 

مزایای پنل خورشید

مزایای پنل خورشیدی خانگی

  • پنل­ های خورشیدی کمترین آلودگی را دارند و به محیط زیست آسیبی نمی­ زنند.
  • سیستم تولید برق خورشیدی استهلاک زیادی ندارد و تا سال­ها عمر می­ کند. در صورت نگهداری و استفاده صحیح تا سه دهه می­ توانند عمر کنند.
  • اگر برق بیشتر از نیاز تولید شود قابل فروش است و یک منبع درآمد محسوب می­ شود.
  • استفاده از تکنولوژی سیستم انرژی خورشید می­ تواند نوعی ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد باشد.

مطلب پیشنهادی: سلول خورشیدی در خانه، آفتاب را به دام بیاندازید!

 

معایب پنل خورشیدی

معایب پنل خورشیدی خانگی

  • یکی از ویژگی­ های سیستم انرژی خورشیدی که در نگاه اول به عنوان معایب به نظر می­ رسد؛ هزینه اولیه آن است. ولی اگر مدیریت و نگهداری صحیح از آن انجام شود در طولانی مدت مقرون به صرفه خواهد بود.
  • کارکرد پنل خورشیدی وابسته به آب­ وهوا است. با اینکه جانمایی پنل خورشیدی با توجه به اقلیم منطقه صورت می ­گیرد ولی اگر یک ساختمان وابسته به انرژی خورشیدی باشد ممکن است با ابری بودن هوا، در روزهایی از سال انرژی برق کافی نداشته باشند.
  • اگر با جزئیات بیشتر به سیستم پنل خورشیدی خانه توجه کنیم؛ شاید کیفیت پایین برخی از صفحات خورشیدی و آسیب محیط زیستی این صفحات به محیط زیست (پس از اینکه دیگر قابل استفاده نیستند) جزو معایب آن به شما بیاید. هرچند به طور کلی این نوع تولید انرژی کمترین آلودگی را دارد.

مطلب پیشنهادی: طراحی خانه­ ای که با انرژی خورشیدی کار می­ کند

 

کاربردهای پنل خورشیدی

کاربردهای پنل خورشیدی خانگی

با اینهمه مزایایی که برای پنل­ های خورشیدی برشمردیم، حالا سوال این است که پنل خورشیدی چه کاربردهایی دارند؟ آیا فقط برق داخل پریزهای ساختمان را تامین می­ کند؟ برخی از مهم ­ترین کاربردهای پنل خورشیدی خانگی عبارتند از:

  • تامین برق ساختمان: واضح ­ترین کاربرد پنل خورشیدی تامین برق مورد نیاز برای بخش­ های مختلف ساختمان است.
  • گرم کردن خانه: با استفاده از انرژی تولید شده توسط پنل خورشیدی می ­توان آب گرم سیستم­ های گرمایشی داخل خانه را تامین کرد. 
  • گرم کردن آب مصرفی: یک آب گرم کن خورشیدی بسیاری از هزینه­ های شما را کاهش خوهد داد.
  • شارژ باتری گوشی: یکی از موارد کاربرد انرژی خورشیدی برای شارژ کردن موبایل است. در این حالت شارژر مخصوصی که انرژی خورشیدی را به برق مصرفی موبایل تبدیل می­کند استفاده می ­شود.
  • گرم کردن آب استخر: ممکن است از پنل خورشیدی برای تامین آب گرم استخر استفاده شود. با این کار در هزینه انرژی صرفه ­جویی کرده ­اید.
  • تامین برق سیستم­ های تهویه: یکی از موارد استفاده از برق برای تهویه در بخش­ های مختلف خانه مانند سرویس بهداشتی و سیستم­ های تهویه هوای مطبوع است. پنل خورشیدی می­ تواند انرژی برق مورد نیاز این بخش ­ها را تامین کند.
  • پخت و پز: اگر با ساخت یک اجاق خورشیدی آشنا باشید؛ می ­توانید از نور خورشید حتی برای پخت و پز هم استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: تکنولوژی صفحات خورشیدی در معماری ساختمان!

 

انواع پنل خورشیدی

انواع سیستم خورشیدی تولید برق

سیستم متصل به شبکه (On Grid):

 در این نوع سیستم، برق تولید شده در پنل خورشیدی خانگی، علاوه بر اینکه نیازهای برقی خود ساختمان را برطرف می­ کند، در صورت تولید برق اضافی، آن را به شبکه برق سراسری تزریق می­ کند. در واقع برق تزریق شده به شبکه برق سراسری به سازمان انرژی­ های تجدیدپذیر و بهره­ وری انرژی ایران فروخته می ­شود. در نتیجه برای خانواده منبع درآمد هم خواهد بود. 

سیستم منفصل از شبکه (Off Grid): 

در این نوع سیستم، برق تولید شده در پنل خورشیدی خانگی به مدار برق خانه وارد شده و مورد استفاده قرار خانگی می­ گیرد. در صورتی که میزان برق بیشتر از حد مصرف خانوار باشد برق در باتری­ های مخصوصی ذخیره می­ شود و در زمان­ های دیگر و یا شب ها که تولید برق انجام نمی ­شود؛ مورد استفاده قرار می­ گیرد.

مطلب پیشنهادی: ساختمان سبز، حفظ محیط زیست را از درون خانه شروع کنید!

 

پنل خورشیدی خانگی

پنل خورشیدی خانگی؛ کجا نصبش کنم بهتره؟

اولین فضا برای قرارگیری پنل خورشیدی خانگی به ذهن می ­رسد پشت بام است. برای اینکه بیشترین استفاده از انرژی خورشید داشته باشیم؛ باید پنل­ ها را در فضایی با بیشترین میزان نور خورشید قرار دهیم. بهترین جهت قرارگیری برای پنل­ های خورشیدی؛ به سمت جنوب است. ولی اگر شرایط پشت بام طوری است که می­ خواهید پنل را به سمت شرق یا غرب متمایل کنید؛ مشکلی به وجود نمی ­آید و تولید برق از این طریق نیز امکان­ پذیر است.

نصب پنل خورشیدی بر روی زمین هم امکان­ پذیر است ولی زمین مدنظر باید فضای کافی برای قرارگیری پنل به طوری که سایه ­ای روی آن نیفتد داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: تجهیزات مدرن خانه هوشمند، این تجهیزات غوغا می­ کنند!

 

هزینه پنل خورشیدی

هزینه پنل خورشیدی خانگی

به طور کلی تهیه و نصب پنل خورشیدی خانگی هزینه بر است. هزینه نصب سیستم پنل خورشیدی متصل به شبکه ارزانتر از سیستم انرژی خورشیدی مستقل از شبکه است. بیشترین هزینه تولید برق خورشیدی تهیه تجهیزات آن است. نوع صفحات، مساحت پنل ­های خورشیدی و… بر روی هزینه ­های آن موثر هستند. شاید بتوان گفت به طور کلی هزینه پنل­ های خورشیدی در مساحت بالا به صرفه ­تر از تعداد کم آن است.

تولید نیروی برق از پنل خورشیدی گران است ولی با رواج بیشتر این نوع انرژی هر ساله تهیه پنل خورشیدی خانگی بهتر خواهد شد و شاید با حمایت ­های بیشتر دولت، امکان نصب این پنل­ها برای خانواده ­ها بیشتر شود. برخی از کارشناسان معتقدند که امروزه با توجه به هزینه ­ی خرید تجهیزات بالای این پنل­ها؛ تهیه پنل خورشیدی خانگی مقرون به صرفه نیست.

مطلب پیشنهادی: روز زمین پاک؛ چگونه خانه ­ای سبز داشته باشیم؟

 

پنل خورشیدی خانگی

کلام آخر:

در این مطلب با پنل خورشیدی خانگی و مزایا و معایب آن آشنا شدیم. کشور ما که میزان بالایی از نورخورشید را دریافت می­ کند می­ تواند بستری مناسب برای این تکنولوژی داشته باشد. اگر شما هم به فکر تهیه پنل خورشیدی خانگی هستید با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید تا با بهترین هزینه و شریط بتوانید از این انرژی پاک بهره ببرید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه